[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:03

Dit lees ik:
Gezwellen van de hypofyse zijn de meest voorkomende oorzaak van het syndroom van Cushing. Deze gezwellen zijn in principe goedaardig, en produceren te veel ACTH, waardoor de bijnieren continue gestimuleerd worden om cortisol te maken en af te geven aan het bloed.

Dus dan veroorzaakt de verhoogde ACTH op zijn beurt weer een verhoogde cortisol?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:48

Melody21 schreef:
Morgen of overmorgen komt de dierenarts bloed afnemen. Hebben jullie nog tips wat onderzocht zou kunnen worden? ACTH , schildklier in ieder geval.
Helaas heeft mijn paard zondag koliek gehad. De dierenarts had het erover dat ik erover na moest denken om langzaam afscheid van haar te nemen. Maar wil haar nog een laatste kans geven..

Testen op IR misschien ( moet wel als je paard nuchter is, dus s'ochtend vroeg) ? Misschien dat die koliek ook te maken heeft met de PPID ?

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:49

Ik dacht ook aan op IR testen

En bedankt voor de complimenten, ben heel blij hoe hij eruit ziet

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:50

Dimple schreef:
Dit lees ik:
Gezwellen van de hypofyse zijn de meest voorkomende oorzaak van het syndroom van Cushing. Deze gezwellen zijn in principe goedaardig, en produceren te veel ACTH, waardoor de bijnieren continue gestimuleerd worden om cortisol te maken en af te geven aan het bloed.

Dus dan veroorzaakt de verhoogde ACTH op zijn beurt weer een verhoogde cortisol?

Ja, zo begreep ik het ook altijd.

JP, kan je uitleggen hoe het volgens jou zit dan ?? ik kan het echt niet vinden. Ik lees alleen over PPID en verhoogde cortisol waardes die vervolgens zorgen voor verlaagde weerstand en daarom meer kans op infecties.
Niets over verhoogd cortisol dat zorgt voor een verlaging van ACTH.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:03

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:19

Ga het morgen even op mijn gemakje lezen

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:07

@ Douraque: Looking good inderdaad! :)

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:32

Nou, ik ga jullie vergezellen in dit topic.
Ben al een tijdje een meelezer, maar nu ga ik toch maar meedoen.

Mijn merrie Doria (wordt deze week 29) is vorige jaar oktober getest op PPID. ATCH waarde: 170. Meteen Prascend gehaald. Maar.....toen veel gaan lezen en toch gaan twijfelen of ik het moest gaan geven. Was bang voor de bijwerkingen van Prascend (gevoelige merrie). Ze had ook niet veel klachten, behalve een dikke wintervacht en bespiering die wegvalt. Bovendien vroeg ik me af hoeveel de Prascend nog kon gaan verbeteren. Ze is oud, dus welke klachten komen nu van de ouderdom en welke van Cushing/PPID? Dilemma dus.

Ben aan de gang gegaan met een natuurgeneeskundige. Niet zozeer voor de Cushing zelf, maar wel voor de bijwerkingen daarvan en haar ouderdomskwaaltjes. Dat heeft haar wel geholpen voor haar algemeen welzijn.

Vorige week opnieuw ATCH waarde laten testen. Waarde gezakt naar 37,5! Maar daar zit dus ook het najaar- en voorjaar-verschil in

Doria doet het verder eigenlijk nog heel goed, maar vind wel dat de bespiering steeds meer wegvalt en dat ze minder rond wordt overal. Ze verhaart goed, maar merk wel dat op een aantal plekken de verharing niet zo snel weggaat. Dus sinds eergisteren toch maar met de Prascend begonnen. Vond het doodeng :D . Natuurlijk na het lezen van dit hele topic met een kwart pil begonnen. Wil heel langzaam opbouwen. Bovendien geef ik haar ook APF. Ja, ik heb goed naar jullie geluisterd :D

Dus de komende tijd heb ik jullie misschien nog nodig voor advies! Ik heb in ieder geval nu al een vraag: Kunnen jullie me aangeven hoe ik het beste kan opbouwen. Ik wil heeeeeeeel voorzichtig zijn. Ik lees het meeste over na 3-4 dagen verhogen. Maar kun je het ook nóg langzamer doen? Of is dat niet verstandig?

Wens mij en Doria dus weinig bijwerkingen toe :D !

