[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:52

Shera, Wat is dat TKC97 dan voor spul?
En het paard waar ik die Sioskin voor ga proberen verdraagt geen deken of iets dergelijks, dus ik weet niet of jouw spul dan wel gebruikt zou kunnen worden?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:57

Nickeltje schreef:
Shera, Wat is dat TKC97 dan voor spul?
En het paard waar ik die Sioskin voor ga proberen verdraagt geen deken of iets dergelijks, dus ik weet niet of jouw spul dan wel gebruikt zou kunnen worden?

www.tkcnederland.nl
Het is een olieachtige lotion die je een paar keer per week aanbrengt. Het stilt de jeuk , verzorgt wondjes en werkt vliegwerend. Er zijn mensen wiens paard er brandplekjes van heeft gekregen (olie)
Maar ik weet ook van mensen die het zonder deken gebruiken en er heel tevreden over zijn. Je moet het vooral in de manen niet te ruim aanbrengen. n ik smeer het 's avonds als de zon niet fel meer schijnt. Kan het nachtje intrekken. Mijn veearts heeft het aangeraden en het helpt! Haha!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:58

PS: natuurlijk is het niet goedkoop...... Tong uitsteken Tong uitsteken hoe kan het ook anders

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:28

TKC97 is heel agressief en werkte bij mijn paard helemaal niet jeukstillend.. ik mag van haar nu zelfs niets meer in haar manen smeren door dit spul. Ik zou eerder de anti jeuk spray gebruiken van Silverlinde, wordt ook niet zo'n rotzooi omdat het niet plakt of vettig is.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:03

hmmz mijn pony is ook weer aan ze jaarlijkse jeuk periode begonnen vorig jaar was t nog niet zo erg als nu ...vandaag kwam ik op stal en ze hele staart aan stront geschuurt terwijl eindelijk ze staart haar weer beetje gegroeit was...
nu hebk een of ander middeltje was lichtelijk schijnt te helpen maar nu benk benieuwd gaat dat staart schuren over??? en wat is er tegen te verkrijgen...want me paard schuurt echt langzaam ze hele staart kapot

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:35

atreyuevita schreef:
TKC97 is heel agressief en werkte bij mijn paard helemaal niet jeukstillend.. ik mag van haar nu zelfs niets meer in haar manen smeren door dit spul. Ik zou eerder de anti jeuk spray gebruiken van Silverlinde, wordt ook niet zo'n rotzooi omdat het niet plakt of vettig is.

Mijn paardjes hebben dus geen last van de TKC. Wel hadden ze de eerste paar keer dat ik smeerde heel veel schilfers in manen en staart. Net of ze aan het vervellen waren zeg maar. Maar dat is nu ook over. Manenkam mooi dun geen schilfers en kloven meer in manenkam en staartwortel. En het aller belangrijkste: geen geschuur meer!! Ik ben dus een tevreden gebruiker! Zo zie je maar dat iedereeen weer ergens anders baat bij heeft. Je moet gewoon uitproberen..

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:02

Klinkt een beetje als Horsol...daar schijn je ook van die schilvers van te krijgen, maar het schijnt in een aantal gevallen wel heel goed te helpen.
Ik heb nog steeds een flesje staan maar het gelukkig nog niet nodig gehad *klopt af*

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:08

met mijn pony en de zomereczeem gaat het op dit moment top
ze heeft altijd (op uitzondering na met rijden en poetsen) dr eczeemdeken & eczeemkap om en ze heeft er geen last van en dr plekken op dr hoofd gaan ook nu weg ze krijgt weer een mooi hoofdje Vingers aflikken
alleeen ze heeft rare plekjes op dr zeikant van dr benen allemaal kleine plekjes , smeer het nu vanaf vandaag in (eigenlijk wel te laat maargoed vald daar nu niet veel meer aan te doen ) maar zal dit door het trappen naar die vliegen enzo komen ?

_katja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:13

mijn pony heefd ook zomer eczeem, en ik heb eigenlijk alvanaf het begin een deken om ik vind dat echt topie werken. samen met een olie.
alleen die is uit de handel gehaald Boos!

petrahin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:50

Ik heb hier op 10 april jl een berichtje geplaatst dat ik met mijn arabier begonnen was met Omega 3-6-9 te gevn. Tvens ben ik al langer overgestapt op Pavo Nature's best ( hier zit geen suiker in) Ik kan jullie vertellen dat het super gaat. Zijn manen zijn nog nooit zo lang geweet en hij schuurt niet meer. Vandaar dat ik het jullie toch nog even wil melden. Ik heb nu de Omega 3-6-9- van de paardedrogist deze is een styk goedkoper en wekt dus ook prima.

