[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:04

Wat voor voeding en weidegang krijgt jouw paard in de zomer einafets?

einafets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:13

Hallo,

ze krijgt hooi en liep in een paradise paddock met andere tinkers. Op de track zelf stond (bijna) geen gras en af en toe mochten ze de weide in. Ze kreeg geen bijvoedig en stond eigenlijk een beetje te dik.Ze staan wel dicht bij het bos en er waren altijd veel muggetjes. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ze ontzettend geïrriteerd was na het ontwormen en vaccineren. Ze is zeer, zeg maar hypergevoelig voor vaccinaties. Ze komt zot als je haar moet prikken...
Ik heb nu een homeopathische da laten komen en die zegt dat haar darmflora helemaal niet ok is en dat het paard teveel gifstoffen in haar lichaam heeft, waardoor ze zo gevoelig reageert op muggeprikjes... Ze krijgt nu zinksuppl en knoflookpoeder. Ze moet ook omega3 olie nemen, maar die vindt ze vies ( ruikt ook naar vis..)
Sedert september staat ze op een andere plek, door omstandigheden ... zoals steeds zeker. Daar is nu oud raaigras dat niet meer gehooid is. Ze krijgt momenteel mooi droog hooi (langesteel) en af en toe stro. De weide wordt steeds strontvrij gemaakt om de 2 dagen. Het werk is nu ook minder, de piste is nog niet af en ontzettend modderig ;-( en de weide tjah is eigenlijk ook aan 't gaan ... zoals overal zeker. Ze staat in een inloopstal samen met nog een tinker en een koudbloed...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:15

Overgewicht is bij mijn paard ook een gigantische trigger.
Mijn paard gaat enkel op hooi tenzij er een stuk wei goed afgegeten is, dan gaat ze daar een klein weekje een paar uurtjes per dag op.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:37

einafets schreef:
Hallo,

ze krijgt hooi en liep in een paradise paddock met andere tinkers. Op de track zelf stond (bijna) geen gras en af en toe mochten ze de weide in. Ze kreeg geen bijvoedig en stond eigenlijk een beetje te dik.Ze staan wel dicht bij het bos en er waren altijd veel muggetjes. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ze ontzettend geïrriteerd was na het ontwormen en vaccineren. Ze is zeer, zeg maar hypergevoelig voor vaccinaties. Ze komt zot als je haar moet prikken...
Ik heb nu een homeopathische da laten komen en die zegt dat haar darmflora helemaal niet ok is en dat het paard teveel gifstoffen in haar lichaam heeft, waardoor ze zo gevoelig reageert op muggeprikjes... Ze krijgt nu zinksuppl en knoflookpoeder. Ze moet ook omega3 olie nemen, maar die vindt ze vies ( ruikt ook naar vis..)
Sedert september staat ze op een andere plek, door omstandigheden ... zoals steeds zeker. Daar is nu oud raaigras dat niet meer gehooid is. Ze krijgt momenteel mooi droog hooi (langesteel) en af en toe stro. De weide wordt steeds strontvrij gemaakt om de 2 dagen. Het werk is nu ook minder, de piste is nog niet af en ontzettend modderig ;-( en de weide tjah is eigenlijk ook aan 't gaan ... zoals overal zeker. Ze staat in een inloopstal samen met nog een tinker en een koudbloed...

chia zaad bavat enorm veel omega 3.en andere goede dingen hier vind je er wat over.ik ga dit voor mezelf en de dieren ook proberen hier de link over dieren http://www.chiazaden.nl/over-chia-zaden ... uisdieren/

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:26

elke homeopaat zegt dat paarden een verstoorde darmflora hebben en dat ze daarom vol zitten met giftsoffen en reagren op vliegjes.

maar het is ook zo,paarden met zomereczeem hebben een overprikkeld imuunsysteem wat meestal voortkomt uit een overbelasting van gifstoffen in het lichaam.
waarom dan het ene paard wel zomereczeem krijgt en het andere niet zijn ze nog niet achter en er is nog steeds geen remedie tegen.
knapt een dier dus op na behandeling van een homeopaat dan heeft het eigenlijk geen echte zomereczeem,maar een aantal klachten wat voorkomt uit ontregeling van het lichaam.

;)
appie is gereinigd tot en met,en blijft gewoon allergisch voor vliegenprikken.
nou ja ,prima, met een deken op gaat het goed

einafets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:42

@ellepel,

hoe reinig je je paardje best??

