Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:00

malenka@Weet je de uitslag al?
Hoe is het verder met de paardjes hier?

Ik klaag niet wat Pablo betreft...hij eet goed,is nog steeds vrolijk.
Hij staat sinds gisteren op 0,75mg en dat gaat prima,ik merk geen vreemde dingen eigenlijk.
Behalve dat hij niet meer ligt in de vooravond....wat hij al 20 jaar deed.
In de winter,zomers niet.
Hij heeft daar vaste tijden voor,om een uur of half acht/acht uur slaapt hij,ik kom om half 9 nog een plukje hooi brengen en dan hoor ik dat hij opstaat,heeft ook houtkrullen in zijn staart dan.
Maar nu dus niet.
Als ik om 11 uur kom heeft hij ook nog nieteens gelegen....s'nachts ligt hij wel.
Snap er iets van.

Ik stop het pilletje in een partje appel,maar laatst kreeg hij het pilletje tussen zijn kiezen....ik denk dat ze echt heel vies smaken want het volgende partje appel werd heel wantrouwend bekeken.
Nu geef ik hem er een suikerklontje achteraan....helemaal fout ik weet het,maar dat haalt de vieze smaak waarschijnlijk weg.
Ik wil niet op het punt belanden dat ik het pilletje er niet meer in krijg.

Ik zag dat ze in Engeland pillen verkochten met een smaakje :D

_Roosmarijn_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:27

Pillen met een smaakje? Dát is handig! :)
Link?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:15

:= ik heb er nog niet van gehoord hoor! :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:20

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:23

In VS hebben ze het ook in drankvorm en daar hebben ze helemaal achterlijk veel smaakjes van ;-)

Geerke: misschien voelt Pablo zich fitter en frisser dat hij niet gaat liggen 's avonds? Maar 'snachts ligt hij dus wel ;)

Willy gooide laatst een deel van het pilletje en het hele pilletje op de grond, dus ik eerst weer tussen een boterham en weer aanbieden, weer op de grond. Duw ik hem het pilletje in zijn mond, pakt ie het braaf aan en eet het op - wat is het toch een mafkees <:)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:31

Helaas weet ik nog helemaal niets. De praktijk kon pas voor volgende week een afspraak maken. Ze komen woensdag 7 en donderdag 8 December. Ik verwacht de uitslag dan eigenlijk pas de maandag daarop. Het duurt me allemaal veel te lang...

Van de zomer hebben allebei mijn paarden capsules gekregen tegen infecties toen ze heel erg verbrand waren. Die gaf ik met een paar korrels muesli. Dat ging heel goed. Ik hoop dat het zo werkt met alle pillen en capsules. Dan hoef ik me daar in ieder geval niet druk om te maken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:18

Met Illo gaat het ook goed, hij is lekker ondeugend en eigenwijs, dus dat betekent dat hij lekker in zijn vel zit.
Alleen zijn vacht, die blijft toch maar doorgroeien.

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:13

Met Angelo gaat het ook goed. Hij krijgt nu 13 dagen 0.125mg en gaan over 2 dagen over op 0.25mg. (Zijn einddosis zal bij 0,5 mg komen)
Zijn snotneus die na de 2 dag met pergolide begonnen was, is na een dag of 5 beter geworden. het stinkt niet meer en is nog maar een klein beetje daar. Hij eet ook nog goed. vond hem vandaag een beetje meer down dan de andere dagen maar toen zijn stukje appel met het pilletje kwam was hij gelijk weer de oude.

Die pilletjes met een smaakje zou wel ideaal zijn maar wat is de prijs hiervan?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:36

Grappig, die pilletjes met een smaakje!
Moet je wel een idee hebben welke je paard lekker zou vinden..
Mijn pony had wat lucerne kruimels in haar bak liggen en na een paar dagen dacht ik dat er maar eens uit te vissen, de pilletjes doe ik door een handje muesli, dat ging al heel lang goed, nu vond ik 9 halve pillen tussen de kruimels! :=
Ik schrok me rot, gelukkig is het goed gegaan, nu wel beter controleren of ze ze echt op eet en haar bak eerder leeg maken.. :o

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:14

Dat is ook de reden dat ik het in een stukje brood geef en er bij blijf zodat ik zeker weet dat hij het op heb.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:17

@SparklingApp: Ik snap dat je schrik. Maar ik zou het helemaal niet meer doen het voer doen wat je in haar stal geeft trouwens. Of voeren met een emmer buiten de stal en erbij blijven zodat je ziet dat ze het pilletje ook niet uitspugd ofzo. Want anders vind je ze straks allemaal tussen het stro in de stal. ;)

Bij Max stoppen we hem gewoon met de hand in zijn mond en dan koppie vast blijven houden tot hij hem door slikt. Gaat het beste.

