[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:16

Begin Sept had mijn merrie uit 1 neusgat beetje bloed. Dat hield paar dagen aan dus de DA laten komen. Er is bloed getrokken (alles in orde op zink na) en ventipulmin. Dr snottettje ging weg.

2 dagen terug weer een oranje watertje. Niet gelijk alamr bellen. Maar vandaag was ze goed ziek. Ze leek soort hoofdpijn te hebben, schudden met dr hoofd, slikken en steeds donker wordend watertje. En verhoging.

Ze krijg nu weer ventipulmin en metacam. Gelukkig werkte de injectie snel en voelde ze zich een stuk beter. Hopelikk straks ook.

Maar ik vind het raar en wil weten waar het vandaam komt. Dr holtes klonken nog wel goed. Maandag verder overleg en vraag ik denk ik om ons door te sturen voor een scopy.

Afbeelding

Afbeelding

superpony

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:18

Ik zou een scopie laten maken en misschien gelijk een rontgen foto van het hoofd. Wel vreemd dat een veearts een paard zo laat doorlopen en wil oplossen met ventipulmin. Die snap ik echt niet, maar ze zijn niet allemaal luchtweg experts.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:48

Eerst meeste pijn weg maar als het na weekend niet was opgelost verder kijken. Ze had tot gisteren niet echt klachten.
Inmiddels heb ik een heel groot vermoeden dat het niet om de luchtwegen gaat maar om een kies. Ze heeft nu een verdikking aan de zijkant van het gezicht ter hoogte van de boven kiezen. Begin dit jaar was er daar een zwarte kies gesignaleerd maar uit de röntgen bleek dit alleen aan oppervlak te zijn en verder geen aantasting. Ik gok dat die nu toch ellendig aan het doen is.

Morgen kijken of we ergens zsm terecht kunnen om dat te bekijken en de kies eruit kunnen slopen. Ik hoop echt dat dat het is, en niet dr luchtwegen.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:09

Tancreda4 schreef:
Eerst meeste pijn weg maar als het na weekend niet was opgelost verder kijken. Ze had tot gisteren niet echt klachten.
Inmiddels heb ik een heel groot vermoeden dat het niet om de luchtwegen gaat maar om een kies. Ze heeft nu een verdikking aan de zijkant van het gezicht ter hoogte van de boven kiezen. Begin dit jaar was er daar een zwarte kies gesignaleerd maar uit de röntgen bleek dit alleen aan oppervlak te zijn en verder geen aantasting. Ik gok dat die nu toch ellendig aan het doen is.

Morgen kijken of we ergens zsm terecht kunnen om dat te bekijken en de kies eruit kunnen slopen. Ik hoop echt dat dat het is, en niet dr luchtwegen.

Ik duim voor jullie! Veel sterkte en laat even weten wat eruit komt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 02:38

Tancreda4 schreef:

Ja, daar dacht ik ook aan. Wist het verhaal van de kies niet, maar zei daarom; rontgen.

Hopelijk kan je snel terecht en komt er duidelijkheid.

Ik snap dat het lastig is om op pad te gaan, je weer kosten moet maken. Maar nu komt een arts, je moet ventipulmin kopen, terwijl er misschien een ander probleem is. Dan vind ik dat persoonlijk ook zonde en je paard loopt er maar mee.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:45

Ventipulmin heeft de vorige keer wel geholpen. Alleen kwam het dus toch weer terug nu, maar 10x erger. Inmiddels is de oorzaak bekend, een fistel naast de kies. De kies zal worden verwijderd.
Ik ben wel wat opgelucht dat het de kies is en niet extra luchtwegen ellende!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 13:21

Tancreda4 schreef:
Ventipulmin heeft de vorige keer wel geholpen. Alleen kwam het dus toch weer terug nu, maar 10x erger. Inmiddels is de oorzaak bekend, een fistel naast de kies. De kies zal worden verwijderd.
Ik ben wel wat opgelucht dat het de kies is en niet extra luchtwegen ellende!

