Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:35

Zit Eline en Anne die de petitie hebben gestart ook op bokt? Misschien kunnen hun er wat extra informatie bij deze petitie zetten o.a. over het niet ruimen van paarden (wat absoluut belachelijk zou zijn aangezien dit virus geen gevaar is voor mensen)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:36

Luckystory schreef:
Bloodymary schreef:
Dat was een paar jaar geleden met kippen ook het geval hoor. Die moesten 100 % geruimd worden, zelfs de 4 kipjes die hier in de achtertuin liepen. Dat kan bij paarden ook zo maar geboden worden hoor, het kabinet is hier gek genoeg voor. Al zullen de vergoedingen wat hoger zijn in dat geval. Maar daarom, denk na voor je zo'n petitie tekent.

Euhm, bijna alle paarden in heel Nederland, België etc... zijn drager.
Jouw paard, mijn paard etc...
We houden geen paarden meer over joh :+

En als jouw paard zich misschien niet zo lekker in zijn vel voelt dan en zijn weerstand is wat slechter, dan kan hij het ook zomaar spontaan krijgen. Net als een koortslip bij mensen. Dat is een gelijkaardig virus.
Daarom dat ik het dus zo'n onzin vind om een heel gebied dicht te gooien. ;)

Ik vind het ook onzin en ga ook gewoon buiten rijden, maar ik vind juist deze paniekzaaierij hier vreselijk en destijds met de vogelpest en bij de mond- en klauwzeer is er al eens een discussie geweest over wat als dit bij paarden gebeurt en de conclusie was als er ooit een dodelijk virus uitbreekt, dan zou ruimen niet uitgesloten worden. Daarom ben ik juist tegen al deze paniekzaaierij en tegen zo'n petitie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:38

mebianca schreef:
Zit Eline en Anne die de petitie hebben gestart ook op bokt? Misschien kunnen hun er wat extra informatie bij deze petitie zetten o.a. over het niet ruimen van paarden (wat absoluut belachelijk zou zijn aangezien dit virus geen gevaar is voor mensen)

Als de meldingsplicht er komt, dan hebben Eline en Anne ook geen invloed meer.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:38

Nee, wat men wil zeggen is dat meldingsplicht ruimen KAN betekenen.
Indien een virus niet testoppen is en maar slachtoffers blijft maken, kan men besluiten besmette gebieden te gaan ruimen. Er zijn immers best veel mensen financieel afhankelijk van de paardensector. Dan besluit men te gaan ruimen in een bepaald gebied om andere gebieden te ontzien.
Dit scenario ZOU denkbaar kunnen zijn![/quote]

Precies en dat bedoel ik. Ik ben totaal niet gestresst, want onze stal is op slot en ik ben niet bang dat het bij ons komt.

Ik wordt alleen moe van al dat gedoe hier. Zoals ik al zei, blijf thuis en laat niemand anders op stal komen. Meer kunnen we niet doen, zo simpel is het.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:39

Lovely schreef:
Luckystory schreef:
Ik ben het helemaal eens met Lovely en vind deze hele heisa eerlijk gezegd een beetje ironisch.
Er zijn elk jaar stallen die met rhino te maken hebben.
Sommige stallen hebben er zelfs jaar na jaar ermee te maken. En er is niemand die er van wakker ligt, het wordt nergens gemeld en het is al zeker niet algemeen bekend.
Dus waarom nu opeens iedereen panikeert? :o?

Zo'n uitbraak op een stal hoeft trouwens nergens vandaan te komen. Het overgrote deel van de paarden is immers sowieso al drager.
Dus wanneer een dier zelf ziek wordt en het virus opnieuw gaat uitscheiden en het stalklimaat is misschien niet helemaal optimaal of enkele dieren zijn niet in superconditie, krijgt het virus al gauw de ruimte om rond te gaan op zo'n stal.
Besmetting hoeft dus helemaal niet van buitenaf te komen.

Exact, de 'besmetting' komt juist meestal niet van buitenaf.

Dat is ook mijn idee :j

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:41

Hier in het dorp zit bijvoorbeeld zo'n stal die er wel vaker mee te maken heeft.
3 jaar geleden hadden ze nog wat last ermee. (Enkele dode veulens en een bedrijf waar ze nauw mee samen werken was 3/4 van z'n veulens kwijt.) Dat is echt geen nieuws. T'is echt geen uitzonderlijke ziekte ofzo er zijn jaarlijks gevallen.
Bedrijf bleef gewoon open, alleen de zieke paarden werden afgezonderd.
Ik had wel zelf een drachtige merrie die periode dus ben er zelf wat uit de buurt gebleven voor de zekerheid.
Maar daar is zelfs nog een provinciale wedstrijd gereden.
Waait gewoon over hoor, zonder grote gevolgen.
Maatregelen moeten genomen worden binnen een bedrijf en niet binnen een regio.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:42

Blij dat hier inmiddels wat meer verstandige posten. Gisterenavond zei ik ook wat over het panikeren en toen werd ik volledig afgebrand. Zaten er denk ik vooral tieners hier...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:44

De petitie helpt bedrijven verplicht te melden van een uitbraak van rhino. Open en eerlijk te zijn tegenover andere paardeneigenaren. Open en eerlijk zijn is behoeden voor meer uitbraken.