Max was zaterdag droog, niet bezweet. Maar maandag en vandaag trof ik hem weer nat aan. :\

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:06

Uitslag van Pauli:
Cortisol 93
ACTH 26

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:33

ACTH is te hoog (toch?) en cortisol, wat zijn daar de normale waardes voor?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:45

SparklingApp schreef:
Grappig, die pilletjes met een smaakje!
Moet je wel een idee hebben welke je paard lekker zou vinden..
Mijn pony had wat lucerne kruimels in haar bak liggen en na een paar dagen dacht ik dat er maar eens uit te vissen, de pilletjes doe ik door een handje muesli, dat ging al heel lang goed, nu vond ik 9 halve pillen tussen de kruimels! :=
Ik schrok me rot, gelukkig is het goed gegaan, nu wel beter controleren of ze ze echt op eet en haar bak eerder leeg maken.. :o

Als je ze bij het voer geeft, heb je totaal geen controle of ze binnenkomen want ze kunnen ze ook uit hun mond laten vallen op de grond. Pfoeh 9 pilletjes is wel heel erg veel om te vinden..

JP: als expert in opleiding, kun jij ons de waarden geven waar tussen het zou moeten liggen en vanaf waar het dus te hoog is? Dit klinkt behoorlijk hoog, maar zoals gezegd ik weet de exacte waarden echt niet te noemen!

Fijn dat het met de meeste paardjes goed gaat met het opbouwen.
Roosmarijn ik hoop dat het zweten ook snel gaat verbeteren!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:59

Jannepauli schreef:
Uitslag van Pauli:
Cortisol 93
ACTH 26

is dat hoog?
Wat zei de da ervan?Heeft Pauli cushing?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:09

Heb de DA nog niet gesproken - het beroerde is dat Utrecht vergeten was hun referentiewaardes erbij te zetten. Ik heb gebeld naar het lab , kreeg de een of andere hork aan de lijn die weigerde mij hun ref.waardes te geven omdat ik niet de 'verwijzende arts' was... Volgens de amerikaanse norm zit ze tegen Cushing aan maar ik ben niet zeker of hun referentiewaarden overeenkomen met wat in NL gehanteerd wordt. Ben druk bezig dat haarfijn uit te zoeken.:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:12

Jannepauli schreef:
Heb de DA nog niet gesproken - het beroerde is dat Utrecht vergeten was hun referentiewaardes erbij te zetten. Ik heb gebeld naar het lab , kreeg de een of andere hork aan de lijn die weigerde mij hun ref.waardes te geven omdat ik niet de 'verwijzende arts' was... Volgens de amerikaanse norm zit ze tegen Cushing aan maar ik ben niet zeker of hun referentiewaarden overeenkomen met wat in NL gehanteerd wordt. Ben druk bezig dat haarfijn uit te zoeken.:)

ach ja...die assistentes :( en jij maar in onzekerheid zitten...verdorie! :(

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:37

Lekker handig JP, nou weet je nog niks.

Nou hier was het even schrikken gisteren. Paardjes gisterenochtend in de wei gezet, niks aan de hand. Kom ik 's middags terug, staat ze op drie benen in de wei :\
Ik kon niet echt iets vinden, dacht eerst dat ze uitgegleden was. Maar een stalgenoot was zo slim om aan een hoefzweer te denken. Wat natuurlijk meer voor de hand liggend is.
Ze heeft het al vaker gehad, niet echt duidelijke zweren maar meer een probleem in de witte lijn omdat die zo breed is. Heb er zelf wat in zitten pulken en haar daarna in een hoefzak gezet met betadine.
Hopelijk helpt dat... hoefsmid zou volgende week komen maar hopelijk kan dat wat eerder.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:40

gemske schreef:
Lekker handig JP, nou weet je nog niks.

