Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:55

Zou 80% bescherming geven tegen abortus. ;)
En het vermindert waarschijnlijk de kans op het voorkomen van neurologische symptomen.
Maar dat is nooit bewezen.

Duke

Teddy321 schreef:
Duke schreef:
Draaiboeken liggen eventueel al klaar voor meldingsplicht, want waren ze ooit er meer mee bezig geweest, maar paardensector heeft het zelf tegengehouden vanwege de consequenties van een vervoersverbod: economische schade dus.

Meldingsplicht zou juist heel prettig zijn. Want dan worden gelijk stallen waar het voorkomt geïsoleerd. Niks ruimen. Gewoon isoleren, vervoersverbod in straal van 10 km ofzo. Dan houd je de uitbraak beperkt. Iedereen weet dan ook waar het is en kan daar rekening mee houden.

Zodra er meldingsplicht komt, kan het ministerie zelf beslissen hoe opte loseen. En wie zegt mij dat er 1 of andere ontwetende niet voor ruimen beslist?
Daarom heb ik liever geen meldingsplicht. Laat de paardensector het zelf oplossen. Zolang je je aan de voorzorgsmaateregelen houdt en je gezond verstand gebruikt doe je er zelf iig alles aan!

Meldingsplicht regel je ook als sector zelf. En de paardensector is vrij machtig. Ook binnen de overheid, dus paarden ruimen zal niet zo snel gebeuren als bijv. kippen ruimen. Daarvoor zitten er teveel (persoonlijke) belangen bij.

petrea

Ik zoek me suf maar ik kan nergens een actueel kaartje van dit verschrikkelijke virus op het net vinden , kan iemand een linkje plaatsen ?
Sterkte voor iedereen die daardoor paarden heeft verloren .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:57

Luckystory, dit bedoeelde ik:

Femke_Tweety schreef:
Zo, weer even tijd voor een stukje basis biologie heb ik het idee.

Het verschil tussen een virus en een bacterie:

Bacterie:
Bacterie is een eencellig organisme. Het is een organisme dat zichzelf kan vermeerderen, onder andere door deling. Afhankelijk van soort en omstandigheden kan dat snel of minder snel gaan. Ze zijn overal. Ruim 90% is niet schadelijk voor mens of dier. Sterker nog, er zijn er een hoop waar we echt niet zonder kunnen! Er zijn er ook die ziektes veroorzaken.

Virus:
een virus is een stukje DNA/RNA (erfelijk materiaal) met een omhulsel. Het is geen zelfstandig levend organisme, en kan zichzelf ook niet vermeerderen of voortplanten. Het komt in een cel (Daar zijn alle levende wezens uit opgebouwd) en zet die cel aan tot het maken van nieuwe virusdeeltjes. Ook virussen zijn overal. Van de meeste hebben we niet zo veel last, maar er zijn er dus ook die behoorlijk ziekmakend zijn.
Een virus kan zich dus niet vermeerderen of in leven houden buiten een gastheercel!
Afhankelijk van de soort is het na enige minuten tot enige dagen volledig onschadelijk als het niet in een gastheercel zit.

Dan nu de Rhino:
Rhinopneunomie is een VIRUS infectie. Als het meerdere uren buiten een gastheercel is geweest, is het niet meer schadelijk. De exacte tijd waarvoor dit geldt is niet helemaal duidelijk, vaak wordt 7 uur gemeld. Voor de veiligheid maar uitgaan van het dubbele lijkt mij wijs.
(het verhaal van snot op kleding, naar het volgende paard gaan, waardoor dat dier dus de nog actieve virusdeeltjes in zijn lijf kan krijgen)
(vandaar dus dat als iemand een dekje thuisgestuurd krijgt via de post, dat al meerdere dagen niet in de buurt is geweest van een paard, dat dit geen gevaar oplevert)
Als een paard dat besmet is richting een ander paard hoest, kan het dus wel virusdeeltjes overbrengen. Die dan beslist nog WEL actief zijn, nog lang geen 7 uur buiten het paard geweest.

