PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 19:03

Mac schreef:
Horseware schreef:
Ik val hier even binnen. Waar krijg je - naar jullie ervaring - het snelst de uitslag van een pssm1 test?

Momenteel denk ik Laboklin in Duitsland
Iig niet Van Haeringen
Voorheen was Animal Genetics in de US heel snel, maar tegenwoordig is de post heel traag en is er vaak een enorm oponthoud bij de grens.

Dank je

Tinkerbel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:03

Iemand misschien interesse in een volle emmer ( 5 kilo) wes bodyguard? Wilde het proberen voor mijn pony, maar ze eet het niet

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:58

Voor een ieder die afhankelijk is van voeding & supplementen. Houd erg in de btw verhoging aanstaande 1 januari 2025. Hoewel het nu een klap geld is, geeft het toch wat rust en ruimte om straks te wennen aan de hogere kosten.

Ik heb maar even wat supplementen (Heltiehorse heeft ook deze week 10% korting) en voeding voor zowel paard als honden ingeslagen. Kan mijn salaris er volgend jaar ook eerst even aan wennen :Y)

Succes!
(terug onder mijn meesleessteen)

SansaS

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:18

Voer voor honden was altijd al 21% he....

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:24

SansaS schreef:
Voer voor honden was altijd al 21% he....

Maakt niet uit, ik heb een andere reden om dat nu nog in te slaan, sorry dat het er bij stond ;) Maar graag gedaan voor de heads up! :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:43

xDenies schreef:
Voor een ieder die afhankelijk is van voeding & supplementen. Houd erg in de btw verhoging aanstaande 1 januari 2025. Hoewel het nu een klap geld is, geeft het toch wat rust en ruimte om straks te wennen aan de hogere kosten.

Ik heb maar even wat supplementen (Heltiehorse heeft ook deze week 10% korting) en voeding voor zowel paard als honden ingeslagen. Kan mijn salaris er volgend jaar ook eerst even aan wennen :Y)

Succes!

Ik heb daarom idd met black friday flink ingeslagen en eind dit jaar nog maar een keer.
Goed dat je het noemt!

Heeft iemand nog een tip voor magnesiumoxide voor kieskeurige eter?
Ik gaf die van Vente, maar die wordt online niet meer verkocht. Die van de Welkoop wordt erg slecht gegeten helaas.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:48

Ja ik kan me er persoonlijk niet al te druk om maken de stijging maar he is voor iedereen anders natuurlijk :)
Alle kosten stijgen. Maar salaris gelukkig ook.

Alleen omdat je hond zo benoemden dacht ik toch ik zeg het even want heel wat mensen denken inderdaad die btw ook omhoog gaat :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:21

Mijn salaris stijgt niet automatisch, dus die vlieger gaat niet voor iedereen op. Ik benoemde paard & hond, niet alleen hond specifiek. Maar ook daar komen prijsverhogingen dus mijn inslaan-actie was niet heel vreemd. En ik ga niet minder goed voor geven omdat mijn portemonnee moord en brand schreeuwt haha.

@ Slmt9,
Voor mijn gevoel heb ik geen kieskeurige eter, maar stiekem is ze dat wel. Lekkere koekjes of dergelijke hoef ik haar al niet blij mee te maken. Zalmolie ging er helaas ook niet in. :Y) Wat ze eet valt dus in de smaak. Ook de Elyte korrels moest ze aan wennen. Ik geef de Magnesium van EJ. Die kwam bij ons als beste uit de test qua werking, en die gaat er zonder morren in. Citraat schijnt ook de best opneembare variant te zijn, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. De Magnesium Chelaat van Heltiehorse ging er ook prima in, maar daar had ik minder effect van voor mijn idee.

Ik zie nu dat hij niet meer online in de webshop staat. Gelukkig heb ik nog wel meerdere potten in het filiaal vanmiddag zien staan. EJ is maar een aparte winkel :Y)

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:00

xDenies schreef:

Succes!

Hier ook met Black Friday flink ingeslagen bij Horseflex. Alleen al met de kortingen zeker 145 euro voordeel, laat staan als je de stijging meetelt….