Nou hier was het even schrikken gisteren. Paardjes gisterenochtend in de wei gezet, niks aan de hand. Kom ik 's middags terug, staat ze op drie benen in de wei :\
Ik kon niet echt iets vinden, dacht eerst dat ze uitgegleden was. Maar een stalgenoot was zo slim om aan een hoefzweer te denken. Wat natuurlijk meer voor de hand liggend is.
Ze heeft het al vaker gehad, niet echt duidelijke zweren maar meer een probleem in de witte lijn omdat die zo breed is. Heb er zelf wat in zitten pulken en haar daarna in een hoefzak gezet met betadine.
Hopelijk helpt dat... hoefsmid zou volgende week komen maar hopelijk kan dat wat eerder.

ojee :(:)
heb je in de witte lijn een zwart plekje gevonden?
Ik heb dat bij mijn fries eens gezien,die stond ook op drie benen....da gebelt,die kwam,moest ik het zelf maar uitvlakken na enkele dagen geweekt te hebben :D
Als je met een renet iets wegkrabt in de witte lijn zie je vanzelf als het ergens wat zwart is,daar moet je gaan uitdiepen.
Maar als je geen beun de haas bent kun je ook wachten op de hoefsmid ;) (die hetzelfde doet)
Hoe gaat het verder met aurora?Merk je iets in haar gedrag?
Ik heb de indruk dat Pablo achter iets sterker wordt....of zou dat nog niet kunnen na 10 dagen,nog niet eens de volledige dosering.
Hij loopt wel enkele malen per dag een redelijk steile heuvel op,dat is ook trainen natuurlijk.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:22

Ja er zitten wel zwarte streepjes in de witte lijn, maar het is lastig te zien of dat van de modder is of van een zweertje/schimmel.
Ik heb nu inderdaad zelf met een renet wat weggeschraapt, maar echt duidelijk is er niks te vinden. Dat was de vorige keren ook zo (toen heeft VA hele kuilen in de witte lijn gegraafd, vandaar dat ik ondertussen redelijk zelf wat durf te beunhazen). In combinatie met weken in betadine hoop ik dat dat helpt tot de hoefsmid kan komen.

Over het algemeen gaat het goed met haar, ze is wakkerder en vrolijker. Maar ja, wel steeds met die basis pijnstilling op de achtergrond. Stalgenootje vond haar trouwens van vorm veranderd, minder opgeblazen en minder verkrampt. Maar ook dat is vrij logisch aangezien ze nu weer normaal beweegt. (tot gisteren dan)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:03

morgen komt de DA, ik ben benieuwd. We gaan het algemeen bloedbeeld testen en specifiek voor cortisol waarden en iets waar ik de naam al van vergeten ben :o en dan zou ik woensdag uitsluitsel hebben ivm cushing.
Als ik het niet vergeet, neem ik morgen mijn fototoestel mee naar stal...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:44

Succes vandaag petitparis!

Hier gaat het nog niet echt super met Aurora. Ze heeft nu twee nachten en een dag in de hoefzak gestaan, en dat heeft wel iets geholpen want ze kan de voet weer belasten. Wel nog kreupel, maar niet meer op drie benen.
Maar... ze heeft vannacht haar hele stal ondergesch*ten... flink dunne poep (nog net geen diarree, maar lekker is anders). En ze wil geen hooi eten vandaag. Wel gras (had haar even op eigen tempo buiten laten scharrelen) en vitaminekorrels, maar hooi trekt ze haar neus voor op :)?

Dus het is me een beetje onduidelijk nu. Is het nu dan wel de "dip" - vorige week was maar een ochtend dat ze wat vaag deed. Heeft ze toch nog zo'n last van haar voet? Komt het van het binnenstaan de hele dag? En ik heb gisterenavond buut gegeven ipv metacam... kan ook nog een oorzaak zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:47

Juist in de beginperiode kunnen ze qua eten en "smaak" ineens even anders doen. Heb je ook bijv luzerne in huis om te kijken of ze daar wel trek in heeft? Soms staat hooi ze ineens even niet aan, maar dat kan natuurlijk ook nog aan de baal liggen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:50

Luzerne heb ik niet nee, het hooi is net nieuw (nou ja, derde pak). Gras at ze wel net maar dat kan ze ook niet teveel eten. En ze staat op stal natuurlijk.
Kan vanavond wel een andere baal hooi proberen natuurlijk.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:06

En iets van mueslie dan heeft ze daar wel trek in?
Vervelend ook die hoefzweer, wij zijn met ons andere paard 5 weken bezig geweest, eerst 2 weken met een hele hoge hoefzweer en toen met hele heftige mok aan datzelfde been door het lange en vele weken dat we moesten doen. :(:)