Ja, het kan helpen bij een gewone hoest. Maar jouw paard had een bloedneus. Dan kijk je gewoon meteen verder. Nu heeft je paard er weer ventipulmin in zitten waar dat misschien niet nodig was geweest.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:06

Eens hoor! Maar omdat ze bekend is met luchtwegproblemen (ze was door een tijd stilstaan weer meer gaan hoesten) en omdat het bloedneusje bij gebruik van broomhexine/sputolysin naar boven kwam een vorige keer, hebben we eigenlijk niet direct verder gedacht :o Belangrijkste dat ze zich beter zou gaan voelen en ik had wel in mijn hoofd dat ik een scopie wilde laten doen, dus dat wilde ik wel gaan regelen deze week. Tot die bult bij de kaak erbij kwam en opeens een kwartje viel. Achteraf heeft de kieswortel waarschijnlijk al langer gespeeld. In maart heb ik foto's van haar kiezen laten maken, maar daar was toen niets op te zien. De foto's van afgelopen dinsdag waren ook geen reden om kiezen te trekken. BLijkbaar zeggen foto's ook niet alles, want toen de kies er eenmaal uit was, bleek de middelste kieswortel toch ontstoken te zijn.

Ik ben blij dat er uiteindelijk een fistel is gevormd en ze zich zo ziek is gaan voelen, anders had het mogelijk langer blijven sluimeren. Ik ben super opgelucht dat het de kies was en niet haar luchtwegen. Ze is inmiddels weer thuis. Zo fijn dat we zo snel terecht konden!

Yendiboko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:58

Hoi iedereen!

Helaas meld ik mij hier ook ☹️.
Mijn verhaal:

Mijn pony Yendi is al een aantal maanden af en toe aan het hoesten... Verschillende dierenarts bezoeken verder maar nog niet veel wijzer. Inmiddels hebben we al meerdere dingen “geprobeerd”

- kuur ventipulmin; leek even weg te zijn hierna maar helaas weer terug gekomen
- fenegriek; hier heb ik helemaal geen verbetering door gezien
- respirator boost; hierdoor leek het ook weg te zijn, maar toch weer terug gekomen

Het leek een week goed te gaan, en sinds vorige week is het weer mis. De ene dag hoor ik hem 1 keer kuchen en de andere dag vaker. Vorig weekend kwam ik op stal en had hij ook een snotneus, wit, geen verhoging.. Dag erna was dit weg en ook niet meer gezien. Tot vandaag, we hebben even gewandeld en bij terugkomst op stal hoeste hij 3a4 keer gevolgd door een paar keer proesten. En er kwam veel snot mee, wit... Geen verhoging.

2 week geleden heb ik de gehele stal stofvrij gemaakt, en hij krijgt nat hooi... Staat op stro.

Graag hoor ik wat jullie hier van vinden... Nog even aankijken hoe het snot zich ontwikkeld? Dat het nu eindelijk “los” komt? Of toch weer de DA bellen en een prednison kuur geven?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:03

Tancreda4 schreef:
Eens hoor! Maar omdat ze bekend is met luchtwegproblemen (ze was door een tijd stilstaan weer meer gaan hoesten) en omdat het bloedneusje bij gebruik van broomhexine/sputolysin naar boven kwam een vorige keer, hebben we eigenlijk niet direct verder gedacht :o Belangrijkste dat ze zich beter zou gaan voelen en ik had wel in mijn hoofd dat ik een scopie wilde laten doen, dus dat wilde ik wel gaan regelen deze week. Tot die bult bij de kaak erbij kwam en opeens een kwartje viel. Achteraf heeft de kieswortel waarschijnlijk al langer gespeeld. In maart heb ik foto's van haar kiezen laten maken, maar daar was toen niets op te zien. De foto's van afgelopen dinsdag waren ook geen reden om kiezen te trekken. BLijkbaar zeggen foto's ook niet alles, want toen de kies er eenmaal uit was, bleek de middelste kieswortel toch ontstoken te zijn.

Ik ben blij dat er uiteindelijk een fistel is gevormd en ze zich zo ziek is gaan voelen, anders had het mogelijk langer blijven sluimeren. Ik ben super opgelucht dat het de kies was en niet haar luchtwegen. Ze is inmiddels weer thuis. Zo fijn dat we zo snel terecht konden!

Ja, heel duidelijk. Fijn dat het zo goed is afgelopen. Maar ik bedoelde zoals je begrijpt meer dat je voor Jan L*l er ventipulmin in hebt gestopt.
Ben benieuwd of je er nu helemaal vanaf bent. Mijn ruin heeft gebitsproblemen en het is nogal ene discussie wat we gaan doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:09

Yendiboko schreef:
Hoi iedereen!

