Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:56

Veel van jullie zijn medicijnen gaan geven, welke klachten gaan dan verdwijnen.

Rijden jullie nog met je paard/pony waarbij cushing is vastgesteld.

Voelen cushing paarden zich met koud nat weer beter dan met zonnig droog weer?

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:33

De mijne is zich beter gaan voelen, hij was erg duf door de cushing. Hij is ook wat minder opgeblazen en vetophopingen zijn zachter geworden.
Heb ook wel het idee dat zijn weerstand verbetert is.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:35

O ja hij zweet en plast ook veel minder, zelfs als zijn vacht weer aan de dikke kant is.
Hij wordt nog gewoon gereden, in de bak en buiten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:37

Ik heb zojuist de uitslag van mijn paard ontvangen.Zij had acth 52 (normale waarde schijnt onder de 46 te zijn)
Geadviseerd werd over een half jaar weer te controleren.
Kan iemand mij misschien iets meer hierover vertellen?Volgens mijn dierenrtas is het geen cushing,helaas had ik hem liever even persoonlijk willen spreken.De verhoging zegt toch iets neem ik aan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:57

timokyana schreef:
Ik heb zojuist de uitslag van mijn paard ontvangen.Zij had acth 52 (normale waarde schijnt onder de 46 te zijn)
Kan iemand mij misschien iets meer hierover vertellen?Volgens mijn dierenrtas is het geen cushing,helaas had ik hem liever even persoonlijk willen spreken.De verhoging zegt toch iets neem ik aan.

He...kyana :(:) Stuur anders JP@ of Fargo@ even een pb...zij kunnen je misschien verder helpen.
Als de normale waarde onder de 46 moet zijn is 52 dan goed?
Vervelend dat je de da niet kon spreken!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:57

timokyana schreef:

Kan je helaas geen advies geven over ACTH waarden.
Is er niet gekeken naar de cortisol waarden?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:59

Volgens mijn dierenarts geen cushing,wel het advies na 6 maanden weer te controleren.

Heh,ik baal er altijd zo van mijn eigen onkunde..Je neemt aan dat als ze testen op cushing ze dan een 'volledige 'test doen.
Ik kopieer even de uitslag:
Patiënt
Paard: Merrie, Kyana

BIJNIER
_______
ACTH + 52 ng/L 0 46
+ 11,4 pmol/L 0,0 10,1
November-juli <29
Augustus-oktober <47

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 09:53

@timokyana

Je gaat er toch van uit dat een dierenarts weet wat ze moeten controleren. Wij zijn immers geen dierenarts en vertrouwen ze volledig. Maar ben er ook al achter dat je vooraf echt een goed gesprek moet hebben, in 2009 de gedachte gehad dat de dierenarts controle deed op de urine van mijn paardje. Op de pot met urine had ik geschreven standaard controle + cortisol waarden. Kreeg een telefoontje met dat alles prima was, dierenarts kon wel zien dat hij veel dronk. In 2011 weer met urine naar dezelfde dierenarts gegaan , dit maal was ik erbij hij stopt er een strookje in en keek naar bepaalde waardes, dus nooit naar cortisol gekeken!

Gaat het al weer wat beter met je paardje las dat je al een hele weg aan het bewandelen ben om erachter te komen wat de oorzaak is.
Als het inderdaad geen cushing is kan je dat ook doorstrepen maar al je vraagtekens blijven , zit hier ook met een paardje waar we naar een diagnose aan het zoeken zijn. ( cushing, lyme)
Wil niet graag lopen, is zelf met een stap ritje onder mij in elkaar gezakt, plast veel, dikke vacht maar ja staat wel 24/7 buiten, bloedarmoede.

Hoop dat je dierenarts je een maandag een juiste uitleg kan en wil geven,

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:27

Succes Timokyana, ik hoop voor je dat je iets duidelijks kunt vinden bij je paard. Zo'n uitslag kan je eigenlijk nog niet veel mee, of het nou wel of niet Cushing is.

@jomaro, ik merk dat mijn pony lekkerder in haar vel zit, haar buik is minder opgeblazen en ze is minder stijf. De afgelopen dagen heb ik het idee dag haar ogen minder verstopt zitten. Ze lacteert nog wel steeds.

Het gaat hier de afgelopen twee dagen weer beter. De dunne mest was alleen vrijdag, zaterdag weer helemaal weg gelukkig. Gisteren liep ze weer goed genoeg om in de wei te kunnen en ze kreupelt nog maar af en toe, kan beide voeten weer lang optillen. Ze kan zelfs weer voor me weglopen als ik met haar graasmasker aan kom zetten, die shetstreken zijn altijd een goed teken bij haar :)

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:10

Timokyana, succes ermee.

