[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:01

Oei, waar vinden jullie dat dan gehakseld hooi kan je dat zo kopen in een winkel ?

Marije_jiplover

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:17

Ik voer mijn senior met slecht gebit Compact Gras van Hartog.
Dat zijn 20 kg baaltjes gehakseld hooi.
Hij krijgt gewoon een baal per keer in de voerbak, ik laat de bandjes er vaak in eerste instantie nog om zitten, of toch minimaal 2, om hem een beetje aan die baal te laten grazen.
Hiermee heb ik hem vorig jaar winter zowaar zien groeien ipv afvallen en kon ik de hoeveelheid bietenpulp drastisch omlaag halen tov het jaar ervoor.

Hier dus een senior (29, bijna 30) die nu tijdens de SR net op de grenswaarde zit. Aangezien hij eigenlijk verder geen symptomen heeft, ben ik nog niet meteen gestart met Prascend, ik laat hem in januari/februari nogmaals testen en tot die tijd ga ik door met het management waarop hij het tot nog toe best goed doet.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:05

De mijne van 29 en slecht gebit krijgt ook Compactgras gemengd met Grasmix, beide van Hartog. Koop ik gewoon waar ik mijn paardenvoer koop. Hij krijgt ook Seniorenslobber van Masters wat inderdaad de diarree ook verminderd.
Ik geef het in van die plastic voermanden, ik maak het dus wel los.
De mijne heeft op de wei ook altijd diarree. Weinig aan te doen. Op stal gaat het dan gelijk weer beter met dit dieet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:48

Citaat:
hebben jullie het goede nieuws al gehoord?
....het patent van prascend verloopt volgend jaar .....wat heeft dat voor gevolg...dat het geneesmiddel beschikbaar zal worden voor andere bedrijven op de markt, wat weer concurrentie zal geven met elkaar .de prijs zal daardoor aanzienlijk lager worden. het zal ook beschikbaar komen in andere vormen en combinaties om het beheer makkelijker te maken.

Dit stond net op facebook, iemand die hier meer over weet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:06

ik las in een ander topic uit 2015 het volgende;

Citaat:
BI heeft geen patent, omdat het molecuul al jaren bestaat en het patent op het molecuul al jaren geleden vrij is gekomen.

Het is dus een kwestie van concurrentie, zodra een andere farmaceut het ook zal produceren zal de prijs naar beneden gaan.

Dat geeft me ook niet echt goede moed, want dat zou betekenen dat er nu (ruim 2 jaar later) dus nog steeds geen andere farmaceut is die het ook wil produceren.. -O-

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:38

Als er nou één fabrikant slim is, die het gaat produceren voor bv de helft vd prijs van Bi zal iedereen overstappen en verdient die fabrikant alsnog heel veel. En BI heeft het nakijken :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:04

cynthiar schreef:
Als er nou één fabrikant slim is, die het gaat produceren voor bv de helft vd prijs van Bi zal iedereen overstappen en verdient die fabrikant alsnog heel veel. En BI heeft het nakijken :D

Er zal patent zijn. Dus dat kan pas als dat afloopt en dan heeft BI zijn zakken wel gevuld...

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:21

cynthiar schreef:
De mijne van 29 en slecht gebit krijgt ook Compactgras gemengd met Grasmix, beide van Hartog. Koop ik gewoon waar ik mijn paardenvoer koop. Hij krijgt ook Seniorenslobber van Masters wat inderdaad de diarree ook verminderd.
Ik geef het in van die plastic voermanden, ik maak het dus wel los.
De mijne heeft op de wei ook altijd diarree. Weinig aan te doen. Op stal gaat het dan gelijk weer beter met dit dieet.

Dat masters merk is hier niet gemakkelijk te verkrijgen in België lijkt het precies. Die grasmix kan ik bij Aveve halen dus is geen probleem.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:32

?????
Een patent kan alleen worden aangevraagd op een nieuw geneesmiddel. Prascend is een kopie van pergolide, alleen de registratie is anders. Geen idee of bi die registratie voor een paar jaar exclusief heeft kunnen krijgen en dat die bijv verloopt.

Een nichtje van mij is afgestudeerd als farmaceut. Ik heb haar rond haar afstuderen al eens voorgesteld om prascend te kopiëren en voor 1,20 op de matkt te brengen. Gegarandeerde goudmijn! Maar ze wilde niet -O-

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:39

Precies, het gaat om de registratie als paardengeneesmiddel dus niet om de werkzame stof zelf. Ik heb ook geen idee hoe lang ze het alleenrecht hebben. En of er überhaupt interesse is bij de concurrentie.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:43

Voor mij is de vraag dus al OF ze wel een alleenrecht hebben.
Of dat de rest van de industrie geen idee heeft van de goudmijn die ze mislopen. Of (maar dit is grove speculatie) zijn er binnen de industrie afspraken over de 'verdeling' van middelen of sprake can intimidatie?? Ben persoonlijk best wel fan van bi maar zou niet van verbazing omvallen als er minder frisse zaken spelen.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:39

De Seasonal Rise duurt toch van augustus tot oktober?
Ik heb die periode de prascend verhoogd van 1/3 naar 1/2 , zou ik nu dan al terug kunnen gaan naar die 1/3?
Hij heeft eigenlijk niet gereageerd op de verhoging of de sr, hij is stabiel gebleven.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:12

Ik ben nu ook aan get afbouwen. Ik ben van een half naar 3/4 gegaan en nu naar 5/8. Straks weer naar een half. Maar ik merk ook niet heel verl. Vond hem voor de verhoging wat sloom en ‘niet bij de pinken’. Na de verhoging was hij wel íéts alerter, maar niet dat ik dacht; ‘zó, die knapt mooi op’. Nu ik hem weer terug breng in medicijnen merk ik ook niet veel.

