Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:35

Ja, een paard is lastig te foppen. Zelfs kleine stukjes pil in een hele appel verstoppen pikken ze niet.
Major kreeg eerst zijn pil altijd zo, en na een paar dagen nam hij helemaal geen appel meer aan. Tegenwoordig stopt zijn baasje de pil achterin zijn keel, en dan nog krijgt hij het voor elkaar om hem steeds uit te spugen. Ik zet het zelf altijd een half uurtje te week in een beetje water, en als het poeder is meng ik het door zijn prakkie heen. Dat is vrij veel: halve schep muslie, kwart kilo biks, flink wat zemelen en dan nog een beetje knoflook zodat hij de pil niet proeft. Aanlengen met olie en water, en hij eet het prima op.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:37

kekavo schreef:
Je hebt het over verwardheid als mogelijk gevolg van de pergolide. Bedoel je daarmee alleen in de gewenningsperiode, of kan dat blijvend optreden zolang de pillen gegeven worden? Ik heb namelijk soms het idee dat Major wat aan het dementeren is. Zou kunnen, maar kan natuurlijk ook misschien door die pillen komen. Niet dat het veel zal uitmaken, hij blijft toch de rest van zijn leven aan de pergolide natuurlijk. Maar ik vroeg het me gewoon af.

Vind ik best lastig om dat te zeggen, ik denk een beetje een combi van meer misschien: de cushing, ouder worden/dementer en de inwerking van pergolide. Moeilijk hoor. Ik vond wel dat willy bij opbouwen naar de huidige dosis die week weer wat meer van de wereld was ;-) nu is ie er weer goed bij al kan hij na het eten wel lekker staan te dommelen en suffen ;-)

Nefertarie, dat krijg je inderdaad in een bepaalde fase dat ze ineens lastig worden met het aannemen van iets met de pil erin. Op een gegeven moment is dat bij willy weer overgegaan, we hebben dan wel eens gewisseld maar nu is het weer gewoon een dubbelgeslagen boterham ;-)
De 1 mg kost ons zo'n 55 eur per 120 stuks.

Ik doe het nooit door zijn echte eten heen, want dan zijn ze op een gegeven moment in staat om alles te laten staan en bij elk prakje achterdochtig te worden. Dat probeer ik te voorkomen. Bovendien moet je echt zeker zijn dat het binnenkomt natuurlijk.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:46

Ach, ik zal er nooit echt achter komen waar het precies door komt, amar ik vroeg me gewoon af of het daardoor kon komen. Hij kan soms zo wazig zijn, net of hij gewoon even niet thuis is. Ziet er dan precies zo uit als ene mens die dementeerd en de blik in zijn ogen is dan net zoals die van mijn dementerende kat was.

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:19

@ Geerke. Goed dat hij het zo goed doet met zijn pilletjes. Angelo krijgt ook savonds zijn pilletje en weet dus ook niet of hij er last van heeft. (Smorgens heeft hij maar nergens meer last van) :)

@ Fargo neusverstopping houd dat ook in een snotneus?? Gelukkig heb ik het gevoel het word minder. vannavond had hij niks en vanmorgen stonk het minder.

@Nefertarie Hoelang duurde het voor jou paard het pilletje met het handje voer in verband bracht. Ik geef het op het moment met een 1/12 appel en krijgt dan nog een of 2 kleine stukjes erna. Heb nog niet het gevoel dat hij het pilletje merkt. Hij wordt bijna wild om dat stukje appel te krijgen.

