[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:57

Vervelend he! Ze heeft volgens mij ook een hele trage spijsvertering ofzo, want ze heeft echt de buik van een drachtig paard. :o
Stro eten ze hier niet, te grof hooi ook niet :( Nu meng ik grof en fijn door elkaar, maar 24/7 is echt te veel. Kan ze echter niet meerdere keren per dag een kleine portie aanbieden, dus dat is wel erg jammer.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:43

Die van mij lijkt ook constant dragend
Een hooinet dubbel over elkaar heen vertraagd voor nu behoorlijk
En tja helaas en graasmasker gaat ze om krijgen .
Verder wat C4L en Gluco balance
Ze is chronisch opgeblazen .
En nu al paar weken niet rad
Gewricht verstuikt .
En wordt helemaal simpel van alles

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:47

assebassie schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Gister een paar heel spannende uren .
Omdat hooi eten vertraagd wordt door dubbel slow net is ze met iets meee trek de weide op gegaan .
Gevreten tegen 110
En koliek gekregen .
Vandaag op paddock met hooinet
En ga maar een green guard halen voor haar

http://www.bokt.nl/markt/ad/444391/tk-g ... -zgan-full
misschien iets voor jou? geen green guard maar lijkt me ook wel een goeie
hier nog een paar
http://www.bokt.nl/markt/ad/440266/gree ... -maat-full

Hoe doe je de greenguard aan
Met de sleufjes horizontaal voor de mond of verticaal .

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:12

Janique29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 13:54

Ik weet niet helemaal wat er in alle 187 pagina's voorbij is gekomen, maar ik dacht laat ik mijn ervaringen maar gewoon delen :)

Mijn pony is al zeker 10 jaar lang insuline resistent. In die jaren hebben we dan ook van alles geprobeerd. Zodra er ook maar iets veranderde was ze al hoefbevangen. Onderstaande hebben we geprobeerd:
- Gluco Balance: deed ze het een aantal jaar redelijk goed op. Jammer genoeg nam dit effect af en was er na een jaar of 5 helemaal geen effect meer. Ook is ze hiermee nooit helemaal beter geworden en bleef ze toch wel 10 keer per jaar terugvallen houden.
- Hooi weken: dit is altijd veel werk geweest, terwijl ze het niet bepaald lekker vond. Heb niet het idee gehad dat dit resultaat gaf.
- Podo comp: dit moest in combinatie gegeven worden met de gluco balance, maar had eigenlijk geen invloed.
- Speedie beet: vond mevrouw al snel niet meer lekker, maar ze deed het er erg goed op.
- Seniores priores: vond ze lekkerder dan de speedie beet en ook hier deed ze het erg goed op.
- Geen gras meer, alleen maar hooi. Het is zo lastig om te bepalen wat er in het gras zit, dat ze dit eigenlijk helemaal niet meer krijgt.
- Blijven bewegen!
- Natuurlijke klei in de waterbak als ontgifting: gaf geen resultaat.
- Geen preventieve wormenkuur meer geven: dit brengt haar systeem weer uit balans.
- Geen inentingen meer geven aangezien ze toch nooit meer van ons terrein af komt: dit bracht haar systeem namelijk uit balans.

En dan nu het laatst ontdekte wondermiddel:

- Marstal Hufregulator

Dat werkt zo goed! Ze zit er nu al weer een paar jaar op en sinds dien heeft ze denk ik nog maar 3 tot 5 terugvallen in een jaar. Deze worden dan uitgelokt doordat ze ontsnapt en gras eet of met extreme warmte of kou. Hierdoor is ze zo opgeknapt dat ze zelfs weer rond galoppeert en bokt en gek doet op zijn tijd <3

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:21

Fijn dat het bij die van jou werkt Janique, en goed dat je 't doorgeeft! ga er eens naar kijken.

