[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:45

kun je niet beter ervoor zorgen dat je haf niet meer over die draad heen eet? Knipoog

ap krijgt gewoon normale muesli elke dag een half schepje.om zijn pitamientjes aan te vullen.

mijn mening is dat een half schepje en dat is volgens mij 300 gram!! dus echt totaal geen invloed heeft op die eczeem.
was dat wel zo dan had hij in de winter ook moeten schuren omdat hij dan van dat voer veel meer krijgt Knipoog

ik voer sportmuesli van havens
Citaat:
10.0% vert. eiwit; 12.0 MJ. Ook ideaal voor paarden die minder hoeven te werken en/of recreatiepaarden.

op dit voer doet hij het eigenlijk verbazingwekkend goed.
heb al zoveel reformvoeders gehad, muesli's zonder haver etc...
maar deze heb ik het idee dat hij daar goed op leeft Haha!

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:49

ellepel schreef:
kun je niet beter ervoor zorgen dat je haf niet meer over die draad heen eet? Knipoog

Als jij me zegt hoe ik dat kan voorkomen Vork
Er staat gras meer als genoeg in de wei, maar aan de overkant is het altijd groener Clown
En ik sta op een stalling, en heb dus niet veel over de afzetting te zeggen Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:56

staat er wel stroom op dan?
hey maar als het dus komt doordat zij de afrastering niet in orde hebben kun je waarschijnlijk via de verzekering de kosten op hun verhalen.
ten slotte zijn zij verantwoordelijk voor de afrastering.
Knipoog
ik had gezegd van he moet je horen,allemaal prima maar omdat jullie de boel niet in orde hebben moet ik een nieuwe deken kopen.
nou en dan kan t misschien wel via de verzekering...?

ja en als ze dan niet willen.....
waar gaat die deken kapot dan?
kun je er niet iets opnaaien?

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:59

gaten zijn te groot om iets op te naaien Vork
En er staat geen stoom op. daar zijn te weien veelste groot voor.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:17

silkie schreef:
@alicia2u; zou ook rainrot/regeneczeem kunnen zijn. Dat word veroorzaakt door een bacterie en treed op bij paarden die veel in de nattigheid staan. Je ziet het vooral op de rug/billen. De haartjes gaan eerst overeind staan, laten dan los en er onstaat dan een, soms etterige, korst. Als het rainrot is, heb je het op zich goed behandelt door te wassen met betadineshampoo. Als het blijft bestaan, zou ik de DA waarschuwen. Wellicht heeft je paard dan een kuurtje antibiotica nodig.

Het is geen rainrot, want daarvan weet ik hoe het eruit ziet. Gisteren voor de zekerheid nog maar eens ontwormd. Hij had niet meer geschuurd.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:24

Hallo allemaal. Wat fijn om een enorm topic over zomerexceem tegen te komen! Ik rijd namelijk een Fjord die ontzettende last heeft van exceem. Het betreft een manegepony, dus dure zalfjes, dekens en crèmetjes zijn niet aan hem besteed. Hebben jullie tips hoe ik het met huis, tuin en keuken middelen kan verzachten voor hem? Het wordt nu wel al continue vet gehouden.

-edit- Oh ik moet er wel even bij vertellen dat zijn halve manekam al weg is, het witte gedeelte in ieder geval. Op sommige plekken zitten ook wondjes / korstjes en is het dus helemaal kaal. Ook zijn staartwortel bestaat nu nog maar uit hele korte sprietjes haar en er zitten ook wondjes en korstjes op. Ook naast zijn staart, dus op zijn billen.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:17

Ik denk dat het met een manegepony moeilijk wordt. Je kan vragen of je hem eens mag wassen met betadineshampoo (is niet duur). Dit verlicht de jeuk.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:20

Nicky_ schreef:
gaten zijn te groot om iets op te naaien Vork
En er staat geen stoom op. daar zijn te weien veelste groot voor.

Er is geen weiland zo groot of er kan wel stroom op. Dat is echt geen excuus. Er zouden heel wat koeieboeren heel grote problemen hebben als alleen kleinere landjes onder stroom te zetten zouden zijn. Smoesje van je stalhouders dus. Ik ga er vanuit dat er afgerasterd is met prikkeldraad? Zou ik zowiezo niet zo blij mee zijn, zeker als ze er geen respect voor hebben omdat er geen stroom op staat.

Toch maar even met de stalhouder overleggen dus...

Ik denk trouwens ook niet dat er dekens gemaakt worden die heirtegen bestand zijn. Waar zou je die van moeten maken dan?

Groetjes,

Aline

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:32

uhm, heb het er niet met de staleigenaar over gehad. Mijn vraag was gewoon wat een sterke deken was. Niet over hoe en wat met de omheining.

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:24

Ahhhhhhh en het ging zoooo goed. Jammer jammer. Gijs heeft toch weer een stuk van zn manenkam "verschuurd". Raar he... Net als bij Ab van Ellepel zo maar ineens. Het enige dat ik kan bedenken is dat ik van shampoo ben veranderd. Mijn teershampoo was op en omdat het zo goed ging heb ik hem niet meer om de dag gewassen maar ongeveer 2x per week met shampoo op aloe vera basis. Staart is nog prima maar manenkam dus weer korsterig en haren eraf... Balen hoor... Ik heb al nieuwe teershampoo besteld maar die leverancier zit met een vertraging, dat hadden ze er op de site nou net niet bij gezet.

