[INFO] Insulineresistentie

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 16:20

Jongens dat van dat geen hooi voeren is de verkeerde methode die zelfs verkeerde positief reacties kan geven. Zie hier het protocol van de ECIR group - de experts op het gebied van IR en PPID in de wereld https://www.ecirhorse.org/DDT+E-diagnosis.php Horses should not be fasted before testing. Ze moeten zelfs 24 uur voor de test continue hooi ter beschikking hebben (bij voorkeur via slowfeeder), dit om pieken in de glucosespiegel te voorkomen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 16:25

Bloeduitslagen op IR zijn niet altijd even betrouwbaar. Als hij allesymptomen heeft, zou ik toch gewoon even alle leefregels voor IR-ers aanhouden. Kan dan geen kwaad

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 16:37

Interessant CarolineCF gisteren glucose tolerantietest laten doen bij internist van Bodegraven en daar moest pony toch nog steeds vasten. Voor de test kreeg hij dan gehakseld hooi met druivesuiker te eten.

Zinzi_jewel

Berichten: 8901
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:01

Ik ga met Caroline en haar link mee

Het is logisch dat bloedbeeld niet goed is als je paard leeg is .
Dan is er geen reden om de bloedsuiker spiegel omhoog te hebben er zit niets in om te kunnen verwerken op de verkeerde manier

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:03

IngridM - ik heb hetzelfde meegemaakt bij de Universiteitskliniek Utrecht - pas later leerde ik dat dat vasten dus echt niet moet. De ECIR is in Nederland helaas te weinig bekend, maar staat onder leiding van de absolute expert op het gebied van ppid en ir, Dr Kellon. Het is een not voor profit organisatie (stichting) en hun adviezen op het gebied van dieet, wijze van bekappen etc. zijn maar op 1 ding gericht: de paarden zo goed mogelijk krijgen en hoefbevangenheid voorkomen.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:11

Deze samenvatting van een klein wetenschappelijk onderzoek naar het effect van vasten onder paarden ondersteunt dat het niet nuttig of goed is ze te laten vasten https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5032872/

Maar als je in Nederland informatie opzoekt dan heeft iedereen het nog steeds over vasten, ook de veeartsen. Lijkt alsof we hier best een beetje achter lopen. Ik heb overigens deze pagina over hoe correct op IR en PPID te testen per mail aan mijn paardenarts gezonden. Die heeft het besproken met een oude professor van hem, die het eens was met deze aanpak en ook breder de test resultaten kon onderzoeken. Wellicht aardig overigens om te melden dat mijn IR paard door het Dieet advies te volgen vandezelfde ECIR group nu uit testen als niet IR komt. Dit is het gevolg van een dieet dat wel alle benodigde vitamines bevat, maar heel laag is in suiker en koolhydraten

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:30

Fabster schreef:
Bloeduitslagen op IR zijn niet altijd even betrouwbaar. Als hij allesymptomen heeft, zou ik toch gewoon even alle leefregels voor IR-ers aanhouden. Kan dan geen kwaad


Ja ik ga zeker door met hetzelfde voer. Kan nooit kwaad. En verder idd goed oppassen.Jee idd in NL lijken we dan echt achter te lopen.. kost je wel weer 100 euro waardeloos. Caroline interessante link. Had ik m maar eerder.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:43

Qizz schreef:
Fabster schreef:
Bloeduitslagen op IR zijn niet altijd even betrouwbaar. Als hij allesymptomen heeft, zou ik toch gewoon even alle leefregels voor IR-ers aanhouden. Kan dan geen kwaad


Ja ik ga zeker door met hetzelfde voer. Kan nooit kwaad. En verder idd goed oppassen.Jee idd in NL lijken we dan echt achter te lopen.. kost je wel weer 100 euro waardeloos. Caroline interessante link. Had ik m maar eerder.


