[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:10

Korting bij agradi loont regelmatig niet omdat de standaard prijzen zo hoog zijn.
Vorig jaar mijn rsih bij de Dunsborg gekocht voor ongeveer €112 incl. Verzenden en met Super service. Wie weet komen ze daar nog weer in de aanbieding straks.

Nog mensen die bruine pyjamas zoeken in maat 205?
Ik gebruik alleen nog maar rsih's dus wil de rest verkopen.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:10

mijn shetlander schuurt al een paar weken en volgens de DA is het ook wegens de wintervacht waar ze vanaf wil maar wordt nu wel heel erg..grote kale plekken op haar hals.. Dat wordt ook de deken maar weer op denk ik...

Mi_Amore

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:18

Hier nog geen deken op, maar dit zal morgen gaan gebeuren...
Ze heeft dan wel 3 weken langer 'bloot' gestaan dan vorig jaar :)

Heeft iemand soms al een uierbeschermer aan zijn Boett bevestigd?
Ik heb eentje liggen maar weet niet hoe te bevestigen.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:23

Hier ook nog niet, terwijl we in het bos zitten

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:59

Mijn pony die het jaar rond last heeft van jeuk doet mee aan het Bonpard onderzoek, het kan natuurlijk aan een hoop factoren liggen, maar heb echt het idee dat ze de laatste 2 weken een stuk minder jeuk heeft. En nog belangrijker, stalgenoten zien het ook, die verder niet op de hoogte zijn. Dus hoop zo dat ze van de zomer zonder dekens op de wei kan, maar moet er misschien niet teveel op hopen ;)

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:09

Ik plaats hier ook nog even mijn samenvatting (Ook gedaan in centraal insulineresistentie, omdat ik benieuwd ben naar jullie reactie/mening.

Mijn fell pony heeft iedere zomer erge jeuk, dan is ze ook flink aan het schuren, manen en staart vallen wat uit, kale plekken en vetophopingen. In de winter is er niks aan de hand, maar wordt ze ook opeens weer dun en op het randje dat ze wel een paar kilo's aan mag komen. Ze reageert heftig op productie gras en suikers. Ze staat in de zomer 24/7 buiten en in de winter 's nachts op stal. Ze heeft tot haar 5e op volle graslanden gestaan en in een natuurgebied. De eerste zomer dat ik haar had was er nog niks aan de hand.

Homeopaat is afgelopen zomer geweest, omdat ik door de bomen het bos niet meer zag. De afgelopen 2 2 zomers behandeld als zomereczeem pony (eczeemdeken, zalfjes, kruiden, omega olie, metazoa). Ze heeft als behandeling in totaal 3 flesjes gehad, de eerste keer voor haar bloedsuikerspiegel en vochtbalans en nieren, hier had ze een heftige reactie op! Na dat de flesjes leeg waren heb ik geen verschil gezien/gemerkt en hebben we een flesje gekregen voor allergische reactie, dit had ook weinig zin.

Voor de mensen die het interessant vinden:

Uitslag van de te lage frequenties homeopaat:

L= linkerkant en R= rechterkant
De frequentie van de linkerkant moet rond de 19 liggen en van de rechterkant bij de 12, deze mag eigenlijk niet lager dan 10 zijn.

Eierstokken (L4/4)(R7/7)
Blinde darm (6/6)
Lever (6/4)
Alvleesklier (2/1)
Nieren (L3/3) (R4/3)
Spieren 5/5)
Hart (10/10)

Spieren waren waarschijnlijk licht verzuurd door hoeveelheid afvalstoffen en bij de eierstokken kon dit zijn omdat ze hengstig was. Ze hielt ook wat vocht vast.
Hij zei dat geen zomereczeem had, omdat dan de waardes bij andere punten laag moesten liggen (Weet zo niet meer welke, meting is van afgelopen zomer)

Waar denken jullie aan wat het zou kunnen zijn?

Nu denk ik op dit moment aan 2 opties

Een bloedonderzoek te doen bij de DA, ook op insulineresistentie of naar Den Hoek (Holistische praktijk). Over Den hoek hoor ik goede maar ook slechte dingen. Wel denk ik van dat we vast flesjes medicijnen mee krijgen. Ze heeft er nu al 3 gehad, wel en geen reactie, maar geen resultaat.

Wat zouden jullie doen? Beide, iets anders, één en welke dan eerst...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:18

Ik word eigenlijk gelijk getriggerd door waar je mee begint: de reactie op gras. Echter staat de pony zomers 24/7 buiten en s winters overdag.
Ik zou mijn pony gelijk van het gras afhalen (zeker nu met voorjaarsgras) en eens kijken hoe het gaat op onbeperkt hooi.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:33

Wat is bonpard?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:52

simodi schreef:
@hoipiepeloii, mijn merrie heeft ook vaak alkergische plekjen due ze kaal schuurt, met name in voorjaar en najaar. Ze heeft ooit haar billen zo helemaal kaal geschuurd tot het stuk ging. DA kan ook de oorzaak niet vinden, net als jij van alles onderzocht en uitgeprobeerd, maar niks helpt.
Enige oplossing is de symptoombestrijding en dat lukt met hydrocortiderm zalf. Dat stopt de jeuk, en daarmee het schuren waardoor de plekken genezen en de haartjes weer aangroeien.

Heb net weer zo'n sessie achter de rug met haar, net inmiddels weer onder controle en haarhroei terug voordat ze haar SIH weer op moet ...

PS worden je dekens toevallig met een bepaald wasmiddel gewassen?

Mijn merrie is idd ook alkergisch voor stro, als ze erop ligt, daar kan haar huid niet tegen, ze staat mu op zaagsel.

