[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:04

Hier bij ons is 'het seizoen', wel afgelopen nu.
Pony loopt heerlijk vrolijk naakt rond, een heel andere pony weer dan afgelopen zomer, de rotste zomer die we gehad hebben na aantal jaren jeukvrij te zijn geweest.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:24

Hier nog steeds geen geschuur na smeren met derfen.... Vandaag de 2e keer gesmeerd met 1 dag ertussen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:47

Hier gelukkig nog steeds geen geschuur! Ik smeer ook niets.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:52

die van mij heeft zichtbaar met het stormen van de laatste 48 uur niet meer geschuurd!
Alleen zijn manen zijn toch niet zo mooi... eerst waren ze mooi lang en nu is het achterste stuk vrij lang, (4 maanden terug korter geknipt ivm distels, toen nog geen eczeem), het midden is stekelachtig en het voorste stuk is de helft lang van het achterste stuk.
Ik denk dat ik hem een hanenkam ga aanmeten, het ergste vind ik nog dat zijn voorpluk een pluimpje is.

Overigens, hij vind de pavo brokken van podo grow erg lekker, tot nu toe nog geen vreemde reacties opgemerkt.
Jawel trouwens, zijn mede weidemaatje de kont toe blijven keren en zonodig schoppen als hij te dicht in de buurt komt van de emmer voordat hij zelf genoeg opheeft, voorheen was het andersom en ging hij bijna op schoot zitten, zo bang :Y)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:52

Hier geen geschuur, niks...
Zijn er nu nog dingen, aan de kust, waaraan ik evt zou kunnen zien of het ZE is? Bloedtest in principe wel op de planning maar met de kerst voor de deur stel ik dat liever even uit tot na de dure maand :+

Maar ze schuurt niet, manen en staart geen schilfertjes, wondjes, of wat dan ook.. Voor wat ik van de fokker heb begrepen is ook eigenlijk haar enige symptoom dat overeenkomt met ZE het schuren op zich geweest, verder voor zover mijn kennis inmiddels reikt geen ''typische'' ZE-symptomen... Vermoeden van fokker was ook sowieso een bomenallergie en begin nu sterk te vermoeden dat het inderdaad zoiets is geweest, vandaar ook mijn vraag of ik nu ergens nog aanwijzingen zou kunnen vinden voor ZE, voordat ik er een bloedtest tegenaan knal :D

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:30

Hier nog wel wat kriebel, maar niet voldoende om kale plekken of open wonden te veroorzaken. Mischa blijft dan ook lekker zonder dekentje staan, maar heeft wel n beetje een punker kapsel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:01

amyz schreef:
Zijn er nu nog dingen, aan de kust, waaraan ik evt zou kunnen zien of het ZE is? Bloedtest in principe wel op de planning maar met de kerst voor de deur stel ik dat liever even uit tot na de dure maand :+

Maar ze schuurt niet, manen en staart geen schilfertjes, wondjes, of wat dan ook.. Voor wat ik van de fokker heb begrepen is ook eigenlijk haar enige symptoom dat overeenkomt met ZE het schuren op zich geweest, verder voor zover mijn kennis inmiddels reikt geen ''typische'' ZE-symptomen... Vermoeden van fokker was ook sowieso een bomenallergie en begin nu sterk te vermoeden dat het inderdaad zoiets is geweest, vandaar ook mijn vraag of ik nu ergens nog aanwijzingen zou kunnen vinden voor ZE, voordat ik er een bloedtest tegenaan knal :D

Bij mijn weten is er geen bloedtest voor zomereczeem. Aan de kust kan helpen, maar hoeft zeker niet. Ik woon aan de zee en tal van eczemers hier, dus dat is geen garantie.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:26

Ah, ik hoorde juist van anderen dat die er wel was, vandaar :) Bedankt iig! Ga van de week even de da bellen voor advies, kijken wat vanaf hier de handigste stappen zijn :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:45

amyz schreef:

Amyz, een van onze ponies heeft ook een allergie voor bomen. De symptomen lijken wel heel erg op de eczeem van paarden met een mugjes allergie. Ik had wel het idee dat hij dit seizoen eerder stopte met schuren dan de paarden in dit topic. Hij heeft ongeveer van half juli tot half september onder een eczeemdeken gestaan. Voor het overige was het goed onder controle te houden met anti jeukmiddeltjes. Hij wordt gede-sensibiliseerd. Wat dat op gaat leveren moet ik nog afwachten.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:30

