Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:24

Vitaminekorrels at ze wel idd. Maar ik heb liever dat ze ruwvoer eet :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:38

Dan inderdaad even hooi van een andere baal voorhouden of toch even luzerne scoren voor de zekerheid zodat je toch wat zinnigs kan geven... Stel dat ze even wat grilliger is, is het misschien zowiezo wel fijn om toch iets van luzerne oid in huis te hebben??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:44

Welnu.. één ding is zeker.. Pauli heeft geen Cushing. Voor de referentewaarden heb ik met Liphook Equine Hospital in Engeland gebeld: tijdens de niet-seasonal rise periode is de ref waarde < 29 pg/l en tijdens de seasonal rise ( Juli t/m November) 49 pg/l. Pauli zit er met 23 pg/l dus onder, hoewel ze richting de hogere grens gaat.
Aan één kant natuurlijk opgelucht maar ik zit nog steeds met een torenhoge IR-waarde. Dat betekent vooralsnog: nog stricter op dieet, heel veel meer beweging ( iemand nog een 2e hands stapmolen in de aanbieding?) en.. Metformine.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:46

Kan ik dat zomaar veilig geven aan een bevangen-risico pony? Heb het nog nooit gezien eigenlijk :=

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:47

Fijn dat je de referentiewaarden nu hebt JP... toch weer iets uitgesloten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:51

Jannepauli schreef:
Welnu.. één ding is zeker.. Pauli heeft geen Cushing. Voor de referentewaarden heb ik met Liphook Equine Hospital in Engeland gebeld: tijdens de niet-seasonal rise periode is de ref waarde < 29 pg/l en tijdens de seasonal rise ( Juli t/m November) 49 pg/l. Pauli zit er met 23 pg/l dus onder, hoewel ze richting de hogere grens gaat.
Aan één kant natuurlijk opgelucht maar ik zit nog steeds met een torenhoge IR-waarde. Dat betekent vooralsnog: nog stricter op dieet, heel veel meer beweging ( iemand nog een 2e hands stapmolen in de aanbieding?) en.. Metformine.

In je eerdere bericht had je staan
Cortisol 93
ACTH 26 ..... en geen 23??

Want dan zit je toch al behoorlijk richting de ondergrens. En je paard kan ook in een soort voorfase zitten van cushing en dan is het vaak wel al aan te raden om toch te gaan behandelen, wat zeiden ze daar over?
Wat waren de referentiewaarden voor cortisol? Heb je die ook gekregen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:00

Ja, je hebt gelijk het was 26, niet 23..
Het kan inderdaad een voorfase zijn en nu ik in contact ben met Andy Durham ga ik eerst nog 's fijn verder uitspitten! Altijd handig zo'n wetenschapper bij de hand.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:42

Jannepauli, iig geen extreem hoge waardes. Misschien dan idd wel een beginfase. Maar beter dat dan dat het al heel duidelijk is. :j

gemske, een paard wat niet eet.. eet jouw paard normaal gesproken atijd zijn voer? Als mijn Max niet meer zou eten zouden er bij mij echt allerlei alarmbellen af gaan!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:46

_Roosmarijn_ schreef:
Jannepauli, iig geen extreem hoge waardes. Misschien dan idd wel een beginfase. Maar beter dat dan dat het al heel duidelijk is. :j

gemske, een paard wat niet eet.. eet jouw paard normaal gesproken atijd zijn voer? Als mijn Max niet meer zou eten zouden er bij mij echt allerlei alarmbellen af gaan!

Ja dat klopt, maar zij zit ook precies in de opbouwfase van de pergolide, dus het kan er even bijhoren dat het gewoon niet smaakt nu.
Daarom is het handig om ook wat anders voor te kunnen zetten dat misschien wel aanspreekt...

Luzerne is overigens arm aan eiwitten en de eiwitten die er inzitten zijn goed te verteren heb ik me altijd laten vertellen gemske..
en anders een ander grasachtig product?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:57

De bokt wiki is er positief over :) zal straks eens langs de farm shop rijden en kijken of ze dat hebben.
Tja en er is niet eten en niet eten... aan de hoeveelheid natte mest in de stal te zien heeft ze 's nachts wel gegeten. Het is lastig in te schatten hoeveel precies want ze staan met z'n tweeen in een box, en de ander was er vanmorgen ook wel klaar mee. Het kan natuurlijk ook dat de stalhouder er nu extra veel hooi in gooit omdat ze alleen op stal staan... als ze ook gras en brok gaat weigeren ga ik me pas echt ongerust maken.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:31

Ze eet dus nog wel iets, gelukkig maar. :j
Luzerne is denk wel een goede tip ja! Hopelijk eet ze snel weer normaal!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:09

Jannepauli schreef:

Metformine?
Ik plaats een post in het IR topic en jij reageert met dat dat NOT done is voor paarden?
Leg eens uit? ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:24

Ja, ik wist dat je zou reageren!! Maar blijkbaar is men in de UK inmiddels al verder met het onderzoek en wordt mij nu toch geadviseerd om dit te overwegen. Men is zich er zeer wel van bewust dat de meningen over Metformine verschillen. Maar volgens hen is dit de beste optie om het insuline niveau naar beneden te krijgen want dit is bij Pauli ernstig hoog. Ik moet er nog over nadenken wat ik ga doen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:36

Jannepauli schreef:

Hoe zat het met de cortisol en glucose ? Zit je daar ook binnen het referentiekader van ?