Maar goed, ik moet ook zeggen dat het altijd een introverte bink is geweest. Dus hij is ook gewoonniet zo uitbundig. Hij schrikt achter ineens wel wat vaker (maar ookniet schokkend). Mss dat dat er toch wat mee te maken heeft. Maar dan is het 10 meter rennen en terug naar bussiness as usual.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:04

Vandaag is Sedje op een paardenweegschaal geweest, hij weegt 148 kilo. Hij is c.a. 90 cm hoog en krijgt onbeperkt ruwvoer/ staat overdag in de wei. Volgens mij wel een net gewicht toch? Of zit ik er nu helemaal naast? :+
Volgens mij is zijn ideaal gewicht zo rond de 125 kilo, maar momenteel staat hij stil/ doet hij amper wat dus ik had hem zwaarder verwacht.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:14

Kwam dit tegen in een ander topic:

https://www.facebook.com/groups/Cushing ... 247743445/
goed nieuws voor mensen en paarden uit deze groep: het patent op pergolide verloopt volgend jaar. dat zou 2 voordelen bieden: zeer waarschijnlijk prijsverlaging omdat andere producenten het nu ook mogen maken en meerdere mogelijkheden voor het toedienen. Opletten dus

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:07

Afbeelding
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5AAF453B
Binnenkort maar eens weer kijken of pony er weer zin in heeft om te rijden (zonder dat ik moet vooruit slaan/schoppen). := Kwamen alleen wel weer wondje/harde pukkels te voorschijn onder die dikke vacht. -O- En gewone stoeiwondjes maar dan moet hij maar geen ruzie zoeken. :')

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:05

Hoi. Sorry kom weer even binnen vallen. Wanneer is nu precies de beste tijd om te testen voor cushing? Heb dit jaar eigenlijk bewust de "gratis" test overgeslagen omdat dat niet de juiste tijd is toch?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:23

Ik heb t toen in april/mei gedaan. Was trouwens de controletest. Had m eerder wel in het gratis-test-seizoen getest. Toen had hij een minimale verhoging. Heb toen dus besloten om nogmaals te testen. Grappig genoeg had hij toen dezelfde verhoging (tov het geldende max van dat seizoen). In mijn geval was de afwijking in het gratis deizoen dus wel correct.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:21

Voor de caching paarden die getraind worden, voeren jullie extra elektrolyten i.v.m. het vele zweten?
Heb haar vorige week geschoren en nu zweet ze alleen onder het zadel, maar wel echt zeiknat zonder echt hard werken.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:31

Bedankt fabster in jouw ogen maakt het dus geen verschil.

Tot voor kort voerde ik electrolyten bij voor mijn ontiegelijk zwetende cushing pony.
Echter kreeg ik de tip dat het beter was om er voor te zorgen dat ze altijd beschikking hebben over water met Keltisch zee zout. (Naast het gewone drinkwater). Dan kunnen ze zelf pakken wat ze nodig hebben.
Dat ben ik nu aan het proberen.

Die van mij is overigens ook zeik en zeik nat tijdens het rijden. Snap er niks van.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:07

Tyrcanol schreef:
Bedankt fabster in jouw ogen maakt het dus geen verschil.

Nee, dat wil ik niet zeggen. Maar in mijn geval maakte het geen verschil. Ik kan niet zeggen of dat in alle gevallen zo is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:56

Met een dierenarts en andere acupuncturist de ziekte verder uitgeplozen. Het is jammer dat er nog veel niet duidelijk is.

Mijn dierenarts gaf aan dat er 2 zenuwen lastig gaan doen. De een vertoond strofe terwijl een ander gaat woekeren. Weet iemand hier meer over? Een kapotte en afgestorven zenuw zou met acupunctuur zo goed als niet te behandelen zijn. Maar woekering ben ik nog niet helemaal uit. Ook is mij niet duidelijk welke zenuwen het om gaat en welke nou klachten veroorzaakt of doen ze dat beide?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 00:14

Dat is iets te diepgaande materie voor mij, Lailapri, sorry

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 09:49

Geen idee. Mijn paard is verlamd geweest ivm beschadigde zenuw. Ik heb hem een jaar lang dagelijks electrotherapie gegeven (was ergens bij schouder linkerbeen). We hebben hem weer heel redelijk aan de praat gekregen, ben daarna nog weer de sport in gegaan en van L naar ZZ gekomen. Maar ik weet niet waar zenuwprobleem bij jou zit. Tenzij je bedoelt dat PPID door kapotte zenuw wordt veroorzaakt. Dat lijkt me persoonlijk niet, maar goed, ik weet er verder ook niet zoveel van.