[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:55

fijn te zien al die "eczemertjes" met mooie manen! :D ;)

Shathu vlecht ik ook in, heeft ook behoorlijk wat manen, ook erg dik. Dus of hengstenvlecht of kleine losse vlechten.

Foto vorige week, deken even af (waren nauwelijks of geen vliegjes), heerlijk even. Manen in vlecht, ook voor"plukkie"

Afbeelding

En zo 1,2,3 niet een foto ervan, maar hij heeft een giga gigaaa dikke en zware staart.

Mien lekker ding :D
Afbeelding

De Rambo, ik heb ook maar de oortjes naar achteren geklapt, was zo zielig, hij schudde steeds en dan verdween er 1 oor dubbel onder de kap en deken. Hij werd er naar van. Heb de kap van z'n oren gedaan, hoofdkap van de Pagony Eczema op gedaan, hals daarvan onder de Rambo hals, halster erover en toen "oortjes" van Rambo weer naar achteren geklapt. Snappen jullie het nog een beetje? hahaha Morgen maar even kijken of het nog goed zit! ;)

Ow en morgen sowieso de Rambo eraf denk ik, voorspellen veel regen. Doe ik hem dan gewoon z'n Pagony over, ook weinig problemen mee en als het weer warmer wordt, hop de Rambo er weer op!! Kijken hoe het dan gaat! ;) :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:27

hebben jullie dan geen last, dat de vliegjes eerder tussen de manenkam (bij het begin van de vlechtjes ) gaan zitten prikken?
ik heb het ook een seizoen gedaan, dat invlechten, maar op de scheidingen van de vlechtjes kwamen de verdikkingen eerder,terwijl de vlechtjes erg los gevlochten waren

mirror666

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:51

er ligt toch een deken overheen? :)
je moet bij het vlechten wel opletten dat je elke keer ''andere plukjes'' pakt andrs krijg je een lelijke manenkam (dus ene keer dikke pluk, andere keer die ene pluk in 2 plukjes verdelen ;) )

haha een hele constructie Indiana Jones! :oo ;)

De mijne heeft zijn vliegenmasker nog niet op.. de deken blijft zo mooier zitten dan ik dacht :)

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:09

nee inderdaad, dat van de prikken van de vliegjes hier ook geen last inderdaad omdat er een deken overheen ligt.

Als ik de vlechten eruit haal, borstel ik ook alles weer goed uit. Dus pak nooit dezelfde "plukken" om weer een vlecht van te maken. Ene keer ook wat dikkere vlechten als andere en dat afgewisseld met hengstenvlecht.

Ja inderdaad, hele constructie, whahaha alhoewel, klinkt ingewikkelder dan het daadwerkelijk is hoor! ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:33

Shadow vanmorgen in de keiharde wind hier laten uitwaaien zonder deken. Haar manen worden nu echt vrij dik hóór, ghihi, en zacht........ Heerlijk zeg. Toen de vlechtjes er weer in en deken op.

Overigens pak ik ook nooit dezelfde plukken, ene keer vlecht ik wat dikker als de andere keer. Voor het vlechten borstel ik ze uit, met een haarborstel voor mensen (zitten de tandjes redelijk verdeeld en zijn buigzaam) hierdoor breken er veel minder haren af, dan met een echte manenkam, dat vind ik zulke ondingen. Staart borstel ik ook vaak uit met die borstel, en heb nooit gehad dat ik wat afbrak ofzo in de staartharen. Ideaal!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:28

Oja, ik had de drainage toch maar weer opgevoerd i.v.m. verergeren van de jeuk, en tadaa, sinds vandaag is de staart weer geheel jeukvrij :D :D :D

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:13

Super CS :D.

Ik heb vanaf morgen de stopweek, voer wel nog de probio forte.

Waar bij mijn dier de jeuk vandaan komt mag joost weten. Paardje had jeuk, bloedonderzoek wees niets uit, dus toch maar de deken op gedaan, maar de jeuk wordt alleen erger! Lotion/creme's helpen niet.

Ik heb hem nu van het gras gehaald, eens kijken wat dat uithaalt. Hij staat (organisatie gaat niet anders) van 8.00-18.00 buiten, Smorgens staat hij vanaf nu in de rijbak met de shet en hooi, daarna mag hij een paar uurtjes in de wei en om 5 uur haal zet ik hem weer in de rijbak of binnen (normaal staat hij dus van 8.00-20.00 buiten op het gras) en kan ik rijden/verzorgen.

Wat vinden jullie: Jeuk zou toch in principe minder moeten worden met de deken op zou het ZE zijn?

Ik vraag me ook af, in welke maten komen deze mugjes naar binnen savonds? Ga denk ik maar eens de electroshock ophangen :+

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:22

Ken zat verhalen eczemers die ook met deken blijven schuren, zijn vaak de zeer ernstige gevallen. Bij die van jou was toch wat anders geconstateerd. Overigens die test van haar, vertrouw ik niet voor de volle 100%.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:32

Uit de test bleek dat het geen ZE was, wel is hij gevoelig voor een aantal zaken (Fructaan, eiwitten, melasse etc) Ze wil hem wel graag hertesten om evt uit te sluiten dat de ZE in ontwikkeling is, natuurlijk blijf ik zelf ook sceptisch aangezien de jeuk blijft na reiniging van het lichaam. Uit een reading kwam stofwisselingsprobleem.

