Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
eilleen333 schreef:Meldingsplicht, klinkt heel leuk, en op zich is er wel wat voor te zeggen, maar aan de andere kant... Waar trek je dan de grens? Droes is ook besmettelijk, maar een schimmel of luizen ook. Moet daar dan ook allemaal een meldingsplicht op komen?
Ik snap de stress, en ik ben er zelf nu ook bewuster mee bezig, maar feit is dat Rhino op veel meer plaatsen zit dan wij weten. Dieren kunnen latent dragen (dus dragen en op dat moment niet uitscheiden, maar een maand later symptomen krijgen en wel uitscheiden), wat moet je daar dan mee? Afmaken? Levenslang vervoersverbod? Levenslang quarantaine?
Dit virus is een probleem, maar niet vergelijkbaar met andere aangifteplichtige ziekten als bv MKZ wat zich veel makkelijker verspreidt en daardoor een grotere impact heeft.
Nooit heeft iemand zich druk gemaakt om Rhino. Nu zijn er toevallig meerdere bedrijven die met een uitbraak kampen, en is het ineens een landelijk probleem. Terwijl er geen verband is tussen de bedrijven die nu op de kaart staan als besmet. Het is gewoon toeval. Wisselend weer, lagere afweer en de dieren gaan sympotmen vertonen terwijl ze misschien jaren geleden al besmet zijn.
Het is goed dat er aandacht voor is, maar er wordt ook wel een beetje overdreven. Nu zijn er uitbraken en lassen we wedstrijden af. Maar over een paar weken? Als dit allemaal is afgezakt? Moeten we de wedstrijden dan helemaal verbieden? (ik vind het goed hoor, rij ze toch nietTerwijl de kans dat er dan een "Rhino-lijder" tussen loopt niet kleiner is dan op dit moment.
Eigenlijk moeten we de voorzorgsmaatregelen die we nu nemen altijd aanhouden. Kleding wisselen als je naar een andere stal gaat etc. Dat is in de landbouwhuisdieren sector niet meer dan normaal. Waarom is dat bij paarden anders?
Zoals ik al zei, het is moeilijk een goede keus te maken omdat er veel verantwoordelijkheid bij de eigenaren ligt en die hun verantwoordelijkheid vaak niet nemen. Tenminste, je kan er niet van uit gaan dat ze dat doen.
Lovely schreef:elynevb schreef:
Echt niet doen hoor. Meldingsplicht heeft ook gevolgen die minder leuk zijn, maar daar denkt niemand aan. De meesten willen die meldingsplicht alleen omdat ze zelf erg nieuwsgierig zijn, maar het heeft ook keerzijden en daarom is het maar beter om niet te veel te willen weten.
elynevb schreef:
Sassy4barrel schreef:Lovely schreef:
Echt niet doen hoor. Meldingsplicht heeft ook gevolgen die minder leuk zijn, maar daar denkt niemand aan. De meesten willen die meldingsplicht alleen omdat ze zelf erg nieuwsgierig zijn, maar het heeft ook keerzijden en daarom is het maar beter om niet te veel te willen weten.
Dus als ik het goed begrijp : als je voor de meldingsplicht tekent dan teken je eigenlijk ook voor het ruimen ?
Angela schreef:Inderdaad, alleen een ziek paard kan overdragen.
Weet iemand eigenlijk of een drager een grotere (of niet) kans heeft om weer ziek te worden als een niet drager?
En wat enten ze eigenlijk? Net als vaak een beetje virus zodat er een afweer tegen komt van het lichaam zelf, waardoor er dus weer bescherming is als er een echte besmetting plaats vind?
En is een drager (heeft het virus ook gehad, en daar afweer tegen opgebouwt) dan niet even goed beschermt als een geënt paard?
liempje schreef:
heavenley schreef:vrouwke schreef:ik las een stukje terug dat iemand L-lysine & b6 bij een drogist gehaald had.
weet iemand ook het merk?
ben net weggeweest om te kijken maar kon het niet vinden.
of alleen l-lysine of alleen b6
leifst allebij