_Roosmarijn_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:59

Of een paard echt misselijk kan zijn, geen idde.
Maar heb zelf al gezien dat ze iig wel buikpijn kunnen krijgen ervan! Max heeft er overdag ook nog last van, niet alleen na het pilletje. Gevoelig al je zijn buik aanraakt. :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:28

Nu dat mijn IR getallen bekend zijn ( uitslag: paard is ernstig IR) gaat volgende week woensdag de ACTH getest worden. Dinsdag komt de DA bloed afnemen, ik breng het dan zelf naar Utrecht. Woensdag worden alle ACTH tests gedaan. Wordt spannend...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 00:36

Oef JP ernstig IR, wat houdt dat in? Wat mag je paard dan wel en niet hebben en hoe merk je dit precies? Spannend inderdaad om de testen af te wachten...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 00:46

Zo weinig mogelijk suikers e|o koolhydraten. In de praktijk betekent dat dus weinig gras, geweekt hooi en verder niks. Maar IR kan ook veroorzaakt worden door PPID, vandaar de test.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:36

Jannepauli schreef:
Nu dat mijn IR getallen bekend zijn ( uitslag: paard is ernstig IR) gaat volgende week woensdag de ACTH getest worden. Dinsdag komt de DA bloed afnemen, ik breng het dan zelf naar Utrecht. Woensdag worden alle ACTH tests gedaan. Wordt spannend...

vervelend... :(:) als het wel door cushing komt schijnt de pergolide er ook weer voor te zorgen dat de insuline weer gereguleerd wordt.Vertelde mijn da...weet niet of het waar is hoor.

Pablo's insuline was ook te hoog,maar die was al IR.
Hoe hoog weet ik niet,de uitslagen worden nog opgestuurd.Als ik ze heb laat ik je het weten.
En dan nog hopen dat ze dezelfde waarden hanteren ;)

Tja,ik voer dus al 10 jaar zonder zetmeel en suikers,tenminste zo weinig mogelijk.

Ik merk trouwens nu dat Pablo zijn hooi om 8 uur wel eet maar langzamer :j
Das ook niet verkeerd :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:45

Insulineresistentie of gewoon problemen met de suikerhuishouding kunnen inderdaad optreden door de cushing. En door het geven van pergolide wordt dat inderdaad vaak weer genormaliseerd Geerke. Het vele drinken en plassen is daar een symptoom van o.a. en vaak zie je dat na een week of 3 al sterk verbeteren en verdwijnen.

JP ik bedoelde met wat houdt dat in ook meer wat voor klachten tref jij dan aan bij je paard als die zwaar IR is. Kun je beschrijven waaraan je dat merkt? Veel drinken en plassen waarschijnlijk maar zijn er meer zaken waardoor dit "zichtbaar"/merkbaar is?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:00

spike2002 schreef:
@ Geerke. Goed dat hij het zo goed doet met zijn pilletjes. Angelo krijgt ook savonds zijn pilletje en weet dus ook niet of hij er last van heeft. (Smorgens heeft hij maar nergens meer last van) :)

@ Fargo neusverstopping houd dat ook in een snotneus?? Gelukkig heb ik het gevoel het word minder. vannavond had hij niks en vanmorgen stonk het minder.

@Nefertarie Hoelang duurde het voor jou paard het pilletje met het handje voer in verband bracht. Ik geef het op het moment met een 1/12 appel en krijgt dan nog een of 2 kleine stukjes erna. Heb nog niet het gevoel dat hij het pilletje merkt. Hij wordt bijna wild om dat stukje appel te krijgen.

we zijn in juli begonnen met pergolide... dus dat is dan 4 maanden.
Moon krijgt 's ochtends haar pilletje, dat moest ik doen van de DA. Bij jullie dus 's avonds?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:23

Citaat:
JP ik bedoelde met wat houdt dat in ook meer wat voor klachten tref jij dan aan bij je paard als die zwaar IR is. Kun je beschrijven waaraan je dat merkt? Veel drinken en plassen waarschijnlijk maar zijn er meer zaken waardoor dit "zichtbaar"/merkbaar is?

