Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:55

De petitie is een beetje beperkt. Want voordat ik zoiets onderteken zou ik wel zeker willen zijn dat ik niet mezelf in de vingers snij.

Want wat zit er aan een meldingsplicht vast? Ruimingsplicht? Vervoersverbod? ect.

Een vervoersverbod (voor niet-zieke paarden) vind ik bijvoorbeeld een beetje overdreven. Je kunt het namelijk alleen overbrengen door direct contact of door specifiek indirect contact. Als je ervoor zorgt dat je niet in contact komt met andere paarden (incl bezitters) of derden kun je het al practisch niet oplopen of overbrengen. Dit is anders als met heel veel andere ziektes waarvoor wel een meldingplicht geldt.

Het idee van een meldingsplicht zelf vind ik wel een prettig idee, zodat bekend is waar welke variant heerst en deze stallen op slot gaan (wat blijjkbaar dus niet altijd gebeurd), zodat verspreiding zo veel mogelijk tegen wordt gegaan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:55

Nee, maar het wel meenemen. Ik koop een paard van stal a, gezond dier. Ik verhuis hem naar stal b en daar wordt ie ziek. Rhino. He oliebol, heeft ie opgelopen op stal a... Maar tsja, nu ziek op stal b besmet hij die stal dus. En een ander paard van stal b verhuisd ooit naar stal c...
Zo wordt het grotendeels verspreidt.

verastar1

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:56

weet iemand waar het nu in gelderland is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:56

Met zieke paarden en drachtige merries moet je wel heel voorzichtig zijn natuurlijk. Zodra een paard meer dan een normale verkoudheid heeft dan is het helemaal niet onverstandig om de boel dicht te gooien als het virus op volle kracht is om het uit te laten zieken tot het weer normaal is.

Maar door de jaren heen heb ik vaak genoeg gehoord over paarden die overleden waren aan dingen die aan rhino gekoppeld konden worden, maar dat werd dan ontkend. Toch volgden er toen geen enorme uitbraken of olievlek achtig gedrag van de ziekte. Daarnaast heb ik OP de stal waar ik stond diverse keren meegemaakt dat merries aborteerden doordat ze in aanraking waren geweest met het rhinovirus. Voor een abortus heb je maar weinig nodig en wordt zo'n paard niet ziek en de paarden eromheen ook niet. Ook deze gevallen hebben NIET geleid tot een epidemie terwijl de stal altijd open was, wedstrijden organiseerden, instructeurs af en aan reden, stalgenoten die op cursus gingen en diverse ruiters van buiten toeliet. Dus waarom is iedereen nu zo over de flos over deze gevallen?

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:57

Vandaar de aanbeveling om nieuwe paarden eerst apart te zetten :)*

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:57

Inderdaad, alleen een ziek paard kan overdragen.

Weet iemand eigenlijk of een drager een grotere (of niet) kans heeft om weer ziek te worden als een niet drager?

En wat enten ze eigenlijk? Net als vaak een beetje virus zodat er een afweer tegen komt van het lichaam zelf, waardoor er dus weer bescherming is als er een echte besmetting plaats vind?

En is een drager (heeft het virus ook gehad, en daar afweer tegen opgebouwt) dan niet even goed beschermt als een geënt paard?

Appelflapje

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:59

De Uithof heeft vanmorgen besloten om deze week in ieder geval niemand naar de kliniek te laten komen, tenzij sprake is van een spoedgeval. Volgende week wordt de situatie opnieuw beoordeeld.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:02

Verastar: in Gelderland zijn de "oude gevallen"....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:04

eilleen333 schreef:
Meldingsplicht, klinkt heel leuk, en op zich is er wel wat voor te zeggen, maar aan de andere kant... Waar trek je dan de grens? Droes is ook besmettelijk, maar een schimmel of luizen ook. Moet daar dan ook allemaal een meldingsplicht op komen?

Ik snap de stress, en ik ben er zelf nu ook bewuster mee bezig, maar feit is dat Rhino op veel meer plaatsen zit dan wij weten. Dieren kunnen latent dragen (dus dragen en op dat moment niet uitscheiden, maar een maand later symptomen krijgen en wel uitscheiden), wat moet je daar dan mee? Afmaken? Levenslang vervoersverbod? Levenslang quarantaine?
Dit virus is een probleem, maar niet vergelijkbaar met andere aangifteplichtige ziekten als bv MKZ wat zich veel makkelijker verspreidt en daardoor een grotere impact heeft.

Nooit heeft iemand zich druk gemaakt om Rhino. Nu zijn er toevallig meerdere bedrijven die met een uitbraak kampen, en is het ineens een landelijk probleem. Terwijl er geen verband is tussen de bedrijven die nu op de kaart staan als besmet. Het is gewoon toeval. Wisselend weer, lagere afweer en de dieren gaan sympotmen vertonen terwijl ze misschien jaren geleden al besmet zijn.