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:12

xDenies schreef:
Mijn salaris stijgt niet automatisch, dus die vlieger gaat niet voor iedereen op. Ik benoemde paard & hond, niet alleen hond specifiek. Maar ook daar komen prijsverhogingen dus mijn inslaan-actie was niet heel vreemd. En ik ga niet minder goed voor geven omdat mijn portemonnee moord en brand schreeuwt haha.

@ Slmt9,
Voor mijn gevoel heb ik geen kieskeurige eter, maar stiekem is ze dat wel. Lekkere koekjes of dergelijke hoef ik haar al niet blij mee te maken. Zalmolie ging er helaas ook niet in. :Y) Wat ze eet valt dus in de smaak. Ook de Elyte korrels moest ze aan wennen. Ik geef de Magnesium van EJ. Die kwam bij ons als beste uit de test qua werking, en die gaat er zonder morren in. Citraat schijnt ook de best opneembare variant te zijn, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. De Magnesium Chelaat van Heltiehorse ging er ook prima in, maar daar had ik minder effect van voor mijn idee.

Ik zie nu dat hij niet meer online in de webshop staat. Gelukkig heb ik nog wel meerdere potten in het filiaal vanmiddag zien staan. EJ is maar een aparte winkel :Y)

Oxide werkt trager, naar de hoeveelheid magnesium is veel hoger dan bij citraat. Dus dat het twee weken later werkt maakt mij niet uit, mn portemonnee wel :D
Zal in elk geval de citraat van EJ op slaan, wie weet komt hij nog terug!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:22

In de winkel staat hij in ieder geval, ik weet niet waarom online niet meer.
Bedankt voor je info, weer wat geleerd! Ik moet zeggen dat ik de pot van EJ qua prijs wel vind meevallen. Ik doe er echt heel lang mee :)

agesus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:39

Slmt9 schreef:
xDenies schreef:

Succes!

Ik heb daarom idd met black friday flink ingeslagen en eind dit jaar nog maar een keer.
Goed dat je het noemt!

Heeft iemand nog een tip voor magnesiumoxide voor kieskeurige eter?
Ik gaf die van Vente, maar die wordt online niet meer verkocht. Die van de Welkoop wordt erg slecht gegeten helaas.

Bij BTN De Haas, verkopen ze nog MG oxide online. 25kg

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:50

Pharmox verkoopt 3 kilomcitraat voor 60 euro daar doe ik bijna een jaar mee.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:03

agesus schreef:

Is dat wat voor slechte eters?
Dat is voornamelijk het probleem :o

SansaS schreef:

Thanks!

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:18

Magnesium vinden ze over het algemeen vaak niet zo smakelijk... In die van Heltie zit maar weinig, (25g chelaat per liter, levert 0,5% elementair op) dus dat zullen ze niet zo proeven.
Fenegriek is een goede optie om supplementen mee te verstoppen. Ruikt sterk en vinden de meeste paarden wel lekker.

agesus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:16

Slmt9 schreef:
agesus schreef:

Is dat wat voor slechte eters?
Dat is voornamelijk het probleem :o

SansaS schreef:

Thanks!

Ik weet niet of die van BTN de Haas smakelijk is. Heb zelf ook die van Vente en voorlopig nog genoeg.
Ik meng het door de pulp en senioren priores. Magnesiumoxide is volgens mij niet zo smakelijk en moet je echt mengen door iets.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 09:58

Heeft hier iemand ervaring met een PSSMer icm PPID?

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:41

Wat zouden jullie doen?

Mijn trekpaard dame van bijna 10 jaar heeft p1/p1 en is dusdanig symptomatisch dat ze in combi met artrose sinds een jaartje met pensioen staat.

