Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:20

@ Angela.
Een drager van het herpes virus kan eerder ziek worden dan een niet drager.
Zodra een drager een verminderde weerstand heeft kan het virus de kop opsteken.
Een niet drager word alleen ziek als hij besmet word geraakt.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:21

essiedepessie schreef:
liempje schreef:
Ik heb begrepen dat meldingsplicht automatisch ruimen betekent. Ik ga dit dus niet tekenen. Als iedereen nou eens op zijn stal blijft en de deuren op slot doet dan is deze hele aktie niet nodig! Zo moeilijk is het allemaal toch niet!! :(

Doe niet zo gek...

Hoezo doe niet zo gek? Wat bedoel je daarmee?

Anoniem

Angela schreef:
Oke, dat is al een deel van het antwoord. Enten heeft dus alleen zin als je dat bij alle dieren doet, anders zal een geent dier na 2 maanden alweer ziek kunnen worden? En blijkbaar maakt een drager geen antistoffen aan, net als dat de enting maar kort werkt als de rest van de paarden niet geent zijn? Of lees ik het verkeerd?

De afweer gaat een beetje in golfbewegingen na enten en na blootstelling aan het virus zelf.

Sassy4barrel

Luckystory schreef:
Ik ben het helemaal eens met Lovely en vind deze hele heisa eerlijk gezegd een beetje ironisch.
Er zijn elk jaar stallen die met rhino te maken hebben.
Sommige stallen hebben er zelfs jaar na jaar ermee te maken. En er is niemand die er van wakker ligt, het wordt nergens gemeld en het is al zeker niet algemeen bekend.
Dus waarom nu opeens iedereen panikeert? :o?

Zo'n uitbraak op een stal hoeft trouwens nergens vandaan te komen. Het overgrote deel van de paarden is immers sowieso al drager.
Dus wanneer een dier zelf ziek wordt en het virus opnieuw gaat uitscheiden en het stalklimaat is misschien niet helemaal optimaal of enkele dieren zijn niet in superconditie, krijgt het virus al gauw de ruimte om rond te gaan op zo'n stal.
Besmetting hoeft dus helemaal niet van buitenaf te komen.

kijk even naar filmpje van hart van nederland over de veerkracht, paarden die in hangmatten hangen, heel bedrijf - manege die bijna ten onder gaat. Paard wat ingeslapen moest worden, 50 paarden ziek ... genoeg reden om wakker van te liggen vind ik

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:22

Ruimen voor rhino wat een immense grap _O-
Dan moet je tussen de 50% en de 100% van alle paarden gaan afmaken :+

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:22

nou ,krijg gisteren toch weer iets aparts te horen , manege hier heeft uit voorzorg besloten dat hun paarden op eigen terrein blijven , dit om besmetting te voorkomen ,hartstikke positief zou je denken , maar de deuren blijven wel gewoon op en voor paarden van buitenaf......want hun eigen dieren zijn ingeent.....thja ,,als je dan dieren van buitenaf nog steeds op je terrein toelaat heeft heel die regeling toch geen nut??? (er rijden oa 3 particuliere verenigingen )

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:23

Pieteritus1 schreef:
Daar ben ik het niet mee eens.
Waarom bijv. mijn ruinen enten? De abortusvariant heeft totaal geen impact op hen en de neuro-variant daar is niet eens van bekend of het vaccin ook maar íets doet.
Tel daarbij op een paard wat heel makkelijk ziek wordt van entingen, nóg een reden om het niet te doen.
Een hoop kosten op je hals halen en risico op een ziek paard (ondanks of dankzij) entingen, mij niet gezien.

Idd hier hengst & ruin, dan heeft enten weinig zin.
Drachtig zullen ze nooit zijn, tegen de neurologische variant werkt enten niet en ik ken meerdere paarden die flink ziek zijn geweest na de enting en die ellende wil je ze dan 2x.per jaar aan doen??
Nee hoor hier geen rhino entingen.

Andere post over meldplicht ben ik het wel mee eens, en dat zou er ook voor droes of andere besmettelijke gevaarlijke ziektes moeten zijn, dan weet je iig wat er waar heerst en waar je aan toe bent.

kiki1976

Ik meen ergens lezen te hebben dat ca 30% van alle paarden drager is van rhino

liempje

Luckystory schreef:

En daarom moeten sommige mensen een gaan nadenken waar ze mee bezig zijn. Lekker domme aktie zo een petitie.