Nog iets over Rhino:
Je hebt de EHV1 en EHV4
Dit zijn verschillende virussen.
De EHV4 virus is de verkoudheidsvariant. Die is dus eigenlijk absoluut niet gevaarlijk.
De EHV1 virus is wel gevaarlijk, dat is de variant met neurologische en abortus verschijnselen, soms ook wat verkoudheidsklachten.
Om het ingewikkeld te maken worden beide virussen rhinopneunomie genoemd.
En dat levert volgens mij veel verwarring, als ik dit topic zo door lees.

Het zou wijs zijn om in dit topic niet meer over rhino te spreken, maar over ehv1 of ehv4. Maar dat zal wel te ingewikkeld worden vrees ik.

Alle ernstige gevallen, met Abortus en Neurologische verschijnselen, dus hetgeen waar veel mensen zich op dit moment zorgen over maken is de EHV1.

EHV staat voor Equine Herpes Virus

paardgerelateerd Herpes virus dus.

Er bestaan ook herpes virussen die voor de mens schadelijk zijn. (Denk aan koorstlip)
De paardgerelateerde EHV1 of EHV4 is voor een mens volstrekt ongevaarlijk, net zoals de mens-herpes-virussen voor een paard ongevaarlijk zijn.

Incubatietijd lijkt ook niet voor iedereen duidelijk te zijn.
De incubatietijd is de tijd tussen het moment dat het paard de virusdeeltjes in zijn lijf krijgt, en het moment dat hij ook echt ziek wordt.
Het virus deeltje komt in een paard terecht. 1 zo'n virusdeeltje maakt een paard niet ziek, daarvoor moeten er een heleboel zijn. Als dat virusdeeltje in een cel van een paard komt, worden er meer gemaakt. Al die deeltjes komen vrij uit de ene cel, en kunnen nieuwe cellen binnendringen. Die vervolgens ook nieuwe virusdeeltjes gaan maken. Op een gegeven moment zijn er zoveel virusdeeltjes, dat het dus wel ziekteverschijnselen bij het paard geeft.
Wat is nu het gevaar van die incubatietijd: het virus wordt al wel steeds meer en meer. En als een paard briest of hoest, of wat neusuitvloeiing heeft, dan kunnen daar virusdeeltjes inzitten. Die dus een volgend paard kunnen infecteren. Terwijl je dus nog niet kunt zien dat dat eerste paard besmet of ziek is.
De incubatietijd bij EHV1 is ergens tussen de 4 en 16 dagen (Heel ruim genomen)
Een paard kan dus al 16 dagen lang steeds meer virusdeeltjes in zijn lijf hebben, zonder dat hij ziekteverschijnselen heeft.

Wel of niet door de lucht verspreiden is ook nog steeds niet voor iedereen duidelijk.
Dit is een relatief zwaar (in gewicht dus) virus. Dat betekent dat het niet heel makkelijk door de wind meegenomen kan worden. Enkele meters wel, meerdere kilometers niet.
Een paard dat hoest of briest, spettert een hoop vocht of snot naar buiten. Dat gaat met een behoorlijke kracht, en in dat vocht of in dat snot kunnen virusdeeltjes meeliften.
Als we ook hier heel ruim rekenen, en er echt met veel kracht gehoest of gebriest wordt, dan kan het nog altijd niet veel verder dan 10 meter komen. Voor de veiligheid hier maar 20 meter aanhouden, dan zit je altijd safe.

Het elkaar op ruime afstand buiten passeren (hou voor de zekerheid die 10 tot 20 meter maar aan) levert dus geen gevaar , zelfs niet als het ene paard wel besmet is, en het andere niet. Het virus kan die afstand niet overbruggen.
Als je dus zorgt voor ECHT ruim voldoende afstand, dan is buitenrijden in feite dus niet gevaarlijk.
Let op: als een paard dat besmet is hoest, en er komen besmette druppels in het gras of op een boom terecht, en een volgend -niet besmet- paard zou binnen de 7-14 uur van dat gras eten, of aan die boom staan snuffelen (En dan echt fanatiek inademen) dan is er in theorie wel kans op besmetting. Die kans is echter heel klein, gelukkig!

Ik heb geprobeerd om een en ander duidelijk uit te leggen. Voor vragen: stel ze maar in dit topic of via pb, als ik antwoord weet dan zal ik het geven. Ik ben docent biologie, en heb hier en daar dus net iets meer basiskennis over bacteriën, virussen en dat soort aanverwante narigheden.
(Ik weet overigens lang niet alles van dit virus, en bij twijfel over gezondheid van je paard moet je ALTIJD je dierenarts contacten als je het niet vertrouwd (telefonisch of anderszins), en nooit eerst reacties op bokt afwachten!)