Ik snapte wel wat je bedoelde maar ik ben daar altijd wat terughoudend in. Uiterlijke symptomen kunnen een aanleiding zijn voor beeldvorming, maar de enige juiste weg is een diagnose stellen door onderzoek. Zo drinkt en plast mijn paard helemaal niet veel, net zo normaal als alle anderen. Wat ze wel heeft is een dikke manenkam, wat kleine vetopslag op de staartbasis en regelmatig terugkerende infecties aan het oog. In het verleden ( Nov 2009) is ze licht hoefbevangen geweest en was ze behoorlijk te zwaar - sinds 2 jaar is er wel zo'n 150 kg vanaf. Maar vergis je niet, het is een heel groot paard, heeft een redelijk zware en brede bouw. Haar BSC is 3-4 ( scoring volgens de engelse methode, die loopt van 1-5).
Een ander signaal voor IR is het feit dat als ze lang op gras staat, de kilo's er weer aan vliegen- de sukers|koolhydraten worden kennelijk niet goed verwerkt en opgeslagen als vetten. Vet is niet zomaar vet: het scheidt ook hormoonstoffen af en dat verklaart bij Pauli wellicht de terugkerende oogontstekingen en de indruk van 'niet lekker in het vel zitten'.
Hoe dan ook mijn vermoeden van IR is bevestigd en nu gaat de zoektocht voort om te zien waar dat eventueel vandaan komt. PPID is voor de hand liggend omdat die aandoening tot IR kan leiden. Daarom dus de basaaltest om te zien of er wat mis is op dat gebied. En eigenlijk hoop ik daar een beetje op want dat is controleerbaar - als het EMS is wordt het pas écht zoeken naar de speld in de hooiberg.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:31

Ok bedankt voor je duidelijke uitleg, ja ik snap wat je bedoelt, alleen op uiterlijke kenmerken moet je dit niet vast gaan stellen. Stel dat de IR bij cushings vandaan komt dan zouden de oogonstekingen ook weer beter te verklaren zijn, want dat komt bij cushingpaarden heel veel voor, tranende vieze ogen. Helpt ondersteunen van de weerstand ook bij jouw paard bij die ogen??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:49

fargo schreef:
Helpt ondersteunen van de weerstand ook bij jouw paard bij die ogen??

Daar zit ik dus op dit moment een beetje in een vicieuze cirkel.. iets in het lijft gooit haar weerstand uit balans en zonder dat 'iets' op te sporen en hopelijk aan te pakken, is ze op dit moment in een soort van voortdurende staat van alarm. Ik krijg de weerstand dus nu niet zodanig opgebouwd dat ze 'uit zichzelf' sterker is om de ontstekingsstaat in het lijf adequaat te bestrijden.
Lastig hoor want als ze met zo'n zielig en betraand hoof rond loopt, ben ik ook minder geneigd om haar aan het werk te zetten - ze heeft dan ook vaak duidelijk pijn als dat oog zo opspeelt.

Hier een plaatje - nb de oogholtes boven het oog zijn dan ook opgevuld:

Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:06

hier ligt de afspraak voor bloedonderzoek vast. Ik zie er alleen enorm tegen op om dagelijks dat pilletje er zien in te krijgen... Paard is al vrij kieskeurig, krijgt bakken eten om ze ietwat op gewicht te houden. Dus haar dat ontnemen omdat ze een pilletje niet wil opeten,is ook niet echt een optie. Dus ik hoop dat het met een wortel of stuk appel gaat lukken.
Ik zal als de DA komt eens foto's nemen van hoe ze er nu bijloopt. Ik dacht enkele dagen terug nog "goh, 't wordt misschien toch tijd om er een deken op te gooien" (paard is in een vrij hoog dekenmodel geschoren), zag ik toch wel dat ze alweer enkele dagen met druppels op haar rug en kont staat...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:36

PP: in het begin is het juist meestal niet zo'n probleem om het pilletje naar binnen te krijgen, dan zijn ze natuurlijk nog onnozel en niet bekend met de ervaring ;-) Dus een stuk appel of een uitgeholde peen of een boterham of een krentebol krijg je er vaak wel in hoor, zeker als je het als een extraatje langs brengt. :j :Y)

JP: het klinkt wel erg als de invloed zoals cushing hem heeft op het lichaam, die overgevoeligheid voor ontstekingen en het zonder extra steun hierbij niet redden. Het is niet voor niets dat willy msm en regelmatig druppels echinacea krijgt om de weerstand blijvend te boosten.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:55

Hopelijk heb je wat aan de bloedtest JP! Het zou inderdaad goed kunnen en dan weet je het tenminste.
Ik zie dat er nog meer nieuwe bij zijn gekomen, fijn om ervaringen uit te wisselen over het opstarten!