Het is goed dat er aandacht voor is, maar er wordt ook wel een beetje overdreven. Nu zijn er uitbraken en lassen we wedstrijden af. Maar over een paar weken? Als dit allemaal is afgezakt? Moeten we de wedstrijden dan helemaal verbieden? (ik vind het goed hoor, rij ze toch niet ;) Terwijl de kans dat er dan een "Rhino-lijder" tussen loopt niet kleiner is dan op dit moment.
Eigenlijk moeten we de voorzorgsmaatregelen die we nu nemen altijd aanhouden. Kleding wisselen als je naar een andere stal gaat etc. Dat is in de landbouwhuisdieren sector niet meer dan normaal. Waarom is dat bij paarden anders?

Zoals ik al zei, het is moeilijk een goede keus te maken omdat er veel verantwoordelijkheid bij de eigenaren ligt en die hun verantwoordelijkheid vaak niet nemen. Tenminste, je kan er niet van uit gaan dat ze dat doen.

Ik zou het een goede zaak vinden als paarden die op concours gaan verplicht Rhino geent zijn. Het voorkomt dan wel niet dat ze ziek worden, maar zijn wel minder besmettelijk voor andere paarden in de incubatieperiode. Dat zou dan wel helpen tegen verspreiding van de ziekte.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:06

Knakker schreef:
Verastar: in Gelderland zijn de "oude gevallen"....

Ik heb niet het topic doorgelezen, maar in welke provincies is er nu sprake van het Rhino-virus?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:07

Lovely schreef:
elynevb schreef:

Echt niet doen hoor. Meldingsplicht heeft ook gevolgen die minder leuk zijn, maar daar denkt niemand aan. De meesten willen die meldingsplicht alleen omdat ze zelf erg nieuwsgierig zijn, maar het heeft ook keerzijden en daarom is het maar beter om niet te veel te willen weten.

Dus als ik het goed begrijp : als je voor de meldingsplicht tekent dan teken je eigenlijk ook voor het ruimen ?

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:08

wat een ramp met dat virus zeg .
en ik ben nog zo dom geweest om gisterenmiddag met me paard naar buiten te gaan .
maarja heb er overheen gelezen wist niet dat het al zo dichtbij was.
wordt voorlopig nu het terrein niet meer af

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:08

Daar ben ik het niet mee eens.
Waarom bijv. mijn ruinen enten? De abortusvariant heeft totaal geen impact op hen en de neuro-variant daar is niet eens van bekend of het vaccin ook maar íets doet.
Tel daarbij op een paard wat heel makkelijk ziek wordt van entingen, nóg een reden om het niet te doen.
Een hoop kosten op je hals halen en risico op een ziek paard (ondanks of dankzij) entingen, mij niet gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:10

elynevb schreef:
Sassy4barrel schreef:
Lovely schreef:

Echt niet doen hoor. Meldingsplicht heeft ook gevolgen die minder leuk zijn, maar daar denkt niemand aan. De meesten willen die meldingsplicht alleen omdat ze zelf erg nieuwsgierig zijn, maar het heeft ook keerzijden en daarom is het maar beter om niet te veel te willen weten.

Dus als ik het goed begrijp : als je voor de meldingsplicht tekent dan teken je eigenlijk ook voor het ruimen ?

Het woord 'ruimen' komt niet in mijn post voor volgens mij. Er zijn zoveel gevolgen, bijvoorbeeld een stand still of afgelaste wedstrijden. Ben je hoefsmid dan krijg je gratis vakantie en ga zo maar door. Het kan er op neerkomen dat JIJ iets niet meer mag omdat er 10 kilometer verderop een merrie een veulen afgooit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:11

Angela schreef:
Inderdaad, alleen een ziek paard kan overdragen.

Weet iemand eigenlijk of een drager een grotere (of niet) kans heeft om weer ziek te worden als een niet drager?

En wat enten ze eigenlijk? Net als vaak een beetje virus zodat er een afweer tegen komt van het lichaam zelf, waardoor er dus weer bescherming is als er een echte besmetting plaats vind?

En is een drager (heeft het virus ook gehad, en daar afweer tegen opgebouwt) dan niet even goed beschermt als een geënt paard?

Enten
Tegen het rhinopneumonievirus bestaan entingen. Het probleem is alleen dat een herpesvirus het lichaam niet erg stimuleert tot het maken van antilichamen. De weerstand na een enting is dan ook niet zo hoog en zakt naarmate de tijd verstrijkt redelijk snel. Een geënt paard dat met een flinke hoeveelheid virus wordt besmet, maakt een maand of twee na de enting toch weer de ziekte door. Daarom moet je volgens Lashley altijd álle paarden op stal enten. Als je dat minstens twee keer per jaar doet, wordt de kans op verspreiding van een infectie een stuk minder groot. Bij dragers wordt het virus dan minder snel uitgescheiden. Het eventuele kleine beetje virus dat vrijkomt, geeft - door de dieren die wél weerstand hebben - geen aanleiding om een infectie te veroorzaken.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:12

Je kunt wel tegen alles gaan enten en alles melden en proberen te voorkomen.
Dit soort dingen horen er gewoon bij.
Er gaan nog steeds meer paarden dood aan koliek dan aan rhino,toch wordt er bij velen nog steeds te weinig ruwvoer gevoerd.
Denk dat je het een beetje realistisch moet bekijken.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:13

stef schreef:
Toch opvallend, want ik rij zelf helemaal geen wedstrijden maar wist vrijdag al dat het niet doorging

Das gek, het is vrijdagmiddag pas besloten. En toen stonden de stallen in Ermelo al vol!

