[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:18

Klopt, hij is inderdaad blind :D. En voor zijn 27 jaar ziet hij er goed uit, op stal verbaasd het iedereen hoe hij er nu uit ziet qua vacht en doet qua gedrag

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:19

Douraque schreef:
Klopt, hij is inderdaad blind :D

dapper zijn jullie <3 :j

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:20

Dat wel, maar hij was gister oh zo stout. Meneer was aan het steigeren aan de lijn en wilde constant rennen _O- . Dus hij mocht on de buitenbak aan de lijn uit zijn plaat gaan. En vandaag was hij dan weer rustiger.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:22

hij durft wel met jou als blindegeleide ;)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:31

Douraque, wat leuk, gefeliciteerd!

Ik heb Nado vandaag ook precies 21 jaar *\o/*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:32

Nado schreef:
Douraque, wat leuk, gefeliciteerd!

Ik heb Nado vandaag ook precies 21 jaar *\o/*

En nog gefeliciteerd!!!(nog net op tijd) *\o/* *\o/* Nado ook... :D

zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:53

Lieve mensen bedankt voor de tips,
Ik heb besloten om met 0,5 pil te beginnen. En dan te kijken hoe het gaat, en dan opbouwen.

Mijn pony staat nu op een stukje kale land ( meer een paddock)
En krijgt hooi gevoert en dagelijks speciale müsli van pavo natured best en care 4 life en vitamine brok.

Ze loopt gelukkig al wat beter :)

Liefs

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 23:08

Haf heeft geen ir. (Is hij 4 maanden geleden op getest)

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:20

Gefeliciteerd allemaal, wat een knappe paardjes hebben jullie! Zien er goed uit.
Wat is het toch fijn dat er medicijnen bestaan om Cushing te verlichten.

Rainbow96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:27

Hallo,

Ik heb een onderzoek laten doen bij mijn paard, omdat ze wat opgeblazen oogde.
De arts vertelde dat het Cushing zou zijn, dus medicijnen besteld.
Nu blijkt dat dit het toch niet is, en zit ik dus met de medicijnen.
Heeft iemand er misschien belang bij? