[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:05

tylando schreef:
een pollennetje is maar een hele dunne stof zeg maar...dit neusflapje is van heel stevig materiaal ...je kan ze los of met masker kopen.. ik heb ze beide..de field relief ( makser) en de net relief ( neusflapje ).....de net relief is eigenlijk een zonnekap met uv filter...maar houd ook gedeeltelijk pollen tegen..ik gebruik nu de field relief omdat hij dan geen halster aanhoeft in de wei..

Is dat deze?
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:53

wat een charmante foto :+

nou ap schud in elk geval niet..al twee dagen niet. :D
maar ik heb toch ventipulmin siroop gehaald,ik vind het wel goed,hij heeft het benauwd dus mag hij wel geholpen worden.
ik stop ondertussen wel met de bioresonantiedruppels,anders vind ik het teveel bij elkaar gaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:43

Hallo , ik heb het idee dat mijn pony pollenallergie heeft, vandaar dat ik hier kom binnen vallen. Want wat doen jullie er allemaal aan ?

Klachten van mijn pony zijn:
- Veel dr neus willen schuren
- traanogen
- veel proesten
- soms doorzichtig snot uit dr neus
- met dr hoofd schudden

Ze doet het onder het zadel ook , in de buitenbak met deze dagen (ik heb zelf ook hooikoort en dat is ook geen pretje nu buiten) is het helemaal feest. In de binnenbak vele malen minder.

Ik heb net zo'n neusnetje gekocht kijken of dat werkt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:07

Yvank : helaas reageren niet alle paarden op 1 bepaald middel tegen pollen.
Puur pollen werkt goed, maar meestal nog niet in het eerste jaar.
Josefien hier op Bokt kan ook druppels maken ( vergelijkbaar met puur pollen denk ik ??? ), alleen test zij precies uit waar je paard allergisch voor is, puur pollen bevat bijna allen pollen etc waar een paard allergisch voor kan zijn.
Neusnetje werkt idd voor sommige paarden.
Echinacea om de weerstand te verhogen. Ook darmbacterieen werken weerstandsverhogend ( + ze zeggen dat vaak een allergie uit de darmen komt ).
MSM is ook tegen allergieen.
Hooikoorts middelen voor mensen zoals pollinosan etc werken soms ook.
Cranio sacraal therapie kan werken.
Maar hoofdschudden kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben.

Anoniem

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:15

Oke :j , binnekort komt er weer een homeopaat bij dr voor haar zomereczeem (dat heeft ze helaas ook) die kan ik ook wel vragen of hij dr kan testen op pollenallergie.
Bedankt voor je tips iig :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:18

Laat je dan hier nog even weten wat de homeopaat getest heeft ( hoe test de homeopaat trouwens ? ) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:29

Ja zal ik doen :j

Hij test dmv een frequentie apparaat , alles aandoeningen hebben een eigen frequentie en zo kan je met dat apparaat precies zien waar iets zit en of het er zit

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:22

Mijn maatje Unforgetable!

Ik kom net dit topic tegen en heb als een gek zitten lezen! Aan de enen kant doet het mij goed om te lezen dat Unforgetable niet de enige was met dit soort rare klachten. Aan de andere kant ga ik nu kapot van verdriet, want ik heb haar maandag 26-04-2010 laten euthanaseren.