Is bij bedrijf A rhino uitgebroken of een vermoede en je bent er laatst geweest of een paard komt daar vandaan, dan weet je dat je op je hoede moet zijn. Houd iedereen zn kop dicht, ja dan hebben veel mensen onnodig problemen.

Met verplaatsing van dieren komen uitbraken van ziektes. Grote stallen zijn meer bevattelijk dan kleine stallen. Wedstrijdstallen zijn meer bevattelijk dan recreatie stallen. Hoe meer paarden in 1 ruimte, des te eerder heb je veel zieke paarden.

Waarom verzwijgen als je andere paarden tegen willens en wetens door jouw paarden kan besmetten.

Bord voor het erf met PAS OP.........
Zijn er geen zieke paarden meer, een bord Rhino vrij met een verklaring van de DA.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:45

Draaiboeken liggen eventueel al klaar voor meldingsplicht, want waren ze ooit er meer mee bezig geweest, maar paardensector heeft het zelf tegengehouden vanwege de consequenties van een vervoersverbod: economische schade dus.

Meldingsplicht zou juist heel prettig zijn. Want dan worden gelijk stallen waar het voorkomt geïsoleerd. Niks ruimen. Gewoon isoleren, vervoersverbod in straal van 10 km ofzo. Dan houd je de uitbraak beperkt. Iedereen weet dan ook waar het is en kan daar rekening mee houden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:45

Luckystory schreef:
Hier in het dorp zit bijvoorbeeld zo'n stal die er wel vaker mee te maken heeft.
3 jaar geleden hadden ze nog wat last ermee. (Enkele dode veulens en een bedrijf waar ze nauw mee samen werken was 3/4 van z'n veulens kwijt.) Dat is echt geen nieuws. T'is echt geen uitzonderlijke ziekte ofzo er zijn jaarlijks gevallen.
Bedrijf bleef gewoon open, alleen de zieke paarden werden afgezonderd.
Ik had wel zelf een drachtige merrie die periode dus ben er zelf wat uit de buurt gebleven voor de zekerheid.
Maar daar is zelfs nog een provinciale wedstrijd gereden.
Waait gewoon over hoor, zonder grote gevolgen.
Maatregelen moeten genomen worden binnen een bedrijf en niet binnen een regio.

Klopt dat de abortusvariant en de verkoudheidsvariant regelmatig voorkomen. Maar het betreft nu dus ook de neurologische variant, en dat is het probleem

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:46

maar wanneer een bedrijf geen of onvoldoende maatregelen treft , dan heb je het dus gelijk wel over maatregelen binnen een gehele regio , en als er dieren uit die regio ook al weer op andere plaatsen zijn geweest ,dan heb je het dus over landelijke maatregelen , en dat is waar we nu met zn allen naar kijken , de besmetting zit op zodanig verspreide plaatsen , dat men er rekening mee dient te houden dat het dus niet meer regio gebonden is , en dus moeten er landelijke maatregelen worden getroffen, simpelweg omdat enkel nog op die manier het virus een halt toegeroepen kan worden.
dat het "overwaait zonder grote gevolgen" daar is inmiddels wel van bewezen dat het niet zo is, en daar dient men dan ook naar te handelen imo.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:47

stef schreef:
Klopt dat de abortusvariant en de verkoudheidsvariant regelmatig voorkomen. Maar het betreft nu dus ook de neurologische variant, en dat is het probleem

Het is allemaal 1 en hetzelfde virus.
de symptomen kunnen verschillen maar dat heeft weinig met dat virus zelf te maken.
Je kan net zo goed een paard met neurologische symptomen krijgen terwijl de rest er alleen verkouden door is. ;)

LadyMadonna

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:48

eerdere uitleg geeft aan van niet (EHV-1 en EHV4 oid, heb de precieze afkortingen niet onthouden)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:48

Ja, voor nu nog een meldingsplicht om zo de uitbraken in te dammen, is het wat te laat. En wie zegt dat de dieren door elkaar besmet zijn geraakt? Veel paarden dragen het virus bij zich en als de omstandigheden zich voordoen, dan komt het tot uiting. (correct me if i'm wrong, want ik hoor nu zoveel)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:49

Duke schreef:
Draaiboeken liggen eventueel al klaar voor meldingsplicht, want waren ze ooit er meer mee bezig geweest, maar paardensector heeft het zelf tegengehouden vanwege de consequenties van een vervoersverbod: economische schade dus.

Meldingsplicht zou juist heel prettig zijn. Want dan worden gelijk stallen waar het voorkomt geïsoleerd. Niks ruimen. Gewoon isoleren, vervoersverbod in straal van 10 km ofzo. Dan houd je de uitbraak beperkt. Iedereen weet dan ook waar het is en kan daar rekening mee houden.