Bedankt voor deze referentiewaarde van de ACTH! Nado had in januari vorig jaar 25, dus ook geen Cushing, wel hoog, maar zoooo fijn om deze bevestiging te krijgen *\o/* Hoef ik ook niet opnieuw te prikken :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:57

Jannepauli schreef:
Ja, ik wist dat je zou reageren!! Maar blijkbaar is men in de UK inmiddels al verder met het onderzoek en wordt mij nu toch geadviseerd om dit te overwegen. Men is zich er zeer wel van bewust dat de meningen over Metformine verschillen. Maar volgens hen is dit de beste optie om het insuline niveau naar beneden te krijgen want dit is bij Pauli ernstig hoog. Ik moet er nog over nadenken wat ik ga doen.

:D gelukkig maar dat ik nog net geen boze e-mail naar het lab in Nantes heb gestuurd.
Is Pauli te dik?

Nado dus geen cushing!Maar goed dat je toen gestopt bent met die pillen :j

Ik ben iedergeval 'blij' dat Pablo het wel heeft....nu weet ik teminste wat hij heeft,en anders blijft het ook maar gissen...iets wat ik genoeg heb gedaan bij Pablo ;)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:12

Wat doet metformine? En waarom is het controversieel?

Aurora wilde weer gewoon hooi eten vanavond. Dus dat is weer een beetje opluchting. Had nog een zak lucerne (Alfa-A van Dengie) gekocht maar die laat ik nog maar even dicht nu ze weer eet, beter geen extra nieuwe dingen toevoegen nu. Ze wilde ook weer iets lopen gelukkig. Maar nog steeds behoorlijk vies van achter... Nou ja we kijken het maar even aan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:25

bloedprikken ging goed, alleen dat het weer vooraf gegaan is door een compleet over de zeik paard, want haar dagritme was verstoor en ze had 2 van de 4 weidemaatjes al zien passeren => zielig gehinnik. Gelukkig leek ze te denken hoe sneller het bloed genomen is hoe sneller ik naar de rest kan.
Woensdag heb ik de volledig uitslag binnen van de cortisol en ACTH waarden, voor het algemeen bloedbeeld ben ik vergeten te bellen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:29

gemske schreef:
Wat doet metformine? En waarom is het controversieel?

Aurora wilde weer gewoon hooi eten vanavond. Dus dat is weer een beetje opluchting. Had nog een zak lucerne (Alfa-A van Dengie) gekocht maar die laat ik nog maar even dicht nu ze weer eet, beter geen extra nieuwe dingen toevoegen nu. Ze wilde ook weer iets lopen gelukkig. Maar nog steeds behoorlijk vies van achter... Nou ja we kijken het maar even aan.

Dat doet iets met de suikerspiegel,laat het dalen.
Mensen met diabetes gebruiken het.
Onder aan mijn bloeduitslag stond dat ik dat kon gaan geven....ik had er nog nooit van gehoord.
Maar de meningen zijn er dus over verdeelt.
Volgens mij reguleert pergolide ook de suikerspiegel.

Fijn dat ze haar hooi weer eet!Is dat misschien de oorzaak van de dunne mest?
Te weinig vezels?

Wat mij opvalt aan Pablo is dat hij veel minder hongerig is,en normaal zijn hooi opeet.
Dus niet schrokkend....dat is wel even wennen :7

Ben benieuwd Petitparis!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:47

Goed om die naam van dat spul te onthouden. :j

Alle paarden waren volledig droog op stal behalve Max weer. Hij was volledig nat???
En het valt me nu ook echt op dat hij smaller wordt. Hij heeft enige reserve hoor dus dun is hij zeker nog niet maar wel minder dik.
Het voelt alles behalve goed..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:12

_Roosmarijn_ , Nado zweette ook veel met zijn dikke vacht en de warme temperaturen. Ondanks dat hij niet echt werkt heb ik hem dinsdag net als mijn IJslander de borst en voorkant hals uitgeschoren. Op zo'n manier dat je onder de regenlijn blijft en er dus geen water op komt tenzij ze zo slim zijn met het hoofd in de wind te gaan staan. Die van mij staan 24/7 buiten met schuilstal. Bij mijn IJslander met hele dikke dubbele manen heb ik ook een baan onder de manen geschoren aan beide kanten.

Misschien is het voor jouw Max ook een idee ? Ik heb wel getwijfeld over Nado, maar ik bedacht dat het voor hem ongezonder zou zijn om steeds nat te zijn van het zweet op zijn borst dan een kale streep er overheen.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:16

Met Max is het lastig dat hij heel gevoelig is voor longontstekingen. En zijn buik is steeds drijfnat. Dus die moet er iig ook af. Dus ik denk dat ik hem volledig scheer en dan zijn benen laat zitten en dan een deken erop. :j En misschien een deken met een buikflap?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:28

Klinkt goed, krijgt hij Uggs :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:51

Nado schreef:
Klinkt goed, krijgt hij Uggs :D

_O-

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:05

Ja, wordt het een hippe pony! :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:59

Nado schreef:
]

Hoe zat het met de cortisol en glucose ? Zit je daar ook binnen het referentiekader van ?

Bedankt voor deze referentiewaarde van de ACTH! Nado had in januari vorig jaar 25, dus ook geen Cushing, wel hoog, maar zoooo fijn om deze bevestiging te krijgen *\o/* Hoef ik ook niet opnieuw te prikken :)

Cortisol ref waarde is 170, dus als je bij de ACTH basaaltest daaronder zit, is dat goed ( Pauli is 93)
Glucose wordt bij de basaaltest niet gemeten.