[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:22

De mijne had altijd een enorme eetlust, wat door de prascend soms minder is. Ik doseer haar medicatie op geleide van eetlust. Als ze slechter eet gaat de dosering omlaag. Werkt goed voor ons. Hooi en gras eet ze gelukkig wel altijd.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:48

Pandora2 schreef:
Ethelate schreef:
Hoeveel wisseling zien jullie in de eetlust?
Aangezien mijn paard nooit echt een goede eter is geweest vrees ik daar het meest voor.

Hier ene merrie niks abnormaal wat betreft eetlust. Vreet nog steeds alles wat los en vast zit. :D
Andere merrie eet met korte periodes enkel hooi en gras en laat de brokjes liggen. Dit is het enige verschil met vroeger wat ik hier merk wat betreft eetlust.
Staan beide al jaren op prascend.

Mijn merrie eet al jaren met periodes slecht, allerlei merken voer geprobeerd, gaat het 4 maanden goed en ineens besluit ze om het niet meer te eten. En het maakt dan niet uit, al laat je het liggen, al haal je het weg, al sla je haar over met voerbeurten, het boeit haar gewoon niet. In slechte periodes wel eens 5 voerbakken in haar stal gezet, met verschillende lekker dampende slobbers, muesli's enz.. in de hoop dat ze iets wilde. Is het hooi niet goed genoeg, laat ze het liggen..
De ene keer zijn appels favoriet, week later neemt ze geen appel aan.
Al staan ze in een volle wei, vreet elk paard zich rond, na even eten loopt ze rond, staat dromerig rond te kijken.. Ze zal zichzelf niet dik eten.
Dit is altijd al zo geweest en afgelopen 10 jaar van alles geprobeerd, gebit is elk jaar gecontroleerd/behandeld. Als ze slecht eet haal ik er altijd een DA bij, bloedonderzoek, mest onderzoek enz. Ze is meerdere keren behandeld voor maagzweren (maar dan eet ze echt niet, ook geen hooi), osteo, natuurgeneeskundige, paardenfluisteraar, iedereen heeft er naar mogen kijken/voelen, niemand weet de oorzaak.
Dus dat eten is mijn grootste zorg.
Tijdens het opbouwen van prascend was het ook alleen hooi en gras en nu is het dus elke dag feest als ik zie dat ze haar bak leeg gegeten heeft :D

Marcella

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:31

Slecht eten zijn inderdaad periodes. Beste eet hij met slecht en regenachtig weer. Droger stabieler weer heeft hij minder interesse in voer.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:28

Weten jullie een goede vitaminel mineralen brok of koek of iets? Ik heb nu summerfit, maar wil graag iets met minder suiker.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:54

lailapri schreef:
Met een dierenarts en andere acupuncturist de ziekte verder uitgeplozen. Het is jammer dat er nog veel niet duidelijk is.

Mijn dierenarts gaf aan dat er 2 zenuwen lastig gaan doen. De een vertoond strofe terwijl een ander gaat woekeren. Weet iemand hier meer over? Een kapotte en afgestorven zenuw zou met acupunctuur zo goed als niet te behandelen zijn. Maar woekering ben ik nog niet helemaal uit. Ook is mij niet duidelijk welke zenuwen het om gaat en welke nou klachten veroorzaakt of doen ze dat beide?

Dit hoorde ik gisteren ook,dat het verhaal van de zenuwen weer nieuwe inzichten zijn..Ik ben heel benieuwd om welke zenuwen het gaat..Moet dan wel een van de craniale zenuwen zijn,maar dat zijn er ook nog heel wat ;(

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:23

kvulden schreef:
Weten jullie een goede vitaminel mineralen brok of koek of iets? Ik heb nu summerfit, maar wil graag iets met minder suiker.

Wij voeren al jaren Ultimate Balancer van Dodson&Horrell. Is niet specifiek voor Cushies, maar gewoon een goede balancer. Ze hebben ook brokjes specifiek voor Cushies, Cushcare Condition en daarvan afgeleid een supplement.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:25

Sowieso al 12 hersenzenuwen. En die zullen zich ook nog wel opsplitsen misschien?

Hoorde ook dat gezwel schijnt te krimpen van pergolide weet iemand daar meer van?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:49

Maar hersenzenuwen behandelen met naalden? Brrrr, lijkt me heel erg link.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:14

kvulden schreef:

Vitalbix :) Zijn die van mij ongelofelijk van opgeknapt.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:39

Dus als je ruim voldoende hooi en weidegang biedt en ponybrok wil vervangen dan is vitalbix volledig en zelfs beter?!

Er zijn zoveel soorten vitaminen-mineralen brokjes... ik weet het niet meer.... las ook over pavo vital, metazoa etc...

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:08

Kijk eens in het topic over vitamine korrels. Stalgenoot heeft net vanalles berekent qua waardes etc. Kwam hét beste uit je paars gezond en fit de balancer.