Mijn verhaal:

Mijn pony Yendi is al een aantal maanden af en toe aan het hoesten... Verschillende dierenarts bezoeken verder maar nog niet veel wijzer. Inmiddels hebben we al meerdere dingen “geprobeerd”

- respirator boost; hierdoor leek het ook weg te zijn, maar toch weer terug gekomen

Het leek een week goed te gaan, en sinds vorige week is het weer mis. De ene dag hoor ik hem 1 keer kuchen en de andere dag vaker. Vorig weekend kwam ik op stal en had hij ook een snotneus, wit, geen verhoging.. Dag erna was dit weg en ook niet meer gezien. Tot vandaag, we hebben even gewandeld en bij terugkomst op stal hoeste hij 3a4 keer gevolgd door een paar keer proesten. En er kwam veel snot mee, wit... Geen verhoging.

2 week geleden heb ik de gehele stal stofvrij gemaakt, en hij krijgt nat hooi... Staat op stro.

Graag hoor ik wat jullie hier van vinden... Nog even aankijken hoe het snot zich ontwikkeld? Dat het nu eindelijk “los” komt? Of toch weer de DA bellen en een prednison kuur geven?

Eerlijk? Je stal kan nooit stofvrij zijn. Hoeveel staat je paard buiten? Ik zou meer investeren in veel meer buiten staan.
Hoeveel paarden staan er?
Die van mij staat 24/7 buiten, maar reageert ook op de luchtvochtigheid en dat kan zowel binnen als buiten.
Stof is ook iets wat je wil vermijden, maar het ligt er ook ana hoe je je hooi aanbied.

Ventipulmin en prednison doen hier niet voldoende. Ik zou zelf bij wit snot kiezen voor de zouttherapie van 20 dagen bij Equisana stables. Ons andere paarden heeft daar gestaan en ik zag paarden komen en gaan die echt vrij weer naar huis gingen.
Dat is een stuk gezonder dan prednison en ventipulmin. En even duur. De laatste prednison kuur heeft me ook iets van 500 euro gekost, reken daar nog de ventipulmin bij op...

Deze ruin die ik heb is niet echt te verplaatsen meer helaas. Heb zelf een vernevelaar en even terug een flexineb gehuurd met medicijnen en balsamic air. Dat werkte wel goed, maar wel tijdelijk. En bij hem kwam er niks meer los.

Ik geef nog steeds elke dag balsamic air en de laatste 2 dgn waren weer wat minder. Maar dus wel na een kuur als onderhoud daarna om te voorkomen waar mogelijk.

Yendiboko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:19

superpony schreef:
Yendiboko schreef:
Hoi iedereen!

Mijn verhaal:

Eerlijk? Je stal kan nooit stofvrij zijn. Hoeveel staat je paard buiten? Ik zou meer investeren in veel meer buiten staan.
Hoeveel paarden staan er?
Die van mij staat 24/7 buiten, maar reageert ook op de luchtvochtigheid en dat kan zowel binnen als buiten.
Stof is ook iets wat je wil vermijden, maar het ligt er ook ana hoe je je hooi aanbied.

Ventipulmin en prednison doen hier niet voldoende. Ik zou zelf bij wit snot kiezen voor de zouttherapie van 20 dagen bij Equisana stables. Ons andere paarden heeft daar gestaan en ik zag paarden komen en gaan die echt vrij weer naar huis gingen.
Dat is een stuk gezonder dan prednison en ventipulmin. En even duur. De laatste prednison kuur heeft me ook iets van 500 euro gekost, reken daar nog de ventipulmin bij op...

Deze ruin die ik heb is niet echt te verplaatsen meer helaas. Heb zelf een vernevelaar en even terug een flexineb gehuurd met medicijnen en balsamic air. Dat werkte wel goed, maar wel tijdelijk. En bij hem kwam er niks meer los.

Ik geef nog steeds elke dag balsamic air en de laatste 2 dgn waren weer wat minder. Maar dus wel na een kuur als onderhoud daarna om te voorkomen waar mogelijk.

Dankje voor je reactie! Hij gaat sochtends rond een uur of 8 naar buiten en wanneer het donker word naar binnen. Er staan nog 2 andere paardjes bij hem. 3 in totaal dus. Hij heeft een week 24-7 buiten gestaan maar in die periode hoorde ik hem vreselijk ademhalen, knorren, piepen.. Dat is nu weer weg.

Ik heb er ook al over nagedacht om naar een kliniek te gaan, maar trailer laden is echt drama, dus op zeer korte termijn is ergens na toe gaan niet mogelijk.

