Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
PN_anne schreef:Mirgino,
De bevangenheid zou inderdaad heel goed een gevolg van stress kunnen zijn. Of een teveel aan afvalstoffen in het lichaam. HB heeft zoveel verschillende oorzaken, mijn pony is ook erg gevoelig voor hoefbevangenheid, en is nu ineens ook aan het schudden (al is dit gelukkig met een nosecover nog op te lossen)
Vind wel dat je hem erg snel op speciaal beslag hebt staan voor een paard dat nog een goede dikke zool heeft en (zo begrijp ik) waar je op tijd bij bent, wat was hier de reden van?
mirgino schreef:volgens de arts was dat nodig
maar goed liever safe than sorry
bij mijn appaloosa was dat niet gedaan en de dag erop was het hoefbeen gekanteld
dit is echt uit voorzorg dat het hoefbeen niet gaat kantelen
maar waarom vind jij het snel?
het kan geen kwaad,van dit beslag zal hij iig niet slechter worden.
singasong schreef:Mirgino, als jij er helemaal achter staat wat ze daar doen, is het goed.
Helaas heeft deze kliniek vorige zomer bij Niek de diagnose 'aan 4 voeten hoefbevangen' gegeven, wat achteraf helemaal niet waar was.
Ik wens je veel sterkte met de behandeling!
Trek me voorlopig even terug uit dit topic.
PN_anne schreef:mirgino schreef:volgens de arts was dat nodig
maar goed liever safe than sorry
bij mijn appaloosa was dat niet gedaan en de dag erop was het hoefbeen gekanteld
dit is echt uit voorzorg dat het hoefbeen niet gaat kantelen
maar waarom vind jij het snel?
het kan geen kwaad,van dit beslag zal hij iig niet slechter worden.
Het is zeker geen commentaar hoor, was alleen benieuwd.
De reden waarom ik het wat snel vind, is omdat ik vind dat bij hoefbevangenheid de hoef zoveel mogelijk "in beweging" moet blijven, zodat de hoef goed doorbloed blijft. Een paard loopt niet graag met pijn, en moet dit bij hoefbevangenheid ook niet doen, maar áls hij een stapje waagt zorgt dit gelijk voor een betere bloedtoevoer. In mijn ogen word het natuurlijk hoefmechanisme (het meeveren met de beweging van het paard) teveel belemmert door ijzers.
Er zijn gevallen dat een ijzer echter de enige oplossing is om het paard pijnvrij te kunnen laten lopen (bijvoorbeeld als de hoefwand al te ver is losgelaten of het hoefbeen teveel is gekanteld) Maar ik ben van mening dat bij een paard waarbij het nog niet nodig is het lichaam heel goed zelf op de juiste manier met hoefbevangenheid om kan gaan.
Ik ben echt geen natural ofzo hoor, ben ook niet tegen ijzers, maar het moet wel per paard bekeken worden. En als dit door je dierenarts en hoefsmid is aanbevolen moet je in ieder geval doen waar jij je goed bij voelt.. Tis een rotziekte waarbij je absoluut je eigen gevoel moet volgen
ellepel schreef:ja is ook zo cheyenne had IR he?
dus dan weet je dat je moet uitkijken met fructaan.
hij word nu helemaal nagekeken en ze zullen altijd wel wat vinden.
100% gezonde paarden bestaan nou eenmaal niet.
maar goed,blijft allemaal wel *** nu voor je,hopelijk valt het allemaal een beetje mee![]()
iedereen heeft eigen ervaringen met bepaalde klinieken,zo ben ik vroeger eens op een kliniek geweest die ik ronduit waardeloos vond terwijl een ander er laaiend enthousiast over was.
dat houd je toch...
Maris schreef:MIrgino, heeft hij last van dat botstukje dan ? Misschien loopt hij er al wel jaren mee rond en kan hij er ook nog jaren mee rond lopen in de toekomst zonder er last van te hebben ?!
Groetjes,
Maris