Ik kocht Unforgetable zo`n 3 jaar geleden als een jonge vrolijke merrie.
Na drie weken in mijn bezit te zijn, kreeg zijn een vreselijk ongeluk. Ze zakte door een betonnen koeien rooster een oude afvoer put in, en kwam daar vreselijk uit. Na een zware operatie en maanden van boxrust dachten wij dat het goed zou komen. Ik had de merrie inmiddels opgepakt en heb een geweldige tijd mogen ervaren!
Maar na 8 maanden begon de ellende pas echt. Unforgetable begon met het optrekken van haar rechter neusgat en kroop steeds vaker achter de teugel. Daarnaast bolde ze haar rug tijdens het zadelen en rijden. Ik heb er toen een tandarts en verschillende zadelmakers bij gehad. Ook hebben we verschillende bitten, neus riemen en rijstijlen geprobeerd. Maar het probleem werd alleen maar erger. De merrie werd onder het rijden zeer neurotisch en beet haar borst tot bloedens toe open. De fysiotherapeut en de kraker konden niks vinden, en stonden net zo als mijn school (NHB Deurne) en mijn stage voor een groot raadsel. Ondanks dat de merrie strak stond van de stress, konden we niks vinden.
Op een gegeven momnet werd ik zelfs voor gek verklaart als ik begon over de neus van mijn paard. Ik moest haar gewoon aanpakken en leren rijden. Ze heeft toen een tijdje aan de stressless gezeten en het bijten hielt op. Echter bleef ze haar rechter neusgat op trekken en daardoor ontnam ze zich zelf van lucht. Na observatie bleek zie niet meer te bijten, maar ze probeerde op de meest onmogelijke manieren haar neus te schuren aan haar been. Zelfs zo erg dat ze soms gewoon blind werd. Ik ben dan ook geregeld dwars door een hindernis gegaan of tegen de muur op gereden. Inmiddels deed ze het ook tijdens het logeren en het stappen aan de hand.
Ze had constant haar hoofd kapot en tijdens een sessie van Emiel voest bij ons op school haalde ze zodanig haar neus open dat deze gehecht moest worden. Het rare was echter dat het met periodes ging, maar ik kon niet zeggen dat er een verschil was tussen winter of zomer.
We hebben toen haar baarmoeder en eierstokken laten nakijken, maar ook daar was niks mis mee.

Eenmaal op mijn nieuwe stage leek het weer ff beter te gaan, maar de klachten kwamen twee keer zo erg terug. Ze kreeg onverwachte woede aanvallen. Ze ging dan in de rem en begon ongelooflijk om haar heen te meppen terwijl ze met haar neus aan haar been probeerde te schuren. Dit lijden soms tot ernstig gevaarlijk situaties en lag geregeld met paard en al op de grond. Een dierenarts dacht de oplossing te hebben en we gingen aan de poedertjes, neusspray`s, pijnstillers en zelfs doping. Maar niks van alles hielp. Ze heeft toen een onderzoek gehad in de kliniek waarbij ze haar hele neus holtes hebben nagekeken maar niks lijden tot een allergie of overgevoeligheid.
Op een gegeven moment brak ze tijdens haar neurotische gedrag haar griffelbeen en scheurde een stuk pees in. Weer had ze boxrust en zelf op stal hielt het gedrag niet op.
Tijdens het hooi eten bewoog ze onrustig met haar hoofd, brieste ze en schuurde ze constant haar neus aan de muur. Soms leek het wel of ze een stroomstoot kreeg van het hooi.

Ik besloot toen een afspraak te maken in de Linge Hoeve bij Erik Bergman (Omdat ik daar erg goede verhalen over hoorde) en daarnaast moest ik toch op controle voor haar griffelbeen.
Tijdens het onderzoek vond hij haar inderdaad overdreven gevoelig in de lendenen. En tijdens het longere erg stijf. Ook nu trok ze haar neus op en tijdens het aangalopperen gaf ze steeds een krampachtige bok. Voor ik het wist dook ze weer zodanig naar haar borst dat ze gruwelijk over de kop vloog tegen de bak rand aan. We waren verbaast dat ze niet haar nek had gebroken.

We hebben een scan/echo gemaakt van haar nek/hals en ruggenwervel en hij heeft zelfs de onderkant van haar bekken bekeken via haar vagina.
Ook hier kwam helaas weer weinig uit. Maar we zagen wel al een begin van artrose op een wervel en kissingsspains. Dit was waarschijnlijk niet de oorzaak maar wel al een gevolg.
We konden een hele dure scan laten maken die misschien wel het probleem kon aantonen, maar dat betekende nog geen oplossing. De verzekering wilden deze helaas niet meer vergoeden en ik kon hem echt niet meer betalen. Daarnaast emigreer ik binnen kort voor werk naar Australië en ik liet haar niet met een gerust hart achter.
Ik heb dus die bewuste 26-04-2010 besloten haar te euthanaseren, omdat ik het niet meer kon aanzien. Die merrie had zoveel last en we konden maar niet achter halen wat het was. Waarschijnlijk toch ergens een trauma van dat ongeluk.

