Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:13

madamX schreef:
petitparis schreef:
bij mensen remt omeprazole de opname van vitB12, maar dacht dat paarden dit zelf aanmaken. Dus dit nadeel weegt niet echt op tegen het voorkomen of helen van maagzweren.

Dat doet het ook bij paarden. Aanmaken doen ze normaal gesproken idd zelf (als alle andere factoren nog wel in balans zijn), maar opname is een ander verhaal. Niet voor niets dat omeprazole niet continu of langdurig verstrekt mag worden....

Dat laatste staat meen ik geenszins vast, over niet landurig gebruiken.

Bij mensen is het heel gebruikelijk om langdurig of zelfs levenslang omeprazol te gebruiken.

Indien je van de omeprazol af wil, is correct en héél langzaam afbouwen wel van heel groot belang.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:17

Dank voor jullie reacties!
Hmm de korrels worden dus niet altijd goed gegeten... dan is het misschien wijs om dat eerst te proberen ofzo...

Hij is met deze problemen bij ons gekomen, hij heeft het even niet zo fijn gehad vermoed ik.
Bij ons krijgt hij zeker voldoende ruwvoer, maar hij wil het gewoon niet voldoende eten...
Bietenpulp en lucerne en zijn pure feed brokjes eet hij gelukkig wel goed, aangevuld met omegamix hebben we hem gelukkig al aardig goed op weg gekregen!
Maar net dat laatste stukje zat me gewoon niet lekker...

Marieke1495

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:29

Mijn paard at prima dacht ik. Soms ruwvoer niet heel goed, maar kreeg wel genoeg binnen dacht ik. Nu ik de kuur abler gegeven heb eet ze zóveel meer :oo
Dus ik denk dat het zeker wel verschil gaat maken Nouvel als hij echt last van maagzweren heeft. :j

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:30

Kijk ook even naar de site van Marc de Paulo daar staat een goed filmpje op over hoe je kunt zien of je paard maagzweren heeft.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 08:34

Wiske2 schreef:
Kijk ook even naar de site van Marc de Paulo daar staat een goed filmpje op over hoe je kunt zien of je paard maagzweren heeft.

Zat het maar zo makkelijk dat je naar aanleiding van een filmpje weet of hij ze zeker heeft of niet.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 08:58

Balen Nouvel, hopelijk knapt hij op van de omazeprol. Mijn paard was ook altijd een slechte eter, net op gewicht, stopte snel met eten, uurtje op de wei en ze stond alweer bij het hek terwijl de rest de hele dag niet met hun hoofd omhoog kwam enz. Nu heeft ze een maand Abler gehad (en halve maand afgebouwd) en bunkert ze er op los. Aangezien eten haar nooit zo boeide is het echt een hele lastige kieskeurige muts geworden, boterham appelstroop was de enige oplossing. Aangezien ik graan en suikervrij voer niet de gewenste oplossing, maar medicijnen er in is even belangrijker.
Ze gaat morgen verhuizen, hoop stress dus heb nu in 3 dagen de dosering opgebouwd, geef het de eerste week op haar nieuwe stal preventief.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 10:38

Iemand nog op zoek naar Abprazole van Abler?
Ik heb 97 zakjes op overschot die ik niet meer gebruik. Vervaldatum september 2018.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 10:39

Ja Steffi zo makkelijk bleek het wel te controlen en aangezien ik ook een scopie heb laten maken wist ik het al zeker maar het klopte toch ook bij controle van de triggerpoints.
Toen ze zich beter ging voelen werden bepaalde triggerpoints ook zichtbaar minder gevoelig.
Dus voor mij is het een prima hulpmiddel, want om nu een paar keer per jaar een scopie te doen lijkt me niet paardvriendelijk.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 10:43

Marieke1495 schreef:
Mijn paard at prima dacht ik. Soms ruwvoer niet heel goed, maar kreeg wel genoeg binnen dacht ik. Nu ik de kuur abler gegeven heb eet ze zóveel meer :oo
Dus ik denk dat het zeker wel verschil gaat maken Nouvel als hij echt last van maagzweren heeft. :j

dit dus, mijn paard was verre van een slechte eter. Leek alleen soms kieskeurig over het lot hooi. Maar sinds ze behandeld is voor maagzweren, bunkert ze haar hooi (uitgezonderd een echt slechte partij, maar zelfs dan...)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 10:58

Luckystory schreef:
Iemand nog op zoek naar Abprazole van Abler?
Ik heb 97 zakjes op overschot die ik niet meer gebruik. Vervaldatum september 2018.

verkocht

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:26

Ow dat is jammer...
Was net mooi aantal geweest om even te proberen...

