[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PN_anne

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:26

Mirgino,

De bevangenheid zou inderdaad heel goed een gevolg van stress kunnen zijn. Of een teveel aan afvalstoffen in het lichaam. HB heeft zoveel verschillende oorzaken, mijn pony is ook erg gevoelig voor hoefbevangenheid, en is nu ineens ook aan het schudden (al is dit gelukkig met een nosecover nog op te lossen)

Vind wel dat je hem erg snel op speciaal beslag hebt staan voor een paard dat nog een goede dikke zool heeft en (zo begrijp ik) waar je op tijd bij bent, wat was hier de reden van?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:47

PN_anne schreef:
Mirgino,

De bevangenheid zou inderdaad heel goed een gevolg van stress kunnen zijn. Of een teveel aan afvalstoffen in het lichaam. HB heeft zoveel verschillende oorzaken, mijn pony is ook erg gevoelig voor hoefbevangenheid, en is nu ineens ook aan het schudden (al is dit gelukkig met een nosecover nog op te lossen)

Vind wel dat je hem erg snel op speciaal beslag hebt staan voor een paard dat nog een goede dikke zool heeft en (zo begrijp ik) waar je op tijd bij bent, wat was hier de reden van?

volgens de arts was dat nodig
maar goed liever safe than sorry
bij mijn appaloosa was dat niet gedaan en de dag erop was het hoefbeen gekanteld
dit is echt uit voorzorg dat het hoefbeen niet gaat kantelen

maar waarom vind jij het snel?
het kan geen kwaad,van dit beslag zal hij iig niet slechter worden.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:12

mirgino schreef:
bij mijn appaloosa was dat niet gedaan en de dag erop was het hoefbeen gekanteld

Het is zeker geen commentaar hoor, was alleen benieuwd.

De reden waarom ik het wat snel vind, is omdat ik vind dat bij hoefbevangenheid de hoef zoveel mogelijk "in beweging" moet blijven, zodat de hoef goed doorbloed blijft. Een paard loopt niet graag met pijn, en moet dit bij hoefbevangenheid ook niet doen, maar áls hij een stapje waagt zorgt dit gelijk voor een betere bloedtoevoer. In mijn ogen word het natuurlijk hoefmechanisme (het meeveren met de beweging van het paard) teveel belemmert door ijzers.

Er zijn gevallen dat een ijzer echter de enige oplossing is om het paard pijnvrij te kunnen laten lopen (bijvoorbeeld als de hoefwand al te ver is losgelaten of het hoefbeen teveel is gekanteld) Maar ik ben van mening dat bij een paard waarbij het nog niet nodig is het lichaam heel goed zelf op de juiste manier met hoefbevangenheid om kan gaan.

Ik ben echt geen natural ofzo hoor, ben ook niet tegen ijzers, maar het moet wel per paard bekeken worden. En als dit door je dierenarts en hoefsmid is aanbevolen moet je in ieder geval doen waar jij je goed bij voelt.. Tis een rotziekte waarbij je absoluut je eigen gevoel moet volgen :)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:20

Mijn headshaker, waarvan ik nog steeds alleen vermoedens heb qua oorzaak, heeft vandaag mooi een 62 km wedstrijd gelopen.
1e Rondje met veel shaken (en opeens ook een paniek aanval omdat er paarden achterop kwamen). Halverwege 1e ronde vliegenkap opgedaan, wat ietsje hielp.
2e rondje liep ze bijna normaal, af en toe een klein beetje schudden maar miniem.

Wil nog steeds oorzaak uitzoeken om toch een oplossing te kunnen vinden, maar het zit wel in pollen, oren en licht qua triggers...
Uiteraard versterkt door stress.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:31

Mirgino, als jij er helemaal achter staat wat ze daar doen, is het goed.

Helaas heeft deze kliniek vorige zomer bij Niek de diagnose 'aan 4 voeten hoefbevangen' gegeven, wat achteraf helemaal niet waar was.

Ik wens je veel sterkte met de behandeling!

