Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
essiedepessie schreef:liempje schreef:Ik heb begrepen dat meldingsplicht automatisch ruimen betekent. Ik ga dit dus niet tekenen. Als iedereen nou eens op zijn stal blijft en de deuren op slot doet dan is deze hele aktie niet nodig! Zo moeilijk is het allemaal toch niet!!![]()
Doe niet zo gek...
Angela schreef:Oke, dat is al een deel van het antwoord. Enten heeft dus alleen zin als je dat bij alle dieren doet, anders zal een geent dier na 2 maanden alweer ziek kunnen worden? En blijkbaar maakt een drager geen antistoffen aan, net als dat de enting maar kort werkt als de rest van de paarden niet geent zijn? Of lees ik het verkeerd?
Luckystory schreef:Ik ben het helemaal eens met Lovely en vind deze hele heisa eerlijk gezegd een beetje ironisch.
Er zijn elk jaar stallen die met rhino te maken hebben.
Sommige stallen hebben er zelfs jaar na jaar ermee te maken. En er is niemand die er van wakker ligt, het wordt nergens gemeld en het is al zeker niet algemeen bekend.
Dus waarom nu opeens iedereen panikeert?![]()
Zo'n uitbraak op een stal hoeft trouwens nergens vandaan te komen. Het overgrote deel van de paarden is immers sowieso al drager.
Dus wanneer een dier zelf ziek wordt en het virus opnieuw gaat uitscheiden en het stalklimaat is misschien niet helemaal optimaal of enkele dieren zijn niet in superconditie, krijgt het virus al gauw de ruimte om rond te gaan op zo'n stal.
Besmetting hoeft dus helemaal niet van buitenaf te komen.
Pieteritus1 schreef:Daar ben ik het niet mee eens.
Waarom bijv. mijn ruinen enten? De abortusvariant heeft totaal geen impact op hen en de neuro-variant daar is niet eens van bekend of het vaccin ook maar íets doet.
Tel daarbij op een paard wat heel makkelijk ziek wordt van entingen, nóg een reden om het niet te doen.
Een hoop kosten op je hals halen en risico op een ziek paard (ondanks of dankzij) entingen, mij niet gezien.
Sassy4barrel schreef:kijk even naar filmpje van hart van nederland over de veerkracht, paarden die in hangmatten hangen, heel bedrijf - manege die bijna ten onder gaat. Paard wat ingeslapen moest worden, 50 paarden ziek ... genoeg reden om wakker van te liggen vind ik
liempje schreef:Ik heb begrepen dat meldingsplicht automatisch ruimen betekent. Ik ga dit dus niet tekenen. Als iedereen nou eens op zijn stal blijft en de deuren op slot doet dan is deze hele aktie niet nodig! Zo moeilijk is het allemaal toch niet!!![]()
liempje schreef:Luckystory schreef:Ruimen voor rhino wat een immense grap![]()
Dan moet je tussen de 50% en de 100% van alle paarden gaan afmaken
En daarom moeten sommige mensen een gaan nadenken waar ze mee bezig zijn. Lekker domme aktie zo een petitie.
Renske_ schreef:Hoe kom je dr bij dat melden ruimen betekend?? Melden is juist goed dan weet iedereen waar de rhino is en weet je ook wat er wel/niet kan en of je weer veilig met je paard op pad kan, hoefsmid kan laten komen etc ipv de paniek die er nu is.
Luckystory schreef:Ruimen voor rhino wat een immense grap![]()
Luckystory schreef:Sassy4barrel schreef:kijk even naar filmpje van hart van nederland over de veerkracht, paarden die in hangmatten hangen, heel bedrijf - manege die bijna ten onder gaat. Paard wat ingeslapen moest worden, 50 paarden ziek ... genoeg reden om wakker van te liggen vind ik
Ja, maar het heeft absoluut niets met 'verspreiding' te maken.
Zoiets gaat rond op een bedrijf met heel soms wat collateral damage.
Maar het gaat niet rond in een gebied.
De kans dat de ziekte vanuit het bedrijf zelf komt is veel groter!
T'is geen griep hoor.
Bloodymary schreef:Luckystory schreef:Ruimen voor rhino wat een immense grap![]()
Dat was een paar jaar geleden met kippen ook het geval hoor. Die moesten 100 % geruimd worden, zelfs de 4 kipjes die hier in de achtertuin liepen. Dat kan bij paarden ook zo maar geboden worden hoor, het kabinet is hier gek genoeg voor. Al zullen de vergoedingen wat hoger zijn in dat geval. Maar daarom, denk na voor je zo'n petitie tekent.
Wendy schreef:Renske_ schreef:Hoe kom je dr bij dat melden ruimen betekend?? Melden is juist goed dan weet iedereen waar de rhino is en weet je ook wat er wel/niet kan en of je weer veilig met je paard op pad kan, hoefsmid kan laten komen etc ipv de paniek die er nu is.
Precies.
Of willen jullie zeggen dat de meldingsplicht bij mensen ook ruimen betekent?
Renske_ schreef:liempje schreef:
En daarom moeten sommige mensen een gaan nadenken waar ze mee bezig zijn. Lekker domme aktie zo een petitie.
Nee jij moet nadenken!
Die petitie mbt meldingsplicht heeft totaaaaaaaal niets met ruimen te maken, hoe je daar nou weer bij komt???
De besmette stallen die het nu hebben gemeld zijn ook niet geruimd hoor!
Teddy321 schreef:stef schreef:Toch opvallend, want ik rij zelf helemaal geen wedstrijden maar wist vrijdag al dat het niet doorging
Das gek, het is vrijdagmiddag pas besloten. En toen stonden de stallen in Ermelo al vol!
Luckystory schreef:Ik ben het helemaal eens met Lovely en vind deze hele heisa eerlijk gezegd een beetje ironisch.
Er zijn elk jaar stallen die met rhino te maken hebben.
Sommige stallen hebben er zelfs jaar na jaar ermee te maken. En er is niemand die er van wakker ligt, het wordt nergens gemeld en het is al zeker niet algemeen bekend.
Dus waarom nu opeens iedereen panikeert?![]()
Zo'n uitbraak op een stal hoeft trouwens nergens vandaan te komen. Het overgrote deel van de paarden is immers sowieso al drager.
Dus wanneer een dier zelf ziek wordt en het virus opnieuw gaat uitscheiden en het stalklimaat is misschien niet helemaal optimaal of enkele dieren zijn niet in superconditie, krijgt het virus al gauw de ruimte om rond te gaan op zo'n stal.
Besmetting hoeft dus helemaal niet van buitenaf te komen.
Bloodymary schreef:Dat was een paar jaar geleden met kippen ook het geval hoor. Die moesten 100 % geruimd worden, zelfs de 4 kipjes die hier in de achtertuin liepen. Dat kan bij paarden ook zo maar geboden worden hoor, het kabinet is hier gek genoeg voor. Al zullen de vergoedingen wat hoger zijn in dat geval. Maar daarom, denk na voor je zo'n petitie tekent.
Bloodymary schreef:Luckystory schreef:Ruimen voor rhino wat een immense grap![]()
Dat was een paar jaar geleden met kippen ook het geval hoor. Die moesten 100 % geruimd worden, zelfs de 4 kipjes die hier in de achtertuin liepen. Dat kan bij paarden ook zo maar geboden worden hoor, het kabinet is hier gek genoeg voor. Al zullen de vergoedingen wat hoger zijn in dat geval. Maar daarom, denk na voor je zo'n petitie tekent.