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:16

zjeeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:06

Kan ik jullie om advies vragen? Vorige week vrijdag is er middels een maagscopie geconstateerd dat mijn merrie uitgebreide maagzweren heeft.. We hebben Ulcergold gekregen. Eerste 14 dagen een hele spuit en dan nog 14 dagen een halve spuit. Ik wil alleen na deze kuur nog doorgaan met behandelen, omdat ik bang ben dat 28 dagen niet voldoende is... Ik wil graag bij Abler bestellen. Wat lijkt jullie verstandig? Ik zou graag ook wat achter de hand hebben mocht ze weer verschijnselen krijgen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:43

14 dagen volledige dosis is sowieso onvoldoende...

ik hanteer afhankelijk van de ernst altijd 4-6 weken volledige dosis en dan een periode van 4-6 weken om af te bouwen (hangt wat af van hoe zwaar je paard is, ik neem iets meer tijd om van 4 zakjes af te bouwen naar niets of onderhoudsdosis dan van 2 zakjes).
Ik heb meestal tussen de 50 en 100 zakjes op reserve en een paar tubes pasta.

Cookies_bilL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:37

Ik heb laatst zelf al een topic geopend omdat mijn paard niet helemaal lekker in haar vel zit en erg gevoelig is op de maag.
Dit is ze al langere tijd, maar mijn instructeur zei er nu maar eens echt werk van te maken. Hij mocht haar namelijk helemaal niet aanraken. Dit heeft ze overigens vaker naar vreemde. Ik zelf mag alles aanraken. Lees even mijn topic begin post voor duidelijker beeld.

Na dit alles dus op onderzoek uitgegaan:

Zo zijn we naar de da geweest, bloed laten prikken, eierstokken scannen maar met geen resultaat. Ze was kerngezond en het is haar karakter.

Toch zit het me nog niet lekker. Ik merk wel dat ze wat losser in de maag voelt en niet meer keihard, maar toch klopt het voor mijn gevoel nog niet helemaal.
De dierenarts vindt het dus onzin, mijn vader gaat daar in mee.

Nu zit ik te denken, zou ze dan een maagzweer kunnen hebben? Ik heb in dit topic in wat flarden gelezen. Maar om nu een scopie uit te voeren? Of dan een kuur geven, maar zo ja wat moet ik geven. Zie dingen van groene os staan op internet en omeprazole van Abler.

Symptomen wat ze heeft:
- Erg gevoelig op de maag, is er hard, wil soms moeilijk buigen vooral de laatste tijd door links.
- Tijdje gehad dat ze erg loom was, op haver gezet maar hielp niet echt dus daar weer van af.
- Wil wel werken, maar dus toch niet helemaal. Liever lui dan moe
- Wat me opvalt is dat ze gaapt de hele tijd als ik het bit in doe.
- Tijdens het rijden zwiept ze continu met haar staart. Als ik helemaal stil zit wordt dit wel minder.
- Te veel druk tijdens het rijden is een bok, steigeren.
- Ze is daarnaast constant hengstig, krijgt hiervoor puur brons. Dit helpt wel en hormoon huishouding is nu beter. Er is niks mis met de eierstokken etc. Ik was namelijk bang voor een tumor ofzo.

eventueel link van mijn andere topic: [MD] Gevoelige buik, hengstigheid continu. Wat heeft mijn merrie?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:35

Heb je haar al eens door een ostheopaat laten behandelen? Dat de hormoonhuishouding van slag is kan ook komen doordat er een blokkade bij de atlas zit. dit beïnvloed de hypofyse. Kan hoofdpijn veroorzaken en nekpijn waardoor het paard zijn lijf vast gaat zetten. bijverschijnsel door de pijn kan een maagzweer zijn, maar zelf zou ik het eerder in de atlas/nek zoeken als de eierstokken oke zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:38

Heeft een van jullie eigenlijk ervaring met gastro 8 pasta van cavalor als kuur of als onderhoudt?
Het is geen omeprazol, maar hoor nu toch veel positieve ervaringen van mensen in mijn omgeving?

Cookies_bilL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:41

Weidebloem schreef:
Heb je haar al eens door een ostheopaat laten behandelen? Dat de hormoonhuishouding van slag is kan ook komen doordat er een blokkade bij de atlas zit. dit beïnvloed de hypofyse. Kan hoofdpijn veroorzaken en nekpijn waardoor het paard zijn lijf vast gaat zetten. bijverschijnsel door de pijn kan een maagzweer zijn, maar zelf zou ik het eerder in de atlas/nek zoeken als de eierstokken oke zijn.

Osteo is er jaarlijks bij. Kan altijd weer om een behandeling vragen maar de laatste keer dat hij haar heeft behandeld, dat is 3 maanden terug, was alles goed.

Sabrina_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:06

Hoi bokkers, ik kom even binnenvallen. Ik heb vanmorgen voor het eerst besteld. Is het normaal dat ze je daarna bellen en alles van je willen weten? Adres, naam eerste nummers van je creditcard. Naam op de creditcard. Terwijl ik alles heb in moeten vullen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:24

ik heb maar 1x besteld, maar geen telefoontje oid gehad...

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:56

Sabrina_80 schreef:
Hoi bokkers, ik kom even binnenvallen. Ik heb vanmorgen voor het eerst besteld. Is het normaal dat ze je daarna bellen en alles van je willen weten? Adres, naam eerste nummers van je creditcard. Naam op de creditcard. Terwijl ik alles heb in moeten vullen.

Ja, deden ze bij mij ook.

Sabrina_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:36

Oh gelukkig:-)

oester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:38

petitparis schreef:
14 dagen volledige dosis is sowieso onvoldoende...

ik hanteer afhankelijk van de ernst altijd 4-6 weken volledige dosis en dan een periode van 4-6 weken om af te bouwen (hangt wat af van hoe zwaar je paard is, ik neem iets meer tijd om van 4 zakjes af te bouwen naar niets of onderhoudsdosis dan van 2 zakjes).
Ik heb meestal tussen de 50 en 100 zakjes op reserve en een paar tubes pasta.

Mijn 23 jarige pony kreeg 2 weken terug spontaan een heftige slokdarm verstopping. Heeft echt een paar uur geduurd voordat deze eindelijk 'voorbij' was mbv een dierenarts. De weken hiervoor vond ik haar al sporadisch zwaar ademen/hoog in de ademhaling en soms erg sloom. (Nu achteraf gezien ook singelnijd, met dekens opgooien en slechter hooi eten.) Maar met al mijn vragen aan deze arts werd ik niet veel wijzer en heb ik een andere kliniek gebeld. Op aanraden daarnaartoe geweest en een scopie laten doen.
Pony leek hevige en best veel maagzweren te hebben. :\ Ik heb voor 3 weken Gastrogard meegekregen. waarvan 1 week de volle dosis en 2 weken de helft. Deze arts vertelde mij dat ze eigenlijk bij alle paarden die 3 weken zo'n kuur van Gastrogard hebben gehad, en weer in de maag kijken de zweren verdwenen zijn.

Maargoed ik lees nu jullie ervaringen en wil natuurlijk ook het beste voor mijn pony, en vraag me nu af wat ik het beste kan doen. Gezien jullie ervaringen met Abler.. Heb even snel op de site gekeken (met mijn beste engels :Y) ) Wat zouden jullie doen? Na deze weken nog even voorgaan met Abler? En welke variant?

Even ter extra info; pony heeft altijd op zaagsel gestaan en kreeg waarschijnlijk te weinig ruwvoer om de avond/nacht mee door te komen. Staat nu (geleidelijk aan) op stro en krijgt nu onbeperkt hooi. Gaat overdag altijd lekker lang de wei op. Daarnaast krijgt ze nu van mij vitalbix daily complete gemengd met lucerne van vitalbix en kreeg als tip idd veel olie bij te voeren. Eten gaat gelukkig nu al een stuk beter.

En mochten jullie het aanraden is er toevallig nog iemand die mee wilt bestellen? :)

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:07

Sabrina-80 wat heb je eigenlijk waar besteld? Iemand zegt dat had ik ook, maar er staat niet bij wat je eigenlijk besteld hebt en wie jou belde?
Credtcard gegevens zou ik nooit geven door de telefoon.

Sabrina_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:45

Wiske2 schreef:
Sabrina-80 wat heb je eigenlijk waar besteld? Iemand zegt dat had ik ook, maar er staat niet bij wat je eigenlijk besteld hebt en wie jou belde?
Credtcard gegevens zou ik nooit geven door de telefoon.

Gewoon bij Abler.com ik heb ook niet mijn creditcardgegevens bevestigd. Dat vond ik ook een beetje vreemd.