Weet niet of Nado nog reactie heeft gegeven, ben je nog van plan om hem opnieuw te testen? En als hij zo sterk reageerde op de parlodel, is het waarschijnlijk dat hij dan ook heftiger op pergolide reageert? Op zich als het nu goed gaat is het prima natuurlijk, maar nog een keer testen kan natuurlijk ook geen kwaad, heb je ook vergelijkingsmateriaal evt voor later weer.

Het pilletje voeren hier gaat eigenlijk heel goed, ik heb het vanaf het begin in een stuk appel verstopt. Appel in achten snijden, dan in een stukje een kruisje snijden en daar kan ik dan het pilletje mooi in duwen. Ze krijgt die appel dan als ze naar binnen gaat, en heeft niet in de gaten dat er wat in zit. Meteen een schoon stukje erachteraan en dat gaat tot nu toe prima.

Volgens mij zijn we hier in de begin-dip beland... Aurora krijgt nu bijna vier weken pergolide, waarvan de eerste week 0.25mg en daarna 0.5. De eerste tijd heeft ze daar ook metacam naast gehad, wat ik heel langzaam heb afgebouwd. Daardoor ging het waarschijnlijk vooral de eerste tijd super goed, maar nu ik daarmee gestopt ben begint ze toch weer iets af te zakken... sinds een paar dagen wat gevoelig op een voorvoet, en vandaag ook weer wat stijf in de achterhand. Ook zweette ze vanmorgen heel erg in de stal. Nou moet ik er wel bij zeggen dat het vandaag 12 graden is hier, dus dat helpt niet mee. Maar mijn andere pony voelt wel normaal aan. Ik vond haar ook wat afwezig. Klinkt dit allemaal als "de dip"? Of zie ik dingen die er niet zijn... Is het nu slim om weer wat metacam te geven of juist niet?

Ik had trouwens nog beloofd wat foto's te plaatsen, zal ze eens even uploaden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:17

Gemske: Dat klinkt wel als de dip ja, even een terugval, meer in zichzelf gekeerd enzo. Het kan denk ik geen kwaad om wat metacam ter ondersteuning te geven als je denkt dat ze ook pijn heeft. Zou verder wel gewoon doorgaan op de ingeslagen weg zoals je nu bezig bent, meestal duurt de dip niet zo heel lang, paar dagen (4 - 5 max voor mijn gevoel) maar ok het voelt als een eeeeeeeuwigheid :(:) :(:) Sterkte! Maar daarna gaan ze alleen maar verder opknappen hoor!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:37

Ik hoop het!

Hier wat foto's...

Van vorige week:
Afbeelding
Afbeelding

En van 2007:
Afbeelding

Ook de bulten boven haar ogen zijn duidelijk op de onderste foto. Heb er nog wel een als veulen dat ze ze heeft.
Qua vacht is ze al jaren hetzelfde dus, maar wel apart.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:51

Gemske: op de tweede foto heeft ze echt een bos haar!

Kwam nog wat algemene tips tegen om pillen/medicijnen te geven en wilde deze jullie toch niet onthouden ;-)

~ roggebrood; de pillen tussen 2 stukjes roggebrood stoppen.
~ boterham met appelstroop; een dubbele boterham met appelstroop en de pil/het poeder ertussen helpt je paard het middel in te nemen.

