[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:04

Graszaadhooi is erg 1zijdig. Dan moet je wel heel goed gaan letten of alle balansen voor vit en mineralen wel ok blijven. Duits kruidenhooi zou ik eerder doen ( ik heb t uit de biesbosch). Maar is wel duur. Anders gewoon goed hooi kan ook. Je kan er altijd stro doorheen mengen.

Marvel

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:20

Ok, thnx.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:50

Hoi ik meld mij hier even. Ik was vandaag aan het rijden en zag bovenop de manenkam van mijn paard dat zich weer een vetbult aan het vormen was.
Afgelopen zomer (toen stond hij 4 uurtjes per dag op gras) had hij dit ook en dat weet ik aan te weinig training. Uiteindelijk is het ongemerkt weg gegaan.
Nu staan wij op een nieuwe stal waar hij waar hij iets meer (1/4 per dag meer) brok krijgt dan op de oude stal en hij krijgt kuil in porties verdeeld over de dag (ipv 1 keer heel veel op de oude stal). Na het rijden geef ik hem echter ook nog een beetje voer waar veel eiwitten in zitten, maar ook best wat suiker met het idee meer spieropbouw en pit te krijgen nu we fanatieker trainen.

Toen ik vandaag die bult weer tevoorschijn zag komen met in mijn achterhoofd de wetenschap dat hij meer suiker krijgt dacht ik ineens: hij zal toch niet insuline resistent zijn?

Ben ik een doemdenker en is er gewoon een andere verklaring of is het toch slim om zo snel mogelijk te testen?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:38

Nou, testen is volgens mij toch niet echt waterdicht. Een vetbult op de manenkam is geen goed teken. Suiker voeren is volgens mij nooit echt nodig. of hij echt IR is, kan ik zo niet zeggen. Maar ik zou in ieder geval zijn dieet goed in de gaten houden. Better safe than sorry...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:39

Dit is trouwens mijn pony, hij moet nog meer afvallen hoor.
Hals is grotendeels spier en is mooi soepel, maar hij moet algemeen nog afvallen.
Nu is vaders ook een behoorlijke bonk hoor, dus ielig zal hij in bespiering niet worden.
Hij is nu qua spieren trouwens super, eindelijk echt los waardoor zijn hals rap breder wordt. :=
Ik ken die pony echt niet als zo'n bonk, maar ik kocht hem dan ook als schraal en onbespierd krielkipje, baas kan er nog niet zo aan wennen.
Ik weet ook niet zo goed of dit nou insulineresistentie is of niet.
Sowieso krijgt hij zijn voer zo verantwoord mogelijk..

Afbeelding

Afbeelding

Dit was vorig jaar mei:
Afbeelding

En dit is hem totaal uit bespiering toen ik hem net oppakte in december, hij is flink dikker geweest:
Afbeelding

Dit is papa trouwens, ook zo rond qua billen.
Afbeelding

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:45

Hoi!

Ik kom mij ook even melden hier! Ik denk dat mijn merrie insuline resistentie heeft.
Ze schuurde haar manen en staart (hele winter door), continu in fight or flight modus en gekke vetophopingen bij schouder, staartaanzet en een harde dikke manenkam. Ik ben dus overgestapt naar volledig graan- en melassevrij voer met zo weinig mogelijk suiker en zetmeel, met onbeperkt arm hooi. Daarbij krijgt ze magnesium en Omega 369.

Nu is haar manenkam weer zacht, schuurt alleen nog soms haar staart en de vetophopingen bij staartaanzet zijn weg. Bij schouder wordt het steeds minder ook. Alleen in dr nek nog een gekke. Verder is ze hartstikke slank en dat vind ik het gekke. Vaak zijn IR paarden toch juist dik(ker)?
Ik wil het nog laten testen om 100% zekerheid te hebben. En ik heb inmiddels gluco balance van phytonics besteld vanwege de goede testresultaten. Iemand nog tips?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:56

De enige tip die ik kan geven is ervoor zorgen dat je paard voldoende vitaminen en mineralen bij krijgt.
Volledig graanvrij is niet altijd nodig als je maar hele granen voert (die een langzame energieafgifte hebben).
Wortels , appels en ander zoet fruit staat op het verbodenlijstje.