Zinzi, (proficiat!),
wel opletten voor schrale plekjes op de kin en de neus bij het graasmasker, ik plak het voorste en achterste gedeelte af met duct tape en smeer daar sudocreme op, dat voorkomt wondjes, is na een paar weken niet meer nodig, dan zit er eelt op :+ . succes!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:36

Dank Assiebassie

Ik heb de greenguard . Maar zal opletten
Shires heeft ook een leuk graasmasker met halster eraan vast
Veilig met klitten band .
Maar dit masker gaat echt om de snuit en was bang dat snuit van mijn mega merrie te groot zou zijn en t masker te strak zit
Dus daarom de dure green guard genomen

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:56

Janique29 schreef:
Ik weet niet helemaal wat er in alle 187 pagina's voorbij is gekomen, maar ik dacht laat ik mijn ervaringen maar gewoon delen :)

Mijn pony is al zeker 10 jaar lang insuline resistent. In die jaren hebben we dan ook van alles geprobeerd. Zodra er ook maar iets veranderde was ze al hoefbevangen. Onderstaande hebben we geprobeerd:
- Gluco Balance: deed ze het een aantal jaar redelijk goed op. Jammer genoeg nam dit effect af en was er na een jaar of 5 helemaal geen effect meer. Ook is ze hiermee nooit helemaal beter geworden en bleef ze toch wel 10 keer per jaar terugvallen houden.
- Hooi weken: dit is altijd veel werk geweest, terwijl ze het niet bepaald lekker vond. Heb niet het idee gehad dat dit resultaat gaf.
- Podo comp: dit moest in combinatie gegeven worden met de gluco balance, maar had eigenlijk geen invloed.
- Speedie beet: vond mevrouw al snel niet meer lekker, maar ze deed het er erg goed op.
- Seniores priores: vond ze lekkerder dan de speedie beet en ook hier deed ze het erg goed op.
- Geen gras meer, alleen maar hooi. Het is zo lastig om te bepalen wat er in het gras zit, dat ze dit eigenlijk helemaal niet meer krijgt.
- Blijven bewegen!
- Natuurlijke klei in de waterbak als ontgifting: gaf geen resultaat.
- Geen preventieve wormenkuur meer geven: dit brengt haar systeem weer uit balans.
- Geen inentingen meer geven aangezien ze toch nooit meer van ons terrein af komt: dit bracht haar systeem namelijk uit balans.

En dan nu het laatst ontdekte wondermiddel:

- Marstal Hufregulator

Dat werkt zo goed! Ze zit er nu al weer een paar jaar op en sinds dien heeft ze denk ik nog maar 3 tot 5 terugvallen in een jaar. Deze worden dan uitgelokt doordat ze ontsnapt en gras eet of met extreme warmte of kou. Hierdoor is ze zo opgeknapt dat ze zelfs weer rond galoppeert en bokt en gek doet op zijn tijd <3

Woow klinkt allemaal herkenbaar bovenstaande waar op gereageerd wordt.
Ik ga marstal even googelen!

Ik heb trouwens een heel fijn masker uit Duitsland.
Das pferd im blick even googelen echte aanrader!
Mijn IR komt nu niet op het land (terug val van medicatie gehad) maar wie weet volgend jaar.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:53

Paar berichtjes geleden zei ik al dat mijn merrie zo enoooorm bol is, eigenlijk allebei mijn pony's. De dierenarts zegt dat het gewoon vulling is, maar ik weet het gewoon niet. Ze staan op een paddock met nog wat grassprietjes, verder krijgen ze beperkt hooi en 150 gram Vitalbix per dag.
Heeft iemand hier toevallig ook ervaring mee?

Afbeelding

Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:19

Jeetjemina! Ik ben geen da, maar het lijkt me nirt heel goed zo bol. Zijn ze ook gassig?
Wormen?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:34

Geen zand, geen gas, geen wormen. Allemaal meerdere keren uitgesloten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:34

Beetje peervormig? Kan nog schimmel zijn.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:09

is inderdaad wel aan de ronde kant hoor. krijgen ze wel beweging? anders toch iets minderen met hooi? hoeveel krijgen ze per dag?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:20

Normaal gesproken krijgen ze gewoon beweging (longeren, los gooien, mennen, steppen, wandelen). Nu staan ze even stil ivm kuchje van de welsh. Zij vertrekt ook over anderhalve week naar de hengst.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:15

Ik zou graag willen laten testen of mijn paard insulineresistent is. Weet iemand ongeveer de kosten? Hoe snel krijg je de uitslag? En welke waardes testen ze dan.

Wellicht dat mijn paard bij een andere stal de hele dag op gras komt en hij heeft af en toe warme hoeven en ik weet niet of dat het begin is van HB. Bij Laarakkers kwam 2 jaar geleden IR en lichte hoefbev.heid uit de test. Daarna is het na direct vh gras af goed gegaan tot nu toe. Hij staat nu zo.n 5u op gras. Wordt dan 8 a 9u. Strookbegrazing en niet op dat echte koeiengras.
Toch vind ik het eng..

Heeft testen zin of gewoon 1 a 2 maand proberen en als het niet gaat direct v.h. gras?