Trouwens: In de winter geven wij willy wel thijmsiroop op een boterham en daar dan de pil bij, dat vindt ie heeeeerlijk!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:25

gemske@
Wat een leuke pony is het toch! <3 En wat een manen!
Inderdaad een lange vacht...ik heb even vergeleken met mijn shet maar die vacht is korter.
Ze heeft veel kruinen. Zou dat door de cushing komen?
Ik zie ze op die oude foto niet zo duidelijk.

Ik heb gisteren de bloeduitslagen uit Nantes ontvangen....snap er geen hout van.
Volgens mij was het te hoge cortisol altijd de oorzaak waardoor het paard zich niet lekker voelde.
En hoorde een te hoog cortiol bij cushing.
Pablos cortisol is dus goed.
Er staat T1=76 T2=67 Valeur normales(normale waarde)

Insuline:
T1=49 T2=93
Hyperinsulinemie,montrant une insulino-resistance en relation avec le sydrome de cushing equine.
Te hoog insuline waarschijnlijk door cushing.
Prolactine:
T1=3 Normale waarden

T4libre(schildklier)
Was goed voor een paard onder behandeling.

ACTH hebben ze niet kunnen meten....dat had ik ook al kunnen bedenken :(
Als het bloed een dag of twee onderweg is naar Nantes schiet dat niet op natuurlijk.
Zoiets zei de da ook al.
Dit land is ookzo verrekte groot en niet ieder lab doet deze test.

Dit soot testen moet je eigelijk op de kliniek doen met een lab wat het kan testen ernaast.
Dus JP@....je hebt gelijk dat je het op de kliniek laat doen!

Hoe meer ik lees op amerikaanse forums hoe meer ik de indruk krijg dat het hele cushing/ppdi(fout),EMS en al die endocriene aandoeningen nog een vrij grijs gebied is.
En dat veel bloeduitslagen helemaal geen uitsluitstel geven laat staan betrouwbaar zijn.

Mijn oude lesgeester haar merrie had duidelijk cushing met lang haar en krullen en uit de test kwam niets.
Mijn da zei ook al zoiets,anders had hij nooit voorgesteld om evengoed met pergolide te beginnen al de testen negatief waren.
Meten is dus niet per definitie weten ;)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:10

Vandaag komt de dierenarts voor Milka. Ik ben benieuwd wat die zegt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:02

Malenka schreef:
Vandaag komt de dierenarts voor Milka. Ik ben benieuwd wat die zegt.

En? Is er al iets bekend, wat zei je DA?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:05

De dierenarts vermoed net als ik dat het om Cushing gaat. Maandagochtend moet ik bellen om afspraken te maken voor het afnemen van bloed. De tijd tussen de afnames schijnt heel nauwkeurig te komen dus konden we dat nu helaas niet doen ivm het weekeind.

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:13

@ nefertarie. Ja bij ons krijgt hij het savonds dan heeft hij zijn eten grotendeels gehad. Hij krijgt overdag 4 liter hooicops en 1.5 liter marstal Vito geweekt in water. Omdat hij zo extreem afgevallen is. Zijn hooi heeft hij ernaast nog z'n 2 kilo in een hooinet maar dat is nooit helemaal op. Verwacht ik ook niet den hooicops met de vito worden opgeweekt al 3 emmers vol. Geef het u 3 weken en heb het gevoel dat hij iets voller word in zijn flanken.

@ JP hopelijk heb je snel zekerheid en kan je beginnen met een gepaste behandeling.

@ Geerke. Geloof dat overal ander waardes gebruikt worden . Onze waardes lagen na e 1ste en 2de test onder de cortisol normaalwaarde, maar omdat ze meer dan 1.0 waren na de 2de test was het toch Cushing.
Na inspuiting van kunstlich cortisol had de waarde dus onder 1.0 moeten vallen.

@ gemske. Oh wat een leuke pony. Ik vind zijn wacht ook niet zo erg eruit zien. Kan met onze shetlander niet vergelijken (die is nl geschoren)

@Malenka. bij ons hebben ze de test ook pas maandags gedaan en dinsdags morgens nog een keer. Omdat het bloed anders tot maandag lag en dan niet meer goed was.