[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:55

Bregh heeft zo i zo niet echt veel haar, maar blijkbaar wel warm genoeg want geen gebibber. Nu krijgt ze wel voor dat ze in de ochtend de wei opgaat genoeg hooi, dus kacheltje wordt ook wel aangeslingerd.

Ik ben wel benieuwd naar haar wintervacht nu, want dit is de eerste zomer waarin ze niet bloot heeft rondgedarteld.

Overigens, vandaag weer gewoon in haar mond kunnen pompen, ze vond het nog steeds niet echt lekker, maar liet het wel toe.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:42

Hier begint er ook 1 al langzaam aan de wintervacht.
Volgende maand ergens de dekens eraf en dan lekker de winter naakt, jippie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wapperende maantjes, vieze pony, heerlijk de winter.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:46

Mijn paard begint ook al aan de wintervacht! :)
Ze heeft de manen dit jaar ook wel erg lang voor haar doen, zolang heeft ze ze nog nooit gehad! :)

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:04

Klaartje heeft de deken ook weer af! En het gaat goed.
De deken heeft wel een groot gedeelte van haar manen afgebroken. Dus mooie manen heeft ze nog steeds niet. Gelukkig is ze wel van haar staart afgebleven!

Ze staat nu overdag van 10 tot 6 uur in het land. En ´s nachts in het paddock. Ze krijgt 0,3 kilo nova mix van mijten en een schepje eczeemkruiden.
Veranderen jullie iets in de wintermaanden qua voeding? Vanaf februari heb ik drainage gegeven. Doen jullie dit nu in het najaar als kuur ook?

Ik wil volgend jaar eens gaan proberen om alleen een halsdeken van boet te gebruiken. Wellicht dat dit beter past bij klaartje bij haar manen. Heeft iemand van jullie ervaring met deze halsdeken?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:43

Hier ook al een beetje donzig vachtje. Geen jeuk, lekker vrolijk. :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:04

steffie:
zo'n halsdeken is wel mooi,maar je ziet toch vaak dat paarden alsnog veel jeuk krijgen en dan de staart gaan kapot schuren.
ik vind ze ook erg duur, voor hetzelfde geld heb je een hele deken en is je paard helemaal beschermd..

maar je kunt het proberne,wie weet werkt het bij jouw paard wel.

ik voer winterdag meer krachtvoer dan zomers.
nu krijgt ap alleen als ik op stal kom (halve schep plus vitaminepoeder)en winterdag krijgt hij 2x daags een halve schep structuurmuesli van equiral

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:20

hai hai, heb weer een vraag ... ik kwam vanochtend op stal en toen zag ik dat mijn paard zijn neus en mond helemaal onder de vellen zaten ? ? Iemand enig idee wat dit is misschien allergie ? ? Het is ook enorm droog , heb er nu even vaseline opgesmeerd om het wat vet te houden als ik niet beter zou weten zou ik denken dat ze enorm verbrand is door de zon maar das natuurlijk onmogelijk met dit weer iemand suggesties ? ? Heeft dit ook iets met haar exceem te maken ? ? MEt de exceem gaat het trouwens nog steeds goed ik zie ECHT verbetering groetjesssssss

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:43

lemon71: Er zijn bepaalde planten die ook verbranding veroorzaken.
Even de wei inspecteren dus.
Van de zon kan eigenlijk niet nu nog.

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:47

_CS_ Mijn paardje komt niet meer in de wei wel twee maal daags paddock maar daar zit zand in , ik snap er echt niets van het ziet er zo raar uit ik wilde eigenlijk zelfs de veearts bellen maar mijn stalgenoten zeiden dat ik het beter nog een dagje kon afwachtten .... we hebben wel nieuw stro op stal zou het daar door kunnen komen het is heel kort stro ? ?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:51

Staan er geen planten rondom de paddock?
Stro weet ik niet, zou kunnen, maar durf daar niet zo goed een uitspraak over te doen.

Hoe ziet het er verder uit?
Zie je alleen velletje of ook echt brandblaren?
Is de huid dik? Rood?
Toont het alsof ze er pijn van heeft? Of jeuk?

