[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:12

Ik ben dit topic ook al even aan het volgen. Mijn paard hoest af en toe en ook af en toe met een piepend geluid, al is dit de laatste tijd minder. Een tijdje geleden had hij elke ochtend een klodder dik wit slijm voor zijn stal liggen, en hoestte hij volgens anderen dan een keer vroeg in de ochtend. De rest van de dag eigenlijk niet. De dierenarts heeft toen naar zijn longen geluisterd en die klonken goed. Het hoesten en snotteren hield weer op maar nu heeft hij sinds de laatste week weer wat wit snot na het rijden, pas als hij weer op stal staat. Ik vond de laatste keer zijn ademhaling ook niet goed. Dinsdag komt een dierenarts van esmp uit België een scopie op stal doen. Ben erg benieuwd en hoop dat het allemaal meevalt. Ook fijn dat ze aan huis komen omdat mijn paard ook nogal bang is op de trailer. We hebben dat met grondwerk goed geoefend dus hij gaat er braaf op maar vindt het rijden echt dood eng. Ik begreep dat ze na mij nog door moest naar noord Nederland dus misschien voor anderen nog een tip.

fluffyfox

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:22

Ik heb mijn pony een kuur balsamic air gegeven.
Dat lijkt echt super goed te werken.
En daarbij ook guasha therapie.

Zijn er hier meer mensen die balsamic air hebben gebruikt?
(Over voer of verneveld)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:27

Ja, een kuur over t voer. Was voor een luchtweginfectie, hoesten deed hij niet, wel versnelde/zware ademhaling.
Kreeg ook andere medicatie, weet dus niet of dr balsamic doorslaggevend is geweest.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:15

Is er iemand bekend met Anoxil hooi?
Dit is een desinfectie voor o.a hooi voor paarden die hoesten/allergisch zijn.
Ik kwam dit tegen in mijn zoektocht, heb een tinker met allergische luchtweg problemen. Ik stoom hooi en ga nu ook vernevelen.
Zout heeft schijnbaar een desinfecterende werking op schimmels en bacterieën.
Voor het stomen giet ik zoutwater over het hooi, hierdoor eten ze het ook liever valt mij op.
Anoxil zou dus rechtstreeks erop verneveld kunnen worden maar ik vind er verder niet veel info over.
Weten jullie daar al wat meer over?

https://ecaproducts.nl/blog/desinfecter ... oxil-hooi/

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:34

Maar als het goed is zitten in gestoomd hooi toch al practisch geen schimmels meer? Heeft dat dan nog meerwaarde vraag ik me af?
Ik ken het zelf niet, heb er ook geen ervaring mee, maar vraag me dan gewoon af of dat geen verkooppraatje is :+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:52

Ik denk als alternatief voor stomen of weken in water?
Ik vind ook geen ingrediënten maar het zal ook wel op een zoutbasis zijn?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 08:50

Ik ken het niet, het klinkt op zich wel interessant inderdaad in elk geval voor mensen voor wie stomen geen mogelijkheid is. Of om in huis te hebben voor noodgevallen. Maar ik zou dan toch wel willen weten wat ik dan precies op m'n hooi zou spuiten.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:02

Ik meld mij hier ook maar,
Het betreft een stinker die redelijk vanuit het niets ineens problemen kreeg met haar longen.
Ventilum heeft ze al 4x als kuur gehad waarvan 2x ondersteunend met cortisonenspuit
Dit hielp wel tijdelijk maar niet voldoende.
Ze staat sowieso 24/7 met een schuil stal. Sinds dat ze last kreeg van hoesten en benauwdheid zijn we voor haar gaan hooi weken/natmaken.
Tevens komt ze in de namiddag op het grote weiland.

Nu heb ik sinds 3 weken in inhalatie apparaat gekocht.
Dit nu een aantal x met zoutoplossing gedaan. En tot dusver is ze niet meer aan het knijpen qua longen(dus haar buik wat na knijpt).
Ze is fitter, komt weer vanaf achter het weiland naar voor galopperen als je haar roept.

De eerste week heb ik 5 dagen achter elkaar geinhalleerd en naderhand dan haar beweging gegeven(wandelen/rijden/longeren).

Nu deze week slechts 2x geinhalleerd en tot dusver doet ze het goed....
Dus wie weet was dit de oplossing tegen hoesten en benauwdheid

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:51

@hagelslag..welke heb jij?
Ik heb een apparaat van het merk Waldhausen super dandy inhalator deze ga ik vandaag voor het eerst gebruiken.
Mijn Tinker staat ook te knijpen, ze is duidelijk allergisch voor iets in het hooi ondanks stomen.
Ik gebruik ook slijmoplosser de Broomhexine 2% werkt ook goed om te slijm losser te krijgen maar nu op het punt aangekomen dat ik haar ook moet gaan vernevelen met om te beginnen een zoutoplossing.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:01

Ik heb die van impex, turbo horsecare
Zo'n blauw compressor geval.

De mijne heeft tot dusver alleen een paar x ventilum gekregen en 2x cortisonen spuit in de hoop dat 't beter werd. Dat hielp wel tijdelijk.
Maar op den duur natuurlijk echt voor het lichaam niet fijn.
Dus ben ik gaan rondsneupen voor een inhalatie apparaat.
Want dat is uiteindelijk goedkoper dan elke x de dierenarts en medicijnen etc. En natuurlijk minder belastend voor haar lichaam.

Zelf is ze er best tevreden mee als ze ermee behandeld word

En ik vernevel dus ook alleen met zoutoplossing. En nouja daarna dus of een beetje rijden(niet extreem) of even longeren. Of een rondje wandelen a 2-3 km.
En dan moet ze vaak briesen om de snotjes eruit te schieten.
Ohh en ik heb 1x een flinke klodder snot/slijm gevonden nadat ze had gerold en daarna moest hoesten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:46

Bij mijne is na onderzoek uitgekomen dat ze RAO heeft, dus oppassen geblazen dat ze niet volledig dampig word.
Ventilum ken ik niet wel ventipulmin maar dat werkt vaak averechts bij paarden.
Verder krijgt ze geen meds, enkel de slijm oplosser broomhexine. Ik zal eens testen of ik die broomhexine ook kan vernevelen want deze is wateroplossend. Wellicht komt het dan veel sneller op de plek van bestemming.
Ook heb ik Immulon van ecostyle deze wil ik ook vernevelen dat kan, ook de pyrogenium kan men vernevelen. Schijnt zelfs nog beter te zijn dan rechtstreeks via mond toedienen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:59

Ik bedoel ook de ventipulmin.
Ik ben slecht in het typen hoe medicijnen precies heten :+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:07

Hihi me too :=
Toch lijkt het me ook wel een tinkerkwaal dat gedoe met de luchtwegen he?
Ik hoor bijna altijd dat het een tinker is die zo'n problemen heeft. ;(
Maar ach, beestje kan er ook niks aan doen en ik doe mn (s)tinkende best om het zo aangenaam mogelijk voor haar te houden.
Met alle problemen die ze had is dit het laatste om te takkelen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:24

Ik heb geen idee, ik heb haar nu 2 jaar.
En vorige zomer dacht ik dat ze gewoon door de warmte problemen had. Maar ik denk toch dat ze toen al gewoon stofproblemen had

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 18:05

Zo is het hier ook begonnen.
Ben nu al 7 jaar aan het dokteren, nog 1 horde te overwinnen en dan kan ik weer een begin maken met rijden....hoop ik...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 18:27

Ahh oké, Nouja tot dusver is ze goed tevreden.
In september had de dierenarts nog ingeënt en toen klonken haar longen schoon. Nog geen 3 week later zat alles weer vol.
Dus het is een beetje zoeken, wat voor weer reageert ze op, of hooi of pollen of of of.
Wat wel duidelijk is, ze is veel fitter en blijer sinds er geinhalleerd word.
De aller eerste x stappen oen/wandelen na het inhaleren was echt een soort van verademing. Ze liep lekker door en was duidelijk blij om weer te wandelen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:05

Ohh wauw dat schep echt moed wat jij verteld *\o/*
Hopelijk is dat voor de mijne ook zo!
Straks gaan we beginnen +:)+ op hoop van zege!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:11

Succes, dit was voor mij ook eigenlijk het laatste wat ik wou proberen. Ik vind longproblemen/hoesten etc echt iets waarmee je niet te lang kunt doktoren. Want hoe leg je een paard uit dat het niet goed kan ademen, en ze eventueel in paniek raken ofzo.

Maar vooral even 20 Minuten erna even lekker doorstappen helpt ook echt goed

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:29

Nou het vernevelen gaat haar goed af, ze vind het niet echt eng en na een paar minuten gaat haar hoofd ook lager.
Daarna 15minuutjes aan de longe laten stappen. Ik ben benieuwd hoe ze is na een weekje behandelen.
Hoesten doet ze nauwelijks maar ik hoor met uitademen wel dat reutelen dus er zit beslist slijm vast.
Eens zien over een weekje, we gaan ons best doen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:43

Aahh kijk aan, dat klinkt al goed.
Misschien na de 15 Minuten nog even 2-3 rondjes laten draven, of slechts even laten aandraven een paar passen. Dat kan helpen qua slijm oprochelen.
Ik denk dat je morgen ook wel al verschil gaat merken.
Hier waren het dus 5 dagen direct achter elkaar inhaleren en daarna alle 2-4 dagen. Ligt eraan qua tijd hebben ervoor

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 21:39

Lopen wil ze wel, maar aandraven liever niet dat is goed te merken.
Eens zien hoe ze over een paar daagjes wil lopen, ik kan me voorstellen dat rennen met slecht lucht halen niet comfortabel is dus ik dwing het dan ook maar niet af.
Ik hoop zoooo op verbetering.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 21:58

Opzich heb je gelijk maar opzich weet ik ook dat ze na 1x aandraven toch net iets meer slijm eruit krijgen.

Maar even afwachten is uiteraard ook een goede keus, elk paard is ander, elke situatie is anders

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 22:27

Klopt, maar misschien ben ik ook TE voorzichtig? Dat krijg je als je 7 jaar lang narigheid hebt met een paard. Manman wat een zoektocht is dat geweest, ik heb ik weet niet hoeveel topic's hier lopen pffff.
Maar als dit onder controle is dan hebben we de finisch gehaald *\o/*

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 22:36

Wie weet, misschien morgen toch even 1x laten aandraven... En 't hoeft echt niet lang. Net even dat ene kleine stukje.

Normaal kan dat namelijk een hoestbui veroorzaken... En uiteindelijk geld de regel, wat eruit is kan binnen niet meer iiriteren

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 00:01

Dat ben ik wel met je eens.
Ik zal morgen eens wat drafjes uitlokken eens zien hoe ze dan erop reageerd.