[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:38

Ej dekens komen wel weer hoor en ook de aanbiedingen ;)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:41

Ik moet voor mijn Friese ruin ook nog een nieuwe exceemdeken voor de zomer. Heb de rsih voor hem maar die zit hem veel te krap bij de borst. Had het zelf al breder gemaakt maar was alsnog niet ideaal. Ook heeft hij betere buikbescherming nodig. Ik overweeg ook die van Ooteman maar vraag me nog steeds af of die hals wel bedekt blijft met grazen. Die van EJ ziet er goed uit maar ben bang dat die ook niet gaat passen om de brede borst van mijn fries. Iemand nog andere suggesties=

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:41

En wat voor deken zouden jullie aanraden die je over het hoofd kunt doen zegmaar?
In maat 175, heel vaak is die maat uitverkocht :(

Bijv dan de bruine van de Ej of van divoza, welke is dan beter?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:51

intel_1x schreef:
Hou er wel rekening mee, dat EJ 140 cm ruglengte heeft. Bij mt 185. Rambo heeft ook lengte maten. Dus geschikt voor korte ruggen.Voor een kort paard zoals haf is de ej in de rug veelal te lang. Of je moet de 175 nemen, maar bij koudbloeden kan dat weer te krap zijn bij borst en hals. Ook adement vermogen is van rambo zeer goed. Is dat bij ej ook zo?
Voor een hele erge excemer beschermen beide dekens niet optimaal. Dan moet je echte exceemdekens nemen die je over het hoofd trekt en ook buik geheel beschermen. Ik vind de rambo wel fijn met die verlende flappen bij staart en benen. Mijn paard heeft juist altijd last van vliegjes bij zijn benen.

Die 'echte' eczeemdeken heb ik ook gehad(de RSIH is ook een echte eczeemdeken overigens hoor en die van EJ ook:)), en daar bleef bij mij de buikflap ook niet goed van zitten, daar ben ik dus weer totaal niet tevreden over. Maar bij de RSIH hoor ik ook vaker dat de buikflappen weer iets te kort zijn, maar da's dus echt geheel afhankelijk van hoe de deken 'past' bij jouw paard. Die van mij heeft bv. geen jeuk aan de buik, waardoor het bij hem niet zo snel effect heeft als het niet 100% goed aansluit onder de buik, en dat is voor een ander paard weer wel net een 'trigger' waar ze nog van blijven schuren als hij daar niet goed genoeg aansluit. Wat betreft het ademen, vind ik de RSIH en de EJ veel beter als die andere dekens. Deze drogen veel sneller ook als het bv. geregend heeft. Mijn ervaring in ieder geval. .
Wat wel fijn is, bij de RSIH kun je eventueel zo'n regenliner aanschaffen voor onder de deken voor als het veel regent dat je paardje beter droog blijft.
Mijn fries is niet zo heel 'breed' , meer sporttype dus heeft meestal geen problemen bij de borst met dekens, maar het kan bij friezen en hafjes enzo indd wel vaker voorkomen dat ze wat krap zitten. stalgenoot van mij had haar RSIH ook een maatje groter dan normaal en die paste bij haar fries perfect. Maar dan heb je misschien bij een ander paard de kans dat hij dan op andere stukken te ruim is.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 06-01-13 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:54

De pagony schijnt erg slecht te ademen, ze zweten eronder. Die van ej ken ik niet. De rsih bedekt bij mijn paard wel geheel de buik. Missch wordt het met dikke grasbuik moeiljker.. Rsih is idd ook echt een exceemdeken, maar zware excemers raden ze toch die andere over het hoofd aan.
Schuurt je pony nu ook mxlissa?

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:59

Ze heeft wel veel jeuk en schuurt nu ook maar niet heel erg, zo af en toe!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:20

Als ze nu ook schuurt zou het ook voedingsgerelateerd kunnen zijn, parasieten of juist tekort aan bepaalde mineralen. Het is natuurlijk vrij warm voor tijd van het jaar, maar schuren in de winter betekent vaak onderliggende oorzaak.

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:24

En hoe kun je erachter komen wat het precies is?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:26

MXLISSA schreef:
En hoe kun je erachter komen wat het precies is?

DA erbij halen miss ? Die weten het het meestal het beste

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:43

Ik heb in 2011 in de zomer een diederenarts erbij gehad, die zei dat het eczeem was :o

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:07

Exceem is een verzamelnaam geworden zo langzamerhand. Het is vooral zelf uitdokteren wat de veroorzaker is.
Geef je vitamines, mineralen ? Sinds wanneer heeft ze jeuk? Mijn paard heeft ook lichte exceem en kan bijv beslist niet tegen kuil en sommige krachtvoeren bijv pavo. Dus ga op zelf onderzoek uut, maar het kost heel veel tijd. Een deken is sowieso handig, maar een voedingsgerelateerd probleem blijven ze jeuk houden ondanks de deken. Maar vergeet ook stress niet. Er zijn zoveel oorzaken voor ZE. Na jaren heb ik mijn paard bijna jeukvrij. In de maanden juli tm okt moet ik hemwel met deken beschermen.

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:13

Ik geef pavo muesli!
En ze eet kuil voor de rest krijg ze niet meer!
Ze staat wel sinds kort op een andere stal, miss door stress daarvan?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:30

Probeer eens en andere krachtvoer bijv van subli, ponybrok bijv.
Mijn beide paarden zelfs mijn niet excemer gingen vreselijk van pavo schuren. Zeewier kun je er bij doen voor de mineralen. Probeer het eens een aantal weken of de jeuk dan afneemt. Verhuizen is altijd stressvol idd.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:31

M_hartje_M schreef:
o0melis0o schreef:
Ik kan je aanraden de deken van epplejeck te halen!
Die lijkt in veel opzichten op de RSIH, voelt iets anders aan maar de stof is kwalitatief , wat ik tot nu toe heb ervaren, goed vergelijkbaar. Zitten ook dezelfde bevestigingen aan, hij is alleen een heeeeel stuk goedkoper :). Ik heb zelf aan het begin van afgelopen seizoen een nieuwe RSIH gekocht, maar die is helaas kapot gegaan omdat paardlief ergens aan is blijven hangen :s. Toen heb ik die van de epplejeck gekocht en die is echt super, ligt ook prima op mijn Fries! En ik heb er al heel veel positieve reacties over gehoord :)

er staat vliegendeken, maar deze is voor eczeempaarden

http://www.ej.nl/products/10000028/3310 ... +ITCH+FREE

Die ziet inderdaad ook erg goed uit !

Pfoe lastig.. welke moet ik nu gaan kiezen he.

Die had ik ook al in jouw topic vermeld, ik zou deze kiezen boven zo'n lubberding van Ooteman

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:43

aisie schreef:
Ik moet voor mijn Friese ruin ook nog een nieuwe exceemdeken voor de zomer. Heb de rsih voor hem maar die zit hem veel te krap bij de borst. Had het zelf al breder gemaakt maar was alsnog niet ideaal. Ook heeft hij betere buikbescherming nodig. Ik overweeg ook die van Ooteman maar vraag me nog steeds af of die hals wel bedekt blijft met grazen. Die van EJ ziet er goed uit maar ben bang dat die ook niet gaat passen om de brede borst van mijn fries. Iemand nog andere suggesties=

Hier ben ik ook erg benieuwd naar...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:23

EquiPhoto schreef:
aisie schreef:

Hier ben ik ook erg benieuwd naar...

Ja zoals ik al eerder aangaf, past de EJdeken prima op mijn Fries, maar nu is hij wel niet zo heel breed.
Is meer dat wat luxere, slankere type. al is hij ook qua bespiering wat meer gaan uitzetten de afgelopen maanden door meer training.
Ik weet dat meerdere mensen, waaronder stalgenoot van me, voor haar fries de RSIH bv. een maatje groter heeft gepakt en hij dan perfect paste.
Of dat misschien ook dan een oplossing zou zijn voor de EJ deken? Ik heb gewoon de normale maat aangehouden voor mijn Fries en dat past prima, dus durf niet te zeggen
als je een maatje groter zou pakken wat dat dan doet verder qua ruimte op andere plekken, of hij dan niet Te ruim is.
Wat betreft de buikbescherming, die is bij de EJdeken te vergelijken met de RSIH. Dus als hij bij de RSIH niet genoeg bedekt, zal die van EJ dat ben ik bang ook niet goed genoeg doen denk ik.

Hier een impressie van de EJ-deken op mijn Fries
Afbeelding

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:19

Maatje groter helpt ook niet. Heb een maat groter voor mijn andere fries maar die is hem veel te lang en bij de borst evengoed nog steeds te krap. Dus als iemand DE exceemdeken weet voor een brede fries met buik bescherming en een hals die ook met grazen tot de oren blijft zitten dan hou ik me aanbevolen :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 09:37

Pony's en paarden krijgen tegenwoordig veel te snel de stempel zomereczeem.
Vaak ten onrechte.

Kijk verder dan het oordeel van je da, en probeer van alles uit.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:09

Ik vraag mij af of er nog paarden zijn die schuren met dit zachte weer.

Als knutten inderdaad overleven op +5°, waarom schuren onze paarden dan niet nu het 10° en warmer is?

Puur uit interesse hoor :D

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:11

Ik zag gisteren wel weer wat insecten rondvliegen bij de mesthoop maar die exceemvliegjes niet. Ze schuren ook niet. Er staan wel madeliefjes in bloei op het land en dat in januari.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:12

Seizoen is te onregelmatig, de zon schijnt te kort (langer donker). Waardoor de beessies mooi wegblijven!

Laat ze maar mooi wegblijven ook :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:25

De stofwisseling werkt nu heel anders, waardoor het spuug vele malen sneller wordt afgevoerd dan in de zomer, wanneer de stofwisseling veel trager werkt.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:46

De vliegjes zijn er niet dus ze hoeven ook niks af te voeren. Maar ik heb wel eens gehad dat mijn paard in december nog de manen afschuurde omdat er toen wel vliegjes waren.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:06

Paarden schuren ook omdat ze verzuurd zijn. Doordat lever en/of nieren minder goed werken worden afvalstoffen minder goed afgevoerd en raken ze vervuild. Dit toont zich vaak als eerste aan de huid, dus schuren. Heeft niets met eczeem te maken, maar tegenwoordig wordt de conclusie zomereczeem aan ieder paard met jeuk gegeven lijkt wel.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:45

marietje1000 schreef:
Paarden schuren ook omdat ze verzuurd zijn. Doordat lever en/of nieren minder goed werken worden afvalstoffen minder goed afgevoerd en raken ze vervuild. Dit toont zich vaak als eerste aan de huid, dus schuren. Heeft niets met eczeem te maken, maar tegenwoordig wordt de conclusie zomereczeem aan ieder paard met jeuk gegeven lijkt wel.

het is inderdaad zo dat jeuken zomer eczeem is volgens iedereen zelfs de artsen zeggen het! daar erger is me aaan, mijn shetlander die had ook hele erge jeuk en die man die zei ja is zomer eczeem. ik geloofde het niet want hij had het hele jaar door jeuk gehad en mijn haflinger heeft ook zomer eczeem dus wilde het echt zeker weten en uit bloed onderzoek bleek hij allergisch te zijn voor bepaalde soort mijt !