Ik heb nog nooit zo'n geweldig lief en zachtaardig paard gehad en dat is ook wel een kenmerk van het ras. Maar ik roep ook al jaren....nooit....nooit.....nooit meer een trekpaard. De ziekte en zorgen van mijn lieverd doen me teveel verdriet :(:)

Maar nu voelen jullie hem zeker al aankomen :o

Ik kreeg een mailtje van haar fokker met zijn telefoonnummer en vraag hem even te bellen. Ik heb Floor recent ter beschikking gesteld voor een pssm1 dna onderzoek bij de trekpaarden populatie toegespitst op dieren die ook echt symptomatisch zijn geworden. Dus ik voelde de bui een beetje hangen :=

Maar het tegendeel blijkt waar. Hij fokt al tientallen jaren trekpaarden en is van de oude stempel. Verkoop van jonge aanwas aan particulieren gaat via de hengstenhouder en marktplaats hebben ze nog nooit van gehoord. Jonge hengsten gaan naar het oostblok als gebruikspaard of naar de slacht. Maar nu had hij een hengstveulen van dit jaar staan die wel zo verschrikkelijk mak en mensgericht is dat hij het niet over z'n hart kan verkrijgen hem te slachten. En dat wil wat zeggen voor dit ras en fokkers van de oude garde. Oostblok is tegenwoordig blijkbaar lastig geworden ivm quarantaine regels waardoor die afzetmarkt is opgedroogd.

Hij heeft hem mij aangeboden voor minder dan het dekgeld of de slachtprijs. Met mijn rijpaard met de vut wordt dat toch wel interessant O:)

De grootste maar.....hij komt uit dezelfde merrielijn als mijn p1/p1 dame. Dit hengstje is gefokt uit een halfzusje van haar en de oma's waren volle zussen. Ik laat hem sowieso vooraf testen en p1/p1 is voor mij een absolute no-go (en kan hij misschien maar beter geslacht worden). Bij n/n neem ik hem mee maar er is grotere kans dat hij n/p1 is.

Niemand kan garanties geven maar als je een n/p1 koudbloed vanaf afspenen op pssm management zet, heb je dan meer kans op bruikbaar functioneren dan bij p1/p1?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:31

Stalgenootje heeft een 4 jarige n/pc en is al een tijd symptomatisch. Op goed dieet nu, en merken er op dit moment niks van. Maar de vraag is of je een ziek dier moet willen kopen. Plus dat het PSSM dieet natuurlijk echt niet goedkoop is. En per januari nog even wat duurder gaat worden.

Toevoeging: ik zou de test doen voordat je gaat kijken. Het is net als met puppy’s, hart veroverd en je neemt hem mee haha!

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:49

MyChoice schreef:
Stalgenootje heeft een 4 jarige n/pc en is al een tijd symptomatisch. Op goed dieet nu, en merken er op dit moment niks van. Maar de vraag is of je een ziek dier moet willen kopen. Plus dat het PSSM dieet natuurlijk echt niet goedkoop is. En per januari nog even wat duurder gaat worden.

Toevoeging: ik zou de test doen voordat je gaat kijken. Het is net als met puppy’s, hart veroverd en je neemt hem mee haha!

Ai dat is balen. De mijne heeft het ook heel lang goed gedaan maar ging na dr 7de ineens hard achteruit.

Tja zal toch langs moeten om haren te trekken -O-

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 00:11

Ik denk dat het heel erg afwachten is op meer onderzoek of je kan stellen dat p1/p1 per definitie symptomatisch is, n/p1 alle kanten op kan, en n/n goed gaat. Naar mijn inziens is in praktijk namelijk absoluut niet zo zwart wit als jij het nu probeert te stellen. En dan zwijgen we nog over wisselwerking met vormen van pssm2. Niet alleen die genen waarop getest kan worden, maar ook de tot op heden onvindbare genen. Want hoe komen de negatief geteste paarden anders aan hun klachten? En wie weet is er een wisselwerking met een gen wat nog niet gevonden is, want hoe kunnen positieve paarden anders vaker dan eens levenslang klachtenvrij zijn?

En dan heb je bij trekpaarden ook nog de factor cpl. Deze twee aandoeningen versterken elkaar enorm, en werken elkaar qua dieet behoorlijk tegen.