Als je paard dit heeft is het echt al doende leer je ... Maar die ECIR groep heeft echt hele goede info, check zeker ook de pagina's over dieet. Heel belangrijk zijn ook de minimaal 30 minuten aaneengesloten bewegen per dag om ir onder controle te houden (mag gewoon doorstappen zijn). Wat Kellon daarover schrijft was voor mij ook een eyeopener: paard hoeft niet te rennen oid, maar moet liefst wel minimaal 30 minuten per dag en dan echt elke dag matig intensief bewegen (in plaats van 3 x 2.5 uur). Heeft te maken met dat die beweging blijkbaar ervoor zorgt dat de cellen glucose beter kunnen verwerken. Als je op een stal met een stapmolen staat is dat al een prima oplossing en anders gewoon elke avond een wandeling als jullie niet dagelijks kunnen rijden. Langer bewegen per dag mag ook. Maar liever niet te vaak dagen overslaan. Heel veel succes!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:07

CarolineCF schreef:
IngridM - ik heb hetzelfde meegemaakt bij de Universiteitskliniek Utrecht - pas later leerde ik dat dat vasten dus echt niet moet. De ECIR is in Nederland helaas te weinig bekend, maar staat onder leiding van de absolute expert op het gebied van ppid en ir, Dr Kellon. Het is een not voor profit organisatie (stichting) en hun adviezen op het gebied van dieet, wijze van bekappen etc. zijn maar op 1 ding gericht: de paarden zo goed mogelijk krijgen en hoefbevangenheid voorkomen.


Zou dit kunnen betekenen dat ik de uitslag die ik hopelijk maandag krijg met een korrel zout moet nemen? hmmmmm -O-

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:31

Interessante site van ECIR.

Ik kreeg ook tegenstrijdige advies vwb vasten. De assistente zei van niet, de betreffende dierenarts die kwam zei dat t wel had gemoeten.
Overigens had mijn paard hiervoor alle symptomen al, dus die behandelde ik sowieso al als IR patient. Het is dat ze kwamen testen op cushing dat ik IR ook maar gelijk liet meten.
Ook bij negatieve uitslag, maar wel alle symptomen, zou ik ook als IR blijven behandelen.

Overigens is mijn paard erg afgevallen door pijn en stress. Ik weet dat hij moet aankomen, maar er gaat nu zo bizar veel hooi in.. waar hij tm januari altijd dik werd van lucht... Gaat erg tegen mn gevoel in, maarja, een te mager paard moet je ook niet willen natuurlijk.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:48

Jotoma schreef:
Ook bij negatieve uitslag, maar wel alle symptomen, zou ik ook als IR blijven behandelen.


ja dat kan nooit kwaad inderdaad.
Mijn pony heeft meer cushing klachten maar is pas 5. Aantal ACTH testen gedaan maar die waren onduidelijk (ene keer positief, andere keer niet) Afgelopen dinsdag een TRH stimulatietest laten doen en gelijk erbij een Glucose Tolerantietest. Niet de standaard test (nuchter en dan bloed prikken) maar nuchter, glucose geven en dan na 1,5 uur bloedprikken.
Maar mijn pony is heel vaag helaas, we weten maar niet hoe of wat. Lastig geval.
Hoop maandag of dinsdag de uitslag te hebben. Hij was in ieder geval negatief op de standaard IR test paar maanden geleden.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:56

Jotoma schreef:
Interessante site van ECIR.

Ik kreeg ook tegenstrijdige advies vwb vasten. De assistente zei van niet, de betreffende dierenarts die kwam zei dat t wel had gemoeten.
Overigens had mijn paard hiervoor alle symptomen al, dus die behandelde ik sowieso al als IR patient. Het is dat ze kwamen testen op cushing dat ik IR ook maar gelijk liet meten.
Ook bij negatieve uitslag, maar wel alle symptomen, zou ik ook als IR blijven behandelen.

Overigens is mijn paard erg afgevallen door pijn en stress. Ik weet dat hij moet aankomen, maar er gaat nu zo bizar veel hooi in.. waar hij tm januari altijd dik werd van lucht... Gaat erg tegen mn gevoel in, maarja, een te mager paard moet je ook niet willen natuurlijk.