Luckystory

Sassy4barrel schreef:
kijk even naar filmpje van hart van nederland over de veerkracht, paarden die in hangmatten hangen, heel bedrijf - manege die bijna ten onder gaat. Paard wat ingeslapen moest worden, 50 paarden ziek ... genoeg reden om wakker van te liggen vind ik

Ja, maar het heeft absoluut niets met 'verspreiding' te maken.
Zoiets gaat rond op een bedrijf met heel soms wat collateral damage.
Maar het gaat niet rond in een gebied.
De kans dat de ziekte vanuit het bedrijf zelf komt is veel groter!
T'is geen griep hoor.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:26

liempje schreef:
Ik heb begrepen dat meldingsplicht automatisch ruimen betekent. Ik ga dit dus niet tekenen. Als iedereen nou eens op zijn stal blijft en de deuren op slot doet dan is deze hele aktie niet nodig! Zo moeilijk is het allemaal toch niet!! :(

Hahaha iets met een klok en een klepel.... :+

Hoe kom je dr bij dat melden ruimen betekend?? Melden is juist goed dan weet iedereen waar de rhino is en weet je ook wat er wel/niet kan en of je weer veilig met je paard op pad kan, hoefsmid kan laten komen etc ipv de paniek die er nu is.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:28

liempje schreef:
Luckystory schreef:

En daarom moeten sommige mensen een gaan nadenken waar ze mee bezig zijn. Lekker domme aktie zo een petitie.

Nee jij moet nadenken!
Die petitie mbt meldingsplicht heeft totaaaaaaaal niets met ruimen te maken, hoe je daar nou weer bij komt???
De besmette stallen die het nu hebben gemeld zijn ook niet geruimd hoor!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:29

omdat het idd geen griep is, hebben wij bij ons op stal besloten om de paarden niet meer mee te nemen naar de club, geen wedstrijden te rijden , en alleen nog op eigen terrein te rijden en in het aangrenzende bos , en indien er in het bos een tegemoetkomend paard is ,dan draaien we om en rijden het eerste de beste andere ruiterpad in ,zodat we elkaar niet hoeven te passeren.
ook wordt er nu rekening gehouden met wie er nog op het terrein komt, mensen van buitenaf worden zoveel mogelijk geweerd ,en mogen zowieso niet bij de paarden in de buurt komen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:29

Renske_ schreef:
Hoe kom je dr bij dat melden ruimen betekend?? Melden is juist goed dan weet iedereen waar de rhino is en weet je ook wat er wel/niet kan en of je weer veilig met je paard op pad kan, hoefsmid kan laten komen etc ipv de paniek die er nu is.

Precies.

Of willen jullie zeggen dat de meldingsplicht bij mensen ook ruimen betekent? :')

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:30

Luckystory schreef:

Dat was een paar jaar geleden met kippen ook het geval hoor. Die moesten 100 % geruimd worden, zelfs de 4 kipjes die hier in de achtertuin liepen. Dat kan bij paarden ook zo maar geboden worden hoor, het kabinet is hier gek genoeg voor. Al zullen de vergoedingen wat hoger zijn in dat geval. Maar daarom, denk na voor je zo'n petitie tekent.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:31

Luckystory schreef:
Sassy4barrel schreef:

Ja, maar het heeft absoluut niets met 'verspreiding' te maken.
Zoiets gaat rond op een bedrijf met heel soms wat collateral damage.
Maar het gaat niet rond in een gebied.
De kans dat de ziekte vanuit het bedrijf zelf komt is veel groter!
T'is geen griep hoor.

Deze manege ligt in het zelfde gebied als de manege waar de eerste melding was en een van de paarden van de andere stal kwam op les op deze stal. Het is dus besmettelijk en heeft met verspreiding te maken. Hetzelfde als het paard wat nu aan andere kant in het land ingeslapen moest worden omdat hij besmet was met het virus en de verschijnselen te erg werden, ook dit paard was in het besmet gebied geweest..

liempje

Het lijkt mij duidelijk genoeg dat je nu niet met je paard op pad moet en geen vreemde op het terrein moet laten komen. Ik zie alleen maar 186 pagina vol met " zal ik met mijn paard op pad gaan, zal ik op wedstrijd gaan, etc. etc.