Trek me voorlopig even terug uit dit topic.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:06

mirgino wat is dat schrikken zeg!

maar ik heb filmpjes van jou gezien waar hij op gras staat.
is hij niet gewoon daardoor hoefbevangen?
door de koude nachten zit het gras nu propvol fructaan.

even over dat verhaal van de ijzers.
wij hebben een fjordje op stal wat zonder ijzers echt hartstikke moeilijk loopt, bijna kreupel
met ijzers is dat helemaal over en is ze helemaal blij. :D
dus ik vind het juist een goed plan dat ze er ijzers onder hebben gezet.

sjoyceje:
fijn dat de oogdruppels werken!
moet je die gewoon elke dag 1 x er in doen?

ap hoest gelukkig niet meer, de luchtwegcompositum doet zijn werk dus weer goed.
ben toch heel tevreden over dat middel.
de bioresonantiedrupels doen hun werk ook al.
appie zit heel goed in zijn vel,iedereen zegt ook ineens van goh wat ziet hij er goed uit! :D

giteren even gereden, en hij schudde wel wat,maar dat was minimaal
daarna even in de bak laten staan,samen met paardje van een stalgenootje van me en allebei kregen ze het voorjaar in hun bol en zijn een hele tijd aan het rondcrossen geweest haha, was wel grappig om te zien.
daarna wel neusuitvloeing,maar dat was doorzichtig ,en gelukkig geen hoesten.

gaat de goede kant op..

mirjam succes maandag.
ik ben heel benieuwd naar de bloeduitslag!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:59

singasong schreef:
Mirgino, als jij er helemaal achter staat wat ze daar doen, is het goed.

Helaas heeft deze kliniek vorige zomer bij Niek de diagnose 'aan 4 voeten hoefbevangen' gegeven, wat achteraf helemaal niet waar was.

Ik wens je veel sterkte met de behandeling!

Trek me voorlopig even terug uit dit topic.

mijn appie heeft daar gestaan en die was echt aan 4 voeten zwaar bevangen.

en het is bijna 1 jr geleden van haar en toen ze mij zagen wisten ze gelijk nog dat ik bij Dusty hoorde die zo`n erge hoge insuline had.
voor haar is toen de zandbox gemaakt achterin en deze is er nog steeds

en alles wat er nu met Gringo is sta ik volledig achter,heb tot nu toe alles gezien ben overal bij geweest.

het is gewoon erg moeilijk om te vinden wat er mis is met hem, en waarom dit er nu allemaal bijkomt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:03

PN_anne schreef:
mirgino schreef:

Het is zeker geen commentaar hoor, was alleen benieuwd.

De reden waarom ik het wat snel vind, is omdat ik vind dat bij hoefbevangenheid de hoef zoveel mogelijk "in beweging" moet blijven, zodat de hoef goed doorbloed blijft. Een paard loopt niet graag met pijn, en moet dit bij hoefbevangenheid ook niet doen, maar áls hij een stapje waagt zorgt dit gelijk voor een betere bloedtoevoer. In mijn ogen word het natuurlijk hoefmechanisme (het meeveren met de beweging van het paard) teveel belemmert door ijzers.

Er zijn gevallen dat een ijzer echter de enige oplossing is om het paard pijnvrij te kunnen laten lopen (bijvoorbeeld als de hoefwand al te ver is losgelaten of het hoefbeen teveel is gekanteld) Maar ik ben van mening dat bij een paard waarbij het nog niet nodig is het lichaam heel goed zelf op de juiste manier met hoefbevangenheid om kan gaan.

Ik ben echt geen natural ofzo hoor, ben ook niet tegen ijzers, maar het moet wel per paard bekeken worden. En als dit door je dierenarts en hoefsmid is aanbevolen moet je in ieder geval doen waar jij je goed bij voelt.. Tis een rotziekte waarbij je absoluut je eigen gevoel moet volgen :)

hij staat in de kliniek en ik heb het volste vertrouwen dat hun weten wat ze doen.
en omdat ik zelf erg bang ben nadat wat er gebeurd is met mijn appaloosa en hun dat ook nog steeds voor zich kunnen halen nemen ze extra voorzorgs maatregelen
misschien zouden ze dit niet bij een ander paard doen maar omdat ik de eigenaar ben met een `verleden`en ik liever er alles aan gedaan heb mocht het mis gaan , en ik me dan niet hoef af te vragen van ; wat als....?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:08

@ellepel

op dat weitje waar bijna niks staat en ze hooi bij kregen stonden ze opbouwend 4 uurtjes en dat maar een paar dagen
het komt eerder door stress en er is iets niet goed in het lichaam.
maar we zijn er echt vroeg bij,en ik ben erg blij met hoe de artsen denken en handelen

had hij op de wei gestaan waar cheyenne vorig op gestaan had dan had ik ook gedacht dat het daarvan zou kunnen zijn
maar ze hebben op het weitje niet gestaan vlak na een koude nacht,we hebben echt goed opgelet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:10

ja is ook zo cheyenne had IR he?
dus dan weet je dat je moet uitkijken met fructaan.