Wil dit voor mijn pony ook proberen maar heeft sinds de prascend een afwijkende eetlust. Soms moet ik om de maand wisselen van voer.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 06:57

Dat zal ik gaan doen dank je wel.
Er is zoveel op de markt dat ik het lastig vind worden welk product de goede is.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:36

Ik ben vanwege de suiker helemaal niet van de Pavo. Vitalbix is zo suikerarm en geconcentreerd, ik voer drie paarden een maand met een zak. Dit was voor Vitalbix:

Afbeelding
En dit een maand later:

Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:46

De balancer van Paard gezond & Fit heb ik nog zo'n 8kg voor de liefhebber (op te halen in buurt van Eindhoven), deze ruikt wel typisch en krijg het echt met geen slobber gemixt naar binnen.

Metazoa en Vitalbix zijn ook suikervrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 10:23

Metazoa eten ze bij mij allemaal niet. In theorie een geweldige brok, maar in de praktijk een dure zak die met veel moeite op is gekomen gemengd met andere smaakvollere dingen. Ze aten er gewoon omheen/ liepen er zo bij weg.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:14

Voer van D&H doen ze hier allemaal een moord voor, de balancer eten ze echt heel graag. Goed verkrijgbaar via Equiculinair.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:26

Grappig. Ik schep de supplementen gewoon zo in de voerbakken in de kudde en dan is het dringen geblazen. Ieder heeft zo zijn voorkeur die die dan een tijdje goed eet en dat wisselt dan.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:04

Ik heb ook vital bix gebruikt toen mijn paard herstellende was van zijn operatie vorig jaar. Hij deed het daar in principe heel goed op en zat lekker in zijn vel. In de zomer merkte ik dat hij toch behoefte had aan meer en ben ik weer overgestapt naar de 18 plus muesli.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:57

De mijne eet helaas de vitalbix niet maar ook ik heb een hele moeilijke eter op stal zeggen ze dat hij gewoon strond verwend is..
ze snappen niet hoe frustrerend het is dat je paard niet gewoon kan eten..
hij moet geen muslies (ja voor paar weekjes en dan klaar) geen luzerne achtig dingen.
Kuil hooi as het niet naar zijn zin is niet..
van de zomer kuil bij gevoerd van die kleine pakjes met van dat gouden kuil dat was prima voor hem en nu voer ik hem naast het kuil van stal wat hij dus bijna niet eet Duits kruiden hooi dat eet hij ook wel goed..

Kwa brokken ben ik dus ook hopeloos aan het zoeken ik wil nu de dods en horrel cush care gaan proberen maar ben zo bang dat hij het niet moet

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:58

Net met veel interesse dit topic doorgespit. Ik heb een IJslander van 25 met EOTRH en PPID. Heeft geen tanden meer en mist 2 kiezen. Ben geinteresseerd in VitalBix, heeft iemand hier ervaring mee icm EOTRH?

@ _Reneee: Ongelooflijk hoe die is opgeknapt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:38

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:54

Relien, te herkenbaar..
De slobber van Vitalbix, NutriMash gaat er nu goed in. Ik hoop dat dit zo blijft, net 2 zakken gekocht.
https://www.vitalbix.com/vitalbix-produ ... e-slobber/
Deze ruikt ook erg lekker!
Ik wissel de slobber nu dagelijks, heb 3 verschillende (Agrobs, Equifyt Zupa en NutriMash), in de hoop dat ze het zo minder snel tegen eet. 8)7

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 16:03

Mijn pony kreeg diarree van vitalbix.
Ondanks 2 weken mengen met oude voer. Toch maar terug op fiber force en agrobs natuurmix gegaan. Krijgt ook slobber van agrobs. Gaat nu super met zijn mest

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:21

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:09

Oamaru schreef:
Maris schreef:
Was er niet ergens een verband tussen EOTRH en selenium ?? Of juist molybdeen tekort ?
En hoe is je duits ? ---> https://www.dr-susanne-weyrauch.de/wenn ... sch-faulen

Ga ik niet eens proberen. :)) Hoe is jouw Duits?

Van belang zijn calcium,magnesium, koper, zink,mangaan en vit D en K om gezonde tanden te behouden.
Ook het voeren van " zoete muesli's '' moet vervangen worden door natuurlijke producten met weinig of geen toegevoegde stoffen.
Opvallend is dat veel paarden die tandproblemen krijgen, lange tijd te weinig mineralen binnen gekregen hebben.
Kuil / voordroog moet vermeden worden doordat hier op lange termijn verzuring van de darminhoud ontstaat en dit nefast is voor de tanden.

Ik wil best nog vertalen als iemand nog vragen heeft, maar die hele lap tekst is wel heeeel veel om hier even neer te poten :D

Edit; @ Oamaru Zie ik net dat jij in Dubai woont :wow: