[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:20

MarliesV schreef:
Ja smeren moet je toch, als je de oorzaak van de jeuk kan vinden, aanpakken van binnenuit.
Hier is het hoofdschuren/oren schuren vooral afgenomen na Puur druppels en sinds ze van het gras af is.

Hoe strak zit de kap? Ik heb een Shires en een van Divoza, beide laat ze zitten. Maar misschien meer geluk als wijsheid?

Druppels, poeders etc neemt hij niet. Laat het gewoon staan of spuugt het uit. Staat op kaal land, met hooi dus ook hoeveelheid suikers lijkt laag. Hals is ook zacht/soepel.
Smeren doe ik wel, maar lijkt nog weinig te doen.

Kap zit met klittenband vast, strak maar niet te, zodat hij nog kan eten.

Slmt9 schreef:
marleen_88 schreef:
Is er een vliegenkap die blijft zitten door schuren? Hij schuurt met zijn hoofd rustig tegen een paal, een ander paard of zijn eigen been.

Heb een Bucas en Shire gehad, zonder resultaat nu een Lemieux, maar die blijft dus ook niet zitten.

En dus toch iets tegen de jeuk erop smeren..

Hier blijven de lycra maskers als enige zitten met schuren. Een enkele keer gaat die wel af. Hier is de jeuk ook afgenomen met de druppels van Puur.

Lycra, daar ga ik naar kijken.

Lumi schreef:
marleen_88 schreef:
Mijne schuurt sinds 2 dagen zijn hoofd, onder zijn voorpluk open. Dit heb ik nog nooit bij hem gezien. Het petje aan eczeemdeken laat hij niet zitten en ook vliegenkap ligt er meer naast dan op.
Iemand tips?

Halster over de kap is hier de oplossing voor kappen die er steeds naast liggen

Werkt helaas ook niet. Die gooit hij ook af.

MarliesV

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:58

Net een tandje strakker proberen? Knellen moet het niet, maar je moet er ook geen 3 vingers tussen kunnen krijgen zeg maar.

Puur druppels gaan hier op een mini stukje brood die ik elke dag uit de hand voer. Zit geen smaak aan (zelf geproeft) dus dat zou prima moeten gaan.

Kaal land als in afgeknaagd gras? Want met dit weer geeft dat veel stress aan het gras en wel suikers. Maar goed, je kan niet alles voorkomen qua suikers natuurlijk.

Woon je bij mij in de buurt? Dan pb maar, heb geloof ik nog een lycra liggen die hier niet gebruikt wordt.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:06

MarliesV schreef:
Net een tandje strakker proberen? Knellen moet het niet, maar je moet er ook geen 3 vingers tussen kunnen krijgen zeg maar.

Puur druppels gaan hier op een mini stukje brood die ik elke dag uit de hand voer. Zit geen smaak aan (zelf geproeft) dus dat zou prima moeten gaan.

Kaal land als in afgeknaagd gras? Want met dit weer geeft dat veel stress aan het gras en wel suikers. Maar goed, je kan niet alles voorkomen qua suikers natuurlijk.

Woon je bij mij in de buurt? Dan pb maar, heb geloof ik nog een lycra liggen die hier niet gebruikt wordt.

Strakker kan ik zeker nog wel eens proberen. Land is kaal gevreten ja, dus het gras dat hij binnenkrijgt heeft wel suikers. Smaakloze druppels klinken goed, geef jij Culico van Puur? Woon helaas nirt in de buurt, regio Haarlem woon ik.
Bedankt voor het meedenken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:19

Ik geef de druppels van Puur ook op een 1/4e wit brood. Er zit wel een alcohol smaak aan, maar verder niet. Ik geef culico icm apis, dat versterkt elkaar.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:38

Ik gaf Culico vanaf maart en ben in juni over gegaan naar Apis druppels

(wat erg dat ik dat niet proef, die alcohol smaak :') )

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:42

:D ik meen dat er 30% alcohol in zit :+

Volgend jaar begin ik ook vanaf maart. Was dit jaar in mei of juni begonnen omdat hij vorige zomer helemaal bloot stond en nergens last van had :\

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:37

:x _O-

Ik merk dat het hier gewoon fijn onder controle is, maar wel met heel veel factoren.

Zodra ik iets van kriebel merk of het overdag boven de 10 graden is, zonder nachtvorst, gaat de deken op. Bij de eerste beste keer oren/voorpluk kriebels ook de kap.
In maart begin ik gelijk met druppels.
Ze krijgt niets extra's aan wortels/appels/snoep.
Strak management qua eten:
Ong 8 kg hooi in slowfeeder netten.
Marstall Force, probiotica, brandnetel, mariadistelzaad, eiwitten en Optiform.
Puur druppels. De Culico werkt, de Apis hier nog beter. Of dat tegelijk nog meer resultaat geeft, ga ik volgend jaar proberen.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:40

Ik deed de druppels in een spuitje.