Je zou het nog kunnen laten testen, maar de kans bestaat dat -omdat je paard al meer in balans komt - je een vals negatieve uitslag krijgt. Eigenlijk spreken de resultaten al voor zich. Suikervrij voeren is beter voor je paard.
Gluco balance is echt top.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:09

Dank je! Dit is haar voer:

Equifyt Green Power halve schep ochtend, halve schep avond.

Na het rijden:
Halve schep equifyt Green Power in slobbervorm met equilin balancer, magnesium, vitamine E, lifeforce elite.

Overdag vrijwel onbeperkt hooi met 6% suikerwaarde.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:25

Vind het wel een groot nadeel dat het zo slecht gegeten wordt door m'n merrie. 's Zomers staan ze dag en nacht buiten en dan moet ik er bij blijven als ze eten krijgt. Nu doet ze de hele nacht over haar slobber. Het gaat er niet zo lekker in Helaas. Hoe doen jullie dat met weidegang? Ik heb geen keuze Helaas, ze gaan 24/7 het gras op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:30

24/7 weidegang is voor een IR paard absoluut ongewenst. Grote kans dat alle moeite nu voor niets is als ze straks de wei weer op gaat. Jojo-en is ook niet goed. Misschien dat het lukt met de glucobalance. 24/7 een graasmasker is ook niet leuk.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:34

Ik heb het ook liever niet. Maar ik moet me aanpassen zolang ik het spul nog niet aan huis heb.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:26

wwillemijn schreef:
Vind het wel een groot nadeel dat het zo slecht gegeten wordt door m'n merrie. 's Zomers staan ze dag en nacht buiten en dan moet ik er bij blijven als ze eten krijgt. Nu doet ze de hele nacht over haar slobber. Het gaat er niet zo lekker in Helaas. Hoe doen jullie dat met weidegang? Ik heb geen keuze Helaas, ze gaan 24/7 het gras op.

De mijne staat eigenlijk zonder probleem 24/7 buiten.Ik geef ook een kuur gulcobalance,meestal 2 bussen achter elkaar en dan stop ik weer tot januari/februari.

Ze at de gluco ook erg slecht behalve in het voer wat ik nu heb dat is van de aveve en heet all in soup.Helaas is het suiker/zetmeel gehalte iets hoger dan haar normale voer 10%.Maar soms is het een kwestie van compromieën sluiten.Ze krijgt ook maar een klein beetje van die slobber.
Het nadeel van dat suikerarme voer is dat ze het gewoon niet lekker vinden.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 15:03

Maar als je je insuline resistente paard op het gras staat, zijn ze toch binnen no time baggervet? Die van mij wel in ieder geval. Ik heb nu sinds een week iets rijker hooi (waren proefbalen, zit tegen het voordroog aan) maar ik merk nu al dat ze vetter worden, laat staan dat ze de weide opgaan rond deze tijd. Glucobalance heeft bij mij nooit merkbaar iets gedaan. Helaas is het enige wat hier helpt, niet meer op het gras.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 15:28

Ze word wel dik,maar niet dikker als niet IR paarden.Ik denk juist door dat ze altijd gras hebben en buiten staan ze gematigder eten als paarden die af en toe op het gras mogen.

Ik heb haar op stal gehad en in de dag buiten ,toen was ze heel veel ziek.Sinds ik ze 4 jaar terug in mijn eigen stalling heb staan ,dit wil zeggen 24/7 buiten is ze juist veel beter en nooit meer ziek.
Maar ik denk dat het voor iedere pony/paard anders is en dat je zelf moet uitzoeken wat voor je paard het beste werkt.Net als bij mij paard de GB weer heel goed werkt.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 16:03

Ze staan hier wel 24/7 buiten met hooi, maar dus niet op de weide. Het verschilt ongetwijfeld voor elk paard en pony. Ik sta alleen verbaasd dat een pony met IR nog 24/7 op de weide kan. Maar heel fijn uiteraard! Zou willen dat dat hier ook kon. :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:02

Hoi allemaal,

Ik kom mij hier ook even melden! Mijn merrie kampt al langere tijd met overgewicht en is sinds vorige week hoefbevangen. Omdat ze al tijden alleen maar hooi krijgt en verder niets ( geen brokken, brood, appels, wortels, snoepjes, etc) vond de DA het nogal verdacht. Inmiddels is door onderzoek gebleken dat ze ook IR heeft. Ik ben hier zelf echt totaal niet bekend mee en vandaar dat ik mij op alle mogelijke manieren probeer in te lezen. Momenteel staat ze op de buut, ascal en vetranquil in de hoop dat ze snel weer opknapt. Uiteraard staat ze ook op dieet, wat nogal lastig is. Ze kreeg al niet veel ( alleen maar hooi ), maar geef nu echt oud, stengelig hooi, stro erbij om te knabbelen en ga met haar wandelen in de hoop dat ze afvalt, zodra de situatie dit toelaat. Longeren en rijden gaat niet, ze heeft spondylose en kan dus niet bereden of gelongeerd worden.