Zijn jullie paarden ook weleens gevoelig bij de dikke en blinde darm? Hoort dat hierbij?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:54

Dit waren voor mij de kosten incl testen op cushing:
Visite: 50,-
Bloed: 20,-
Cushing: 76
Insuline: 51
Totaal: 185,-

Ik had binnen 1,5 dag de uitslag binnen.
Warme hoeven kan ook gewoon van het lopen komen.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:04

Dankje Jotoma! Hoop dat ik woensdagochtend terecht kan. Ze mogen dan vanaf savonds niet meer eten toch? Vanaf hoelaat dan zeg maar? Ja ik denk dat ik ook beter op cushing kan laten testen.. maar even overleggen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:17

De tijd weet ik niet, die van mij stond al niet meer op krachtvoer omdat hij hb was. De assistente zei dat hij wel ruwvoer mocht, dus hij heeft gewoon op onbeperkt stro gestaan en at 's ochtends zn hooi. De arts was er rond 9u, die zei dat hij ook geen ruwvoer mocht hebben. Maar hier las ik ook weer dat het wel mocht, dus dat weet ik niet..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:28

Volgens mij wisselt het per DA dus dat zou ik even informeren. Die van mij stond op de kliniek maar daar stond op z'n box dat hij moest vasten vanaf 17.00. Kreeg ook geen hooi. Onderzoek werd de volgende morgen om 9.00 gedaan.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 23:58

Wat vreemd dan dat de 1 wel hooi mag en de ander niet.. hangt misschien af van wat ze precies onderzoeken.
Want ik wil eigenlijk cushing ook wel mee laten onderzoeken, en misschien nog meer. Hij is 20.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:54

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de glucose tolerantietest? Wat zijn de ervaringen hiermee?
Mijn pony was gediagnosticeerd met cushing (5 jaar) en heeft de IR test nuchter gedaan maar op de kliniek gaan ze nu verder kijken met een TRH stimulatietest (voor de cushing) en een glucose tolerantietest. Ben benieuwd naar ervaringen. Hoe gaat het in zijn werk ongeveer? Arts heeft het beetje verteld maar ervaringen zijn welkom :-) Het wordt op de kliniek gedaan door de internist van Bodegraven)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:40

Voor wie het wil weten, morgen moet ik bloed af laten nemen om te testen op IR. Gaat 90 euro kosten. Cushing is nog eens 90 euro. Dat doe ik nu niet, schijnt in sept en okt vaak gratis te zijn. Hij mag vanaf 17.00 vandaag niet meer eten: geen hooi en geen brok/muesli. Laatste voer dus net voor 17u gegeven. Morgen 8.30 een afspraak.

Waar ik benieuwd naar ben, hoelang duurt het voordat je de uitslag krijgt en zijn er nog zaken waar ik extra naar moet vragen of op moet letten, weet iemand dat misschien?
Moet je zelf googlen met de uitslag offf krijg je wel echt goede uitleg. Hoe was dat bij jullie. Iemand een voorbeeld v.d uitslag? Kan ik vast in het voren googlen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:17

Misschien heb je hier iets aan?

Dit stond bij mij als uitleg bij de IR test:
Er zijn enkele berekeningen uitgevoerd waarbij de RISQI iets zegt over de gevoeligheid van cellen voor insuline, de HOMA iets zegt over de verhouding glucose/insuline (boven 2,8 verminderde insulinegevoeligheid) en de MIRG een maat is voor insulinerespons tgv glucoseverhouding.

Kun je vast googlen!
en anders uitleg vragen aan je DA
Ik had de uitslag na een paar dagen binnen, succes!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:20

dankje assebassie.. ik ben heel benieuwd wat eruit komt

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 16:08

SuperRoos schreef:
Ook bij Meine klinken de kenmerken erg herkenbaar..
Maar ik zeg het nogmaals, we hebben eerder paarden in het topic gehad die alle kenmerken bezaten maar niet IR waren..

Nou zeg dat wel.. ik heb de uitslag. Bizar.. maar het is goed. geloof dat je onder 10 moet zitten en hij zat op 2.

Als ik op internet kijk lees ik ergens zelfs dat tussen 10 en 20 licht is en boven 20 ernstig. En hij heeft gewoon 2 yeahhhhh. Dat was een paar jaar geleden wel erger.

Ben steeds bang dat het de uitslag is v.e ander paard haha.. maar zijn naam staat wel op de brief van de GD.