Bedankt! Wat zijn zijn symptomen verder? Alleen jeuk en schuren of ook schilfertjes in manen en staart ed? :)

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:29

:wave:

Ik had even een vraag mbt exceem.
Sinds juli heb ik 2 jaarling fjordjes.
1 daarvan is 2 maanden nadat ze bij mij is komen te staan gaan schuren aan haar manen en staart. Ze staat in Doorwerth en komt uit Vaassen, allebei Veluwe dus en beide bosrijke omgevingen.

Ik vroeg me af wanneer je nou weet wanneer je met exceem te maken hebt, ik heb hier namelijk zelf geen ervaring mee omdat mijn vorige paard daar ook geen last van had.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:31

kijk even op
http://www.zomereczeem.info/index.php
daar staat alles op wat je weten wilt over eczeem

appie zijn staart ziet er nu zo uit
Afbeelding

mooi he *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
manen zijn flut, helft is toch weggeschuurd door de deken,maar die staart ben ik trots op!
ging afgelopen jaar ook erg goed, heb ook weinig er aan gedaan dan extra zout gegeven en biergist,dat gaan we volgend jaar dus weer doen

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:36

Mooi staart El! Die van mij heeft ook al zo'n mooie staart, behalve de punten dan want die zijn door haar veulen aangeknaagd.

Helaas gaat het verder niet goed met haar, vaak koliek, ook als ze geen gras eet. |( Vrijdag hebben we een afspraak in Emmeloord, daar wordt ze helemaal door de molen gehaald.
Ik ben er zelf van overtuigd dat de problemen met de spijsvertering regelrecht verband houden met de eczeem, het is ook tegelijk begonnen. Ben benieuwd of ze daar in Emmeloord ook zo over denken.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:37

ik ga zeohorse feed geven. en helpt ook tegen eczeem.

ben erg benieuwd want ken het product totaal niet.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:23

Amyz, Jones heeft in de jeukperiode jeuk op zijn hoofd, manenkam, staartwortel, liezen, rond de navel en de binnenkant van zijn voorbenen. Vooral in zijn liezen en buik krijgt hij bulten die hij kapot bijt. Ik zie ook wel wat schilfers in manenkam en staart, vooral als ik anti-jeukmiddel heb gebruikt, maar volgens mij heeft hij daar niet zo'n jeuk van.
Eigenlijk lijken de symptomen heel veel op de zomereczeem door de knutten, alleen is volgens mij de periode dat hij jeuk heeft korter. Jones zijn bloed is twee keer gecontroleerd, omdat de dierenarts en ik eigenlijk niet geloofden dat hij geen allergie voor de mugjes heeft. Beide keren kwam er uitsluitend een allergie voor uitsluitend een aantal boomsoorten uit. Ik durf niet met zekerheid te beweren dat de jeuk door deze allergie komt, hoewel we in het bos wonen en vlak langs ons perceel populieren staan waarvoor hij allergisch is. Echter, de allergene stoffen van de bomen zijn de pollen, die zijn er in het voorjaar. En Jones heeft later in het seizoen jeuk :?

Ik ben wel met de-sensibiliseren begonnen. Eigenlijk ben ik bang dat hij door zijn allergie ooit gat head-shaken. Gelukkig wordt het door de verzekering vergoed.
Wat zijn de klachten van jouw paard?

Ellepel, mooi staart +:)+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:57

6 jaar geleden zag zijn staart er nog zo uit:
Afbeelding

appie staat met deze foto ook op de site van de paardendrogist.(folder van zomereczeem)
in 6 jaar is alles weer helemaal lang gegroeid.
wel eens wat jaren wat afgeschuurd,maar afgelopen jaar ging het echt heel erg goed,dus dat doen we volgend jaar weer :j

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:05

mijn verzorghaflinger heeft nog altijd zichtbaar last van zijn jeuk, ik weet niet zeker wat het is maar de staart is wel duidelijk: zomereczeem. de manen hebben nog wat korsten op de huid, veel losse huidschilfers en soms bloeden de wondjes. Hij had eerst nog last van jeuk bij zijn bovenvoorbeen (overgang naar nek) maar dat gaat steeds beter nu hij volop gepoetst word ;)

ik maak me alleen zorgen om de manen en staart.

