[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniekV

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:06

Bij mij staan ze nog onder hun winterdeken, zijn eigenlijk ook nog niet aan het schuren maar ze staan aan huis dus ik houd het gewoon goed in de gaten.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:12

Mi_Amore schreef:
Ik check paardlief elke dag 2x en smeer alvast hier en daar wat met Cojosol om de boel vettig te houden.

Nog geen jeuk, maar ben aan het twijfelen om met de 15° die gaat komen toch op te leggen.

Knutjes zie/herken ik helaas niet :')

Knutjes zijn van die hordes aan vliegjes toch? Die je vaak ziet vliegen in een hele kolonie als het wat vochtiger is geweest en de zon gaat schijnen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:53

Zaterdagnacht zou het 12 graden blijven volgens buienradar, als dat effectief het geval is krijgt paardlief vrijdag de burka terug op :'(

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:36

MoniekV schreef:
xMarloes schreef:
Wat voor eczeemdeken vinden jullie fijn?
Ik ben op zoek naar een eczeemdeken voor een IJslander. Ze heeft de afgelopen 22 jaar nooit jeuk gehad, maar jeukt sinds een jaar best erg... en dan vooral rond haar hals/borst en buik.
Ze heeft nu een vliegendeken maar misschien helpt een eczeemdeken beter!? Is het nog verstandig om een deken te kopen die je ook om de oren kan doen? (halster draagt ze niet in de wei) of zakt het met elastiek niet zo erg?

En zit er een groot verschil tussen een vliegendeken (met hals) en een ezceemdeken?

Als ze nooit jeuk heeft gehad zou ik ook even verder kijken, is er iets verandert in voer of stalling?

Ik snap je reactie. Maar de DA zegt dat het door kleine vliegjes en muggen komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:22

Dan de rsih :j
Fijne sterke deken, past goed.
Een vliegendeken beschermt tegen vliegen,maar niet tegen de prik van de culioidesmug die zomereczeem veroorzaakt.
Daarom is een vliegendeken niet geschikt bij allergie.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:31

PeterVH72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:34

De RSIH staat momenteel bij agradi aan 30%
Ze heeft wel geen gesloten buikflap zoals bvb Boett wel heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:36

Bij appie sluiten de 2 delen van de buikflap,( want er zit wel degelijk iets aan alleen niet uit 1 stuk.
over elkaar heen hoor, zijn buik is dus volledig beachermt :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:39

Afbeelding

Zo zit het bij appie.
Appie is 1m38

En de 2 delen van de buikflap sluiten bij hem over elkaar heen,zijn buik is dus beschermt

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:52

Deken zit indd mooi! Onze ijslander is in de 1.40 dus dan zal die ongeveer hetzelfde liggen! Welke maat is dat die jij hebt?

@PeterVH72 bedankt voor de tip!

PeterVH72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:13

xMarloes schreef:
@PeterVH72 bedankt voor de tip!

Geen dank :)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:00

Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd of jullie me misschien kunnen helpen. Ik heb een merrie die sinds ongeveer oktober/november erge jeuk heeft. Ze heeft dit in de zomer niet en ik heb haar inmiddels 4jr op stal, nooit gehad! We hebben al een heleboel geprobeerd; DA er een paar keer bij gehad, maar niets lijkt te helpen. Wormspuiten, sebacil 4x (tegen luizen), imaverol, psyllium tegen zand in de darmen, een cortison injectie, gewoon even niks doen, een kuurtje voor zuivering van de lever ed (Equilin Immuno), enzovoort.. Dekens al vaak gewassen, strooisel veranderd en inmiddels dan ook maar voer veranderen.
Ze kreeg erg weinig krachtvoer (2x een kwart Besterly muesli) + Equilin Balancer voor de vitaminen. Dit omdat ze meer dan genoeg energie heeft en niet moeilijk dik te krijgen is. Echt een probleem met suikers kan ik me dus niet voorstellen. Wel kreeg ze daar afwisselend wel eens een klein beetje Speedibeet naast of Cavalor Fiber Force naast, zodat ik de Balancer er doorheen kon mengen. Sinds kort krijgt ze de Besterly muesli (=veel suiker) niet meer, maar alleen Cavalor Fiber Force en een klein beetje Speedibeet + Balancer. Zou goed moeten zijn, zou je zeggen...