3 wk geleden is ze veranderd van stal en ook van zaagsel naar stro gegaan. Maakte niets uit helaas. Ik zie hydrocortiderm niet zo zitten omdat het geen kleine plekjes zijn, ze bijt aan haar hele romp en kont (voornamelijk rechts trouwens).
Ik dacht eerst ook dat het misschien door het waterdicht spul was bij de dekenwasserij. Maar heb al verschillende dekens geprobeerd en ze tussendoor al vaak gewassen (gewoon met biotex). Dus ik denk dat dit ook wel uitgesloten moet zijn..?

MoniekV schreef:
Heb je foto's van hoe de kale plekken eruit zien? Ik denk aan een allergie en zou eigenlijk geen Pavo natures best gaan voeren omdat daar veel kruiden etc inzitten wat weer een reactie kan veroorzaken.

Zal vanmiddag een foto maken! Ze bijt het kapot, het gaat volgens mij niet kapot door iets anders, het lijkt echt door het bijten te zijn. Ik probeer nu even nature's best en als het niet veranderd haal ik alle voer, behalve hooi, er tijdelijk af..

ellepel schreef:
Hoipiepeloii ( wat een naam haha)
Ja jee kan zoveel zijn he.
Staat je paard veel binnen?
Allergie voor schimmel komt namelijk ook nog wel eens voor, dan zou buiten zetten moeten helpen :j

Nee dit valt eigenlijk wel mee. Ze staat nu vrij veel buiten en ook dat maakt eigenlijk niks uit..

Thanks alvast voor jullie hulp, als iemand nog ideeën/tips heeft, dan hoor ik het graag!!

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:57

Gisteren toch maar deken op gedaan. Hij had nog geen erge jeuk, maar gaf toch al wat reactie als ik hem krabde in zijn manenkam. Dus ingesmeerd met Befix en dan deken op gedaan. Beter te vroeg dan te laat!

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:31

Jotoma schreef:
Ik word eigenlijk gelijk getriggerd door waar je mee begint: de reactie op gras. Echter staat de pony zomers 24/7 buiten en s winters overdag.
Ik zou mijn pony gelijk van het gras afhalen (zeker nu met voorjaarsgras) en eens kijken hoe het gaat op onbeperkt hooi.

Daar zit ik inderdaad ook aan te denken. In de zomer reageert ze op al het eten met suiker. Winter zie je er niks aan vanaf de buitenkant.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:13

hier nog geen knutjes gezien behalve gisterenavond in de buitenrijbaan stikte het weer van de 'gewone' muggen,zelfs pony werd er gek van.
klinkt bekent in de winter mooi slank en zomers vet,jeuk enz, daarom mag mijn pony maar 3 tot 4 uur zomers de wei op MET greengaerd om,en die paar uurtjes ff zonder RSIH.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:03

Zijn er hier mensen die hun paarden in de dag bloot laten staan?
Dus deken af na zonsopgang en op voor zonsondergang?

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:20

mi-amore wij niet hoor ..deken gaat 24/7 op En vandaag was het zover deken erop gegooid paardje dook er zowat in haha

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:39

Kennis van mij heeft het zo vorig jaar met succes gedaan, maar durf het zelf niet goed :')

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:42

Mijn paardje scheurt heel erg aan der wangen, onderkant hals en onderkant kaak

3 dekens kapot in een week (Rambo)

Kan dit wel eczeem zijn? Ze is al behandeld tegen luizen uit voorzorg..

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:25

Bij mij is het sowieso niet haalbaar om deken overdag af te laten ivm werk enzo. Anders zou ik het denk ik ook niet doen, lijkt me zo riskant :P

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:03

Mi_Amore schreef:
Zijn er hier mensen die hun paarden in de dag bloot laten staan?
Dus deken af na zonsopgang en op voor zonsondergang?

Nope, als je net 5 minuten te laat bent dan word je niet blij, en je paard ook niet.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:00

Irisje2 is je paard al eens getest op PPID/ Cushing?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:12

Ik wil het wel proberen om de deken regelmatig een paar uurtje af te laten, zo tussen 11 en 15 uur.
Langer durf ik echt niet.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:11

Vandaag heb ik de Premiere eczeemdeken gepast bij m'n kleine a-pony.
Maat is correct en de deken ziet er ook prima uit van kwaliteit.De hoofdkap had ik er ook bij besteld in maat xs maar die valt echt heel groot uit.Is wel op te lossen met wat verstelwerk.
Voorlopig doe ik hem nog niet aan.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:22

Mijn merrie staat nog steeds naakt en gaat nog steeds goed. Zit momenteel ook aan de Hippo-eczema. Zodra ze iets van jeuk laat zien pak ik haar helemaal in.

Heb gister een horsegear eczeemdeken gehaald. Ben er blij door verrast. Pasvorm is er netjes, ook voor mijn brede merrie. En deze stof is net iets dunner als die van de shires. Voor de warme dagen dus wel erg fijn. Ik ben benieuwd hoe deze zich gaat houden.

Afbeelding

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:58

Die deken lijkt wel sprekend op die van shires, die vond ik persoonlijk niet fijn..

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 00:10

Ik heb vorig jaar de hele zomer een shires gebruikt en die vond ik heel fijn voor mijn merrie. De horsegear lijkt qua pasvorm voor mijn paard nog fijner te zitten. Hopelijk blijft deze net zo mooi als de shires, die is onverwoestbaar (bij mijn merrie iig). :D

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 02:05

Hier nog helemaal geen jeuk, maar ben benieuwd. Dekens liggen klaar....paard is veel afgevallen t.o.v. vorig jaar. Hoop dat daardoor eczeem veel minder is. Tot zijn 14e geen eczeem gehad. Toen overgewicht en eczeem gekregen, dus ik heb stiekem stille hoop....