Vanavond maar weer met betadine wassen hoewel ik dat ook niet vaker dan 1x per week mag doen geloof ik...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:33

Sultan heeft zins gister zijn deken ook maar weer op Lachen
hij heeft paar dagen zonder gestaan om te zien of dat kon ( stond dag en nacht in het land )
maar nu was het gister slecht weer en hij moest dus op stal , toen ik de savonds kwam had hij een heel stuk manen al weer kaal Verdrietig en dan ook egt kaal Verdrietig heb alles maar op 1 lengte geknipt en hij heeft dus nu geen manen meer Sigaar maarja groeit wel weer aan

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:36

[quote="gijsje59"]Mijn teershampoo was op en omdat het zo goed ging heb ik hem niet meer om de dag gewassen maar ongeveer 2x per week met shampoo op aloe vera basis. [quote]

mag je zo vaak de staat en manen wassen met teershampoo ?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:47

Nicky_ schreef:
Ik denk dat het met een manegepony moeilijk wordt. Je kan vragen of je hem eens mag wassen met betadineshampoo (is niet duur). Dit verlicht de jeuk.

Ik mag hem sowieso wel wassen en dergelijke, aangezien ik er ook officiële wedstrijden mee rijdt. Mij is verteld dat bier wil helpen, is dat een fabeltje of echt zo?
Het zijn natuurlijk wel open wonden, daarom ben ik een beetje huiverig met middeltjes. Zaterdag wil ik in ieder geval het vettige er af wassen, en gewoon alles even schoon sponzen met water. Zou Betadine daarbij een goed hulpmiddel zijn of weet je misschien nog een ander middeltje wat misschien ontsmet en verlicht zonder dat het zeer doet?

Zaterdag knip ik z'n manen ook maar vrij kort, want zo ziet het er ook niet uit. Vork Daarom wil ik daarna sowieso alles even met water afspoelen, zodat de haartjes in ieder geval niet in de wonden blijven zitten.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:05

gewoon lekker alles met betadine wassen. Kan zowiezo geen kwaad.

Ik was mijn paard trouwens elke dag met teershampoo of aloevera shampoo. Maar net wat er vooraan staat in de kast. Nog nooit problemen mee gehad..

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:08

Lizzle schreef:
Nicky_ schreef:

Ik mag hem sowieso wel wassen en dergelijke, aangezien ik er ook officiële wedstrijden mee rijdt. Mij is verteld dat bier wil helpen, is dat een fabeltje of echt zo?
Het zijn natuurlijk wel open wonden, daarom ben ik een beetje huiverig met middeltjes. Zaterdag wil ik in ieder geval het vettige er af wassen, en gewoon alles even schoon sponzen met water. Zou Betadine daarbij een goed hulpmiddel zijn of weet je misschien nog een ander middeltje wat misschien ontsmet en verlicht zonder dat het zeer doet?

Zaterdag knip ik z'n manen ook maar vrij kort, want zo ziet het er ook niet uit. Vork Daarom wil ik daarna sowieso alles even met water afspoelen, zodat de haartjes in ieder geval niet in de wonden blijven zitten.

wat bij mijn fjord heel goed helpt tegen de wondjes en schilfers is ZT-shampoo, dat is jeukstillend en haalt de schilfers weg, ze krijgen er ook echt hele schone manen en staart van

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:26

Nicole10 schreef:
gewoon lekker alles met betadine wassen. Kan zowiezo geen kwaad.

Ik was mijn paard trouwens elke dag met teershampoo of aloevera shampoo. Maar net wat er vooraan staat in de kast. Nog nooit problemen mee gehad..

dat is niet helemal waar Knipoog
te vaak wassen met betadine of bijvoorbeeld dettol tast de natuurlijke afweer van de huid aan.
daardoor hebben schimmels juist meer kans.
heb het 2 jaar geleden gehad met appie die kreeg toen door het vele wassen dus een schimmelinfectie.
niet te vaak doen dus

djeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:35

Ik heb dik een uur gelezen over deze topic.
Wat is het toch een hoop ellende zo voor onze paarden met deze aandoening.
Ik doe alles voor mijn merrie,maar niets helpt,of het helpt heel even.
Ik wordt daar verdrietig van Verdrietig
Vorige jaar hielp haar Pagony exceemdeken goed,maar dit jaar? Boos!
Vandaag net terug van stal en de deken weer gesloopt,en de deken is maar 6 weken oud Verdrietig
Toen ik op vakantie was is de deken ook stuk gegaan en heeft ze bijna 3 weken zonder gestaan.
Het ging heel goed eigenlijk,dankzij mijn geweldige oppas.
Nu heeft mijn merrie donkere vlekken op haar rug,zijkant en billen gekregen.
Eerst dacht ik dat het pigment vlekken waren,maar nu zijn er ook wat wondjes en haren weg in de midden van deze vlekken.
Ik ben dit nog nooit tegen gekomen,De vlekken zijn van 5 cm tot 15 cm.
Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt,of weet wat er aan de hand kan zijn?
Ik wacht in spanning af.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:00

Ik zou de dierenarts laten kijken. Die plekken lijken me geen zomereczeem... Misschien heeft je paard een ander soort huidaandoening. Succes ermee!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:04

shera schreef:
Ik zou de dierenarts laten kijken. Die plekken lijken me geen zomereczeem... Misschien heeft je paard een ander soort huidaandoening. Succes ermee!