iemand die tips heeft voor het verminderen?
en wat het voor eczeem/jeuk is?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:00

ellepel ziet er goed uit. Prachtige staart. Met Vän gaat het uitstekend. Hij heeft al een paar weken geen deken meer op en schuurt helemaal niet. Hij houdt van de herfst en de winter. <3

Ik heb nog een vraagje, beetje of topic, maar misschien mag dat voor een keertje. Ik heb er eentje op stal die heeft een wondje op haar neus. Ongeveer midden tussen de neusgaten. Elke keer stoot of schuurt ze het korstje eraf. Dat doet ze een paar keer per dag, geloof niet dat ze het express doet Hierdoor geneest het niet. Iemand nog een idee, hoe ik kan zorgen dat ze het er niet afstoot. Ik smeer nu met groene leem als bescherming. Gaat iets beter maar toch niet goed genoeg.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:59

Bedankt sammyoo! Nashwa vertoont nog steeds geen enkel teken van jeuk..
Volgens haar fokker:
Begon toen ze onder bomen stond en toen alleen jeuk/schuren aan manen en staart (verder dus nergens). Na verplaatsen weg vanonder de bomen stuk minder geworden, zelfde plaatsen jeuk maar veel minder. Tegen de tijd dat ik haar kocht (oktober) schuurde ze alleen nog zijkant hals.. Verder geen schilfertjes of wat voor uiterlijke dingen ook, eigenlijk dus alleen schuren van manen en staart, later alleen nog zijkant hals, verder helemaal niks..

Klinkt toch anders dan bij jouw Jones! :) oh headshaker das idd geen fijn idee.. Hoop dat het zo ver niet hoeft te komen :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 07:07

Ik ga dit weekend ook eens foto's nemen van mijn Zyta.

Die heeft dit jaar vrij goed overleefd en staat nu sinds zaterdag dekenloos.
3 weken later dan vorig jaar en ze had hem 4 weken vroeger op.
Ze blijft dus een maand of 4 dekenloos afhankelijk van het weer in het voorjaar.

einafets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:53

hallo,
is er iemand van jullie die het dieet volgt uit het boekje zomereczeem opgelost met voeding?
Ik wil nl graag bietenpulp met zemelen voeren, maar waar in België kan ik zemelen vinden??
Iemand een ideetje??
Mijn tinker heeft heel veel last van gevoelige manenkam en het is het ergst als ze paardig is en ja ze is het zelfs nu nog!! en er zijn bijna geen mugjes, het moet toch wel aan verschillende factoren liggen niet???

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:24

Meeste diervoerhandels hebben wel zemelen (zijn gewoon tarwezemelen en zitten hier in NL in een 10kg zak) Anders even rondkijken welke belgische diervoerderhandel ook een webwinkel heeft.

edit : als je merrie duidelijk meer last heeft tijdens hengstigheid zou ik even met de DA overleggen in hoeverre haar hormoonhuishouding normaal is of dat daar iets aan doen ook met de jeuk kan helpen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:38

Ik ben met Famke een dag in de kliniek geweest zie topic: [MD] Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Korte uitkomst, hormonen en darmontsteking. Ook een stoornis in de suikeropname in de dunne darm, zo ZE gerelateerd.

De artsen daar waren erg geïnteresseerd in de manier waarop is de ZE heb aangepakt en het lukt om haar zonder deken nagenoeg jeukvrij te houden op de Veluwe. Van Derfen hadden ze nog niet gehoord ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:05

@einafets: Aveve of Horta hebben zemelen. Elke dierenspeciaalzaak kan dit bestellen :-)

einafets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:52

@mi-amore, dank je, ik ga er morgen al om!!
@tamari, dat zou mss wel een tip zijn alleen mijn da gelooft daar niet zo in ...
Bovendien heeft mijn tinker het niet zo op een da en ben ik ff alle inspuitingen zat, want niets helpt!!
Dus mss toch maar ff het dieet volgen uit het boekje?? Ik vermoed dat het idd met haar voeding te maken heeft.