€500 voor prednison??? De dierenarts geeft als advies een kuur prednison maar wat jij typt lijkt mij inderdaad logischer.. ik vind het zo lastig en word er ontzettend moedeloos van

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:38

Zijn die paarden van jou? Als die worden uitgemest of er wordt geveegd, heb je alweer stof.

Als er binnen goed geventileerd wordt, is dat wel fijn. Wij hadden een stal waar anderen de deuren dicht wilde en dan was er bijv veel condens.

Trailer laden zou ik het niet voor laten. Equisana is een prive stal met ervaring. Die doen inmiddels al wat jaren zouttherapie met professionele apparatuur. Kliniek Emmeloord stuurt inmiddels ook patienten door naar hun.
Ik vind het een beter optie als Utrecht en ook goedkoper voor als dat uitmaakt.

Bij prednison ligt het eraan met hoeveel scheppen je begint, hoelang de kuur ook gaat duren. Ik begon met 4 scheppen de laatste keer en dat deed niks. Toen naar 6 scheppen gegaan tot hij stopte met hoesten. Daarna langzaam afbouwen, met 5, 4, 3 , 2 en 1 schep. Dan ben je ook aardig wat potjes verder.
Bij 2/3 schepjes begon hij weer, dus toen de flexineb gehuurd en met medicatie verneveld.

Maar..........hij is een chronische patient en de medicatie wordt opgenomen in d elongen. Er komt bij hem niks meer los.
We hebben zelf een vernevelaar om met zout te vernevelen en voorheen kwam er daarna met stappen/draven wel flink wat uit, maar dat is nu niet meer.

Ik heb zelf ook jaren diverse prednison kuren gehad en ik vind het vooral een middel dat veel onderdrukt. De veearts geeft dit ook toe. Het onderdrukt, maar geeft het lijf de tijd om te herstellen en als je paard een tijd niet hoest, is dat altijd beter.

Wel heeft prednison de bekende bijwerking om hb te worden. Om dat te voorkomen, moet je het voor 9u 's ochtends geven.

Yendiboko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:53

Mijn pony staat in Scharmer (klein dorpje in groningen) volgensmij is dat best ver rijden.

Ik ben even gaan kijken en kwam dit tegen: equizouttherapie. Deze zit bij mij in de buurt! Is dit hetzelfde als wat jij bedoeld? (Ze komen evt ook aan huis, dus dat zou helemaal top zijn)

Nee zijn niet mijn paarden, goed om daar rekening mee te houden idd.

Qua ventilatie.... het is niet een ontzettend grote ruimte. Maar er zijn 8 ramen (open) en daarnaast gaat de deur dicht na het laatste voer rondje (savonds laat)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:16

Equisana is inderdaad top! Zowel de zoutkuur als de algehele verzorging daar. Heel fijne plek met fijne mensen. Ons paard heeft er in 2018, na een tijdlang aanklungelen (incl predison, ventipulmin etc) 10 dagen gestaan en is er echt enorm van opgeknapt. Wel krijgt hij sindsdien ook gestoomd hooi, en gaat nooit meer op stro.
Toen hij na anderhalf jaar weer wat begon hebben we een flexineb gekocht en daarmee houden we het nu ook onder controle.
Equisana is onderdeel van Equizouttherapie, en die komen inderdaad ook aan huis, maar die behandeling is dan wel in een trailer dus als je paard al niet laadt lijkt dat me ook wat lastig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 01:55

En buiten dat, moet je er volgens mij wel elke dag zelf bij zijn of zorgen dat er iemand bij is en echt HEEL belangrijk, daarna minimaal 15min stappen of bewegen. Aan het eind kan wat draven ook goed zijn.

Bij Equisana wordt alles uit handen genomen. Het is niet zo gek ver. Wij wonen omg Stadskanaal en wat is ver? Er komen mensen uit heel Nederland.

Als alles op stro staat, gaat niks helpen. Mensen mesten zelf uit wanneer ze er zijn? En vegen aan? Het enige wat zou kunnen werken is; paarden naar buiten. Dan gelijk mesten, opstrooien, hooi klaarleggen, vegen. Alle stof kan dalen.
's avonds paarden naar binnen en niks meer doen.

Maar ook goed kijken of er geen toch is of condens bijv. Op echt heel veel stallen is het klimaat slecht.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 08:13

Hoe is je pony tijdens het bewegen?
Wat doet z’n ademhaling?