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:58

Iedereen zou er erg wijs aan doen zich eens op de Bokt Wiki of via Google in te lezen over Rhino.
Wat een onzin komt hier voorbij zeg! Al deze verschillende 'waarheden' leiden alleen maar tot (meer) paniek.

Op Horsezone Woubrugge tot nu toe alle temperatuurwaarden goed, maar de echt spannende dagen komen nog natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Nexus op 05-03-12 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Duke

PhiaBink schreef:
Duke schreef:
Ja, voor nu nog een meldingsplicht om zo de uitbraken in te dammen, is het wat te laat. En wie zegt dat de dieren door elkaar besmet zijn geraakt? Veel paarden dragen het virus bij zich en als de omstandigheden zich voordoen, dan komt het tot uiting. (correct me if i'm wrong, want ik hoor nu zoveel)

Als ik weet dat er een paard van een stal komt waar echt rhino heerst, dan ben je denk ik wel op je hoede. Paard kan makkelijk andere infecteren op zn nieuwe stal. Veel paarden in 1 grote ruimte.......

Elke melding is goed! Ook al wordt een bedrijf verdacht. Penny's zijn overal en alle paardjes hebben zachte neusjes! :j

Ik snap wat je bedoeld, maar waar ik op doelde is nu nog een meldingsplicht om de schade te beperken is wat mosterd na de maaltijd, maar uiteraard is het melden altijd goed.

Een verplichte melding is nog beter. Er zijn veel (financiële) belangen bij het stil houden van een uitbraak op je stal. Denk aan een handelsstal. En daarom zou een meldingsplicht wel degelijk goed zijn.

Sandrohit

Lovely schreef:
Het woord 'ruimen' komt niet in mijn post voor volgens mij. Er zijn zoveel gevolgen, bijvoorbeeld een stand still of afgelaste wedstrijden. Ben je hoefsmid dan krijg je gratis vakantie en ga zo maar door. Het kan er op neerkomen dat JIJ iets niet meer mag omdat er 10 kilometer verderop een merrie een veulen afgooit.

Misschien niet in je vorige post maar wel in je post van gisteren.

Sandrohit schreef:
Lovely schreef:
Trouwens, ik zie in dit topic dat mensen het fijn vinden als er meldingsplicht komt en dat de KNHS ingrijpt en dat er zoveel media aandacht voor is. Maar vergeet niet dat die focus op deze ziekte ook nadelige effecten kan hebben in de toekomst en er tot meer overheidsingrijpen of inmenging kan worden besloten. Denk dan aan belastingen, boeten en ruimingsplicht.

Waar baseer je dit op?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:59

petrea schreef:
Ik zoek me suf maar ik kan nergens een actueel kaartje van dit verschrikkelijke virus op het net vinden , kan iemand een linkje plaatsen ?
Sterkte voor iedereen die daardoor paarden heeft verloren .

Er zal geen link up 2 date zijn aangezien er geen meldingsplicht is. De stal hier in de buurt is benaderd door bokt en ze ontkennen glashard terwijl het al lang bevestigd is door een DA :O

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:00

Maar als er een meldingsplicht komt, krijgen ze het nooit voor elkaar om te gaan ruimen. Het is onzin dat dat erbij wordt gedacht, laat het ze eens gaan proberen om mensen hun geliefde paard af te nemen. Ik denk dat ze dan een nog veel groter probleem hebben dan er al was. Daarnaast vallen paarden in veel dingen onder 'huisdieren' en zal er dus niet worden gehandeld zoals bij ''landbouwvee'' wat niet meer te eten is na de ziekte. Deze dieren zijn na ziektes die meldingsplicht hebben 'niet meer te gebruiken' en dus is het logisch om ze te ruimen, ook omdat dat veel goedkoper is dan medicijnen. Terwijl als een of andere idioot bedenkt dat paarden geruimd moeten worden voor een vrij simpel virus als Rhino de onkostenvergoeding de spuigaten uit gaat lopen.. En dat de paardeneigenaren zelf grof geld willen betalen aan veeartsen om van het virus af te komen, waar boeren vaak geen geld over hebben om hun veestapel te laten behandelen.