Het is geen ernstig geval :n. Hij heeft zijn manen nog gewoon, maar hij maakt er wel suikerspinnen van en dunt ze zo heel langszaam uit. Vind het gewoon vervelend voor hem (en natuurlijk jammer van zijn mooie maantjes). Daarom had ik gehoopt dat het door de deken minder zou worden, maar dat is dus niet het geval (wordt erger). :(

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:50

Eerder is de vraag gesteld of iemand (al) ervaring heeft met Cavalesse maar daar is nog geen antwoord op gekomen. Iemand??

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:31

Hoi, sinds kort schuurt mijn paard dr staart.
Daarom meld ik me hier ook.

Ik zou graag tips krijgen over welk middeltje het beste is om er op te smeren?
En graag ook waar je het koopt en wat de kosten zijn.

Alvast bedankt.

harleyluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:33

xNicolx schreef:
Hoi, sinds kort schuurt mijn paard dr staart.
Daarom meld ik me hier ook.

Ik zou graag tips krijgen over welk middeltje het beste is om er op te smeren?
En graag ook waar je het koopt en wat de kosten zijn.

Alvast bedankt.

Ik smeer eczemabalsem erop, kost geloof ik iets van €11-, en je kan het gewoon halen bij de ruitersportzaken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:10

Afbeelding
Dit zijn de manen van Daantje.
Ik vlacht alleen de voorpluk, als alles wat langer is ga ik alles vlechten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:13

wuswa schreef:
Eerder is de vraag gesteld of iemand (al) ervaring heeft met Cavalesse maar daar is nog geen antwoord op gekomen. Iemand??

nee nog niemand hier volgens mij,is ook vrij nieuwe toch?

koetjeboe wat een vreselijke plekken heeft je haf op het hoofd zeg!!
weet je echt zeker dat dat van zomereczeem komt en het geen mijt of schimmel is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:18

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:26

Het gene wat koetjeboe's paard op zijn hoofd heeft, heeft mijn shetlander ook. Helaas is de mijne een schimmel en valt het meer op. Kwam er gisteren achter dat hij zich aan de waterbak schuurt met zijn hoofd. Het is zo'n speciekuip. Iemand ideeen?

En met de Rambo oortjes daar rijg ik zijn halster doorheen, blijft zo ook goed zitten.

Zal eens kijken of ik binnekort foto's kan plaatsen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:29

Mijn pony krijgt ook weer schuurplekken aan dr hoofd :\
Niet zo erg al koetjeboe maar wel al kale plekjes.

Voorpluk had ze ook geschuurd -O-

Smeer nu met Pcs cojosol eens zien of dat werkt. En anders toch maar een hoofdkap... Iemand idee wat voor hoofdkap ?

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:45

koetjeboe schreef:
Afbeelding
Dit zijn de manen van Daantje.
Ik vlacht alleen de voorpluk, als alles wat langer is ga ik alles vlechten.

die plekken bij de ogen en neus zien er niet erg gezond uit. mischien is het schimmel
groetjes eef

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:56

Ik heb ook ooit een haflinger gekend met dit soort plekken, was ook eczeem. Vind deze plekken er nog redelijk verzorgd uitzien eigenlijk. Mooi schoon etc.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:58

CarolShadow schreef:
Ik heb ook ooit een haflinger gekend met dit soort plekken, was ook eczeem. Vind deze plekken er nog redelijk verzorgd uitzien eigenlijk. Mooi schoon etc.

dat hoort ook bij eczeem mijn pony had dit vorig jaar ook.. goed verzorgen en evt iets opsmeren ! veel aan doen kun je niet ja een hoofdkap op;)

daarom loopt die van mij dus ook met een hoofdkap

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:58

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:00

geen tip voor je speciekuip.misschien iets eromheen binden wat zacht is?
paar oude doeken ofzo?

ap heeft die plekjes ook wel hoor,maar niet zo extreem als die van jullie.
ontsmettende zalf werkt bij hem nog het beste( betadine,dettol,uierzalf etc)

maar toch he als er een veearts bij ons op het erf komt en die ziet die plekken dan roepen ze meten schimmel en moeten we met imaverol behandelen.
en dan trekt het ook weg...dus weet niet hoor,misschien proberen?.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 11-05-09 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:01

Bij mijn friese merrie ligt het hoofd ook altijd open en die draagt wel een masker, maar die vliegjes kruipen vanuit het gras er gewoon onderdoor. Vind het ook supervervelend voor haar want verder heeft ze helemaal geen last meer door de deken, alleen dat hoofd it er niet uit |(
Nog iemand tips wat je erop kan smeren zodat die vliegjes wegblijven? Ik heb al zoveel geprobeerd.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:11

Ik heb standaard op stal een vliegenstick liggen, is zo'n kleintje, en dan niet zo'n roller (waar het vliegenspul tussendoor druipt) nee echt zo'n stevige stick, die haal ik dan her en der over het hoofd, werkt prima! Smeer ook regelmatig uiercreme rondom haar ogen, weert ook best veel vliegen af.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:32

en toch lees ik weer op buitenlandse sites dat veel paarden allergisch zijn voor vliegensprays.

ik gebruik het niet omdat ap de deken op heeft maar ik denk toch wel dat iedereen daar wel alert op moet zijn.
als je wel vliegenspray gebruiken wilt kies dan voor een die zo natuurlijk mogelijk is.

dus ook uitkijken wat je dan om de ogen smeert,als het juist erger word ondanks smeren dan kan het dus zijn dat je dier reageerd op het middel wat je aan het smeren bent.