Deur dicht bij laatste rondje zorgt voor minder circulatie dus kan vervelend zijn. Maargoed paard met luchtweg klachten in een stro stal zou sowieso niet mijn voorkeur hebben.

En je weekt je ruwvoer schrijf je. Weet je zeker dat hier geen slechte schimmels in zitten
Dan zou stomen misschien een verstandige optie zijn.

Yendiboko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 08:51

Dat het uithanden worden genomen of niet is voor mij niet doorslag gevend. Er is met hem iets gebeurd waardoor hij ontzettend bang is in een trailer, dus nee dan zie ik het niet zitten om zo ver met hem te gaan rijden. Ik heb contact gehad met het bedrijf en er zijn ook andere opties, ik denk dat ik dat ga doen. Zelf ben ik dagelijks op stal, dus dat is geen probleem.

Ik sta op een pensionstal waar ik niet de mogelijkheid heb om alles te gaan aanpassen helaas. Verhuizen zou een optie zijn, maar in de staat waarop hij nu is niet. We zijn (helaas) vaker verhuist en dat geeft hem zo ontzettend veel stress, dat hij er lang van moet bijkomen. Dus nee dat durf ik nu óók niet aan.

Qua bewegen, sinds vorige week doen we eigenlijk niet veel meer. Wat we voornamelijk doen is wandelen. We reden altijd buitenritjes, maar ook dat ligt even stil.

Gisteren tijdens het wandelen was hij vrolijk en alert als always, geen ubersnelle ademhaling. Op 1stuk vond die iets wat eng, daarna heb ik heel even een “knorrend” geluid gehoord tijdens het wandelen, alsof er iets vast zat. 1maal opstal hoeste die 2 keer en een paar keer proesten, waardoor er veel wit snot / slijmachtigsnot uit zijn neus kwam. Komt het dan toch juist los?? Ik las dat zouttherapie dit ook veroorzaakt?

Yendiboko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:05

Ik ben hier helemaal nieuw op bokt, en dus wat dingen nog aan het uitzoeken... Kan ik hier ook fimpjes / fotos plaatsen? En hoe? *schaam* dan hebben jullie misschien een beter beeld erbij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 11:11

Equisana is niet de persoon van Zouttherapie. Ze werken min of meer samen, maar zijn verder zelfstandig. De zouttherapie is anders in een trailer, dus elke dag de trailer in.

Je moet het zelf weten, maar een slechte ervaring is echt aan te werken. Het is heel belangrijk dat je paard te laden is in noodgevallen. En zoals nu kan je je paard helpen als het wel te laden is. Ik heb er eentje die de hele trailer heeft verbouwd, maar die moet toch op de trailer als het moet en ze geholpen kan worden.

Bewegen is echt heel belangrijk. Die van mij hoestte niet heel zwaar toen we een keer het bos in gingen. Daar begon hij te hoesten. Midden in het bos, dus je moet toch terug. Opeens zag ik iets vliegen. Dat was dus een klodder wit slijm.

Verhuizen is inderdaad wel stressvol, maar voorkomen dat het chronisch wordt, kan een overweging zijn.

Yendiboko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:00

Ik ben me ervan bewust dat trailer laden geoefend moet worden. Maar dat gaat niet binnen nu en een maand. De zouttherapie waarna ik gekeken en nu contact mee heb is niet alleen mogelijk in een trailer, het kan ook in een dichte stal. Die mogelijkheid heb ik.

Wat ik lastig vind is de verschillende meningen en ideeen en ervaringen erover. Mijn dierenarts zegt namelijk zo min mogelijk bewegen, dus tja wat doe je dan?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:26

Wat superpony al zegt, bewegen is juist belangrijk. Dan komt het vastzittende slijm makkelijker los en kunnen ze dat uithoesten. Daarom moet je na een zoutbehandeling ook zeker een kwartier wandelen.
Is er trouwens een bronchoscopie en evt een BAL spoeling gedaan? Dan weet je pas echt wat er aan de hand is. Ons paard bijvoorbeeld klonk bij het beluisteren telkens "schoon", terwijl uiteindelijk bleek dat er toch echt meer aan de hand was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:38

Yendiboko schreef:
Ik ben me ervan bewust dat trailer laden geoefend moet worden. Maar dat gaat niet binnen nu en een maand. De zouttherapie waarna ik gekeken en nu contact mee heb is niet alleen mogelijk in een trailer, het kan ook in een dichte stal. Die mogelijkheid heb ik.