Als hij te mager aan het worden is dan is stap 1 voor een ir paard inderdaad meer hooi voeren. Ik geef zelf onbeperkt maar wel in slowfeeders met kleine mazen. Voordeel is dan ook dat je minder pieken krijgt. Ecir geeft als advies bij paarden die erg mager zijn meer bietenpulp te voeren - eventueel met een smaakje om het lekkerder te maken. Zie https://www.ecirhorse.org/DDT+E-diet.php ik meng er zelf een klein beetje Agrobs Gruner Mash doorheen dat heeft een laag suikerpercentage (<10%) en ze zijn er dol op. Verder kan ik je aanraden als je er zelf niet uitkomt om een keer hulp in de roepen van Sandra Wedman http://www.heliqs.nl/ecir-protocol-voor ... sistentie/ Sandra is homeopathe en voedingsdeskundige voor paarden en werkt volgens het ECIR protocol.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:30

Wauw, wat een fijne tip. Dank je wel!!

Hij eet uit slowfeeder met 3cm nog razend snel. Zo'n 8 kilo in 2 uur tijd :o
Hij is nog aan het herstellen van een bevangenheid van januari, toen hebben we onbeperkt hooi geprobeerd, maar daar ging hij toch weer slecht op lopen. Nu krijgt hij onbeperkt stro en 2x10 kilo hooi uit net per dag en nog een losse plak en nu eet hij mooi rustig.
Verder krijgt hij verse lijnzaad, magnesium en glucosamine/msm (zonder toevoegingen) gemeng door zn vitalbix heen.
Toevallig krijgt mijn paard sinds vandaag echt top hooi. De buren hadden ook een IR paard en hooiden zelf. Nu hebben ze geen paarden meer, maar hooien nog wel, mooi voor mij, want krijgt hij dat. Zag er echt super goed uit en klonk ook goed aan grassoorten die er door zitten. Gelukje!

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:55

Niets te danken - fijn als we elkaar en onze paardjes een beetje kunnen helpen toch? Heerlijk dat je zulk mooi hooi hebt! Dat blijft een grote uitdaging.

Zinzi_jewel

Berichten: 8901
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:21

Jotoma schreef:
Wauw, wat een fijne tip. Dank je wel!!

Hij eet uit slowfeeder met 3cm nog razend snel. Zo'n 8 kilo in 2 uur tijd :o
Hij is nog aan het herstellen van een bevangenheid van januari, toen hebben we onbeperkt hooi geprobeerd, maar daar ging hij toch weer slecht op lopen. Nu krijgt hij onbeperkt stro en 2x10 kilo hooi uit net per dag en nog een losse plak en nu eet hij mooi rustig.
Verder krijgt hij verse lijnzaad, magnesium en glucosamine/msm (zonder toevoegingen) gemeng door zn vitalbix heen.
Toevallig krijgt mijn paard sinds vandaag echt top hooi. De buren hadden ook een IR paard en hooiden zelf. Nu hebben ze geen paarden meer, maar hooien nog wel, mooi voor mij, want krijgt hij dat. Zag er echt super goed uit en klonk ook goed aan grassoorten die er door zitten. Gelukje!


Doe het in een dubbel net !
Dat doe ik nu
En ze kan vele uren vooruit met 2 netten dubbel per dag .
Paard is rond de 750/800 kg
En heb grootse net van EJ
Doe ik 3/4e vol

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:09

Thnx, al geprobeerd. Hebben echt een heleboel geprobeerd, maar hij is gewoon niet te vertragen.
Geeft opzich ook niet omdat hij met stro wel stopt met eten, maar met hooi blijft hij dooreten helaas.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:11

Haha! Werkt bij mij ook niet. Ook met dubbele netten en mazen van 2x2 worden ze heel handig.