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:49

Goed dat je met 1/4 bent begonnen. Normaal is idd 3 a dagen, maar kijk naar je paard. Ik heb met die van mij 7 dgn gewacht met verhogen van 1/2 naar 3/4. Uiteindelijk doet hij het op die dosis zo goed, dat hij daar voorlopig op blijft in tegenstelling tot de DA (1 pil)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:28

Ik heb per 2 weken de dosis met 1/4 opgevoerd, dus van 1/4 tablet tot 1 hele.
Mijn paard heeft hierdoor geen last van bijwerkingen gehad. Dit was trouwens ook het advies van mijn da.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 00:04

Maris schreef:
JP, kan je uitleggen hoe het volgens jou zit dan ?? ik kan het echt niet vinden. Ik lees alleen over PPID en verhoogde cortisol waardes die vervolgens zorgen voor verlaagde weerstand en daarom meer kans op infecties.
Niets over verhoogd cortisol dat zorgt voor een verlaging van ACTH.

http://www.labuitslag.nl/bloedtest/acth/ schrijft:
Het stimuleert de bijnierschors bepaalde hormonen (corticosteroïden) te produceren. De bijnieren maken dan het hormoon cortisol, een hormoon dat met name onze reactie op stress reguleert. Wanneer cortisol niveaus stijgen, zullen de ACTH niveaus dalen. Als het cortisol niveau daalt, zal het ACTH stijgen. Hierdoor wordt een soort evenwicht onderhouden.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:14

Cynthiar, jij hebt dus 8 weken gedaan over de opbouw naar 1 pil als ik het goed begrijp?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:27

Maar je hoeft niet altijd naar 1 pil, als je paard het op een X dosis goed doet kan je daar langer op blijven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:52

Maris schreef:
liljebo, wat zijn andere redenen die ACTH kunnen verhogen behalve PPID / verlaagd dopamine ? Heb je daar een link over ?

Ik noemde eigenlijk vooral dat de ACTH misleidend is, als andere problemen spelen. Maw, het zegt dan niets over al dan niet PPID hebben.
Dit is behoorlijk recente info. Ik vind het een goede voorlichtingfilm, op de irritante reclames van prascent tussendoor na :+

http://www.thehorse.com/videos/33299/is ... ne-disease

ps... overiges test het lab hier dus niet meer op PPID als bijvoorbeeld hb speelt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:45

Emem: ja dat klopt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 14:45

Dank je wel voor die link Liljebo ! Ik ben nu aan het luisteren. En tis best ingewikkeld ( maar dat wisten we al ).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:25

Wie heeft de film uit de link van Liljebo nog meer gehoord ? Ik vind de info moeilijk !! ACTH is schijnbaar toch niet mega betrouwbaar ? En de bepaling van insuline zoals hier gebeurd ook niet ?
Of heb ik dat verkeerd begrepen ?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:29

Maris schreef:
Wie heeft de film uit de link van Liljebo nog meer gehoord ? Ik vind de info moeilijk !! ACTH is schijnbaar toch niet mega betrouwbaar ? En de bepaling van insuline zoals hier gebeurd ook niet ?
Of heb ik dat verkeerd begrepen ?

Nee, dat heb je niet verkeerd begrepen. Daarom is het belangrijk dat er zowel sprake is van klinische symptomen én bloedwaarden die in die richting wijzen, om een diagnose te kunnen stellen.

Ik denk dan nog even verder.... als afwijkende ACTH waarden door tal van redenen kunnen voorkomen, zullen ook de gevolgen daarvan voor kunnen komen zonder dat er sprake is van cushing?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:33

Maar die klinische Symptomen kunnen ook weer een andere oorzaak hebben als PPID. Zo kunnen vachtproblemen ook ontstaan door b.v. een parasitaire belasting.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:38

Ja, dat is ook waar. Maar in mijn geval heeft ze dus ook bulten boven de ogen. Maar eerlijk.... ik weet het ook niet meer
Niet zo vreemd als de artsen er ook nog niet uit zijn

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:53

Dank Cynthiar, ik denk dat ik jouw strategie ga volgen. En dan in ieder geval ook blijf kijken op welke dosis ze het goed doet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:56

EmEm schreef:
Dank Cynthiar, ik denk dat ik jouw strategie ga volgen. En dan in ieder geval ook blijf kijken op welke dosis ze het goed doet.

EmEm "enige" wat nu nog opvalt bij je paard is de bespiering ? Krijgt ze wel genoeg eiwitten binnen ?

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:21

Maris, iK heb eigenlijk geen reden om aan te nemen dat ze te weinig eiwitten binnen krijgt. Ze eet nog gewoon brok en krijgt extra slobber. Haar tanden zijn nog redelijk goed. Maar ik zal me er eens verder in gaan verdiepen. Bedankt voor de tip!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:23

Joh wat een info zeg.........Dus je weet het eigenlijk nooit zeker. Daar komt het ongeveer op neer.

Ik zit wel te denken om de dosis van mijn merrie te verlagen. Gewoon omdat ze het goed doet op dit moment, haar waarde goed is, ze lekker buiten is en een nieuwe vriendin heeft waar ze helemaal blij van wordt.
Kijken of ze het zelfde doet op 3/4..........

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:24

Voor wie wil.......filmpje van merrie aan de longe. Dat is een goede test om te zien hoe ze zich voelt.
In november kon ik er bij wijze van spreken een zweep op stuk slaan en wilde ze niet lopen. Nu loopt ze vanuit zich zelf puur om mijn stem.

Erg blij met de verbetering. *\o/*

http://www.youtube.com/watch?v=XmL2yP-V ... ture=share