hij word nu helemaal nagekeken en ze zullen altijd wel wat vinden.
100% gezonde paarden bestaan nou eenmaal niet.

maar goed,blijft allemaal wel *** nu voor je,hopelijk valt het allemaal een beetje mee :(:)

iedereen heeft eigen ervaringen met bepaalde klinieken,zo ben ik vroeger eens op een kliniek geweest die ik ronduit waardeloos vond terwijl een ander er laaiend enthousiast over was.
dat houd je toch...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:16

ellepel schreef:
ja is ook zo cheyenne had IR he?
dus dan weet je dat je moet uitkijken met fructaan.

hij word nu helemaal nagekeken en ze zullen altijd wel wat vinden.
100% gezonde paarden bestaan nou eenmaal niet.

maar goed,blijft allemaal wel *** nu voor je,hopelijk valt het allemaal een beetje mee :(:)

iedereen heeft eigen ervaringen met bepaalde klinieken,zo ben ik vroeger eens op een kliniek geweest die ik ronduit waardeloos vond terwijl een ander er laaiend enthousiast over was.
dat houd je toch...

zo is dat , overal goede en slechte ervaringen.

bij Visdonk vond ik ze erg hardhandig, hij was 2x verdoofd maar de slang ging wat moeilijk toen gaven ze hem toch een beuk tegen zijn hoofd :( omdat hij zo extreem gevoelig was
was gelijk de druppel die mij daar niet meer heen liet gaan

ik heb hier in Lienden nog geen slechte dingen mee gemaakt
paard van stalgenootje heeft er gestaan 3 weken geleden heeft ct scan gehad
paard van stalhoudster is na 2 operaties na 3 weken gister naar huis gegaan.

we hebben bijna een onderonsje gehad daar,3 paarden van onze stal hebben daar gestaan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:30

vandaag nog wel schudden,maar geen hoesten gehoord.
wel staat ap weer met een dikke koker :+
balen,ik had hem aan de hand laten grazen en blijkbaar toch net wat teveel.

weet je al wat meer?

Sjoyceje

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:16

Ellepel, de druppels krijgt ze nu 2 keer per dag. 's morgens doet de stalhouder het voordat ze naar buiten gaan, en ik doe het 's avonds. De DA zei dat het 5 tot 6 keer per dag mag/moet, maar dat red ik dus niet.
Fijn dat het met Ap ook de goede kant op gaat!

Mirgino, Visdonk heb ik juist weer hele goed ervaringen mee. Dus inderdaad, je hoort overal positieve en negatieve verhalen over. Gewoon je eigen gevoel volgen, dat is het beste wat je kan doen. Is er al meer nieuws?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:34

op zondag geen bezoek,en ik kan er woensdag pas heen
dan heb ik oppas voor mijn kind

ik hoop dat er morgen iets naar voren komt.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:58

Hoi Ik meld me ook even.
Ik heb een appaloosamerrie die al jaren hoest. Al verschillende dingen geprobeerd oa. accupunctuur, druppels van josefien (kwam idd een pollenallergie uit). Pollisonan druppels. Op dit moment gebruikt ze celzouten plantagines en nog wat druppels. Maar dat werkt niet echt (is ook meer gericht op hoesten dan op pollen).
Haar symptomen zijn eigenlijk alleen het hoesten, neusuitvloeiing en en regelmatig met haar neus tegen haar benen schuren. Ze schudt helemaal niet met het hoofd.
Ik wil nu de puur pollen en all septicum en knoflook/foenegroek/anijs kruiden gaan proberen. Ik hoop dat dat gaat helpen. Vorig jaar is ze vrijwel helemaal hoest vrij geweest. En toen gebruikte ik niks.... Het blijft een raadsel..

