Yendiboko schreef:Hoi iedereen!
Helaas meld ik mij hier ook ☹️.
Mijn verhaal:
Mijn pony Yendi is al een aantal maanden af en toe aan het hoesten... Verschillende dierenarts bezoeken verder maar nog niet veel wijzer. Inmiddels hebben we al meerdere dingen “geprobeerd”
- kuur ventipulmin; leek even weg te zijn hierna maar helaas weer terug gekomen
- fenegriek; hier heb ik helemaal geen verbetering door gezien
- respirator boost; hierdoor leek het ook weg te zijn, maar toch weer terug gekomen
Het leek een week goed te gaan, en sinds vorige week is het weer mis. De ene dag hoor ik hem 1 keer kuchen en de andere dag vaker. Vorig weekend kwam ik op stal en had hij ook een snotneus, wit, geen verhoging.. Dag erna was dit weg en ook niet meer gezien. Tot vandaag, we hebben even gewandeld en bij terugkomst op stal hoeste hij 3a4 keer gevolgd door een paar keer proesten. En er kwam veel snot mee, wit... Geen verhoging.
2 week geleden heb ik de gehele stal stofvrij gemaakt, en hij krijgt nat hooi... Staat op stro.
Graag hoor ik wat jullie hier van vinden... Nog even aankijken hoe het snot zich ontwikkeld? Dat het nu eindelijk “los” komt? Of toch weer de DA bellen en een prednison kuur geven?
Eerlijk? Je stal kan nooit stofvrij zijn. Hoeveel staat je paard buiten? Ik zou meer investeren in veel meer buiten staan.
Hoeveel paarden staan er?
Die van mij staat 24/7 buiten, maar reageert ook op de luchtvochtigheid en dat kan zowel binnen als buiten.
Stof is ook iets wat je wil vermijden, maar het ligt er ook ana hoe je je hooi aanbied.
Ventipulmin en prednison doen hier niet voldoende. Ik zou zelf bij wit snot kiezen voor de zouttherapie van 20 dagen bij Equisana stables. Ons andere paarden heeft daar gestaan en ik zag paarden komen en gaan die echt vrij weer naar huis gingen.
Dat is een stuk gezonder dan prednison en ventipulmin. En even duur. De laatste prednison kuur heeft me ook iets van 500 euro gekost, reken daar nog de ventipulmin bij op...
Deze ruin die ik heb is niet echt te verplaatsen meer helaas. Heb zelf een vernevelaar en even terug een flexineb gehuurd met medicijnen en balsamic air. Dat werkte wel goed, maar wel tijdelijk. En bij hem kwam er niks meer los.
Ik geef nog steeds elke dag balsamic air en de laatste 2 dgn waren weer wat minder. Maar dus wel na een kuur als onderhoud daarna om te voorkomen waar mogelijk.