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:13

[/quote]
Echt niet doen hoor. Meldingsplicht heeft ook gevolgen die minder leuk zijn, maar daar denkt niemand aan. De meesten willen die meldingsplicht alleen omdat ze zelf erg nieuwsgierig zijn, maar het heeft ook keerzijden en daarom is het maar beter om niet te veel te willen weten.[/quote]
Dus als ik het goed begrijp : als je voor de meldingsplicht tekent dan teken je eigenlijk ook voor het ruimen ?[/quote]

Ik heb begrepen dat meldingsplicht automatisch ruimen betekent. Ik ga dit dus niet tekenen. Als iedereen nou eens op zijn stal blijft en de deuren op slot doet dan is deze hele aktie niet nodig! Zo moeilijk is het allemaal toch niet!! :(

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:15

Oke, dat is al een deel van het antwoord. Enten heeft dus alleen zin als je dat bij alle dieren doet, anders zal een geent dier na 2 maanden alweer ziek kunnen worden? En blijkbaar maakt een drager geen antistoffen aan, net als dat de enting maar kort werkt als de rest van de paarden niet geent zijn? Of lees ik het verkeerd?

heavenley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:18

vrouwke schreef:
ik las een stukje terug dat iemand L-lysine & b6 bij een drogist gehaald had.
weet iemand ook het merk?
ben net weggeweest om te kijken maar kon het niet vinden.
of alleen l-lysine of alleen b6

leifst allebij

Sassy4barrel

liempje schreef:

Echt niet doen hoor. Meldingsplicht heeft ook gevolgen die minder leuk zijn, maar daar denkt niemand aan. De meesten willen die meldingsplicht alleen omdat ze zelf erg nieuwsgierig zijn, maar het heeft ook keerzijden en daarom is het maar beter om niet te veel te willen weten.[/quote]
Dus als ik het goed begrijp : als je voor de meldingsplicht tekent dan teken je eigenlijk ook voor het ruimen ?[/quote]

Ik heb begrepen dat meldingsplicht automatisch ruimen betekent. Ik ga dit dus niet tekenen. Als iedereen nou eens op zijn stal blijft en de deuren op slot doet dan is deze hele aktie niet nodig! Zo moeilijk is het allemaal toch niet!! :( [/quote]

dat had ik ook begrepen. Ik ben het met je eens. Als iedereen zn gezond verstand en verantwoordelijkheid zou nemen dan blijf je zelf wel met je paard op stal en sluit je de deuren.. dan is zo een meldingsplicht--> waar andere dingen aan vast zitten zoals ruimen mogelijk , niet nodig

Luckystory

Ik ben het helemaal eens met Lovely en vind deze hele heisa eerlijk gezegd een beetje ironisch.
Er zijn elk jaar stallen die met rhino te maken hebben.
Sommige stallen hebben er zelfs jaar na jaar ermee te maken. En er is niemand die er van wakker ligt, het wordt nergens gemeld en het is al zeker niet algemeen bekend.
Dus waarom nu opeens iedereen panikeert? :o?

Zo'n uitbraak op een stal hoeft trouwens nergens vandaan te komen. Het overgrote deel van de paarden is immers sowieso al drager.
Dus wanneer een dier zelf ziek wordt en het virus opnieuw gaat uitscheiden en het stalklimaat is misschien niet helemaal optimaal of enkele dieren zijn niet in superconditie, krijgt het virus al gauw de ruimte om rond te gaan op zo'n stal.
Besmetting hoeft dus helemaal niet van buitenaf te komen.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:19

heavenley schreef:
vrouwke schreef:

Groene Os bij de paardendrogist.

essiedepessie

liempje schreef:
Ik heb begrepen dat meldingsplicht automatisch ruimen betekent. Ik ga dit dus niet tekenen. Als iedereen nou eens op zijn stal blijft en de deuren op slot doet dan is deze hele aktie niet nodig! Zo moeilijk is het allemaal toch niet!! :(

Doe niet zo gek...

Sassy4barrel

heavenley schreef:
vrouwke schreef:

leifst allebij

in sommige brokken zoals pavo lac merrie brok zit beide al in
en supplement van de groene os (google even op lysine b6 paarden supplement) ook