Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Danique1990 schreef:Hoi, ik meld mij hier ook.
Onze zelf gefokte 5 jarige kwpn merrie is in het afgelopen 1,5 jaar 3x spierbevangen geweest. Getest op PSSM1, dat heeft ze niet. Dat ze gevoelig is voor suikers was ik al achter ivm hele erge jeuk. Dus ondanks dat ze op een suiker arm dieet staat. Werd ze het alsnog. Dierenartsen wisten het niet precies. Te hard gewerkt? Toch iets verkeerds gegeten? Te koud geworden. De waardes in het bloed waren hoog, maar niet mega hoog. Advies was boxrust met metacam. Helaas kreeg ze 2 dagen daarna koliek. Zo erg dat ze uiteindelijk naar de kliniek moest. Gelukkig mocht ze na 4 dagen mee naar huis. Maar hoe nu verder?
Ze wilde graag een spier biopt nemen maar wilde ik nu niet omdat ze nog herstellende was van de koliek. Advies voor nu is om haar te behandelen als PSSM2 paard.
Ik kreeg als tips;
Elke dag minimaal 20 min werken
Zo min mogelijk suiker
Energie eventueel aanvullen met olie
Eiwit aanvullen met Soja
Elke dag 2000 ie vitamine E
Wat vinden jullie hier van?
Zal ik haar alsnog laten testen?
Hebben jullie nog andere tips?
Vanaf welke temperatuur doen jullie iets met dekens?
Alvast bedankt
Loesjexo schreef:Mijn tinker is helaas positief getest op PSSM2 P8. Ik kan niet zoveel vinden over de P8. Zijn er mensen met ervaring over die variant en voeding? Welke aminozuren zijn belangrijk. Hoe gaat het met bewegen. Tot hoe ver zijn ze in staat 'prestaties' te leveren of moet ik geloven aan stapritjes.
Loesjexo schreef:Bedankt! Wat is jullie ervaring met de Amino Complex van HorseFlex? Of is de werking van andere supplementen beter? Vind m wel lekker voordelig namelijk
Change03 schreef:Even een update
Er zijn geen dikke benen meer geweest na (lichte) inspanning. Heb het nog niet aangedurfd om echt een stevige rit te maken. Gisteren dik 40 minuten gaan wandelen aan de hand, heuvels gewandeld etc. maar het zag er allemaal goed uit. Wat het nu geweest is.... Ik heb echt geen idee!
MyChoice schreef:Ja ook de supplementen gaan naar 21%. Ik ga alleen al op het voer 36 euro per maand er op achteruit aan btw vanaf volgend jaar.
Caily schreef:Ik werk momenteel met sowieso 4 paarden met p8, diverse leeftijden en opleidingsniveaus. Wel allemaal zeker voor de helft koudbloed. Ze kunnen dus prima ingezet worden, mits het management klopt. En dan bedoel ik niet persee het dieet, maar ook de manier van houden een schema qua training én het inzicht om op alle fronten in te springen op de korte termijn indien nodig. Het vergt een bepaalde mate van discipline en bewustwording bij de eigenaar, dat is eigenlijk ook waar ik nog meer in begeleid dan in de inhoudelijke “oefeningen” tijdens een training.
Esperanza schreef:Danique1990 schreef:Hoi, ik meld mij hier ook.
Onze zelf gefokte 5 jarige kwpn merrie is in het afgelopen 1,5 jaar 3x spierbevangen geweest. Getest op PSSM1, dat heeft ze niet. Dat ze gevoelig is voor suikers was ik al achter ivm hele erge jeuk. Dus ondanks dat ze op een suiker arm dieet staat. Werd ze het alsnog. Dierenartsen wisten het niet precies. Te hard gewerkt? Toch iets verkeerds gegeten? Te koud geworden. De waardes in het bloed waren hoog, maar niet mega hoog. Advies was boxrust met metacam. Helaas kreeg ze 2 dagen daarna koliek. Zo erg dat ze uiteindelijk naar de kliniek moest. Gelukkig mocht ze na 4 dagen mee naar huis. Maar hoe nu verder?
Ze wilde graag een spier biopt nemen maar wilde ik nu niet omdat ze nog herstellende was van de koliek. Advies voor nu is om haar te behandelen als PSSM2 paard.
Ik kreeg als tips;
Elke dag minimaal 20 min werken
Zo min mogelijk suiker
Energie eventueel aanvullen met olie
Eiwit aanvullen met Soja
Elke dag 2000 ie vitamine E
Wat vinden jullie hier van?
Zal ik haar alsnog laten testen?
