PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 08:30

Ik heb de s en l ook en indd het poeder

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:51

Tinkermuts schreef:
Misschien dat eens proberen want hier word het erg slecht gegeten.
Heb jij ook de korrel en 1 poeder?

Balen zeg! Fenegriek vinden veel paarden lekker, en de ietwat sterkere geur maskeert ook goed. Misschien helpt dat nog?
Helaas zijn sommige ingrediënten (magnesiumchelaat bijv.) gewoon ronduit vies... De ene is er kritischer op dan de andere, over smaak valt niet te twisten. Zonder er allerlei additieven bij in te stoppen en de kwaliteit dus omlaag te halen is het "in de pot" lastig op te lossen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:02

Dankjewel voor de tip.
Ik snap hem wel hoor, al dat stuifspul door je eten is niet geweldig

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:25

Zeker! Kan het mij heel goed voorstellen...

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:59

Wie kan mij op weg helpen. Ik heb een vermoedelijk kruising paint op het oog om te kopen. Afstamming is onbekend. Maar gezien kleur/bouw zit er vermoedelijk paint in. Ik denk dat testen op pssm 1 en 2 verstandig is? Hoe zit het met type 2, lees van meerdere kanten dat deze variant niet 100% uitgesloten kan worden dmv testen. Klopt dit? Hoe gaan deze testen in zijn werk en wat is de beste aanbieder om dit te laten doen?

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:17

Ik zou de hele panel 7 doen als je wilt fokken.
Anders heb je bij de mim/pssm2 een hele spiertest die kost bijna 400 maar dan heb je alle belangrijke als ruiter zeg maar.
Is er helemaal niks bekend van de ouders?
Oja bij Generatio kan je de spiertesten doen.
De panel 7 geheel bij laboklin ofzo en dam alleen de pssm2 bij Generatio kan ook.
Succes maar zou het zeker doen je slaat je voor de kop als je achteraf denkt had ik maar.
Met haren trekken is het makkelijkst.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:32

In dit topic zitten zijn de meningen verdeeld. De test is niet gevalideerd wat eigenlijk wil zeggen dat hij niet betrouwbaar is. Ikzelf heb besloten om geen geld te verspillen aan een test die mogelijk niet klopt. Maar bij mijn paard zijn de symptomen duidelijk en is hij redelijk makkelijk te managen met de supplementen. In dit topic zweren veel mensen bij de test en zijn er ook mee geholpen.
Een paard ermee testen voor ik hem zou kopen weet ik niet of ik dat zou doen. Jammer als je een paard zou laten staan die vals positief zou zijn. Maar ook veel geld als je meerdere paarden bekijkt.
In mijn ogen kan je dat geld beter besteden aan een complete keuring.
In mijn ogen moet je zelf beslissen of je in de test ´gelooft´ en het geld waard vind. Veel succes bij het vinden van een paard!

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:35

Brittneyx schreef:
In dit topic zitten zijn de meningen verdeeld. De test is niet gevalideerd wat eigenlijk wil zeggen dat hij niet betrouwbaar is. Ikzelf heb besloten om geen geld te verspillen aan een test die mogelijk niet klopt. Maar bij mijn paard zijn de symptomen duidelijk en is hij redelijk makkelijk te managen met de supplementen. In dit topic zweren veel mensen bij de test en zijn er ook mee geholpen.
Een paard ermee testen voor ik hem zou kopen weet ik niet of ik dat zou doen. Jammer als je een paard zou laten staan die vals positief zou zijn. Maar ook veel geld als je meerdere paarden bekijkt.
In mijn ogen kan je dat geld beter besteden aan een complete keuring.
In mijn ogen moet je zelf beslissen of je in de test ´gelooft´ en het geld waard vind. Veel succes bij het vinden van een paard!

Maar nu heb je het over de mim/pssm2 test een paint kan nog wel wat meer testen gebruiken hoor.
De hele panel 7 ook onzin ?

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:39

Dus panel 7 en pssm 1(zelfde als mim toch?) zeker verstandig om te laten doen. Maar pssm2 is dus niet 100% uit te sluiten begrijp ik?

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:44

Even inlezen in het ras.
Dit zijn genetsche afwijkingen die in het ras voorkomen.
Pssm1 , herda , owls , hypp, mh,gbed ,mhym
Mim /pssm2 en pssm 1 is niet hetzelfde.
Pssm1 test is wel gevalideerd.
Pssm 2 niet maar bij aankoop zou ik hem niet overslaan meer.
Laatst bijgewerkt door SPARK55 op 02-12-24 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:46

Ze poster vraagt letterlijk naar de ervaringen met pssm2/mim test dat daar de meningen over verdeeld zijn.

Britney zegt helemaal niks over een 7 panel test

Maar inderdaad de pssm2/mim test is niet gevalideerd ondanks ze al jaren roepen dat dat gebeuren gaat is het niet gebeurd. Dus de resultaten zijn op dit moment nog altijd onvoldoende betrouwbaar.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:51

SansaS schreef:
Ze poster vraagt letterlijk naar de ervaringen met pssm2/mim test dat daar de meningen over verdeeld zijn.

Britney zegt helemaal niks over een 7 panel test

Maar inderdaad de pssm2/mim test is niet gevalideerd ondanks ze al jaren roepen dat dat gebeuren gaat is het niet gebeurd. Dus de resultaten zijn op dit moment nog altijd onvoldoende betrouwbaar.