Zinzi_jewel

Berichten: 8901
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:55

Dan toch echt Hooi gaan afwegen

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 22:46

Mijn pony is veel te dik. Ik vermoed dat ze flink ir is.
nu is ze vanaf half sept kreupel en is ze vanaf toen giga aan gekomen.
vorige week wilde ik haar in laten slapen. Maar ik kon dit nog niet.
De da weet niet waardoor ze kreupel is.
maar ze moet afvallen wil ik dat ze ooit beter word.

wat kan ik doen om haar af te laten vallen.
ik voerde fibra. Maar ga over naar subli dieet mix. En geef paard natuurlijk magesium.
ze heeft een greenguard op. En loopt max 4 uurtjes op een kale wei.
als ik thuis ben geef ik minimaal hooi meerdere plukjes per dag.
ga ik werken krijgt ze de zelfde hoeveelheid in een keer en staat ze waarschijnlijk enkele uren zonder eten.

omdat ze kreupel is is rijden geen optie.
Ik fiets wel met haar in stap loopt ze goed. Fiets dan een km of 5 drie keer per week vaker durf im niet ivm de kreupelheid.

Ze krijgt nu nog kuil. Maar volgende maand komt ons grove hooi en krijgt ze dat.
stro voeren wil niet. Ze knoeit alles onder maar eet er niks van.

zou het zin hebben om een ander graasmasker te kopen.
bijv zo een met die neusuitsparingen en een vierkant gat aan de onder kant.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 08:04

Wat ellendig ... Zijn er foto's gemaakt van haar been? Als ze en heel dik is en kreupel dan is ze wellicht al ten dele hoefbevangen? Heeft de veearts daar iets over gezegd? Staat ze in pension of bij je thuis?

Op deze site staat hoe je met ir paarden en van hoefbevangenheid herstellende paarden om moet gaan https://www.ecirhorse.org/DDT+E-diet.php .

1) Bestaat de optie haar met een ander vriendje op een paddock te zetten met hooi uit een slowfeeder? Dat zou het beste voor haar zijn - even geen gras, echt 0%. Indien wel op het gras dan kan een graasmasker inderdaad helpen de inname te beperken. Maar beter is echt haar van het gras af te halen. Het gaat namelijk niet alleen om de hoeveelheid maar dat je even geen suiker wilt geven en gras heeft heel veel suiker.
2) als ze bij je thuis staat en je zelf hooi inkoopt heb je meer in de hand en kan je hooi gaan testen. Als dat geen optie is kan je hooi inkopen via Pavo dat maximaal 12% suiker heeft. In deze fase zou ik dat nog kort weken 2 uur) om het naar 10% of minder te krijgen. Mocht ze niet bij je thuis staan staan nog is hooi weken iets wat je kunt doen. N.b. niet daarna dagen laten liggen he? Max. voor 24 uur vooruit. Kuil is absoluut ongeschikt voor een IR paard daar moet je echt meteen mee stoppen. Let op je kunt kuil ook niet weken!
3) Voor een ir paard is uren zonder hooi staan contraproductief. Voer ze minimaal 1.5 - 2% van haar lichaamsgewicht aan hooi!
4) Stop dit hooi in zakken met kleine mazen dan doet ze er langer mee. https://equiculinair.nl/slowfeeder-hooi ... large.html mocht ze dan nog te snel eten dan kan je er deze overheen trekken https://equiculinair.nl/slowfeeder-hooi ... large.html . Maar als je hooi moet weken dan gaat dat niet. Nat hooi krijgen ze er niet meer uit.
5) Stop met de subli dieet mix. Het nood dieet staat hier https://www.ecirhorse.org/DDT+E-diet.php en bestaat uit hooi met bietenpulp (speedi beet) met magnesium, vitamine e, zout en lijnzaad. Lijnzaad mag je ook vervangen voor psyllium.
6) Bewegen: dit is iets wat je meteen kunt doen - ook als ze op een pensionstal staat. Mits ze niet acuut bevangen is (maar dat zal wel niet omdat je fietst) zou ik met haar gaan wandelen, dat lijkt is veiliger als fietsen met een kreupel paard totdat je weet waar die kreupelheid vandaan komt. Daarbij is het voor een ir paard belangrijker om elke dag minimaal 30 minuten matig intensief te bewegen (gewoon 30 minuten flink doorstappen). Dan 3x in de week twee uur. Ze hebben die dagelijkse beweging nodig voor hun herstel!
7) Als de kreupelheid uit de voet komt dan kunnen deze instant verlichting geven https://www.hoofwear.com/hoefschoenen/medisch-gebruik/equine-fusion-all-terrain-ultra.html. Je kunt ze eventueel tijdelijk ook op de paddock aan laten tot ze pijn vrij is.
8) De juiste manier van bekappen is heel belangrijk bij een ir paard. Ik neem aan dat er al een hoefsmid naar je paard gekeken heeft? Wat zegt die over de kreupelheid? Ik kan je Jaap Tuininga van Barefoot Hoofrehab aanbevelen https://www.facebook.com/BarefootHoofrehab/
9) Omdat je veearts niet weet wat hij met de kreupelheid aan moet zou ik elders een second opinion aanvragen. Een optie is Steffi van de Laarse inschakelen http://steffivanderlaarse.nl/problemen/ Steffi is niet alleen paardenarts maar ook chiropracticer en een geweldig getalenteerde vrouw.