Ik heb haar dus uit liefde laten gaan, maar ik kan jullie vertellen dat mijn hard brak bij dit besluit, ze was mijn alles!!! Mijn laatste worden zijn dan ook geweest: Your always Unforgetable (want zo heten ze).
Het is gelukkig heel vredig gegaan en ik ben er tot het eind bij gebleven. Het was heel raar, maar je zag gewoon de opluchting bij die merrie.

Toch laat het mij niet los en ik ga dan ook zeker dit topic volgen.

Afbeelding

;( Rust zacht mijn maatje, Your always Unforgetable!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 08:04

Yvank_ schreef:
Oke :j , binnekort komt er weer een homeopaat bij dr voor haar zomereczeem (dat heeft ze helaas ook) die kan ik ook wel vragen of hij dr kan testen op pollenallergie.
Bedankt voor je tips iig :)

Een Lecherantenne? Wie heb je al homeopaat?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 08:08

Blackmystery, wat een treurig verhaal over je paard :(:) maar je hebt gedaan wat je kon en in je macht lag. Ik denk zeker dat het voor je paard het juiste besluit was. Zenuwpijn kan helse pijnen veroorzaken dus ik kan me voorstellen dat je paard echt de neiging had om af en toe 'door te draaien'.
Sterkte met het verlies!

Helaas ook hier komt weer die 'ene' kliniek naar voren waar ze niets hebben kunnen vinden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 08:11

Singasong, jij hebt slechte ervaringen met die kliniek. Ik vind niet dat je kan zeggen dat het daarom een kliniek is die niets kan vinden ...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 08:32

Maris schreef:
Singasong, jij hebt slechte ervaringen met die kliniek. Ik vind niet dat je kan zeggen dat het daarom een kliniek is die niets kan vinden ...

Ze 'vinden' vanalles maar niet de oorzaak van het headshaken.
Verder concludeer ik uit wat er hier wordt geschreven en elders op bokt en wat mijn eigen ervaring is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 08:32

Maris schreef:

ben ik met je eens, ik ben daar juist erg goed geholpen met Gringo waar ze in de ct scan wel iets gezien hebben en ook met Cheyenne die daar vorig jaar ingeslapen is.

wij hebben juist slechte ervaringen met een andere kliniek :( die paarden opgaf terwijl de diagnose helemaal fout bleek.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 08:37

wat een verhaal blackmystery!!!

vreselijk als je paard zo'n val maakt en dan daarna zoveel moet doorstaan.
snap dat ze vreselijke stress moet hebben gehad door al die boxrust....
geweldig dat je zoveel voor je paard hebt gedaan om uit te zoeken wat er nou precies aan de hand is geweeest.
ik heb daar altijd heel veel respect voor :j

maar ja,soms lukt het nou eenmaal niet en sta je voor keuzes..
sterkte :(:)

Clint

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:21

Een vriendin van mij heeft haar paard al jaren. Sinds 4 jaar is het paard begonnen met het kopschudden. Het valt vooral op in de tijd van de pollen (april t/m sept). Wat haar ook was opgevallen is dat hij geen regendruppels kon verdragen. Ze is hem gaan observeren en het blijkt dat het paard heel snel met ze hoofd begint te schudden als er een minimale irritatie is (druppel, pluisje etc.). Het was ook duidelijk dat hij in de polder er geen last van had. Uit de buurt van de pollen was er niets aan de hand. Kreeg hij een regendruppel op zijn hoofd dan begon hij gelijk weer te schudden. Het paard had angst voor de irritatie van pollen waardoor hij ook maar niets kon verdragen aan zijn hoofd. Ze is 2 jaar geleden begonnen met homopatische oogdruppels (allergie pollen) van de apotheek die de mensen ook gewoon gebruiken. Het kopschudden deed het paard niet meer maar het gevecht om de druppels goed in de ogen te krijgen was het volgende probleem. Om een lang verhaal kort te maken, ze gebruikt nu een poederspray (nostrilvet) tegen pollen allergie ( via de dierenarts te krijgen en kijk anders even op www.eurovet.nl/producten/nostrilvet) en een oornet. Het paard is doodstil met het hoofd. Succes!!

