Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:31

Een scopie is toch meer belastend als het uitproberen van abler.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:20

Wiske2 schreef:
Een scopie is toch meer belastend als het uitproberen van abler.

Hier ook zonder scopie abler gegeven en werkt als een tierelier!

Erpel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:54

Ik ga ook niet zomaar een scopie doen natuurlijk.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:20

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:14

Ik ben benieuwd Chess! Houd ons op de hoogte ajb. Mijn grote ruin was niet dol op esparcette maar misschien heb ik het te kort een kans gegeven (mede vanwege de prijs).

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:29

henshem schreef:
Ik ben benieuwd Chess! Houd ons op de hoogte ajb. Mijn grote ruin was niet dol op esparcette maar misschien heb ik het te kort een kans gegeven (mede vanwege de prijs).

Doe ik zeker! Ik heb nog even aan Astrid gevraagd het potje kan je blijven geven ook langdurig.
De esparcette is besteld. Dus we gaan het zien.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:07

Chesss schreef:
henshem schreef:

Doe ik zeker! Ik heb nog even aan Astrid gevraagd het potje kan je blijven geven ook langdurig.
De esparcette is besteld. Dus we gaan het zien.

Wat fijn!
hoeveel gr van het supplement geef jij op dit moment?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:25

Ik geef nu een klein theelepeltje denk. Mag meer hoeft niet, en zoals je ziet ik heb best groot paard

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:18

Hoi allemaal,

Ik breek hier ook even in.
Iemand ervaring met Omeprazol bij een drachtige merrie?
Hebben jullie enig idee welke merken/producten/vormen er veilig gegeven kunnen worden? Bijna overal staat dat het 'onduidelijk' is wat de effecten zijn tijdens de dracht. Omdat het nooit onderzocht is natuurlijk. Vandaar dat ik hoop op wat ervaringen :j

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:19

Misschien kun je een apotheek bellen hoe het combineerd met zwangerschap.? Of google

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:39

Lijkt me niet zo zinvol. Dat het bij vrouwen (on)veilig is bij zwangerschap, wil nog niet zeggen dat het voor merries ook geldt. Ik zou bellen met een kliniek.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:23

Als ze het niet onderzocht hebben, dan kunnen en mogen ze er niks over zeggen, maar volgens mij is het best een onschuldig medicijn. Het zorgt dat de PH van het maagzuur omhoog gaat, zodat het niet meer zo scherp is als zoutzuur. Alles beter dan maagzweren lijkt me.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:54

bij mensen remt omeprazole de opname van vitB12, maar dacht dat paarden dit zelf aanmaken. Dus dit nadeel weegt niet echt op tegen het voorkomen of helen van maagzweren.

xany

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:14

ik weet me nu geen raad meer maandag scopie
we hebben deze merrie sinds augustus vorig jaar
2 dagen nadat ze bij ons gekomen was stopte ze met eten en dairree
dierenarts erbij wat tegen diarree en pepticure maagzweer symthomen .
lekker op het gras at paar uur en stond weet tijd stil. maar een week of 3 diarree weg ging ze beter eten nog niet voldoende maar ok
in oktober ongeluk gehad box rust 4 weken jahoor weer maag symthomen weer pepticure
gezorgt dat er altijd een paard bij stond iedergeval niet alleen kan ze echt niet tegen stress
maand aan pepticure en daarna met abler verder en langzaam afgebouwd.
ging wel weer eten maar weer niet voldoende naar mijn zin,
2 maanden geleden begon ze weer reden onbekend weer maan pepticure en daarna over op de abler dat heeft ze nu nog wel lage dosering.
nu eet ze dus eigenlijk helemaal niet zo zeer weinig hooi 4 soorten in de box en sinds gister ook geen slobber meer brok kreeg ze al niet. ze kreeg vitaminen brok 50 gr eet ze ook niet meer en ook niet met slobber
gister maar op het land gezet paar uur dat eet ze gelukkig wel
maandag naar kliniek voor scopie dit klopt echt niet en ze krijgt nu zelf nog de abler
wie kent dit

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 19:39

Heeft ze wel eens slokdarmkoliek gehad?

xany

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 19:40

nee geen geen slokdarmkoliek en ook niet gewoon koliek

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:36

Is ze onderzocht op (bloed)wormen?