Jomaro, Major is ook veel levendiger geworden door de medicijnen. Hij had er totaal geen zin meer in en stond continu met pijn en kwaaltjes. Toen hij medicijnen kreeg, was dat heel snel weer over en nu heeft hij weer plezier in zijn leven. Hij zit super in zijn vel.
Toch rijd ik hem niet meer, ik ben jaren geleden heel erg geschrokken toen hij een eleptiforme aanval kreeg tijdens een buitenrit, dat is absoluut de laatste keer geweest dat ik hem gereden heb. Ik durf het niet meer, ben bang dat het nog een keer gebeurt. Daarbij vind ik mezelf de laatste tijd wat te zwaar voor hem, hij zit al jaren niet goed in zijn rug en is nu ook nog wat zwak bespiert.
Maar over het algemeen knappen paarden zo goed op van de medicijnen, dat ze gewoon te berijden zijn.

De medicijnen kunnen alle klachten van de Cushing wegnemen.
Ik weet niet hoe het met de andere paarden zit, maar Major voelt zich veel beter met droog zonnig weer dan met nat weer. Kou vind hij wel lekker, het is altijd al zo geweest dat hij in de winter veel vrolijker was dan in de zomer. Nu merk ik niet zo veel verschil meer, het duidelijkste was dat bij het rijden.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:42

@cynthiar
@gemske
@kekavo

Bedankt voor jullie reactie.
Binnenkort moet er bloed af genomen worden, denk dat het zeer zinvol is om toch de waarde cortisol en acth mee te nemen.
Afbeelding

Vandaag stond hij er gelukkig weer wat "vrolijker" bij, heeft inmiddels al 14 dagen rust.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:57

ik rij nog steeds fanatiek met mijn chusing haflinger :) en..... we zijn zelfs nu nog aan het omscholen naar het western! jens wil nog heeeel erg graag... hij sjeest door de bak. wel altijd met zijn schoenen met gel zolen, anders loopt hij heel gevoelig.... ik denk als ik jens stil zou zetten dat het zo gebeurd is..... wel hou ik heel veel rekening met hem... als ik voel dat hij stijf is of z'n dag niet heeft doe ik het lekker rustig aan.... en als hij dan tijdens de les 1 stap goed zet ben ik al blij :) ik denk dat je alles met je paard kunt blijven doen als je maar heel goed naar hem luisterd en voelt... het paard geeft het zelf wel aan.

en..... ik heb na een jaar prutsen eindelijk de uitvinding om zijn tabletje te geven! het tabletje pletten tussen 2 lepeltjes tot poeder, ontbijtkoekje door midden 1 kantje klein beetje nat maken de de poeder der tussen..... nou werkelijk hij eet het al 3 weken keurig op en hij merkt niks :D hij werd op het laatst zo wantrouwend dat hij zijn brokken niet eens meer opat en een appel zo weer uitspuugte als hij dacht dat er iets in zat...... en dat voor een haflinger die normaal je vingers er bij opat... hij wantrouwde al het eten!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:41

timokyana schreef:
Volgens mijn dierenarts geen cushing,wel het advies na 6 maanden weer te controleren.

Heh,ik baal er altijd zo van mijn eigen onkunde..Je neemt aan dat als ze testen op cushing ze dan een 'volledige 'test doen.
Ik kopieer even de uitslag:
Patiënt
Paard: Merrie, Kyana

BIJNIER
_______
ACTH + 52 ng/L 0 46
+ 11,4 pmol/L 0,0 10,1
November-juli <29
Augustus-oktober <47

Nou, hier klopt volgens mij helemaal niks van.
In je andere topic schreef je dat het bloed aan het eind van de dag afgenomen is. Dat is - om te beginnen - al fout. Als je voor ACTH|Cortisol test, moet dat 's morgens vroeg gedaan worden met een nuchter paard. Met nuchter wordt bedoeld: geen krachtvoer, brok, muesli. Een klein beetje hooi mag wel.
DE ACTH waardes zijn aan verandering onderhevig in de loop van de dag, tegen de avond zijn de waardes meestal hoger , vandaar dat er 's morgens getest wordt.

Het grote probleem met de basaaltest voor ACTH is de manier waarop het afgenomen worrdt - het moet in een speciale buis opgevangen worden ( met de paarse dop), het bloed moet meteen gekoeld worden en binnen 1-3 uur gecentrifugeerd worden. Gebeurt dat niet, dan breekt het kwetsbare ACTH hormoon af en heb je de test voor niks gedaan. Ná het centrifugeren ("afdraaien" wordt dat ook wel genoemd) kan het bloed bevroren worden tot het moment waarop getest wordt.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:43

Max gaat de laatste twee jaar beter in de zomer dan in de winter. Winter is bij ons altijd de moeilijkste tijd. Dit vanwege zijn vacht.

