[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:11

Dimple schreef:
RL, ik heb de tabletten niet in de aanbieding hoor. Moet je even een blz terug lezen aan Rainbow even vragen ;)

Merrie is 3 weken geleden geent en eigenlijk geen klachten ervaren, gelukkig maar. Maar is het grote verschil dan de samenstelling, merknaam of zo? Proteq Flu is dat een merknaam of bestandsdeel?

Merrie voelt zich erg goed := Was vandaag wedstrijd op stal en stalgenoot ging haar en vriendin van het land halen om in de paddock te zetten. Ze schrok van wapperend plastic (hooibalen) en ging compleet aan de kletter.............om de wedstrijdbaan heen (gelukkig hoog afgezet) Ahum............ :roll:
Begin te denken dat ik misschien kan proberen of ze met 3/4 ook af kan. Wat zeggen de kenners/ervaringsdeskundigen?? Waarde is nu 12.5.

Kebie , hier in het topic kreeg als advies bij een waarde van 19 om minder prascend te gaan geven dacht ik ( advies was 1 mg, daarna 1/2 mg)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:12

Zie dit berichtje Dimple :
kebie schreef:
Ik crash even in.
Kebie is vorige week weer getest (stond vanaf half november op 1 mg prascend) en had nu een waarde van 19 ipv 99. Omdat ze op een hele pil goed is teruggezakt in waarde en omdat de waarde in deze periode zowiezo al daalt, stelde de DA voor (in overleg met Utrecht) om de komende tijd een halve pil te voeren. Klinisch goed te blijven kijken naar mijn paard en dan over 2 maanden weer te testen.

Ze heeft nog steeds bolletjes boven haar ogen. En normaal begint ze eigenlijk gelijk na oud en nieuw te verharen, en nu niet. Dus ik twijfel een beetje over die halve pil.
Hebben anderen dat advies ook gehad?

Homiafortuna

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:16

Ik gaf 1 mg, maar bij de laatste meting waren de waardes wel gezakt, maar toch nog iets te hoog. Verder geef ik helemaal niets anders, dus geen provarium. Misschien moet ik dat dan eens proberen ipv prascend?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:21

Provarium breeding doet vaak ( dus niet altijd ) niets met de ACTH waarde. MAAR het werkt wel goed bij verharingsproblemen en vaak ook bij somber gedrag etc. Tenminste dat is wat ik al meerdere keren ben tegengekomen op internet.

de waarde bij jouw paard na 1 mg was iets hoger als 40 toch ? De paarden van pandora en ook tylando waren iets van 48 na 1 mg prascend. Maar daar was de da tevreden mee.
Was jouw da ook tevreden met die waarde net in de 40 bij jouw paard ?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:24

Als ze het slecht doet op Prascend en echt niet opknapt zou ik dat gewoon eens proberen. Ik doe beide overigens :+

Ik kreeg hier de tip om bij gekruid.com gewoon pure monnikspeper te bestellen want dan ben je 6 euro voor 500 gram kwijt.
Bij de paardendrogist voor de provarium breeding 20 euro voor 400 gram.
Dikke vette marge dus ............op een beetje peper.........

Maris, bedankt voor het opzoeken. Ik ga het van af morgen gewoon terug brengen naar 3/4. Ik hou dat minimaal 4 weken aan. Blijft ze het zelfde kan ik proberen nog verder terug af te bouwen. Liever een x extra bloed afnemen dan teveel er in stoppen. Nu heb ik nog de kans om op te bouwen indien nodig. Als ik nu op een hele blijf dan wordt het meteen al zoveel..........

Ik ga altijd stuiteren als ik teveel ventolin binnen krijg :')

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:29

Ik zou dat minimaal 8 weken aanhouden dimple, dat is wat er voor staat eer dat je eventueel verschil zou zien.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:36

Mooi! Thx voor de aanvulling Douraque! :j

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:45

Mooi dat ze het zo goed doet. Daar doe je het voor natuurlijk.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:33

Ja absoluut! Alleen is het jammer dat ze los over het wedstrijd terrein denderde :')

Morgen maar even lekker aan het werk zetten :D

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:39

Dimple schreef:
Ja absoluut! Alleen is het jammer dat ze los over het wedstrijd terrein denderde :')

Morgen maar even lekker aan het werk zetten :D

Dat zijn de momenten dat je weet dat je de juiste beslissing hebt genomen door te testen alsmede op medicijnen te gaan. Ik besef dat elke keer als die van mij als een dolle wil gaan draven/bokken. :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:40

Deed jouw paard dat voor de prascend niet meer dan ?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:43

Nee, die van mij was niet happy. Hij liep wel, maar was gewoon niet zichzelf. Nu is hij compleet veranderd en is hij het paard dat hij vroeger ook was

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:58

Dimple schreef:
Merrie is 3 weken geleden geent en eigenlijk geen klachten ervaren, gelukkig maar. Maar is het grote verschil dan de samenstelling, merknaam of zo? Proteq Flu is dat een merknaam of bestandsdeel?