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het een allergie is.. Verder hebben we (volgens mij?) alles uitgesloten. Ze wordt er naar mijn idee nu ook moe van, wat ik niet meer dan logisch vind, de hele dag jeuk is vreselijk. In het begin was het ook heel erg aan haar staart (vandaar mijn gedachte 'wormen'), maar inmiddels is het alleen nog bijten aan haar lijf (kont + romp). Haar manen en hals zit ze nooit aan.
Ze glimt verder mooi en is super in conditie. Loopt op Z2 niveau.

Ik vind het zo sneu en ze bijt ook totdat het kaal wordt, dus ze zal er echt veel last van hebben.

Wie heeft nog een idee? We hebben nu vanmiddag de Cavalor ingeruild voor Pavo Nature's Best (dit kreeg ze een jaar geleden en dat ging prima).

De dierenarts weet het trouwens ook niet meer, die wilde alleen een of andere ontstekingsremmer/pijnstiller gaan geven, maar dat zag ik nog niet zo zitten.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:17

Heb je foto's van hoe de kale plekken eruit zien? Ik denk aan een allergie en zou eigenlijk geen Pavo natures best gaan voeren omdat daar veel kruiden etc inzitten wat weer een reactie kan veroorzaken.

Ik ben met mijn paard ook ruim een half jaar bezig geweest en hij was er ook echt ziek van maar hij is waarschijnlijk allergisch voor stro en het voer wat hij kreeg (gewone basisbrok).

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:18

Mi_Amore schreef:
Zaterdagnacht zou het 12 graden blijven volgens buienradar, als dat effectief het geval is krijgt paardlief vrijdag de burka terug op :'(

Ik denk dat je in de war bent met de dagtemperatuur! 'S Nachts is het nog veel kouder hoor! ;-)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:22

@hoipiepeloii, mijn merrie heeft ook vaak alkergische plekjen due ze kaal schuurt, met name in voorjaar en najaar. Ze heeft ooit haar billen zo helemaal kaal geschuurd tot het stuk ging. DA kan ook de oorzaak niet vinden, net als jij van alles onderzocht en uitgeprobeerd, maar niks helpt.
Enige oplossing is de symptoombestrijding en dat lukt met hydrocortiderm zalf. Dat stopt de jeuk, en daarmee het schuren waardoor de plekken genezen en de haartjes weer aangroeien.

Heb net weer zo'n sessie achter de rug met haar, net inmiddels weer onder controle en haarhroei terug voordat ze haar SIH weer op moet ...

PS worden je dekens toevallig met een bepaald wasmiddel gewassen?

Mijn merrie is idd ook alkergisch voor stro, als ze erop ligt, daar kan haar huid niet tegen, ze staat mu op zaagsel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:10

Hoipiepeloii ( wat een naam haha)
Ja jee kan zoveel zijn he.
Staat je paard veel binnen?
Allergie voor schimmel komt namelijk ook nog wel eens voor, dan zou buiten zetten moeten helpen :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:05

simodi schreef:
Mi_Amore schreef:

Ik denk dat je in de war bent met de dagtemperatuur! 'S Nachts is het nog veel kouder hoor! ;-)

Buienradar zegt wel degelijk dat het warm gaat worden die nacht :(

http://www.buienradar.be/weer/melsele/b ... 66#5daagse

Ik smeer paardlief elke ochtend en avond even preventief in met Equi Protecta aan de manen en Cojosol aan de uier.

Elke dag de deken af is een dag af :)

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 15:42

Heeft ER al iemand zijn deken op gedaan bij hun dier tegen de ZE

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:59

Ik!

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:11

Ik ga straks kijken of hij al jeukies heeft... De nachten worden warmer dus de kans is groot dat hij weldra op zal liggen!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:13

Hier al twee weken.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:02

Mijne nu 1,5 week :)

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:17

Hier sinds zaterdag, de manen zaterdag gewassen en ingesmeerd en daarna de deken erop gedaan

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:21

brigitte2 schreef:
Ik vond de derfen (clear( verschrikkelijk stinken. Moet je echt steeds handschoenen bij aan doen. Daarbij vind ik de TKC loition beter werken en zuiniger in gebruik

Bedankt voor de reactie! Ik ga eens TKC zoeken en proberen.. Vorig jaar eczeemdeken (die werd gesloopt) en gewone vliegenspray en dat hielp redelijk, maar niet perfect. Hij staat nu met paarden die niet zulke sloopneigingen hebben dus ik hoop dat de deken dit jaar heel blijft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:26

tkc trekt ook sneller in waardoor mijn haflinger niet de hele zomer met zwarte zandmanen loopt (zoals bij derfen) TKC heb ik gekocht bij Agradi, daar heb je het regelmatig met korting! Hopelijk blijven je dekens idd heel!