Wat ik lastig vind is de verschillende meningen en ideeen en ervaringen erover. Mijn dierenarts zegt namelijk zo min mogelijk bewegen, dus tja wat doe je dan?

Trailer trainen kan in 1 of paar dagen.

Vraag me dan af welke dat is? Dan moet je inderdaad je stal goed aanpassen.

Wat je veearts bedoeld is; Bewegen van in het werk zetten.

Stil staan doet niet veel voor je paard. Maar gewoon rustig stappen, maakt het slijm goed los. Mijn vorige veearts noemde dat; effectief hoesten.

Pas als je na een aantal dagen merkt dat de therapie goed aanslaat en er komt veel los, kan er een rondje draf bij komen.

Ik heb de paarden zien komen en gaan en volg ze nog steeds. Meesta paarden zijn vrij snel terug in goede conditie. Maar je moet ze niet meteen teveel vragen.

En dan ga je er even vanuit dat je paard alleen hoest en verder niet ziek is. Bij ziekte, koorts etc, is dat natuurlijk wel een ander verhaal.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:17

Mag ik hier ook even een vraag stellen?

Vandaag is de DA bij paard geweest, omdat ze iets te lang zwaar bleef ademen na werk voor haar doen en heel af en toe 1 keer kucht. Dit heeft ze vorig jaar ook gehad, maar toen was de hele stalgang bezig en was het ook vrij snel weer weg nadat de DA geweest was. Daarna heeft ze er geen last meer van gehad tot van de zomer op vakantie 2 dagen en daarna weer niet tot nu. Nu kwam de DA ermee dat ze dus heel licht astmatisch zou zijn. Er is geluisterd naar haar longen, verder niet. Ik was nogal verbaasd dat dat zo vastgesteld werd, geen verder onderzoek, medicatie (of die wel gehad maar mogen we nog niet gebruiken) of vervolgafspraak.

Heeft het nog nut om verder te laten onderzoeken? Ik vind het namelijk vooral zo vreemd dat er maar zo weinig iets naar voren komt, het langer zwaar ademen is de laatste dagen, hoesten heeft ze nu 2 keer weer gedaan. Dagen tussendoor niet en daarvoor dus ook al maanden niet. We nemen het heel serieus, omdat ik al eens een pony heb gehad die het een stuk zwaarder had waarbij we ook een puffer moesten gebruiken, maar daar is wel meer onderzoek bij gedaan.

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:13

Bij Indy heeft de DA ook alleen maar geluisterd, maar ze heeft een hele geschiedenis van periodes met veel en minder hoesten, dus eigenlijk was er niet meer onderzoek nodig. Heb toen wel respulmin en een prednison-kuur gekregen omdat niets anders hielp en het niet om aan te zien was dat ze zelfs in rust zo benauwd was.

We zijn nu bezig om de 2e kuur af te bouwen, maar ik word toch wel een beetje moedeloos van haar luchtwegproblemen de laatste tijd. Van Indy weet ik dat ze een stofallergie heeft en daarom staat ze ook in een PP. Alleen sinds er een klein beetje schimmel in een baal hooi heeft gezeten is het mis. Ze was nooit benauwd en nu opeens 2 periodes vlak na elkaar.

De prednison werkt dan wel weer goed bij haar. Ze is niet meer benauwd (hoest nog wel wat), de vasculitis aan haar achterbenen gaat weg en ze krijgt een hoop meer praatjes. Alleen constant prednison blijven geven lijkt me ook geen optie qua gezondheid. Iemand nog goede ideeën/tips om uit te proberen? Ze is overigens 21 jaar en wordt momenteel niet bereden.

Lau07 schreef:
Ik las hier wat slechte ervaringen over de Aservo Equihaler, zijn er ook mensen met een goede ervaring?
En hebben jullie na verhuizingen ook slechte(re) periodes meegemaakt met jullie paarden?

Ik heb op zich een goede ervaring met de Equihaler in de zin dat Indy minder benauwd was na een aantal pufjes. Het probleem was alleen dat ze in paniek raakte zodra de verneveling in haar neus kwam, dus toen ze echt gevaarlijk werd ben ik ermee gestopt. Zonde van de €230,-...

Ik heb na verhuizingen geen slechte periodes met haar gehad. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ze van een binnenstal in een superstoffige schuur en weinig buiten verhuisde naar een 24/7 buiten plek.