ProteqFlu is de merknaam...de reacties die sommige paarden krijgen zijn op de vulstoffen, dus niet op het eigenlijke vaccin.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:16

Thx Pandora voor de uitleg! ;)

Maris, mijn merrie deed het niet meer. Maar pas sinds okt/november 2013 merkte ik verandering. We schreven het eerst toe aan andere manier van rijden en dat ze daar meer rust van in haar lijf kreeg. Maar toen ze echt niet meer wilde lopen wist ik dat er iets niet klopte.

Net wat Douraque zegt: blij dat ik haar de medicatie kan geven. Nu heb ik straks wel weer mijn handen vol met een hysterisch druk ding, maar dat heb ik 10x liever. :D

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:23

Die van mij is ook lastig te rijden nu...gelukkig :)
Hij is super voorwaarts moeilijk terug te rijden...heerlijk

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:23

Verdorie was net blij dat mijn pony aan het verharen ging, nu komen daar weer kale plekken onder vandaan. Hoop toch dat het geen schimmel is. ;(

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:27

Dimple schreef:
Maris, mijn merrie deed het niet meer. Maar pas sinds okt/november 2013 merkte ik verandering. We schreven het eerst toe aan andere manier van rijden en dat ze daar meer rust van in haar lijf kreeg. Maar toen ze echt niet meer wilde lopen wist ik dat er iets niet klopte.

Net wat Douraque zegt: blij dat ik haar de medicatie kan geven. Nu heb ik straks wel weer mijn handen vol met een hysterisch druk ding, maar dat heb ik 10x liever. :D

Precies hoe mijn paard was, hij wilde niet meer. En daarom zeiden mensen dat ik hem beter kon laten inslapen. En nu zie je gewoon een ander paard, hij is begonnen aan zijn tweede jeugd. Wordt soms voor hengst aangezien door andere ruiters die ik tegenkom :')

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:30

Fijn toch dat t zo gaat met medicatie

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 08:04

Haf langzaam aan het opbouwen op het land. Gaat tot nu toe goed. Ga nu 2keer daags naar stal om het voor dat hij erop gaat te checken en erna. Daarnaast veel bewegen uiteraard.

As Donderdag word er bloedgetrokken om te kijken wat de waarde nu is.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 08:17

Spannend! Ben benieuwd Ash. Hoelang ben je nu bezig met de pillen?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 08:26

Sinds Oktober 2013, daarna nog een keer getest na 9 weken (uit mijn hoofd) Toen was zijn waarde goed. Hoop dat dat nu nog zo is.

Edit: even opgezocht 11.6 was de laatste waarde.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 08:56

En hoeveel Prascend geef je hem? Nog steeds 1 hele pil?
En wat is de reden om nog een x te testen? Mijn DA zei nog eens testen over een jaar (nacontrole na 8 weken hebben we wel gehad)

Gewoon nieuwsgierigheid hoor ;)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 08:58

Hij krijgt 0,5 pil per dag. Wil hem nogmaals laten testen omdat hij toch iets benauwder is de laatste tijd. Vooral met bewegen dat hoor je hem heel zwaar ademen. Wil dus graag bevestiging of dat door de ppid komt of dat het miss iets anders is.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:34

Ik hoor jullie allemaal praten over HB en op het gras. Jullie weten vast wel dat de fructaan in het gras de HB veroorzaakt en niet het gras zelf. Als het een bewolkte dag is, kun je gerust je paard langer op de wei hebben. Als het koud (vries)weer is met felle zon overdag, dan absoluut niet.

Dit is een handige site met de fructaan index. Er staat ook uitleg bij wanneer het fructaangehalte risico vol is en wanneer niet.
http://www.paardnatuurlijk.nl/

En wat ook handig is (heb ik zelf ook) een app op je telefoon! Alleen verkrijgbaar bij Android in de Play-store en het heet "Fructaanindex" met een plaatje van een paardenhoofd /3

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:43

Moonlight17 schreef:
Verdorie was net blij dat mijn pony aan het verharen ging, nu komen daar weer kale plekken onder vandaan. Hoop toch dat het geen schimmel is. ;(

je hoort wel vaker bij cushing paarden dat ze kale plekken krijgen met/na het verharen.