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:14

Iemand een idee voor mijn 'probleem'?

Mijn paard heeft dit jaar niet geschuurd (jeej :D ) maar is wel een stuk manen kwijt...
De hals van de deken plooit op 1 punt samen waardoor de manen verstikken vermoed ik.
Zou het helpen om de plakker van de RSIH op die plaats niet vast te maken?
Of moet ik de hals gaan inkorten?

Zo zonde namelijk, een gat in die manen door een deken :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:51

einafets schreef:
@ellepel,

geen flauw idee :D

de een zegt dat je dan met een middel als drainage compositum kunt doen...heb ik wel gebruikt en heb daar wel positief resultaat van gezien.
een ander zegt dat je het "fabriekje"van het paard moet aanpakken,dus de darmen..met een goede probiotica en een goed dieet.
weer een ander zweert bij een osteopaat(heb ik gedaan,maar die komt er bij appie nooit meer bij,slechte ervaringen mee)

ik heb echt geen idee, er zijn zoveel middeltjes en middelen die als reinigend worden bestempeld.
ik heb bij appie ontzettend veel geprobeerd en afgezien van een wat mooiere vacht of betere mest zit zijn zomereczeem er nog steeds

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:37

ellepel schreef:
einafets schreef:
@ellepel,

geen flauw idee :D

de een zegt dat je dan met een middel als drainage compositum kunt doen...heb ik wel gebruikt en heb daar wel positief resultaat van gezien.
een ander zegt dat je het "fabriekje"van het paard moet aanpakken,dus de darmen..met een goede probiotica en een goed dieet.
weer een ander zweert bij een osteopaat(heb ik gedaan,maar die komt er bij appie nooit meer bij,slechte ervaringen mee)

ik heb echt geen idee, er zijn zoveel middeltjes en middelen die als reinigend worden bestempeld.
ik heb bij appie ontzettend veel geprobeerd en afgezien van een wat mooiere vacht of betere mest zit zijn zomereczeem er nog steeds

je hebt ook groeneleem

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:14

Hallo beste mensen,

Ik heb in dit topic al eens eerder gezeten met mijn amerikaans merrietje Empty die enkele weken na het scheren haar manenkam en lichaam helemaal kapot beet. Dit is helemaal genezen.

Nu zet ik sinds gisteren avond mijn hengst binnen op stal welke ik nu 1,5 maand heb ongeveer en kom ik vanochtend in stal is zijn hele staart ala pleeborstel.. Hij schuurt de rechterkant van zijn staart tot bloedens toe en het voelt ook heel plakkerig aan.. Als ik eraan wil komen dan doet het hem ook echt zeer.. Ik heb geen foto of iets maar misschien weten jullie wat het kan zijn? In de weide staat één paal waar hij zich aan zou kunnen hebben schuren maar toen zag ik er niks aan of de paal stond te laag...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:24

Dustinlover schreef:
Hallo beste mensen,

Ik heb in dit topic al eens eerder gezeten met mijn amerikaans merrietje Empty die enkele weken na het scheren haar manenkam en lichaam helemaal kapot beet. Dit is helemaal genezen.

Nu zet ik sinds gisteren avond mijn hengst binnen op stal welke ik nu 1,5 maand heb ongeveer en kom ik vanochtend in stal is zijn hele staart ala pleeborstel.. Hij schuurt de rechterkant van zijn staart tot bloedens toe en het voelt ook heel plakkerig aan.. Als ik eraan wil komen dan doet het hem ook echt zeer.. Ik heb geen foto of iets maar misschien weten jullie wat het kan zijn? In de weide staat één paal waar hij zich aan zou kunnen hebben schuren maar toen zag ik er niks aan of de paal stond te laag...

vreemd dat hij nu begint met schuren.ik heb ook een pony en deze heeft geen exceem maar ze schuurt wel de staart als ik deze niet insmeer met derfen of iets anders vettigs(want kan nu niet wassen),in de zomer is 1x per week wassen ook voldoende.de staart is wat droog schilferig(hele kleintjes,van de droge huid).ik vind het net zo iets als roos.misschien eens goed wassen als dat bij jou mogelijk is