Wat ik me nou wel afvraag, elk jaar hebben we wel Rhino, maar dit jaar is het wel veel meer en veel verspreider. Zijn alle gevallen terug te leiden naar dezelfde regio of wordt het virus 'slimmer'?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:01

[/quote]
Zodra er meldingsplicht komt, kan het ministerie zelf beslissen hoe opte loseen. En wie zegt mij dat er 1 of andere ontwetende niet voor ruimen beslist?
Daarom heb ik liever geen meldingsplicht. Laat de paardensector het zelf oplossen. Zolang je je aan de voorzorgsmaateregelen houdt en je gezond verstand gebruikt doe je er zelf iig alles aan! Meldingsplicht regel je ook als sector zelf. En de paardensector is vrij machtig. Ook binnen de overheid, dus paarden ruimen zal niet zo snel gebeuren als bijv. kippen ruimen. Daarvoor zitten er teveel (persoonlijke) belangen bij.[/quote]

Wat bedoel je daar mee, wat zijn die (persoonlijke) belangen?
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 05-03-12 15:03, in het totaal 4 keer bewerkt

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:01

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:03

Stef, Dat is volgens mij dan niet 100% correct.
Alleen EHV1 is de zogenaamde rhino.
EHV4 is een ander virus. ;)

En ik had eerder wel degelijk over EHV1

pompom

Luckystory schreef:
Daarom ent je dus je drachtige paarden voor de dracht en op 5-7 en 9 maanden. ;)

Dan nog kan het gebeuren dat je merrie verwerpt door Rhino ;)
Paar jaar geleden zelf ondervonden ;)

Duke

Dat kun je zelf wel invullen Bloodymary. Ik ga hier verder niet op in. Algemeen bekend is dat veel gevallen stil gehouden worden. De reden dat het nu meer lijkt als andere jaren, is omdat er meer ruchtbaarheid aan gegeven wordt.
(Ik praat hier trouwens mee als bokker en niet als mod. Laat dat even duidelijk wezen.)

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:04

Teddy321

Nexus schreef:
Iedereen zou er erg wijs aan doen zich eens op de Bokt Wiki of via Google in te lezen over Rhino.
Wat een onzin komt hier voorbij zeg! Al deze verschillende 'waarheden' leiden alleen maar tot (meer) paniek.

Op Horsezone Woubrugge tot nu toe alle temperatuurwaarden goed, maar de echt spannende dagen komen nog natuurlijk.

Toppie Nexus, ik ga duimen voor jullie dat dat zo blijft!

PercyLeen

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:05

elynevb schreef:
Wat ik me nou wel afvraag, elk jaar hebben we wel Rhino, maar dit jaar is het wel veel meer en veel verspreider. Zijn alle gevallen terug te leiden naar dezelfde regio of wordt het virus 'slimmer'?

T'is helemaal niet meer of 'verspreider'.
Eén of andere pipo heeft het op internet gezwierd en nu denkt iedereen dat het meer voorkomt.
Maar die perceptie is daarom niet persé correct.

knollentuin

Babootje schreef:
eilleen333 schreef:
Meldingsplicht, klinkt heel leuk, en op zich is er wel wat voor te zeggen, maar aan de andere kant... Waar trek je dan de grens? Droes is ook besmettelijk, maar een schimmel of luizen ook. Moet daar dan ook allemaal een meldingsplicht op komen?

Ik snap de stress, en ik ben er zelf nu ook bewuster mee bezig, maar feit is dat Rhino op veel meer plaatsen zit dan wij weten. Dieren kunnen latent dragen (dus dragen en op dat moment niet uitscheiden, maar een maand later symptomen krijgen en wel uitscheiden), wat moet je daar dan mee? Afmaken? Levenslang vervoersverbod? Levenslang quarantaine?
Dit virus is een probleem, maar niet vergelijkbaar met andere aangifteplichtige ziekten als bv MKZ wat zich veel makkelijker verspreidt en daardoor een grotere impact heeft.