Nee dat lijkt me meer neigen naar ringworm, zoals je het omschrijft en hoe komt het dat de deken elke keer kapot gaat? Blijft ze dan schuren ondanks de deken?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:11

Ik heb Fay vorige week haar manenkam gewassen met head & shoulders en het dat is ook wel goed uitgevallen vind ik. Maar ik moet wel de gevoelige plekken vet houden, als ik dat een dag niet doe dan gaat ze weer schuren, maar het valt dit jaar nog niet tegen!
Ik heb haar eigenlijk voornamelijk 's avonds zien schuren als de mugjes er zijn, maar als ik babyolie in de manenkam spuit, dan blijven ze daar lekker in plakken. Haha!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:18

Sokkebok schreef:
Ik heb Fay vorige week haar manenkam gewassen met head & shoulders en het dat is ook wel goed uitgevallen vind ik. Maar ik moet wel de gevoelige plekken vet houden, als ik dat een dag niet doe dan gaat ze weer schuren, maar het valt dit jaar nog niet tegen!
Ik heb haar eigenlijk voornamelijk 's avonds zien schuren als de mugjes er zijn, maar als ik babyolie in de manenkam spuit, dan blijven ze daar lekker in plakken. Haha!

Is Head en Shoulders niet een beetje te heftig? Ik vind het bij mensen al niet zo'n best goedje eigenlijk Bloos
Die babyolie in de manen is een super oplossing, behalve bij een kortgeknipte fjord zoals ik heb. Ik had het bij haar ook gedaan en toen was die olie iets gaan lopen over haar hals, zonnetje erop en ik zat met een paard met brandplekken op haar hals Verdrietig

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:22

Verafjord schreef:
Sokkebok schreef:

Is Head en Shoulders niet een beetje te heftig? Ik vind het bij mensen al niet zo'n best goedje eigenlijk Bloos
Die babyolie in de manen is een super oplossing, behalve bij een kortgeknipte fjord zoals ik heb. Ik had het bij haar ook gedaan en toen was die olie iets gaan lopen over haar hals, zonnetje erop en ik zat met een paard met brandplekken op haar hals Verdrietig
na head en shoulders naspoelen met water met een scheutje azijn! Schijnt prima te werken. Ik kreeg deze tip van een oude paardenkenner.

djeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:57

Verafjord schreef:
shera schreef:

Nee dat lijkt me meer neigen naar ringworm, zoals je het omschrijft en hoe komt het dat de deken elke keer kapot gaat? Blijft ze dan schuren ondanks de deken?

Ringorm is het niet,dat ziet er anders uit Knipoog
De deken gaat steeds kapot omdat ze nog jeuk heeft helaas.
Morgen weer wassen,en dan zien we wel verder.
Even afwachten nog of er meer berichten komen met tips.
Wie weet is er iemand die het zelfde heeft megemaakt Knipoog

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:03

@ verafjord: Ik gebruik heel deze zomer al babyolie en ze heeft geen brandplekken gehad, maar mijn paard is zwart, misschien dat dat iets uitmaakt????
Je kan het ook in een spuitje doen zodat het niet uitloopt.
De mijne heeft ook geen kale plekken in de manen gehad, dus daar kan de zon ook niet goed bij. Bij warm zonnig weer is de manenkam heel droog en schuurt ze meer. Ik doe de babyolie ook 's avonds in voor de mugjes komen en dan is het al veel ingetrokken de volgende dag. Ik zou het dan ook niet 's morgens doen bij zonnig weer.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:22

@Shera: nou weer wat geleerd, ik heb altijd gehoord dat Head en Shoulders een behoorlijk agressief goedje is, dat je zelfs roest van je auto ermee wegkrijgt, dus vandaar dat ik even schrok dat het op een paard gebruikt werd.

@Sokkebok: heeft jouw paard lange manen? Mijn fjord heeft kortgeknipte manen en dan is de hals dus helemaal bloot. Ik heb het toen overigens met druilerig weer opgesmeerd, maar misschien teveel? Ik weet alleen dat ik me rot ben geschrokken toen ik haar de volgende dag met al die brandwondjes zag Verdrietig

Ik hou het voorlopig maar gewoon bij de Pagony eczema inclusief hoofdkap en regelmatig wassen met ZT shampoo, haar manen en staart zien er nu super uit, alleen nou haar hoofdje zelf nog. Ze heeft op haar voorhoofd nog allemaal kleine wondjes, dus ik hoop dat die nu met de hoofdkap gaan genezen