Groet Petra

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:39

Ik sta voor een raadsel! Mijn nieuwe paard (heb hem nu 5 maanden) is een paar weken terug opeens gaan schuren, maar enkel aan de staart. Binnen twee dagen was al het haar van zijn kont eraf. Het gekke was dat het ontzettend slecht weer was; kouder en veel regen. Niet echt ideaal voor beesten op de wei. Na nadere inspectie ontdekte ik een aantal kleine wondjes aan de zijkant van zijn billen en anus, waar de staart langsligt. Ik heb veel gewassen met betadineshampo en er huisherstellende zalf opgesmeerd.
Het werd weer warmer en meer beesten, maar ik kon geen nieuwe tekenen van schuren ontdekken.
Deze week waren bijna alle haren teruggegroeid, de wondjes genezen en ik was blij. Maar eergisteren ontdekte ik weer nieuwe wondjes op dezelfde plek als eerst (Ik was/ben trouwens nog niet gestopt met wassen en zalf smeren) en gisteren zag ik dat hij weer geschuurd had. Het weer is weer slechter geworden en er is weer meer regen en wat kouder.
Mijn paard draagt geen deken en ook geen staartriem. Ik vraag me af waar deze wondjes vandaan komen en of ze de oorzaak zijn van de jeuk (lijkt me wel), of dat het toch zomerexzeem of steekbeesten zijn. Iemand hier ervaring mee?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:25

Alicia2u schreef:
Ik sta voor een raadsel! Mijn nieuwe paard (heb hem nu 5 maanden) is een paar weken terug opeens gaan schuren, maar enkel aan de staart. Binnen twee dagen was al het haar van zijn kont eraf. Het gekke was dat het ontzettend slecht weer was; kouder en veel regen. Niet echt ideaal voor beesten op de wei. Na nadere inspectie ontdekte ik een aantal kleine wondjes aan de zijkant van zijn billen en anus, waar de staart langsligt. Ik heb veel gewassen met betadineshampo en er huisherstellende zalf opgesmeerd.
Het werd weer warmer en meer beesten, maar ik kon geen nieuwe tekenen van schuren ontdekken.
Deze week waren bijna alle haren teruggegroeid, de wondjes genezen en ik was blij. Maar eergisteren ontdekte ik weer nieuwe wondjes op dezelfde plek als eerst (Ik was/ben trouwens nog niet gestopt met wassen en zalf smeren) en gisteren zag ik dat hij weer geschuurd had. Het weer is weer slechter geworden en er is weer meer regen en wat kouder.
Mijn paard draagt geen deken en ook geen staartriem. Ik vraag me af waar deze wondjes vandaan komen en of ze de oorzaak zijn van de jeuk (lijkt me wel), of dat het toch zomerexzeem of steekbeesten zijn. Iemand hier ervaring mee?

Weet je zeker dat je paard geen wormen heeft? Mijn paard schuurt met nat broeierig weer trouwens ook erger

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:41

Nee, ik heb pas geleden nog ontwormd, ongeveer een week voordat het begon :s

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:50

@alicia2u; zou ook rainrot/regeneczeem kunnen zijn. Dat word veroorzaakt door een bacterie en treed op bij paarden die veel in de nattigheid staan. Je ziet het vooral op de rug/billen. De haartjes gaan eerst overeind staan, laten dan los en er onstaat dan een, soms etterige, korst. Als het rainrot is, heb je het op zich goed behandelt door te wassen met betadineshampoo. Als het blijft bestaan, zou ik de DA waarschuwen. Wellicht heeft je paard dan een kuurtje antibiotica nodig.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:35

petrahin schreef:
Ik heb hier op 10 april jl een berichtje geplaatst dat ik met mijn arabier begonnen was met Omega 3-6-9 te gevn. Tvens ben ik al langer overgestapt op Pavo Nature's best ( hier zit geen suiker in) Ik kan jullie vertellen dat het super gaat. Zijn manen zijn nog nooit zo lang geweet en hij schuurt niet meer. Vandaar dat ik het jullie toch nog even wil melden. Ik heb nu de Omega 3-6-9- van de paardedrogist deze is een styk goedkoper en wekt dus ook prima.

Groet Petra

Huh ???

Pavo Nature's best bevat: Totaal zetmeel en suikers 32 %

Wel kan ik me voorstellen dat de Omega 3-6-9 een heel positieve invloed heeft op jouw arabier. Knipoog

Groetjes, Henny

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:05

Ik wou ook even een post plaatsen. Voor het geval dat er goede bruikbare tips langs komen en ik zelf ook vragen kan stellen!

Ik verzorg Otello sinds april dit jaar. Hij heeft ook ZE. Helaas wouden de eigenaren vorig jaar niet toegeven dat hij ZE had en droeg hij die zomer geen deken. Hierdoor heeft hij zijn manen vorig jaar compleet eraf geschuurd, had hij geen mooie staart en zat slecht in zijn vacht. Dit hoor ik van mijn stalgenootjes en de eig.