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:51

Zomereczeem is het niet, de mugjes die het veroorzaken zijn nu niet actief. Misschien een schimmel, of worm? Een andere vorm van eczeem kan natuurlijk wel, droge huid kan goed jeuken!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:51

Ik heb gisteren zijn staart een de aanzetbvan de staart gewassen met sebacil en vannochtend had die gewoon een glad staartje.. Hij gaat vrijdag toch kaal omdat die getraint moet worden dus als het luis is ofzo dan moet ik het dan zien denk ik. Hopelijk is het maar eenmalig maar hij heeft er echt pijn aan. Hij is 5 jaar en heeft nognooit ergens last van gehad. Maja hoop heel erg dat het nu over is voor hem en mij haha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:48

Dustinlover schreef:
Hallo beste mensen,

even kijken of hij last heeft van aarsmade misschien?

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:23

Mijn paardje scheurt niet meer *D

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:06

Mi_Amore schreef:
Iemand een idee voor mijn 'probleem'?

Mijn paard heeft dit jaar niet geschuurd (jeej :D ) maar is wel een stuk manen kwijt...
De hals van de deken plooit op 1 punt samen waardoor de manen verstikken vermoed ik.
Zou het helpen om de plakker van de RSIH op die plaats niet vast te maken?
Of moet ik de hals gaan inkorten?

Zo zonde namelijk, een gat in die manen door een deken :(

Dit heb ik ook, ongeveer de helft van haar manenkam is er af, totop een cm of 12 ofzo.
Ik denk niet dat hals inkorten handig is, als ze grazen hebben ze die lengte toch nodig. Mijn paard heeft een hele korte hals maar heeft deze lengte toch nodig voor grazen.
Ik heb ook de oplossing nog niet, ze heeft dit jaar voor het eerst de deken opgehad.
Ik ga volgend jaar proberen de manen wat sterker proberen te houden door een smeerseltje of spray ofzo, maar ik ben er nog niet helemaal uit...

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:14

Mijn paard schuurt haar billen en haar hoofd. Dit kan toch geen zomerexceem meer zijn. Misschien van de zomer maar even een bloedtestje?

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:08

Zomereczeem kan nu echt niet meer, knutten zijn niet meer actief zoals al eerder gezegd.
Misschien allergisch ergens anders voor, of schimmel luis etc. Er kunnen zoveel dingen zijn waardoor ze kunnen gaan schuren.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:21

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:33

Nashwa heeft niet meer geschuurd sinds ze hier staat (terwijl ze in belgië tot op de dag van ophalen schuurde) dus wie weet... :) Heb wel gemerkt dat ze veel behoefte had aan een liksteen, inmiddels laat ze het ding redelijk met rust maar de eerste paar dagen was het haar nieuwe beste vriendje, dus er zal toch een tekort hebben gezeten :)

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:40

Een liksteen heeft de merrie ook. en die is ook binnen de korste keren op. DA houdt vol dat het zomerexceem blijft. We hebben voer van PAVO speciaal voor de vacht. En ze zit ook beter in haar velletje. Helaas blijft het schuren aanwezig

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:42

Moet wel zeggen dat mijn ervaring met pavo is dat ze ervan gaan schuren...maar wellicht is dat soort-gebonden. heb er wel al meerderen over gehoord, maar wil zeker niet beweren dat pavo per definitie slecht is hoor :) Maar goed, misschien iets om te bekijken?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:24

Het gaat hier erg goed!!! Krijg complimenten dat hij er zo goed uit gaat zien!!
MAAR...... wat doen we met enten. Hij is nog nooit geent, maar moet wel een keer....
Ook omdat ik hem wil laten castreren in het vroege voorjaar(tetanus).
Dus hij moet de dubbele enting nog hebben. Liefst in januari gelijk???

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:41

(ruim) voor het eczeemseizoen aan in elk geval! Eigenlijk had je het beter vorige maand ook al kunnen doen denk ik aangezien je hem in het voorjaar ook wilt laten castreren, wat ook weer een belasting (en soms trigger) kan zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:34

amyz schreef:
Moet wel zeggen dat mijn ervaring met pavo is dat ze ervan gaan schuren...maar wellicht is dat soort-gebonden. heb er wel al meerderen over gehoord, maar wil zeker niet beweren dat pavo per definitie slecht is hoor :) Maar goed, misschien iets om te bekijken?

Pavo zorgt bij veel paarden voor jeuk,ik zou een ander voer kiezen