Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannepauli schreef:Welnu.. één ding is zeker.. Pauli heeft geen Cushing. Voor de referentewaarden heb ik met Liphook Equine Hospital in Engeland gebeld: tijdens de niet-seasonal rise periode is de ref waarde < 29 pg/l en tijdens de seasonal rise ( Juli t/m November) 49 pg/l. Pauli zit er met 23 pg/l dus onder, hoewel ze richting de hogere grens gaat.
Aan één kant natuurlijk opgelucht maar ik zit nog steeds met een torenhoge IR-waarde. Dat betekent vooralsnog: nog stricter op dieet, heel veel meer beweging ( iemand nog een 2e hands stapmolen in de aanbieding?) en.. Metformine.
_Roosmarijn_ schreef:Jannepauli, iig geen extreem hoge waardes. Misschien dan idd wel een beginfase. Maar beter dat dan dat het al heel duidelijk is.![]()
gemske, een paard wat niet eet.. eet jouw paard normaal gesproken atijd zijn voer? Als mijn Max niet meer zou eten zouden er bij mij echt allerlei alarmbellen af gaan!
Jannepauli schreef:Welnu.. één ding is zeker.. Pauli heeft geen Cushing. Voor de referentewaarden heb ik met Liphook Equine Hospital in Engeland gebeld: tijdens de niet-seasonal rise periode is de ref waarde < 29 pg/l en tijdens de seasonal rise ( Juli t/m November) 49 pg/l. Pauli zit er met 23 pg/l dus onder, hoewel ze richting de hogere grens gaat.
Aan één kant natuurlijk opgelucht maar ik zit nog steeds met een torenhoge IR-waarde. Dat betekent vooralsnog: nog stricter op dieet, heel veel meer beweging ( iemand nog een 2e hands stapmolen in de aanbieding?) en.. Metformine.
Jannepauli schreef:Ja, ik wist dat je zou reageren!! Maar blijkbaar is men in de UK inmiddels al verder met het onderzoek en wordt mij nu toch geadviseerd om dit te overwegen. Men is zich er zeer wel van bewust dat de meningen over Metformine verschillen. Maar volgens hen is dit de beste optie om het insuline niveau naar beneden te krijgen want dit is bij Pauli ernstig hoog. Ik moet er nog over nadenken wat ik ga doen.
gemske schreef:Wat doet metformine? En waarom is het controversieel?
Aurora wilde weer gewoon hooi eten vanavond. Dus dat is weer een beetje opluchting. Had nog een zak lucerne (Alfa-A van Dengie) gekocht maar die laat ik nog maar even dicht nu ze weer eet, beter geen extra nieuwe dingen toevoegen nu. Ze wilde ook weer iets lopen gelukkig. Maar nog steeds behoorlijk vies van achter... Nou ja we kijken het maar even aan.
Nado schreef:]
Hoe zat het met de cortisol en glucose ? Zit je daar ook binnen het referentiekader van ?
Bedankt voor deze referentiewaarde van de ACTH! Nado had in januari vorig jaar 25, dus ook geen Cushing, wel hoog, maar zoooo fijn om deze bevestiging te krijgenHoef ik ook niet opnieuw te prikken