xany

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:48

ja helemaal worm vrij tanden ook prima

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:34

Hm hm ik kom me ook weer even melden. Afgelopen winter wel eens wat gepost en paar maanden medicatie gegeven voor haar maagzweren. Daarna heel erg goed gegaan.
1,5 maand geleden over gegaan op een nieuwe wei, met mals gras, met een nieuw maatje. Preventief dagelijks zakje Abler (ze weegt 400 kg) en s nachts op het hooi in een kaler stukje wei.
Ze blijft echter wat dunne ontlasting houden. Ze heeft ook een kuil gegraven en vermoed ik zand gegeten daaruit ondanks dat er 's ochtends nog ruim hooi over is. Vandaag met de buitenrit merkte ik ook dat ze aan het einde last had.

Wat zouden jullie doen? Abler verhogen naar 2 zakjes of toch weer pepticure spuiten? Of eerder iets van een maagwand beschermer?
Zou zelf sowieso van dat laatste eigenlijk wel eens een goed middel willen vinden wat ik in dit soort situaties langere tijd preventief kan geven.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:40

Overigens over Mastic Horse. Dat heb ik vorig jaar oktober geprobeerd maar had toen geen effect op die van mij. Een klantje van mij had er wel hele goede ervaringen mee.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:57

Soms is het gewoon moeilijk, ondanks preventief abler en gastro plus lijkt mijn paard toch nog last te hebben. Moet ik toch weer ophogen met abler.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:45

Ik sluit me hier even aan als dat goed is voor de info en de ervaringen.

We hebben nu 4 maanden een nieuw paard, 10 jarige ruin, die erg schraal kwam en heel moeizaam hooi at.
Veel huidproblemen, mok, rainrot...
Inmiddels ziet hij er gelukkig al veel beter uit ( gebit moest ook nodig behandeld worden), maar hij blijft wisselend hooi eten, houdt kale plekken en jeuk op en rond zijn hoofd en blijft wat opgetrokken achter. Ook bijt hij gericht bij poetsen van buik en borst, terwijl hij verder super lief en vriendelijk is.

In overleg met de dierenarts vanaf dinsdag op de spuiten ulcer gold gezet om te kijken wat dat doet.
We hebben nu voor 2 weken spuiten.
Ik heb gehoord dat abler een veel goedkoper alternatief is. Zit er geen verschil in de werking met de spuiten die we nu hebben?
En bestellen jullie dan bij abler zelf?
Ik zie inderdaad op die site dat de prijs aanzienlijk lager is dan van de spuiten die we nu hebben.
Wordt het goed gegeten door het voer?

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:48

Nouvel: ik kan je alleen met de laatste vraag helpen. Hier was het eerst echt lastig om de abler binnen te krijgen. Na een keer of 3 kwam ik erachter dat ze het het beste eet gewoon door de brokken. Ruikt wel wat apart, dus kan me voorstellen dat het bij kieskeurige paarden nog lastiger is.

Hier gister de laatste dag gehad van de kuur. Ze is echt ontzettend opgeknapt!! :D

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:09

petitparis schreef:
bij mensen remt omeprazole de opname van vitB12, maar dacht dat paarden dit zelf aanmaken. Dus dit nadeel weegt niet echt op tegen het voorkomen of helen van maagzweren.

Dat doet het ook bij paarden. Aanmaken doen ze normaal gesproken idd zelf (als alle andere factoren nog wel in balans zijn), maar opname is een ander verhaal. Niet voor niets dat omeprazole niet continu of langdurig verstrekt mag worden....

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:10

@Nouvel,

Abler heeft ook spuiten met pasta.

Je hoeft niet per se te kiezen voor korrels.

Tweet eet (at eigenlijk, hij is momenteel medicijnvrij) de korrels heel slecht. Steeds zoeken naar mogelijkheden om het binnen te krijgen zonder te veel voer waar hij slecht tegen kan.

Ik heb zowel spuiten als korrels gebruikt.
En toch weer terug naar de spuiten omdat dat bij Tweet makkelijker ging. (zonder halster, gewoon spuit in zijn mond en slikken)

Mochten het maagzweren zijn, dan is medicatie de ene tak om naar te kijken,
Huisvesting de tweede,
voeding de derde en
Stressvermindering de vierde.
Niet per se in die volgorde overigens, gewoon 4 belangrijke aspecten.

Maar dat zul je waarschijnlijk al weten.

Succes, ik hoop dat paardlief zich lekkerder gaat voelen.