Het gaat overigens om een 13 jarige KWPN merrie.

Kan ik nog meer dingen doen of supplementen geven om het te ondersteunen?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:09

Gluco balance van phytonics, magnesium.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:58

gebruikt iemand van jullie uitwendig jeneverbes voor de artrose?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:31

Welke graasmaskers kunnen ze toch wat grazen zonder te gaan vreten als n dolle en beschadigen hun tanden niet
Ik wil een graasmasker gaan proberen voor t eerst

Miss iemand een 2e handse te koop ?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:15

ik heb zon rubber achtige dop met een rond gaatje onderin. werkt voor mijn shet goed, heb wel zijn neusgaten vrij geknipt in die dop, iets meer lucht

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:46

Zinzi_jewel schreef:
Welke graasmaskers kunnen ze toch wat grazen zonder te gaan vreten als n dolle en beschadigen hun tanden niet
Ik wil een graasmasker gaan proberen voor t eerst

Miss iemand een 2e handse te koop ?

Ik vind de green guard van de paardendrogist het beste, hebben ze 'lucht' genoeg en het voorkwam dat ze echt gingen vreten! bleven ook goed zitten aan gewoon halster, geen beschadigingen aan de tanden gezien.
Bij de paardendrogist verkopen ze ook de gebruikte (je kan ze een week proberen voor 7.95 dacht ik) soms met wat korting, kun je misschien eens informeren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:27

Gister een paar heel spannende uren .
Omdat hooi eten vertraagd wordt door dubbel slow net is ze met iets meee trek de weide op gegaan .
Gevreten tegen 110
En koliek gekregen .
Vandaag op paddock met hooinet
En ga maar een green guard halen voor haar

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:15

moonfish13 schreef:
Ik ga ervoor, ik ga het gewoon proberen en bij interesse laat ik weten of het wat uitgehaald lijkt te hebben. :)
Ik ga het gewoon door zijn magnesium mengen en we shall see.
Er staat braaf een tot 100 gram weegschaaltje op stal, dus ik kan het perfect afwegen.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd of het wat gedaan heeft?
Ik ben mezelf er meer in gaan verdiepen en ik kom onder andere ook kaneel tegen wat ongeveer dezelfde werking zou moeten hebben.
Kaneel zit ook in Glucobalance, maar chroom dan weer niet.

Mijn merrie wordt zelfs op hooi dik, dus een klein beetje hulp zou wel prettig zijn. Ik heb inmiddels zo'n 3 potten Glucobalance gehad, maar daar zie ik niet echt verschil mee eigenlijk. Blijft toch een lastig iets.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:19

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:45

LinSa schreef:
moonfish13 schreef:
Ik ga ervoor, ik ga het gewoon proberen en bij interesse laat ik weten of het wat uitgehaald lijkt te hebben. :)
Ik ga het gewoon door zijn magnesium mengen en we shall see.
Er staat braaf een tot 100 gram weegschaaltje op stal, dus ik kan het perfect afwegen.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd of het wat gedaan heeft?
Ik ben mezelf er meer in gaan verdiepen en ik kom onder andere ook kaneel tegen wat ongeveer dezelfde werking zou moeten hebben.
Kaneel zit ook in Glucobalance, maar chroom dan weer niet.

Mijn merrie wordt zelfs op hooi dik, dus een klein beetje hulp zou wel prettig zijn. Ik heb inmiddels zo'n 3 potten Glucobalance gehad, maar daar zie ik niet echt verschil mee eigenlijk. Blijft toch een lastig iets.

Dat heeft die van mij ook, dik worden op hooi.
Die van mij staat nu op onbeperkt stro en 12/13 kilo afgewogen hooi per dag (paard weegt 450/500 kilo).
Die is voor t eerst in zn leven te mager terwijl die dik wordt van lucht.
Maar met onbeperkt stro uit slowfeeder gaat super goed. Kan knabbelen wanneer hij wil, heeft zo geen last van zn stofgevoeligheid én wordt niet te dik