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:59

rondom de paddock staan helemaal geen planten .... het ziet eruit alsof je zelf verbrand ben door de zon en dan gaat vervellen haar hele neus zit onder de vellen , volgend mij heeft ze er niet echt last van want ik mocht het ook gewoon insmeren met vaseline , ze staat nu op stal en ga vanavond nog even bij haar kijken wilde gaan rijden maar weet niet of dat nou zo'n goed idee is ... ? ? Gister heeft ze wel heel hard gewerkt en was aardig bezweet ze maakt zich namelijk al druk om niets haar hoofd was ook aardig bezweet zou het daar iets mee te maken kunnen hebben ? ?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:00

misschien maakt ze wel gewoon een nieuw huidje aan.

Nee, durf er echt geen uitspraak over te doen.
Probeer anders eens een foto te maken, beeldmateriaal is toch fijner dan een tekst.

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:01

als het er vanavond nog zo erg zit maak ik er een foto en zal ik hem plaatsen en zal ook haar staart en manen op de foto zetten .... kunnen jullie mijn ieniemini staartje bewonderen ;-)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:00

lemon71 schreef:
als ik niet beter zou weten zou ik denken dat ze enorm verbrand is door de zon maar das natuurlijk onmogelijk met dit weer iemand suggesties ? ?

Juist met dit weer is er veel kans op verbranding. In de ochtend hebben ze nl de dauw aan de neus hangen en doordat het ochtend zonnetje dan begint te schijnen functioneren die druppels als loep waardoor de kans op verbranding groot is (vooral de bleke neuzen en benen kunnen dan problemen krijgen).
Als je er dus al iets op smeert moet je er zeker niets doorzichtigs opsmeren maar eerder kiezen voor een creme met een kleurtje (bv wit, van aftersun of sunblock)

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:11

@ Deaglan ik denk dat dit alleen van toepassing is als je paardje op het land staat bij mijn paard is dit niet het geval , gaat alleen sochtends en aan het eind van de middag de paddock in ? ?

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:39

is de padock afgerasterd met houten palen ( donkerbruin) die ge gecreosoteerd zijn??
die blijven nl ook in de loop der jaren afgeven en kunnen brndwonden veroorzaken als je paard er met de neus aankomt.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:10

Ik heb een vraag hier aan de mensen die hun eczemers dekens opdoen in de winter,

Mijn pony gaat dit jaar voor eerst de winter in met dekens op.
Ze kan zichzelf de laatste tijd niet goed warmhouden, dus heb ik voor de keuze gestaan deken of geen deken.

maar nu vroeg ik me af je hebt slecht en hele slechte dagen in de winter, maar ook goede dag dat de zon volop schijnt.
Hoe doen jullie dat dan ? doe je dan een dunnere deken op ? Of gewoon dezelfde oplaten ? En krijgen ze het dan niet heel warm ?
En op hele koude dagen wat is dan jullie aantal grams ?

Ik ben leek wat betreft deken dus vandaar mijn vraag.
En mijn pony staat zomer en winter buiten en heeft dus geen stal ofz.
Ze krijgen wel voer onder een afdakje.

:D alvast bedankt

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 23:41

lemon71 schreef:
@ Deaglan ik denk dat dit alleen van toepassing is als je paardje op het land staat bij mijn paard is dit niet het geval , gaat alleen sochtends en aan het eind van de middag de paddock in ? ?

Ai, had dus niet ver genoeg doorgelezen :o . In dat geval zou ik het zo niet weten (of er moet veel water in de padock staan, waarin ze graag snorkelen). Carboleum van behandelde palen zou mss ook nog kunnen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 23:55

MSophie ik raad je aan om in een deken topic mee te praten, denk dat hier ongeveer de helft maar dekens gebruikt omdat ze anders het jaar rond onder deken staan :)

Bijvoorbeeld dit topic; [HK] welke deken(s) heb jij NU opliggen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 05:55

sophie:
ik heb een 100grams winterdeken en een 300 grams.
als het warmer is dan een graad of 5 overdag dan gaat de 100 grams er op en als het onder de 5 graden overdag blijft de 300.
met mooi weer en lekker zonnetje gaat de deken er helemaal af en loopt appie een paar uur zonder.
appie heeft altijd een kleine wintervacht, en ik vole altijd even onder de deken, is dat dan warm dan heeft hij een te dikke deken op en voelt het koud danh een te dunne.
zo doe ik het,appie blijft dit jaar voor het eerste de winter buiten,maar heeft wel een schuilstal

maar dit is inderdaad offtopic, zijn heel veel dekentopics te vinden op bokt.

paard van stalgenoot van me met eczeem loopt nog steeds zonder deken rond en dat gaat eigenlijk hartstikke goed,
wel een beetje jeuk,maar dat valt allermaal goed te behandelen :D

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:02

Okee dankje ellepel.
Maar als jij er niet bent en de zon schijnt laat je hem gewoon op dus ?

dan weet ik genoeg, ik ga natuurlijk gewoon naar school en kan niet 24 uur per dag bij ze zijn..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:48

MSophie: Ik heb 2 dekens (0 grams en 200 grams) en daarnaast 2 onderdekens, 100 grams en 200 grams. Dus dan kan ik alle mogelijke combinaties maken van 0 tot 400 grams, aan beide dekens kan ik ook nog een hals vast maken, dus keus genoeg :)
Afgelopen winter met -21 heb ik haar dus met 400 grams met hals. Ik wissel alleen niet heel vaak. Als het een dag echt warmer is, tsja, dan hebben ze het maar even wat warmer. Ik blijf niet constant aan het wisselen. Voordeel vind ik wel, dat je de onderdekens gewoon zelf kunt wassen, dus dat is wel lekker fris om tussen door even een keer te doen. Want ze staan toch dag en nacht met de dekens op.

Hier gaat het overigens prima met de halsdeken onder de ongevoerde regendeken op dit moment. De mest is weer helemaal gewoon en normaal, mooie ronde glimmende donkergroene ballen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:06

Ik heb een ongevoerde regendeken, een fleece onderdekentje en een 300 grams winterdeken.

Als ik merk dat ze het met de zweet - en fleece onderdeken te koud krijgt, gaat de 300 grams op en die blijft op. Ze staan in de nacht wel op stal, en het is daar zeker warmer dan buiten, maar om nou te verwachten van de phster dat ze elke dag alle paarden gaat wisselen van deken is een beetje té. ;)

Halsdekens heb ik niet, maar ik scheer ook niet dus in mijn geval is dat niet nodig.

summerfeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:24

hoi allemaal!

sinds april heb ik een merrie met zomereczeem en we zijn deze zomer heel goed doorgekomen met een eczeemdeken. Nu wilde ik haar pavo slobber gaan geven omdat ze onlangs koliek heeft gehad maar ik weet niet zo goed of dit een verstandige keuze is ivm suikers en misschien andere stoffen.
Weten jullie toevallig of ik dit gewoon kan voeren of maak ik het eczeem dan alleen maar erger?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:25

ellepel schreef:
steffie:
zo'n halsdeken is wel mooi,maar je ziet toch vaak dat paarden alsnog veel jeuk krijgen en dan de staart gaan kapot schuren.
ik vind ze ook erg duur, voor hetzelfde geld heb je een hele deken en is je paard helemaal beschermd..

maar je kunt het proberne,wie weet werkt het bij jouw paard wel.

Hmm, ik had gehoopt op een andere reactie.
Wat voor deken heb jij? Een boetdeken? Ik heb nu dus de rsih, alleen mijn fjord is niet echt een standaart paard. Ze heeft een zeer brede boeg en een dikke nek. Maar wel weer een korte rug en dikke billen. Dus ik moet zowiezo altijd de deken in korte in de achterkant. Nu in de rsih ook nog een te lang qua nekgedeelte. En de deken drukt echt op de manenkam, vooral als ze aan het eten is. En dat doet ze erg graag, dus er zit een constante druk/trek op de manenkam. Wat niet echt bevordelijk is voor de manen. Hierdoor vallen de manen met bosjes tegelijk uit de manen. |(