Naar mijn idee zijn de kansen echt niet te voorspellen; hij krijgt er wel last van, of niet, 50/50. Maar zo’n jonkie gezond groot brengen en opleiden is al een overwinning opzich, dat moet je liggen. Bijvoorbeeld castratie is ook een risico, ook op symptomatisch worden trouwens. Anders zou ik in jouw plaats op zoek gaan naar een dier wat nu al een fijn rijpaard is.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 00:41

Caily schreef:
Ik denk dat het heel erg afwachten is op meer onderzoek of je kan stellen dat p1/p1 per definitie symptomatisch is, n/p1 alle kanten op kan, en n/n goed gaat. Naar mijn inziens is in praktijk namelijk absoluut niet zo zwart wit als jij het nu probeert te stellen. En dan zwijgen we nog over wisselwerking met vormen van pssm2. Niet alleen die genen waarop getest kan worden, maar ook de tot op heden onvindbare genen. Want hoe komen de negatief geteste paarden anders aan hun klachten? En wie weet is er een wisselwerking met een gen wat nog niet gevonden is, want hoe kunnen positieve paarden anders vaker dan eens levenslang klachtenvrij zijn?

En dan heb je bij trekpaarden ook nog de factor cpl. Deze twee aandoeningen versterken elkaar enorm, en werken elkaar qua dieet behoorlijk tegen.

Naar mijn idee zijn de kansen echt niet te voorspellen; hij krijgt er wel last van, of niet, 50/50. Maar zo’n jonkie gezond groot brengen en opleiden is al een overwinning opzich, dat moet je liggen. Bijvoorbeeld castratie is ook een risico, ook op symptomatisch worden trouwens. Anders zou ik in jouw plaats op zoek gaan naar een dier wat nu al een fijn rijpaard is.

Ik begrijp heel goed dat de praktijk vooral heel grijs is en we nog verschrikkelijk veel niet weten. Maar als je nu voor een keuze staat dan zoek je wel naar omkadering en dingen vereenvoudigen.

De mijne heeft ook cpl en dat heeft inderdaad een wisselwerking met pssm1. Maar mijn ervaring is dat management en voeding juist heel erg overeen komen. Sinds mijn dame op pssm1 beleid staat is namelijk de hele mijten en cpl problematiek als sneeuw voor de zon verdwenen.

Ik heb nooit anders gedaan dan jong kopen en zelf opleiden. Van dit ras zou ik echt nooit een volwassen dier kopen juist vanwege die medische handleiding en ook vanwege hun kracht en noodzaak aan goede basis opvoeding :=

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 06:52

Die van mij is n/p1, nog voor zijn 5e de vraag of ik uiteindelijk de knoop door moest hakken en nu al een aantal jaar probleemloos door het leven gaat. Dus zelfs als ze er slecht aan toe raken door de pssm wilt het niet direct wat zeggen. In mei nog 50+ km in 10,5 uur gereden (Inc pauzes). En dan vroeg meneer na 50 km nog of ie mocht rennen. :')

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:17

puppy1128 schreef:
Die van mij is n/p1, nog voor zijn 5e de vraag of ik uiteindelijk de knoop door moest hakken en nu al een aantal jaar probleemloos door het leven gaat. Dus zelfs als ze er slecht aan toe raken door de pssm wilt het niet direct wat zeggen. In mei nog 50+ km in 10,5 uur gereden (Inc pauzes). En dan vroeg meneer na 50 km nog of ie mocht rennen. :')

Ik denk dat je dan ook wel mazzel hebt gehad. De mijne heeft schade in het middenrif gekregen en daar is ze nooit meer bovenop gekomen ;( . De rest van het lijf is, behalve rondom de artrose, wel altijd mooi zacht en soepel. Maar zonder longcapaciteit wordt het lastig werken.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:08

Weet iemand hoe ik bij Laboklin een pssm1 test aan kan vragen? Ik vind op hun site alleen uitleg over de ziekte en test maar nergens een 'bestel' knop of formulier.

Vroeger heb ik Animal Genetics gebruikt maar die schijnt nu erg traag te zijn.