Hebben jullie nog andere tips?
Vanaf welke temperatuur doen jullie iets met dekens?
Alvast bedankt
De tips die je hebt gekregen zijn niet zo goed![]()
Qua voeding, als je geen geanalyseerd hooi hebt en dus je hele dieet niet kunt uitbalanceren dan kun je beginnen met een standaard voeding;
Eiwitten, ieder paard heeft eiwitten nodig, een PSSM paard meer. Ik ben niet van de soja, maar is goedkoop. Luzerne (kan jeuk veroorzaken) timothee, esparcette, klaver en erwten zijn allemaal hoog in eiwit. Sommige mensen gebruiken ook hennep. Ik heb erwteneiwitten. Begin met 100 gram. Nu in de rui of bij ziek meer geven.
Voor energie zijn oliën niet geschikt. Je paard heeft goede vetten nodig, 100 gram gemicroniseerd lijnzaad is genoeg. Voor allergieën kun je meer geven, maar het mag nooit een energiebron zijn. Dit belast de darmen van het paard te veel.
Vitamine E is voor ieder paard nodig, vanaf 2.000 IE, 3.000 tot 5.000 IE voor een paard in het werk en tot 10.000 IE voor een ziek paard. Je kunt daar een beetje mee uitproberen, maar als ze nu niet goed is, gewoon beginnen met 10.000 IE om te herstellen. In gras zit vitamine E, dus in de zomer kun je minder geven, in de winter dus meer.
Magnesium(oxide) is heel belangrijk voor de spieren, zeker 10 gram magnesium geven, van de oxide heb je dan ongeveer 17 gram nodig, van andere verbindingen heb je veel meer nodig. Soms tot wel 60 gram om 10 gram magnesium in je paard te krijgen. Altijd uitrekenen dus!
En zout! Ieder paard heeft extra zout nodig, zo'n 30 tot 50 gram per dag. Liksteen is niet genoeg. Als je paard zweet dan meer toevoegen. (ongejodeerd zout gebruiken)
Een spierbiopt nemen in een lijf dat al pijn doet? Lekker laten. Een DNA test kan je uitsluitsel geven welke vorm van PSSM het heeft. De PSSM1 test was onzin om te doen, aangezien een reine KWPN'er dat niet kan hebben. Maar ik zou voor nu eerst dieet en management omschakelen en dan verder kijken.
Jeuk van suiker weet ik niet, een PSSM2 paard kan normaalgesproken best wat suiker hebben. PSSM1 paarden niet. Denk erom, dit zijn 2 hele verschillende ziektes! Luzerne kan een oorzaak zijn, of andere klaverbloemige planten. Een van mijn paarden heeft dit heel sterk.
Ook kan jeuk en eczeem ook komen aan tekorten aan bepaalde voedingstoffen, bijvoorbeeld eiwitten. In veel commerciële voeders zit een hoop troep. Het gaat bij PSSM paarden niet alleen over wat je extra wilt voeren, maar vaak ook over wat je niet wilt voeren. (geen calcium, geen Kalium, dat zit al genoeg, lees overdadig in het ruwvoer)
Over hoe om te gaan met dekens en training, dat zal je moeten gaan uitproberen, daar is geen maatstaaf voor. Ik train de mijne om de dag, dat gaat bij het beste. Iedere dag geeft hem sneller een aanval. Dekens gaan bij mij snel op. Kijk naar de nachttemperatuur, niet alleen naar wat je zelf overdag ervaart. Natte koude doet de mijne geen goed. Ik doe sowiso een deken op als de nachttemperatuur onder de 10 graden komt.
Leer alsjeblieft wat goed is voor je paard, qua voeding, qua training, qua alles. Je DA heeft helaas niet de beste ideeën. Boxrust heeft waarschijnlijk de koliek veroorzaakt. Alle paarden moeten kunnen bewegen, PSSM'ers worden er sneller ziek van.
SPARK55 schreef:Over de test zijn iedere keer discussies. En eigenlijk niemand weet een antwoord alleen de felle tegenstanders die het weggegooid geld vinden zal je met heel veel argumenten horen.
Ik vind hem wel nuttig er zijn heel veel die toch een bevestiging krijgen.
En welke variant weten is ook fijn.
Biopt kan je alleen maar zien als ze ook echt een aanval hebben gehad en spierschade hebben en weet je nog niet welke variant.
En het is een hele ingreep voor een pssmer.
Quir schreef:Hoe betrouwbaar is de dna test voor pssm2? Of is alleen spierbiopt voor nu nog echt betrouwbaar?