[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:19

bij de mijne zag het er vandaag ook mooi rustig uit :) wel veel haaruitval, maar ik had de vlechten dik 1,5 week laten zitten :o

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:30

wat vinden jullie beter/gemakkelijker? Vlechten of losse manen?

Waarmee 'verspeel' je het minste manen?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:39

ik vlecht
omdat ik dat fijner vind tijdens het werk ook :))
en de boel gaat niet zo in de war :)
1x in de week (op zondag meestal) haal ik de vlechten eruit, en ontklit ik alles met cowboymagic :)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:46

Ik heb de manen ook gevlochten. Vind het makkelijker met de deken opdoen, dan zit het niet zo in de war.
Haal de vlechten er wel regelmatig uit om een keer door te borstelen. Er zitten dan veel losse haren in maar die zouden er normaal dagelijks uitvallen als ze los zouden hangen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:48

Ik vlecht ook, heb het idee dat de manen dan minder onder druk staan van de deken, vorig jaar had ik los, en braken er toch vrij snel haren af, doordat ze alle kanten op gaan zitten. Daarbij zijn vlechten iets koeler aan de hals, dan een dikke bos haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:48

chipieke schreef:

Vlechten :j

Heb mijn eigen haf met vlechten staan en bijrijdhaf staat zonder maar dan verliezen ze veel meer , en dan is best zonde :j

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:05

Ik heb de manen los, omdat ze ongeveer maar 10 a 15 cm manen heeft.
Dan gaat vlechten niet echt. Bij lange manen zou ik wel vlechten. Bij mijn vorige vzpaard deed ik altijd 3 hengstenvlechten maken.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:09

doe je losse vlechten of 1 hengstenrol??

kim1207

en wat doe je met een afgeschuurde staartwortel?? Er zit nu weer een cm of 4 tot 10 haar op

Anoniem

Ja bij kort manen oke , maar de manen van min haf hangen tot onder aan de hals en van de ander tot aan de schouder en dan hebben ze ook hele dikke manen.

Ik doe losse vlechten hengstevlecht zakt uit zijn de manen te dik voor

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:11

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:12

losse vlechten, elke keer variërend van dikte. Nu heeft ze ook nog niet zo super lange manen, dan zou ik een hengstenvlecht doen.
Staartwortel, huid behandelen, anti-klit erop spuiten, naar beneden kammen, afschermen en laten groeien.
De zijkanten van haar staartharen ( mijn pony was bijna helemaal kaal op staartwortel) zijn nu al zo ontzettend lang, die vallen al bijna bij de rest van de staart.

Verzorgen, verzorgen en nog eens verzorgen, en verder met rust laten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:26

@Naaltje: jaaaa mooi he :D Hier in de omgeving vragen ze zich af waarom ik ze niet gelijk knip, en dan sta ik zo te kijken :oo Zo van 'hoe durft ge dat vragen :oo ' echt grappig :')

mijn beebje haar manen:

Afbeelding

spijtig van dat gat ertussen ;( De verkoper van mijn bucas maakte me wijs dat het een eczeemdeken was en eigelijk was het een vliegendeken, met dit resultaat:

Afbeelding

*edit: ja die lekkere bink links in het scherm is de mijne :')

Ik denk eraan om die pluk op haar schoft eraf te knippen, zo valt het misschien minder op dat ze een gat geschuurd heeft. Is dit een goed idee denken jullie?

Trouwens, haar staart :D

Afbeelding

Waar je die 'rosse' haren ziet, dat was vorig jaar de bovenkant van haar staart.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:31

@chipieke; zoals je bij mijn pony ziet is de ''schoftkant'' een stuk korter omdat dat vorig jaar geschuurd was
het is nu op 2 lengtes, en dat ziet er eigenlijk niet uit ;) ik heb me echter voorgenomen pas op 1 lengte te maken als het korte stuk bijna op de lengte van het lange stuk is ;)
ik zou ook niet de schoftpluk afknippen, laat het een stuk groeien, en dan eens gelijkmaken weer? :)
(mijn idee he ;) :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:38

chipieke schreef:

Ik heb zn manen altijd in een hengstenvlecht. Vind het veel lekkerder tijdens het rijden, en manen breken neit zo snel af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:39

