[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:32

gisteren ook weer een blunder gemaakt, pony klaar gezet voor een derfen-beurt....op de voerkist de lege proefflacon gezet en die dan bijvullen met de grote flacon,ik was 1 ding vergeten : handschoenen aan te trekken!!
komt er een sloot derfen uit,niet normaal meer, proefflaconnetje stroomde over, voerkist onder de derfen (komen voorlopig geen vliegen meer op)
ik met mijn handen de voerkist afgenomen en meteen pony ermee ingesmeerd.
nu na tig keer handen wassen, derfenlucht verdwenen,man man wat een stank aan mijn handen(en onder mijn nagels) :(

Biies

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:58

je moet je handen scrubben met koffie. doet pijn maar je handen ruiken dan iig naar koffie ipv derfen :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:29

Mijn excemer krijgt de marstall excem idd, ik kijk even hoe ze het daar op doet nu ze geen slobber meer krijgt (experiment met de muesli was gelukt, ze eet het lekker op dus weer een zorg minder gelukkig).

Zoek naar een voer waar zo min mogelijk zetmeel en suiker zit, ik kwam namelijk met mijn zoektocht naar een vitamine sup eentje tegen waar maar liefst 91% zetmeel en suikers zit.. toch en heeeeel duur suikerklontje!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:33

nou inderdaad,maar welke is dat dan?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:17

Marstall Alegro...
Je moet even doorscrollen naar benee, want de Piano staat erboven. Valt me echt vies tegen van Marstall de hoeveelheid meuk die erin zit! 89% Tarwezetmeel en 2% druivesuiker.. En zetmeel wordt in het paardenlichaam toch ook omgezet in suiker? (Of haal ik nu dingen door elkaar..)

http://www.marstall.nl/Katalog%202010/P ... llegro.pdf

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:41

Hoi Hoi, met mijn paardje gaat het nog steeds de goede kant op ik zie echt elke dag verbetering de schilvers worden naar mijn idee ook beter...... Ik had van alles aangeschaf in mijn wanhoop periode en heb nu nog een Amaronie deken liggen iemand interesse om deze over te nemen ? maat 205 (6,9'') is voor mijn merrie te groot. De deken is 4 x gedragen, de deken is gewassen maar heb niet alle vlekken eruit gekregen maar aan de binnenkant is hij wel helemaal schoon ! Ik lees wel of iemand hier interesse in heeft ?

Afbeelding

Afbeelding

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:43

Vraagje, Kennis van mij heeft een paardje staan die steeds schuurt.. deze zomer heeft het paardje 24/7 buiten gestaan en momenteel weer op stal in de nacht..
Hij heeft veel schilfers in de staart en een beetje in de manen..
Overdreven schuren doet hij niet als hij gewassen is met derma shampoo..
Iemand enig idee of dit eczeem kan zijn of hopelijk iets anders ?
Ik meende gelezen te hebben dat het ook met bloedprikken nagezocht kan worden ?

(Zelf heb ik wel ervaring met eczemers, maar nu weet ik het niet zeker dus vandaar de vraag ;) )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:25

ik weet dat je heel veel schfilers kunt vergelijken met roos bij mensen.
er kunnen factoren zijn die dat beinvloeden,veel suikers,veel koolhydraten.
binj paarden is dat dan gras en verkeerd/teveel krachtvoer.

wassen kan al helpen inderdaad om de huid in een beter conditie te krijgen.
maar voor een goede diagnose moet er toch echt een arts bij komen, want er kan van alles zijn waardoor een paard gaat schuren
de veearts kan het paard zien,stelt vragen en stelt zo een diagnose

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:30

Tienn schreef:
Hallo iedereen!
Ik breek even in hier want heb een vraag waar jullie mij misschien mee kunnen helpen.

Ik heb mijn haflingermerrie sinds april uit de opfok en kan haar nu dus elke dag in de gaten houden ;)

Een ding wat me bij haar opvalt is dat ze eigelijk altijd jeuk heeft aan haar buik(achteraan ) tussen de achterbenen etc, als ik hier kriebel komt ze zo ongeveer in de 7e hemel..
Ze ''krapt'' zelf ook liggend aan haar buik (heen en weer schuren over de grond) en ik vind dat ze vrij heftig reageerd als er veel vliegen zijn

Het is niet het geval dat ze constant ''gek'' word van de jeuk of alleen maar aan het schuren is, maar het valt me wel op...

Enig idee of dit een vorm kan zijn van zomereczeem of iets?