Clint

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:27

Pollen allergie?? Kijk even op www.eurovet.nl/producten/nostrilvet. Alleen via je dierenarts te verkrijgen. Doe ook een gebreid netje over de oren en laat me weten hoe het met jou paard gaat?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:43

Gringo ging er weer vandoor voor mij toen ik met de spuit met appelmoes en medicijnen aankwam

na even met rust gelaten te hebben heeft de stalhoudster hem met enige moeite kunnen pakken.
ik had van de week al gezien dat hij weer wat bultjes in de mond had en waarschijnlijk is hij allergies voor appels/appelmoes
vorig jaar wilde hij ook opeens geen appel meer en liet het uit zijn mond vallen.
nu krijgt hij al 8 dagen appelmoes,ik denk dus dat hij daar niet tegen kan
nu proberen we het medicijn door het voer te geven en het lekker nat te maken
het schudden met hooi eten is echt minimaal,dus de medicijnen slaan wel aan.

zijn er hier nog paarden die niet tegen appels kunnen?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:51

singasong: ja dat is het neusflapje

appels en niet tegenkunnen...nee eigenllij kniet...kan je em niet wat honing geven ..plakt lekker tegen ..
krijgt ie tabletten of poeder of?

met tabletten kun je wat honing in je hand smeren en daar de tabletten indopen zeg maar..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:58

Mirgino, ik heb ooit ergens gelezen dat pollenallergie samen kan gaan met een allergie voor appels ! Ik zal eens kijken of ik dat nog kan vinden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:59

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 15:24

Clint schreef:
Pollen allergie?? Kijk even op http://www.eurovet.nl/producten/nostrilvet. Alleen via je dierenarts te verkrijgen. Doe ook een gebreid netje over de oren en laat me weten hoe het met jou paard gaat?

die nostrilvet had ik ook al boven in het beeld zien staan.
ben je zelf verkoper van dit spul?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 15:25

Maris schreef:
Mirgino, ik heb ooit ergens gelezen dat pollenallergie samen kan gaan met een allergie voor appels ! Ik zal eens kijken of ik dat nog kan vinden.

kruisallergie.
appel en berkenpollen gaan samen.
appie kan ook niet tegen appels, en door die kruisallergie ook niet tegen wortels.
door de appelazijn kreeg hij toen erg last van zijn maag

hier staat een rijtje waar het wel in staat

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:15

singasong schreef:
Blackmystery, wat een treurig verhaal over je paard :(:) maar je hebt gedaan wat je kon en in je macht lag. Ik denk zeker dat het voor je paard het juiste besluit was. Zenuwpijn kan helse pijnen veroorzaken dus ik kan me voorstellen dat je paard echt de neiging had om af en toe 'door te draaien'.
Sterkte met het verlies!

Helaas ook hier komt weer die 'ene' kliniek naar voren waar ze niets hebben kunnen vinden.

|( Bedankt, maar ik mis haar zo!!! en ik zal nooit weten of ik de juiste beslissing heb gemaakt.
Verder heb ik door mijn opleiding heel veel klinieken gezien.

Someren, moergestel, Jan nass in bemmel, een kliniek in Barneveld en als laatste de Linge hoeve.
En ik kan je vertellen dat de Linge Hoeve de eerste is die echt mijn klachten serieus nam en verder heeft gekeken.

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:19

ellepel schreef:
wat een verhaal blackmystery!!!

vreselijk als je paard zo'n val maakt en dan daarna zoveel moet doorstaan.
snap dat ze vreselijke stress moet hebben gehad door al die boxrust....
geweldig dat je zoveel voor je paard hebt gedaan om uit te zoeken wat er nou precies aan de hand is geweeest.
ik heb daar altijd heel veel respect voor :j

maar ja,soms lukt het nou eenmaal niet en sta je voor keuzes..
sterkte :(:)

|( Dankje, maar ik hoop echt dat ik de juiste beslissing heb gemaakt. Als ik niet naar het buitenland ging had ik haar waarschijnlijk nog gehad. Maar ik wil niet dat ze de handel in zou gaan, wat vaak wel met dit soort paarden gebeurd.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:33

@Blackmystery

:(:) wat een triest verhaal

en wat jammer dat jouw paard niet geholpen kon worden.

mijn paard is wel pas door de ct scan geweest en daar is wel iets uitgekomen wat op gewone foto`s niet te zien was.
en de rekening heb ik nog niet gehad, de verz betaald het iig niet,die willen dan liever uitbetalen dan dat ze een headshaker houden die hun veel geld gaat kosten.

het was wel een schitterend paard,veel sterkte met verwerken :(:)