Jannepauli, ik ben het met jou eens dat er iets niet helemaal klopt aan die manier van bloed afnemen en meten bij timokyana. Ik zou me afvragen hoeveel de DA afweet van cushing. :j

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:53

Is de cortisol waarde in urine betrouwbaar?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:07

jomaro schreef:
Is de cortisol waarde in urine betrouwbaar?

nee ik geloof het niet....zover ik weet zijn alleen krullen betrouwbaar ;)
Dan zijn testen haast overbodig.
Ik begrijp iets anders niet....ik heb ooit gelezen dat bij het lengen van de dagen het cortisol stijgt.
Dat is dus van september t/m januari.
En ik zie bij kyana's uitslagen staan augustus/oktober....dat klopt toch niet dan?

Het is heel moeilijk een paard met vage klachten zoals Kyana en Pauli te testen....dat moet echt op een goede manier gebeuren zoals JP zegt....op de kliniek,anders heeft het weinig zin.
Heeft het paard echter al krullen en de verdere lijst van symptomen dan is het vrij duidelijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:50

Krullen komen meestal pas als de Cushing erg gevorderd is, en zelfs dan nog niet eens altijd.
Afwijkingen in de schildklier kunnen overigens ook veranderende vachtgroei geven.

De verschillende waarden die bij Kyana's uitslag staan zijn de periode zonder én met de seasonal rise. Als je laat testen in de seasonal rise periode, dan is de ACTH waarde sowieso hoger ( tot aan 47 pg/L) - zit de acth er tijdens die periode bóven, dan kan er sprake zijn van Cushing. In de periodes buiten de seasonal rise hoort de acth lager te zijn: 29 pg/L. De seasonal rise loopt vanaf circa juli tot en met november.
Dr Andy Durham van Liphook Equine Hospital heeft een speciale rekenmanier gevonden om te bepalen of het paard binnen de seasonal rise Cushing heeft, of niet. Vandaar de bg referentiewaardes.

Cortisol in urine kán een indicatie geven maar is slechts voor zo'n 50-60% betrouwbaar. Bloedonderzoek is beter, afhankelijk van de test die gedaan wordt. Hier wat meer info over de verschillende testmogelijkheden:
http://www.dapnijkerkwellensiek.nl/dier ... 0paard.pdf

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:19

Mijn DA heeft er ook niks van gezegd dat ons oudje geen krachtvoer mocht gehad hebben alvorens ze kwam bloed prikken :oo Dus nu heb ik misschien tevergeefs ACTH-bepaling laten doen? Bloed is rond 9u 's morgens getrokken zo'n uur na het voeren en veel stress later...
Nu ja dat oude paard beantwoord wel bijna aan alle symptomen van cushing, 't was dus eerder ter bevestiging omdat m'n DA anders de medicatie niet wil voorschrijven...

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:49

Moon is flink afgevallen de afgelopen periode, ondanks dat ze eet als een dijkwerker.
Het blijft toch lastig met voeren. Ik geef haar nu bietenpulp extra om haar wat aan te laten komen.
Ze krijgt dan Subli-zonder en bietenpulp met zemelen en spelt voor de verhoudingen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:41

Ik heb van jannepauli meer info ontvangen over de verschillende manieren van testen.
Ik heb deze mijn dierenarts gemaild en gevraagd om meer uitleg.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:28

ik heb toen ook bloed getrokken sochtends, en dit in gekoeld buisje, in doosje met koelelelmenten, zelf naar t ziekenhuis gebracht om te laten testen...

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:11

Bij Max moest het ook voor 9 uur 's ochtends afgenomen worden en daarna werd het direct naar Utrecht gebracht. :j

Max was vanavond trouwens niet bezweet! :D Duimen jullie mee dat dat zo blijft?? *\o/*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:18

Roosmarijn: zit je nu in de 4e week ofzo? Hoe lang zit je nu op jullie uiteindelijke dosis? Ik denk dat het nu ook gaat stabiliseren en verbeteren, we duimen mee hier!!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:20

Bij mijn paard staan woensdag 15.00 en donderdag 12.00 ingepland. Is dat wel goed dan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:21

_Roosmarijn_ schreef:
Bij Max moest het ook voor 9 uur 's ochtends afgenomen worden en daarna werd het direct naar Utrecht gebracht. :j

Max was vanavond trouwens niet bezweet! :D Duimen jullie mee dat dat zo blijft?? *\o/*

yep...ik zal duimen! :j
Pablo had gisterenavond een soort van opvlieger....kan dat?
Ik was nog in de stal bezig de eeuwige rotzooi aan het rangschikken en hij was heel erg onrustig.
Liep steeds rondjes,poepte iedere vijf minuten,geen tijd om zijn hooi op te eten.
Dus ik gekeken of hij koorts had,bleef netjes onder de 37.Hij zweette niet.
Ik heb zijn manekam gemasseerd en toen ging zijn hoofd omlaag,oogjes dicht en hij begon te gapen.
Daarna stond hij gewoon op rust te suffen.
Ik had de radio aan,die heb ik uitgezet.
Vreemd hoor....vanavond was hij 'normaal' ;)

edit....temp. bleef onder de 38 :o