Nooit heeft iemand zich druk gemaakt om Rhino. Nu zijn er toevallig meerdere bedrijven die met een uitbraak kampen, en is het ineens een landelijk probleem. Terwijl er geen verband is tussen de bedrijven die nu op de kaart staan als besmet. Het is gewoon toeval. Wisselend weer, lagere afweer en de dieren gaan sympotmen vertonen terwijl ze misschien jaren geleden al besmet zijn.

helaas, maar ook deze optie geeft geen garantie, als je een paard op een stal hebt die wedstrijden loopt en alleen deze ent heeft de enting 0,0% bescherming, je zal fde hele paardenstapel moeten enten.. en ook dan is het niet zeker of de enting afdoende is..kortom in dit geval haal je dus op niks zekerheid.

Het is goed dat er aandacht voor is, maar er wordt ook wel een beetje overdreven. Nu zijn er uitbraken en lassen we wedstrijden af. Maar over een paar weken? Als dit allemaal is afgezakt? Moeten we de wedstrijden dan helemaal verbieden? (ik vind het goed hoor, rij ze toch niet ;) Terwijl de kans dat er dan een "Rhino-lijder" tussen loopt niet kleiner is dan op dit moment.
Eigenlijk moeten we de voorzorgsmaatregelen die we nu nemen altijd aanhouden. Kleding wisselen als je naar een andere stal gaat etc. Dat is in de landbouwhuisdieren sector niet meer dan normaal. Waarom is dat bij paarden anders?

Zoals ik al zei, het is moeilijk een goede keus te maken omdat er veel verantwoordelijkheid bij de eigenaren ligt en die hun verantwoordelijkheid vaak niet nemen. Tenminste, je kan er niet van uit gaan dat ze dat doen.

Ik zou het een goede zaak vinden als paarden die op concours gaan verplicht Rhino geent zijn. Het voorkomt dan wel niet dat ze ziek worden, maar zijn wel minder besmettelijk voor andere paarden in de incubatieperiode. Dat zou dan wel helpen tegen verspreiding van de ziekte.

dit geeft ook geen zekerheid. je moet nl alle paarden op een stal enten, niet alleen het paard dat wedstrijden loopt...ok is geen enkele enting 100 % zeker dat ie bescherming bied..
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 05-03-12 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjuh88

marsmars schreef:
Daantjuh88 schreef:
Ik kwam het volgende stukje tegen op rtv oost.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?cat=1&nid=140339

:O :O :O

Zoooo oud nieuws, daarnaast gaat het om 7 veulens.

Had vrijdag op concours de geruchten ook al gehoord, maar zag het nu op internet. Vandaar... (en had geen zin om ik weet niet hoeveel berichten door te spitten)

Mimichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:06

Ik heb geruchten gehoord over dat de Rhino nu ook al in *** geconstateerd zou zijn... Weet iemand daar iets meer van?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 05-03-12 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaats verwijderd.

BibiSmurf

Luckystory

pompom schreef:
Luckystory schreef:
Daarom ent je dus je drachtige paarden voor de dracht en op 5-7 en 9 maanden. ;)

Dan nog kan het gebeuren dat je merrie verwerpt door Rhino ;)
Paar jaar geleden zelf ondervonden ;)

Ja, jammer genoeg wel.
Maar dat kan ook door andere redenen gebeuren natuurlijk.
Maar ik vind 80% toch wel genoeg reden om wél te enten.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:09

Duke schreef:
Dat kun je zelf wel invullen Bloodymary. Ik ga hier verder niet op in. Algemeen bekend is dat veel gevallen stil gehouden worden. De reden dat het nu meer lijkt als andere jaren, is omdat er meer ruchtbaarheid aan gegeven wordt.
(Ik praat hier trouwens mee als bokker en niet als mod. Laat dat even duidelijk wezen.)

Nee, dat kan ik niet, anders vroeg ik het niet. Welke belangen zijn dan anders dan destijds bij de kippen en de koeien? (om niet te ruimen was het item).
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 05-03-12 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:09

Luckystory schreef:
Stef, Dat is volgens mij dan niet 100% correct.
Alleen EHV1 is de zogenaamde rhino.
EHV4 is een ander virus. ;)

En ik had eerder wel degelijk over EHV1

Nee nee luckystory, beide virussen worden Rhino genoemd! Voor de duidelijkheid is dat overigens wel jammer.....