Zodra er meldingsplicht komt, kan het ministerie zelf beslissen hoe opte loseen. En wie zegt mij dat er 1 of andere ontwetende niet voor ruimen beslist?
Daarom heb ik liever geen meldingsplicht. Laat de paardensector het zelf oplossen. Zolang je je aan de voorzorgsmaateregelen houdt en je gezond verstand gebruikt doe je er zelf iig alles aan!

Loetie84

Pieteritus1 schreef:
Daar ben ik het niet mee eens.
Waarom bijv. mijn ruinen enten? De abortusvariant heeft totaal geen impact op hen en de neuro-variant daar is niet eens van bekend of het vaccin ook maar íets doet.
Tel daarbij op een paard wat heel makkelijk ziek wordt van entingen, nóg een reden om het niet te doen.
Een hoop kosten op je hals halen en risico op een ziek paard (ondanks of dankzij) entingen, mij niet gezien.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Wil er nog aan toevoegen dat ik ook geen noodzaak zie om mijn merrie te enten hoor. Zolang ze niet drachtig is, is er geen gevaar voor de abortusvariant ;)

Ra_chel

klopt het gaat idd over meerdere varianten binnen hetzelfde virus , dus verkoudsheidsvorm is anders dan neurologisch , en dat geldt ook weer voor de abortusvariant.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:50

Ra_chel schreef:
maar wanneer een bedrijf geen of onvoldoende maatregelen treft , dan heb je het dus gelijk wel over maatregelen binnen een gehele regio , en als er dieren uit die regio ook al weer op andere plaatsen zijn geweest ,dan heb je het dus over landelijke maatregelen , en dat is waar we nu met zn allen naar kijken , de besmetting zit op zodanig verspreide plaatsen , dat men er rekening mee dient te houden dat het dus niet meer regio gebonden is , en dus moeten er landelijke maatregelen worden getroffen, simpelweg omdat enkel nog op die manier het virus een halt toegeroepen kan worden.
dat het "overwaait zonder grote gevolgen" daar is inmiddels wel van bewezen dat het niet zo is, en daar dient men dan ook naar te handelen imo.

Grote kans dat deze 'uitbraken' niet met elkaar te maken hebben maar verschillende oorsprong hebben.
Zoals ik al schreef, er zijn jaarlijks meerdere stallen die ermee te maken hebben.
En de periode is er wel naar nu.

En vervoersverbod is echt nutteloos. En landelijke maatregelen al helemaal.
Een beetje gezond verstand is daarentegen wel aan te raden. :+

Luckystory

stef schreef:
eerdere uitleg geeft aan van niet (EHV-1 en EHV4 oid, heb de precieze afkortingen niet onthouden)

EHV 4 is geen rhino hé. ;)

Teddy321

Duke schreef:
Ja, voor nu nog een meldingsplicht om zo de uitbraken in te dammen, is het wat te laat. En wie zegt dat de dieren door elkaar besmet zijn geraakt? Veel paarden dragen het virus bij zich en als de omstandigheden zich voordoen, dan komt het tot uiting. (correct me if i'm wrong, want ik hoor nu zoveel)

Ik heb begrepen dat het paard uit Woubrugge vorige week in een kliniek rondom Nijmegen heeft gestaan!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:51

Er zijn gewoon veel onduidelijkheden. In dit topic is de levensduur van het virus buiten het paard gegroeit van 15 minuten tot 20 uur... het virus muteert inderdaad erg snel...

Je moet iets meer stilstaan over wie je bij je paarden laat, wat je met je paarden doet en zorgen dat contact met andere paarden minder wordt. Daarnaast heb ik ook het idee gekregen dat paarden op stal het sneller vatten (door de luchtomstandigheden) dan paarden buiten; trek je conclusie.

Je moet gewoon even verder kijken dan je neus lang is en prioriteiten stellen.

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:52

ik krijg net van mijn Duitse overbuurvrouw(wij wonen net over de grens van overijssel in Duitsland) te horen dat er niet ver van ons vandaan al 8 merries verworpen hebben.Ik hoop dat wij gespaard kunnen blijven aangezien wij zelf twee drachtige merries hebben staan.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:52

Daarom ent je dus je drachtige paarden voor de dracht en op 5-7 en 9 maanden. ;)

Mindfields

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:53

Dat enten helpt alleen tegen de verkoudheidsvorm, niet tegen abortus en neurologische vorm, helaas.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:54

Duke schreef:

Als ik weet dat er een paard van een stal komt waar echt rhino heerst, dan ben je denk ik wel op je hoede. Paard kan makkelijk andere infecteren op zn nieuwe stal. Veel paarden in 1 grote ruimte.......

Elke melding is goed! Ook al wordt een bedrijf verdacht. Penny's zijn overal en alle paardjes hebben zachte neusjes! :j