De poster snapt het allemaal nog niet zo en vraagt advies. Als je kwpn paard koopt is de hele panel ook niet van belang.
Maar zo is het niet duidelijk dat 1 en 2 wel degelijk anders zijn en al helemaal de panel 7 waar de pssm1 al in zit.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:52

Dus panel 7 en pssm 1(zelfde als mim toch?) zeker verstandig om te laten doen. Maar pssm2 is dus niet 100% uit te sluiten begrijp ik? Dan denk ik dat ik maar verder kijk, helaas.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:57

Gambler21 schreef:
Dus panel 7 en pssm 1(zelfde als mim toch?) zeker verstandig om te laten doen. Maar pssm2 is dus niet 100% uit te sluiten begrijp ik? Dan denk ik dat ik maar verder kijk, helaas.

Dat klopt mim/pssm2 is ook met test niet helemaal uit te sluiten.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:00

De 7 panel test en pssm1 is zeker aan te raden en ook betrouwbaar!

Pssm 2 wordt nu MIM genoemd en is minder betrouwbaar

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:01

Ik zou het risico op een pssmer niet willen lopen dus ik zou paneltest (daar zit PSSM1 bij) en PSSM2 testen. Ik heb mijn paint destijds alleen 5panel getest en zit nu met een paard dat niet meer te rijden is vanwege n/px.

Mbt tot de pssm2 test. Die is hartstikke betrouwbaar die vindt altijd de DNA-afwijking die hoort bij pssm2 als die aanwezig is. Probleem is alleen dat niet alle paarden met de pssm2 DNA-afwijking ook daadwerkelijk klachten hebben.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 10:19

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb besloten verder te kijken naar een ander paard.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:58

Asking for a friend (mijn paard heeft godzijdank geen pssm).
Wie heeft zijn paard met pssm (1 of met name 2) 's nachts op stal staan en hoe gaat dat?
Mag ook via pb.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:00

Die van mij staan ‘s nachts op stal. Ik heb ze verhuisd en 6 maanden buiten gehad ‘s nachts. In de zomermaanden ging dat oké maar in het voorjaar/najaar/winter was het niks. Ze kreeg niet genoeg rust en raakte oververmoeid. Voorjaar en najaar zijn de temperatuursverschillen te groot waardoor dekens passend hebben bijna onmogelijk was. Nu al anderhalf jaar weer in de nachten op stal en dat gaat beter

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:02

Ik val hier even binnen. Waar krijg je - naar jullie ervaring - het snelst de uitslag van een pssm1 test?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:04

Mijn pssm2er in de winter in de avond en nacht op stal, lijkt het hier goed op te doen.
Heb het idee dat dit hem meer rust geeft hem ook in dit natte weer erg fijn bevalt om aantal uren droog en uit de wind te staan, hij gaat ook erg graag naar binnen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 13:50

Horseware schreef:
Ik val hier even binnen. Waar krijg je - naar jullie ervaring - het snelst de uitslag van een pssm1 test?

Momenteel denk ik Laboklin in Duitsland
Iig niet Van Haeringen
Voorheen was Animal Genetics in de US heel snel, maar tegenwoordig is de post heel traag en is er vaak een enorm oponthoud bij de grens.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 14:06

Tinkermuts schreef:
Mijn pssm2er in de winter in de avond en nacht op stal, lijkt het hier goed op te doen.
Heb het idee dat dit hem meer rust geeft hem ook in dit natte weer erg fijn bevalt om aantal uren droog en uit de wind te staan, hij gaat ook erg graag naar binnen.

Dat is ook mijn ervaring.
Overigens ook met mijn n/n-ers.
Die staan in de winter 's nachts binnen. De rest van het jaar 24/7 buiten.

Paarden met PSSM1 zijn gebaat bij constante beweging, maar rust is ook heel belangrijk om hun spieren te kunnen laten ontspannen. Vaak zie je toch dat ze in de winter niet echt een comfortabel plekje kunnen vinden om te gaan liggen (te nat of een kuddegenoot die het fijnste plekje inpikt). Bij regenachtig weer gaan ze zelfs met deken ook vaak lang in dezelfde houding staan, wat ook belastend is voor hun spieren. Dan zijn dit soort paarden toch gebaat bij een eigen plek om te slapen.

Mijn PSSM1 paard liep in principe 24/7 buiten in een kudde van 4.
In de winter deed ik er twee 's nachts in een eigen stal en mijn merrie met PSSM1 samen met haar maatje in de inloopstal met strooisel + de paddock. Zo kon ze in beweging blijven, maar ook languit slapen samen met haar maatje. De dynamiek met vier paarden liet dat niet toe.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:41

Ik denk dat het erg paard afhankelijk is. Mijn paard werd juist erg stijf van het op stal staan, maar lag wel elke nacht. Nu zie ik hem in de winter minder liggen, maar hij is ook zelden stijf. Hij vindt het ook helemaal niet meer prettig om op stal te staan, daar doe ik hem echt geen plezier mee.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 17:45

Paardafhankelijk en afhankelijk van de mogelijkheden binnen waar het woont schat ik zo in.

Mijn reactie komt denk ik voort uit wat ik meer dan eens heb gezien: dat eigenaren hebben besloten dat het paard per se 24/7 buiten "moet" terwijl de omstandigheden er eigenlijk niet geschikt voor zijn.