Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Melody21 schreef:Morgen of overmorgen komt de dierenarts bloed afnemen. Hebben jullie nog tips wat onderzocht zou kunnen worden? ACTH , schildklier in ieder geval.
Helaas heeft mijn paard zondag koliek gehad. De dierenarts had het erover dat ik erover na moest denken om langzaam afscheid van haar te nemen. Maar wil haar nog een laatste kans geven..
Dimple schreef:Dit lees ik:
Gezwellen van de hypofyse zijn de meest voorkomende oorzaak van het syndroom van Cushing. Deze gezwellen zijn in principe goedaardig, en produceren te veel ACTH, waardoor de bijnieren continue gestimuleerd worden om cortisol te maken en af te geven aan het bloed.
Dus dan veroorzaakt de verhoogde ACTH op zijn beurt weer een verhoogde cortisol?
Maris schreef:JP, kan je uitleggen hoe het volgens jou zit dan ?? ik kan het echt niet vinden. Ik lees alleen over PPID en verhoogde cortisol waardes die vervolgens zorgen voor verlaagde weerstand en daarom meer kans op infecties.
Niets over verhoogd cortisol dat zorgt voor een verlaging van ACTH.
Maris schreef:liljebo, wat zijn andere redenen die ACTH kunnen verhogen behalve PPID / verlaagd dopamine ? Heb je daar een link over ?
Maris schreef:Wie heeft de film uit de link van Liljebo nog meer gehoord ? Ik vind de info moeilijk !! ACTH is schijnbaar toch niet mega betrouwbaar ? En de bepaling van insuline zoals hier gebeurd ook niet ?
Of heb ik dat verkeerd begrepen ?