@chipieke; ik heb 'ongeveer' hetzelfde probleem. Die helft van de manen van mijn paard zijn ong. 5 cm lang, terwijl derest 50 cm lang is! weet nu dus niet of ik het gelijk moet knippen, het is een fries dus dat staat een beetje vreemd met korte manen :+ maarja, die hap uit zn manen is ook niet om aan te zien..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:43

Ik had het vorig jaar gemilimeterd, dus zo'n beetje het hele haar is op ongeveer gelijke lengte, een voordeel dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:45

Millimeteren in wel zo ong het laatse wat ik zou doen :))

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:49

Naaltje schreef:
@chipieke; zoals je bij mijn pony ziet is de ''schoftkant'' een stuk korter omdat dat vorig jaar geschuurd was
het is nu op 2 lengtes, en dat ziet er eigenlijk niet uit ;) ik heb me echter voorgenomen pas op 1 lengte te maken als het korte stuk bijna op de lengte van het lange stuk is ;)
ik zou ook niet de schoftpluk afknippen, laat het een stuk groeien, en dan eens gelijkmaken weer? :)
(mijn idee he ;) :) )

Die van mij heeft dezelfde coupe als die van jou.
Het voorste deel heb ik vorig jaar kunnen sparen en is dus een stuk langer dan het deel bij de schoft.
Maar ik vertik het om het af te knippen, dat vind ik dan weer zonde.
Terwijl het er nu ook een beetje raar uitziet

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:50

Chipieke daar zou ik niet aan gaan knippen, de rest is nog mooi lang en denk dat het net zo gek staat als je de schoft bijknipt.

Naaltje mijn schaar was allang aan het werk geweest bij jouw pony om het gelijk te maken, volgens mij staat dat veel mooier!
Maar ja ik ben nogal nauwverwant met mijn schaar denk ik :D

Storm afgelopen maand:
Afbeelding

En Storm nu, nadat hij lekker heeft lopen kriebelen met Darren:
Afbeelding

Het is echt een stuk dunner ( ongeveer 1/4e erafgeknabbeld ; http://www.mijnalbum.nl/Foto-DB8X8EUT.jpg) en mijn handen jeuken echt om het te knippen! Als het zo blijft zoals nu laat ik het lang maar als er ook nog maar iets dunner wordt gaat het op handbreedte weer zoals vorige zomer!

* hoopt stilletjes dat het niet nodig is, hij heeft zelf zulke mooie manen! Zie 2 jaar geleden: http://www.mijnalbum.nl/Foto-CFRUZCDB-1.jpg *

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:51

Naar mijn mening kun je alles het beste op 1 lengte laten, dan ziet het er toch het meest verzorgd uit.
Het ziet er dan eerst wat geknipt uit, maar als je een paar weken verder bent is het ergste rechtgeknipte idee er al vanaf en dan ziet het er gewoon netjes uit :)

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:53

zo zijn de manen van Guus nu
Afbeelding

En zo waren ze toen hij alles eraf had geschuurd
Afbeelding

En nu maar hopen dat ze straks heel mooi lang zijn

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:02

@opisop; dan blijf je maar lekker uit de buurt _O- ;) :))
het wordt weer een lengte :j einde seizoen ofzo, dan is het andere stuk ook niet meer op zo'n geelectrocuteerde eekhoornlengte ;)
verder valt het eigenlijk weinig op hoor, als het los is waait het door elkaar, en als ik invlecht kan ik toch niet tot het einde vlechten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:05

Laatst bijgewerkt door Kris op 11-05-09 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links verandert.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:10

die van mij zijn gewoon geent hoor en geen extra jeuk (tetanus/influenza)afgelopen maandag hebben ze die weer gehad en in november netjes weer influenza.
weet wel dat ze van sommige wormenkuren extra met de staart gaan schuren (mijn kwpner wel opvallend,sun weet ik niet die schuurt altijd :( )
vandaag weer eens lekker gement met sun (ze krijgt een grasbuik van die paar uurtjes wei,straks past ze niet meer tussen mijn bomen)
wel steeds haar manen in de klit onder haar pagonie (ondanks anti klit) en steeds bossen eruit met voorzichtig uitkammen. :(