Ze schuurt verder niet echt aan manen of staart..
Ik hou haar nu goed in de gaten om te kijken of dit echt constant zo blijft. Het lijkt namelijk wel alsof ze het niet ''gewoon'' lekker vind om er gekriebeld te worden maar dat het voor haar echt een opluchting is (tilt zelfs haar achterbenen hier voor op zodat ik er beter bij kan)

Ik hoor graag wat jullie ervaringen hiermee zijn. Mocht het aanhouden haal ik uiteraard een DA erbij om te controlleren of het echt meer is dan een lekker plekje

Hoi, ik heb een lekker dikke Lusitanomerrie en begin dit jaar stond ze heftig te schuren aan haar staartje. Ik aan het huilen, na de derde keer weer een exceempaard :( .
Toen ik haar staartje krabde, viel me op dat er tussen de staart en haar vel (in de plooi dus) korstjes zaten. Ik heb er tea tree/ msm zalf aan gedaan en ze leek niet meer te schuren. Ook de korstjes verdwenen.
Misschien moet je eens kijken of ze dit ook heeft. Ik heb nu zo'n idee dat dat kwam omdat misschien vuil en zweet bleef zitten tussen haar staart die haar irriteerden. In ieder geval is het schuren over aan de staart.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:18

breghje: Koolhydraten worden omgezet in suikers.
En zetmeel is een koolhydraat.
Dit wordt dus inderdaad omgezet naar suikers.

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:27

wat goed helpt tegen eczeem,jeuk,enz,is veterinairy formula van forever living.
dat is met aloe vera,en zit in een spray-flacon

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:00

Zo, ben even een weekje weg geweest met Blomke. Een trainingsweek gedaan bij het Balingehof in Friesland.
Haar huid is nu een stuk beter, niet meer schilferig.
Jeuk gaat nu eigenlijk ook wel goed. Ik had verwacht dat ze daar op stal veel zou schuren maar gelukkig heeft ze bijna niet geschuurd!
Zal al jullie tips eens door gaan lezen, had daar nl geen internet...afkicken dus :D
Thanx voor het meedenken allemaal!!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:26

Hier gaat het ook goed. :j

Kwam vanavond een eczemer thuis en die doet het enorm goed op een schepje knoflookpoeder door het voer. Één schepje van ong. 25gr per dag. Denk er aan om het Heaven ook te geven, ze vond het wel lekker. O:)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:56

knoflook is op langere termijn niet goed hé voor paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:57

appie eet het niet,(heeft een gevoelige maag en is daardoor kieskeurig in wat hij eten wil)en ik heb eigenlijk ook het idee dat het niet zoveel doet.
ik heb in elk geval bij hem in het verleden nooit gemerkt dat hij minder jeuk had
het zou het bloed reinigen,maar het lichaam zorgt er eigenlijk zelf wel voor dat het bloed gereinigd word.

wat ik wel weet van knoflook is dat als je veel geeftr dit niet gezond zou zijn.

wat ik hele goede info vind over knoflook is dit:

Citaat:
Knoflook en zijn ongewenste bijwerkingen
Te veel knoflook ( 3 tenen knoflook of meer per maaltijd ,dit geldt voor mensen) kan maagklachten teweegbrengen, schade opleveren aan de darmflora of de rode bloedcellen opname van voedingsstoffen in de darmen remmen en de leverfunctie verminderen. Zuivere knoflookolie is zelf toxisch! Knoflook dient ook met mate gebruikt te worden bij zwangerschappen en maagzweren. Voor mensen die anemie hebben ( bloedarmoede ) wordt knoflook gebruiken intraden. Het zou de genezing van anemie vertragen. Door het feit dat knoflook de bloedstollingtijd verhoogt is het aan te raden om met het gebruik van knoflookpreparaten te stoppen als men binnenkort een operatie moet ondergaan.

maar aan de andere kant is het ook weer gezond:
Citaat:
Daarnaast is knoflook goed voor:

Bloeddrukverlagend: Knoflook bevat hoge concentraties actieve organische zwavelverbindingen welke een bloeddrukverlagende eigenschappen hebben.
Bacteriële infecties: Knoflook zou helpen tegen streptokokken welke ettering en ontstekingen veroorzaken.
Hart en vaatziekten: Knoflook schijnt een goede bestrijding te zijn tegen aderverkalking, hypertensie, trombose, embolie, bloedstolsels, ...
Virale infecties: Het regelmatig eten van knoflook zou je beter wapenen tegen virale infecties zoals keelontstekingen, verkoudheden en griep.
Spijsvertering: Knoflook zou ook een positieve invloed hebben op onze spijsvertering. Het opgeblazen gevoel, braken, misselijkheid, gisting in de darmen zou door het eten van knoflook onderdrukt worden.
Ontwormen: extracten van knoflook worden gebruikt tegen bijvoorbeeld aarsmaden.

ik denk zelf eigenlijk dat in die gevallen waarin blijkt dat knoflook jeuk wegneemt het paard misschien wel een van bovengenoemde klachten heeft en knoflook dit dus verbeterd?

eigenlijk zou je dat paard wat knoflook krijgt er mee moeten laten stoppen en kijken na 3 weken wat het verschil is
ik doe dat wel met supplementen, ik geef het een periode en dan stop ik er mee,dat word ook aangeraden trouwens.
soms merk ik duidelijk dat de vacht minder word of de conditie, en soms zie ik geen verschil..dan weet ik dat het bij appie niks doet

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:10

_CS_ schreef:
knoflook is op langere termijn niet goed hé voor paarden.