Hoe weet jij dat meldingsplicht geen ruimen betekent?

girly_1

Liempje, doe eens een beetje minder gestresst !
Bij meldingsplicht zit er echt NIET direct een ruimingsplicht aanvast hor !!!
Ja wel maatregelen:
Denk aan vervoers verbod, of het op slot houden van stallen tijdens besmetting !
Maar GEEN ruimingsplicht, er is geen gevaar voor de volksgezondheid.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:32

Bloodymary schreef:
Luckystory schreef:

Dat was een paar jaar geleden met kippen ook het geval hoor. Die moesten 100 % geruimd worden, zelfs de 4 kipjes die hier in de achtertuin liepen. Dat kan bij paarden ook zo maar geboden worden hoor, het kabinet is hier gek genoeg voor. Al zullen de vergoedingen wat hoger zijn in dat geval. Maar daarom, denk na voor je zo'n petitie tekent.

En ruimen.... Tuurlijk zal er veel weerstand tegen zijn, maar denk eens aan die gebieden waar nu overlast is door paarden(mest), wellicht dat het daar door de locale politiek wel handig gevonden kan worden om gelijk dat probleem eens op te lossen.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:32

Wendy schreef:
Renske_ schreef:

Precies.

Of willen jullie zeggen dat de meldingsplicht bij mensen ook ruimen betekent? :')

Nee, wat men wil zeggen is dat meldingsplicht ruimen KAN betekenen.
Indien een virus niet testoppen is en maar slachtoffers blijft maken, kan men besluiten besmette gebieden te gaan ruimen. Er zijn immers best veel mensen financieel afhankelijk van de paardensector. Dan besluit men te gaan ruimen in een bepaald gebied om andere gebieden te ontzien.
Dit scenario ZOU denkbaar kunnen zijn!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:33

Renske_ schreef:
liempje schreef:

Nee jij moet nadenken!
Die petitie mbt meldingsplicht heeft totaaaaaaaal niets met ruimen te maken, hoe je daar nou weer bij komt???
De besmette stallen die het nu hebben gemeld zijn ook niet geruimd hoor!

dat staat ergens voorin dit topic beschreven.. of het klopt weet ik niet... maar ik ga geen petitie tekenen voor een meldingsplicht als ik niet zeker weet welke consequenties bij deze meldingsplicht horen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:33

Teddy321 schreef:
stef schreef:
Toch opvallend, want ik rij zelf helemaal geen wedstrijden maar wist vrijdag al dat het niet doorging

Das gek, het is vrijdagmiddag pas besloten. En toen stonden de stallen in Ermelo al vol!

kennisje van me haar dochter moest rijden en die had het vrijdag middag op facebook gezet. Maarja, als je idd een dag van te voren al aanrijdt is het wel logisch dat je daar dan al bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:34

Luckystory schreef:
Ik ben het helemaal eens met Lovely en vind deze hele heisa eerlijk gezegd een beetje ironisch.
Er zijn elk jaar stallen die met rhino te maken hebben.
Sommige stallen hebben er zelfs jaar na jaar ermee te maken. En er is niemand die er van wakker ligt, het wordt nergens gemeld en het is al zeker niet algemeen bekend.
Dus waarom nu opeens iedereen panikeert? :o?

Zo'n uitbraak op een stal hoeft trouwens nergens vandaan te komen. Het overgrote deel van de paarden is immers sowieso al drager.
Dus wanneer een dier zelf ziek wordt en het virus opnieuw gaat uitscheiden en het stalklimaat is misschien niet helemaal optimaal of enkele dieren zijn niet in superconditie, krijgt het virus al gauw de ruimte om rond te gaan op zo'n stal.
Besmetting hoeft dus helemaal niet van buitenaf te komen.

Exact, de 'besmetting' komt juist meestal niet van buitenaf.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:34

Bloodymary schreef:

Euhm, bijna alle paarden in heel Nederland, België etc... zijn drager.
Jouw paard, mijn paard etc...
We houden geen paarden meer over joh :+

En als jouw paard zich misschien niet zo lekker in zijn vel voelt dan en zijn weerstand is wat slechter, dan kan hij het ook zomaar spontaan krijgen. Net als een koortslip bij mensen. Dat is een gelijkaardig virus.
Daarom dat ik het dus zo'n onzin vind om een heel gebied dicht te gooien. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:35

Bloodymary schreef:
Luckystory schreef:

Precies, want stel nou dat er zo'n meldingsplicht komt, dan kunnen daar best hele lelijke haken en ogen aan zitten en het gevaar komt vaak van opzij.