Sinds deze zomer heeft hij gelukkig (op aandringen stalgenoot) een eczeemdeken omgekregen en het gaat vrij goed. Alleen aangezien zijn deken geen hoofdkap had, heeft hij zijn voorpluk flink eraf geschuurd en heeft hij wondjes op zijn hoofd gekregen.
Het was toch tijd voor een nieuwe deken (vorige was gatenkaas geworden) hebben we sinds maandag de Pagony eczeemdeken van de Divoza. Incl hoofdkap!
Nu loopt Otello er zo bij:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KRMOHEH6.jpg

En zijn z'n manen zo:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QGFNCIRE.jpg
En zie zijn vacht glanzen Haha! .

Ik hoop dat d.m.v. de hoofdkap het hoofd nu gaat genezen en alles weer terug groeit!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:38

goed zo corinagirl, dat gaat de goede kant op.
Vooral heel consequent door blijven gaan met de deken en niet in de verleiding komen hem er te vroeg af te halen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:58

en ap loopt toch alweer een week te schuren aan zijn staart,dus lekker een warrige staart heeft hij.

wat is er nou anders in augustus dan in andere maanden vraag ik me dan af,want elk jaar augstus is de ergste maand.
ik bedoel maar die vliegen zaten er vorige maand ook al toch? Knipoog
nou ja..hij is in elk geval op het moment echt aan de dikke kant en ook zijn manenkam is me te dik

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:04

Ik vind september en oktober de ergste maanden omdat
dat je dan de meeste last heb van die mugjes.

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:12

Ik hoop dat de nachten snel weer onder de 10 graden gaan... Overdag mag het warm zijn maar als de nachten maar koud zijn zou helemaal super zijn Haha! Hier ook wat schuurplekjes maar valt me erg mee, ze heeft geen deken op want ze is met de wintervacht bezig en ik wil dat die goed waterdicht wordt!

petrahin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:12

Pavo Nature's Best

De dagelijkse gezondheidsmuesli

Jouw paard heeft recht op een gezond en natuurlijk paardenleven. Elke dag geniet je samen van de heerlijke natuur. Een beetje natuur zou je graag terug willen vinden in de voerbak. Natuurlijke en gezonde grondstoffen zorgen namelijk voor een goede gezondheid. Met Pavo Nature’s Best krijgt je paard of pony het beste uit de natuur in de vorm van een heerlijke, gevarieerde muesli.
Deze uitgebalanceerde en smakelijke muesli bevat de optimale concentratie van natuurlijke
grondstoffen, vitamines, sporenelementen en mineralen. Pavo Nature’s Best is net zo volwaardig
als krachtvoer en vormt naast ruwvoer iedere dag de basis voor een goede gezondheid. Deze muesli is harmonisch zo afgestemd dat de dagelijkse behoefte zelfs bij kleine porties al dekkend is.
De smakelijke wortelen, de waardevolle structuur van luzerne en het oergraan spelt zorgen voor
een gezonde en stabiele spijsvertering. Je paard of pony zal gedurende de dag langer en actiever bezig zijn met kauwen waardoor de darmflora wordt ondersteund, wat erg belangrijk is.

Een zeer laag eiwitgehalte

Havervrij
Suikerarm (in Nature’s Best slechts 2% suiker)

He Henny w,
Ik heb geen aandelen hoor in Pavo ha ha, maar dit is wat de fabrikant zegt.
En ja nogmaals het gaat super.

Groet Petra

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 23:22

Kinke schreef:
Aline4, ik ben het helemaal met je eens. Zolang er nog steeds geen duidelijkheid bestaat over het wel of niet erfelijk zijn vind ik ook dat je niet moet fokken met eczeempaarden. Waarom het risico nemen? En ik vind het helemaal not done als die paarden de handel in gaan.

Hier ben ik het helemaal mee eens, ik heb overwogen om mijn merrie te laten dekken, was al druk aan het kijken naar de geschikte hengst, totdat ze verleden jaar zomer begon met schuren. Dat was de eerste zomer dat ze bij me was, ik heb mijn plannen dus drastisch gewijzigd, mijn merrie wordt niet gedekt. Zolang niemand mij 100% zekerheid kan geven dat het niet erfelijk is, zal er op mijn merrie geen hengst komen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:03

petrahin,
nooit zomaar de verhaaltjes van een voerfabrikant geloven Knipoog

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:38

Dat klopt wel, alleen er staat ook dat er 32% zetmeel en suiker inzit.
Dat is wat Henny bedoelt.

Citaat:
Gewaarborgde gehaltes
Energie (EWPa) 0,8 Eenh./kg
Energie (VEP eXp) 760 Eenh./kg
DE 11,5 MJ/kg
Verteerb. ruw eiwit 7%
Ruw eiwit 10,5%
Ruw vet 3,5%
Ruwe celstof 15%
Ruw as 7%
Suiker 2%
Totaal Zetmeel & Suiker 32%

Van de Pavo site Haha!

Maar Petrahin, mooi dat jouw paard het er goed op doet, daar gaat het tenslotte om Knipoog

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:39

Mijn haf eet vaker over de draad heen waardoor de deken snel kapot gaat.
Wie weet er een echte sterke deken? Ik heb nu de pagony eczema.