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:25

Sundance, heb je voor het hoesten al eens luchtweg compositum van de Groene Os geprobeerd? Echt super spul. Meerdere mensen hier in het topic hebben hier hele goede ervaringen mee, waaronder ik. Mijn paard hoestte nog steeds na 3 antibiotica kuren. Heb toen luchtweg compositum besteld op aanraden van andere mensen, en tot mijn verbazing heeft het heel goed geholpen en stopte mijn paard met hoesten. Wellicht het proberen waard?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:26

Sundance, ook mijn paard had als voornaamste klacht hoesten. Het heeft een aantal jaren geduurd voordat het kwartje bij me viel dat het hoesten wel eens door pollenallergie zou kunnen komen. De potten ventipulmin hielpen ook nooit.
Puur pollen ( en vorig jaar MSM ) werkten goed voor hem !
Dit jaar 1,5 maand probiotica gegeven ( +puur pollen ) en geen MSM.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:38

mijn paard gaat door de ctscan
met de hoefbevangenheid gaat wat beter
wel moet er ook een operatie komen om het botstukje te verwijderen

maar eerst de ct, bij observeren in de paddock blijkt dat hij begint met kopschudden als hij zijn hoofd omlaag heeft om te eten
ze willen nu zijn hoofd en hals scannen

morgen gaan ze de trichimus zenuw verdoven

voorlopig staat hij daar nog wel even.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:43

MIrgino, heeft hij last van dat botstukje dan ? Misschien loopt hij er al wel jaren mee rond en kan hij er ook nog jaren mee rond lopen in de toekomst zonder er last van te hebben ?!

Groetjes,

Maris

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:48

maris:
die msm daar zit dextrose in he?
ik geef het nu dus ook sinds afgelopen week, en nu staat appie ineens met een dikke koker. :+

ap is suikergevoelig en ik heb hem afgelopen week ook flink aan de hand laten grazen.
maar toch vraag ik het me af of die dextrose in de msm misschien wat bij hem doet?

sundance:
luchtwegcompositum is heel goed, ik geef het nu ook en na een week druppels geven hoest ap al niet meer en zijn neusuitvloeiing is ook weg.
wel schud hij nog licht,maar het moet eigenlijk ook even gaan regen,het is alweer veel te droog.
als het even flink regent spoelen die pollen wel uit de struiken enzo.

kijk ook naar je ruwvoer, lang hooi met nog bloeiaren er in kunnen ook voor hoesetn zorgen bij de hooikoortspaarden.
ap reageerd er in elk geval wel op,hooi natmaken helpt dan al een hoop.

mirjam,balen dat het chipje er toch uit moet,ben benieuwd hoe het allemaal verder gaat

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:08

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:15

ik heb die van de paardendrogist.
deze:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... el/108052/

en daar zit dus wel dextrose in.
ik denk dat het gewoon toeval is dat die koker nu wat dik is,kan zoveel redenen hebben.
ik wacht wel even af,hij is verder niet ziek of sloom, en ik mag er ook gewoon aanzitten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:30

Maris schreef:
MIrgino, heeft hij last van dat botstukje dan ? Misschien loopt hij er al wel jaren mee rond en kan hij er ook nog jaren mee rond lopen in de toekomst zonder er last van te hebben ?!

Groetjes,

Maris

het zit er waarschijnlijk ook al jaren ,maar bij de vorige eigenaar liep hij alleen met slidingplates en op het zachte
ik rij sinds ik hem heb op de weg buiten en heeft hij ijzers
zijn voeten worden daardoor in een stand gedwongen
hij is iets toontreder
en dat kan de oorzaak zijn dat het botstukje nu wel schade maakt
het zit iets dieper tussen het gewricht tegen het kraakbeen aan en dat is beschadigd

op deze foto zie het stukje zitten en ook de rafels aan het kraakbeen
met de echo was dat duidelijk te zien
en het verklaard ook het onzuiver lopen in november

Afbeelding

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:19

nou Eva komt dus wss 11 mei ivm rugproblemen, dus moet nog even wachten..

ik heb net een field relief masker besteld bij de paardendrogist. heeft iemand hier ervaring ermee?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:15

Gringo is vanmiddag laat door de ct scan geweest, ik hoor daar morgen de uitslag van
maar de arts zag op het eerste gezicht geen rare dingen zoals tumoren

maar hopelijk vinden ze wel iets, want meer kunnen ze daar niet doen

de bloeduitslagen waren nog binnen.

en de echo wees uit dat het botstukje wel irriteert ,maar pas als hij goed loopt word dat verder onderzocht
hij wil dan gaan verdoven en kijken hoe hij dan loopt.

gelukkig komt de stalhoudster morgen tussen de middag bij mij thuis mijn kind opvangen en boterham eten zodat ik weer naar Lienden kan.