Veel succes - ik hoop dat het je gaat lukken en dat je snel een alternatief voor de wei en kuil kunt regelen. Daar hangt het slagen van je project namelijk wel vanaf als je paard inderdaad ir is.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:48

De kreupelheid is helemaal onderzocht, de heeft echo's foto's mri operatie enz gehad.
De da heeft het advies inslapen gegeven maar ik kan dat nog niet ze is pas 7 jaar oud.
As vrijdag komt de fysio, maar ben langzaam aan behoorlijk door mijn spaargeld heen dus ik kan niet alles meer doen nu.

1, ze staan nachts met zijn drieën in de paddock en krijgen dan allemaal weinig eten.
Overdag staat ze alleen en voer ik haar schaal hooi, maar we zijn daar bijna door heen dus dan krijgen ze nachts wel wat kuil. ik voer alles in netten.
2 paarden staan aan huis en we hebben vorig jaar ook een rugvoer analyse laten doen daar kwam toen gelukkig uit dat het ook geschikt was voor dikke paarden. hooi komt van eigen lang en het zaad zit er nu al in en het is mooi stengelig dus kan niet wachten tot het er af kan.
ik kan nergens wat vinden over dat pavo hooi heb je er een link van.
3 zodra ik weer meer hooi heb wil ik idd ook weer meer gaan voeren maar van die kuil wil ik niet te veel voeren.
4 ik voer in netten en dat gaat goed.
5 bieten pulp eet ze niet en ik heb anders niks om de magnesium door heen te mengen.
6. bewegen is in ons geval lastig vrijdag komt de fysio een horen wat die er van denkt.
ik stap nu wel steeds 30 min ongeveer en dat een keer of 3-4 per week.
7 ze heeft al schoenen maar dat lost niks op, het lijkt boven uit de rug te komen
8. ik heb een fijne smit ze is overigens absoluut niet bevangen.
9. ik ga eerst de fysio af wachten en dan kijk ik weer verder.

verder heb ik besloten dat ze niet meer de wei op gaat de eerst komende tijd.
En ik ga alle linkjes lezen

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:59

IAfbeelding

dit is het paard in kwestie.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:05

Ik heb even de analyse van vorig jaar erbij gepakt er staat over het suiker gehalte
65-84 g/kg DS hoeveel procent is dan dan

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:05

Ok - ze ziet er beter uit dan ik dacht. En fijn dat je een paddock ter beschikking hebt, dat is vast iets. Waarom denk je dat ze ir is? N.b. als je nog iets kan missen en die fysio valt tegen dan zou ik zeker Steffi inschakelen. Zie hier de ervaringen met haar op Bokt [BEH] Ervaring met Steffi van der Laarse bij ons heeft ze er twee met totaal verschillende motorische issues geweldig geholpen (pijnlijke rug en kreupel door ongeluk o.a. gebroken nek). Beide paarden zijn weer top.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:08