In principe is het niet de bedoeling om het het gehele jaar door te geven. Denk aan een paar weken voor het eczeemseizoen begint (maar dat is natuurlijk altijd wat moeilijk in te schatten, maar zeg april) t/m eind september. Uiteraard neem ik wel een product wat voor de paardenwereld gemaakt is en ga ik geen pure knoflook geven. :n

Had het een en ander gelezen inderdaad, ellepel. :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:13

ik had een mix gehaald van knoflook,foenegriek en rozenbottel voor zijn luchtwegen,maar hij eet het echt niet.

ik heb het opgevoerd aan 2 andere paarden op stal die beiden jeuk hadden,allebei zijn ze wel opgeknapt,maar ze hebben meer door hun voer gehad dus waar het nou van komt dat weet ik niet precies.
apart trouwens, want er is er eentje bij die de knoflook zo uit je handen likt :+

maar je kunt het best proberen, maar idd als kuur of je geeft het niet dagelijks,maar om de dag.
dan zit je ook wel veilig

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:17

Jah precies. Gewoon eens proberen kan geen kwaad. Vraag me ook af wat tegenwoordig wel gezond voor ze is... O:) We gaan het wel zien, ik ga in elk geval vanaf morgen even voeren voor een paar weken om te kijken wat het uithaalt. :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:23

Jaja, maar knoflook is familie van de ui, en stamt af van de lookfamilie.

Citaat:
Knoflook (Allium sativum) is een plant uit de lookfamilie (Alliaceae). Tot deze familie behoren andere soorten als de ui en de bieslook.

En die familie is niet goed voor onze paarden, op langere termijn ;)
Raadpleeg internet maar.

Verder info:
Het zit barstenvol suikers.
De koolhydraten in knoflook bestaat voornamelijk uit suikers.
Glucose, fructose en sucrose.

Daarnaast is bekend dat van teveel knoflook paarden bloedarmoede krijgen (ook dieren zoals runderen, honden schapen en konijnen)

Paarden eten echt niet snel knoflook uit zichzelf, hun weten dondersgoed wat wel en niet goed voor ze is.
Op langere termijn is knoflook gewoon puur vergif wat je geeft.

Dus.....
Het liefst helemaal niet, of in hele kleine hoeveelheden, en dan ook echt met mate, en met tussenstops (niet het jaar rond).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:28

is met alles he, overdaad schaadt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:31

weet je, paard moet gewoon paard zijn.
Eczemer of niet.

Geen rare dingen voeren of wat ook.

Sorry hoor, die fase heb ik uiteraard ook gehad, en achteraf zwaar spijt, dat ik het ooit in mijn dier gestopt heb.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:37

je wilt ook niet weten wat ik allemaal heb geprobeerd in het verleden.
alle mogelijke losse kruiden, homeopathische middeltjes(waarvan ze in mijn topic dus zeggen dat het niet werkt!!)
de drainage werkt bij appie ook,dat heb ik absoluut wel gezien.
onzin of niet, hij knapte toch op bij zo'n kuur :j

maar ja, deken en schraal gras plus extra vitamines doen het bij hem het beste :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:38

Als je je paard paard wilt laten zijn kan je ze beter in een natuurgebied zetten en daar gelaten... Die tijd zijn we toch wel voorbij.

Drainage wil ik absoluut nog goed over nadenken om daarna te starten met een andere kuur, maar voor nu zou ik knoflook zeker willen proberen. :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:41

ik snap prima dat paarden gedomesticeerd zijn (zo noem je dat toch haha).

Maar dingen geven die eigenlijk niet goed voor ze zijn, nee.
En dat bedoel ik dus met mijn bovenstaande tekst.

Want hoe je het ook went of keert, knoflook is gewoon giftig voor een paard.
En ik geef mijn paard niet iets, waarvan ik weet dat het giftig is.

* Net zoals de hond hier geen chocola krijgt, ook al gaat dat bij een heleboel mensen wel goed *

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:43

voor ik het vergeet:
ik heb een imperial riding vliegendeken te koop!
maat 155
deze:

Afbeelding

ik had em overgekocht van iemand, en heb dat stuk met die oortjes er af gehaald en netjes omgenaaid.
nu pastte die deken dus perfect bij appie tot ik de hals wilde dichtmaken............. :+
die brede nek van hem past daar dus niet in,dus weer een miskoop.

heb zo nu al 3 vliegendekens liggen |o