Heb een eczeemkap van de kramer en deze zit met klittenband vast aan de deken. Strook van 45cm achter de oren.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:36

Ik geef ook de druppels in een spuitje. En wanneer PH voert kan ook spuitje of broodje. Met clickertraining aangeleerd dat hij met zn hoofd naar beneden komt en zelf open doet.

Ik dacht eigenlijk dat we er vanaf waren. Heb denk ik een jaar of 3 geen eczeemdeken meer hoeven gebruiken. Nu is een vliegendeken ook voldoende met druppels. Maar hoop dat de deken wel eerder af kan.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:10

Ik heb ook de eczeemkap van Kramer. Dat is het eerste vliegenmasker die mijn paard niet af krijgt, aangezien deze nog een stuk doorloopt na de oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 23:27

DayDream21 schreef:
Ik heb ook de eczeemkap van Kramer. Dat is het eerste vliegenmasker die mijn paard niet af krijgt, aangezien deze nog een stuk doorloopt na de oren.

Ik heb deze ook. Die van mij presteert het wel om hem half ad te schuren, dus dan hangt ie halverwege z'n neus en ziet ie niks meer.
Ben er verder wel erg blij mee want zijn oren blijven heel en dat is met nog geen ander masker gelukt!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:44

Ik heb nu een Kentucky kap. Van eczeemkappen kreeg ze schuurplekken. Van deze niet

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:57

Hier in 1 dag explosie aan vliegen. Dinsdag, niets aan de hand , gister, hoofd weer open.. zo ontzettend sneu....

Klei erop en hopen dat dat weet wat werkt..

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:49

Is er iemand die nog een shires eczeemdeken te koop heeft in maat 5,6? Helaas kan ik deze online nergens meer vinden.
Heb evt een 5,9 nieuw in verpakking te ruil of te koop.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:49

Nee ik heb wel die van Felix Buhler maat 195 liggen

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 22:09

Belker schreef:
Nee ik heb wel die van Felix Buhler maat 195 liggen

Hoe valt deze kwa maat en pasvorm? Vergelijkbaar met de shires?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 22:32

Geen idee. Ik vind de deken super, maar qua Pasvorm meer voor normale paarden dan voor mijn brede tank.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:11

Oke, dan ben ik bang dat mijn brede IJslander daar niet goed inpast. Ze heeft een flinke hals en brij brede boeg.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:58

Hoe doen jullie het met vliegenkappen en op stal staan? Ik heb nu een eczemer die van 24/7 buiten met kap en deken naar 's nachts op stal gaat. Houden jullie vliegenkappen op op stal? Of doen jullie hem dan af? En merk je dat terug in de jeuk die ze hebben op het hoofd? De mijne is nogal gevoelig op de oren dus ben een beetje huiverig voor het af doen, maar zou haar het ook gunnen om af en toe de kap af te hebben.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:03

maxie schreef:
Oke, dan ben ik bang dat mijn brede IJslander daar niet goed inpast. Ze heeft een flinke hals en brij brede boeg.

Bij mijn smallere ijslander lag haar maat 175 ook niet fijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:37

Myrsky schreef:
Hoe doen jullie het met vliegenkappen en op stal staan? Ik heb nu een eczemer die van 24/7 buiten met kap en deken naar 's nachts op stal gaat. Houden jullie vliegenkappen op op stal? Of doen jullie hem dan af? En merk je dat terug in de jeuk die ze hebben op het hoofd? De mijne is nogal gevoelig op de oren dus ben een beetje huiverig voor het af doen, maar zou haar het ook gunnen om af en toe de kap af te hebben.

Hier 24/7 op, in de nachten op stal, overdag in de paddock.
Alleen af als ik kom om te poetsen of we aan het werk gaan. Dito voor de deken.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:13

MarliesV schreef:
Myrsky schreef:

Hier 24/7 op, in de nachten op stal, overdag in de paddock.
Alleen af als ik kom om te poetsen of we aan het werk gaan. Dito voor de deken.

Dankjewel voor je antwoord!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:58

Myrsky schreef:

Hier ook ‘s nachts op stal en om. Ik begon met af maar dan word er toch echt geschuurd. Dus altijd om, hoe erg ik het haar ook gun om het even af te hebben.

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:24

Ik laat de vliegenkap ook 24/7 om. Anders schuurt die van mij idd alles open, of ze krabt haar oortjes kapot met haar achterhoeven.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:36

Heeft iemand ervaring met Effol haarwortellotion? Ik lees veel verschillende reacties namelijk. Ben op zoek naar een product wat de haargroei stimuleert. Een ander product mag ook genoemd worden.

Die van mij heeft nooit een hele dikke pak manen of staart gehad dus dat verwacht ik er ook niet mee te bereiken, maar doordat hij zijn staartwortel wel kaal heeft geschuurd hoop ik dat ik op die manier de haargroei iets kan stimuleren. Tot nu toe gaat het goed en groeit het langzaam weer terug zonder dat hij nog jeuk heeft. Ik behandel zijn manen en staart om de dag met een speciaal product en daardoor schuurt hij niet meer, maar ik hoop wel na de zomer iets te kunnen gebruiken om de haargroei net wat meer te stimuleren :)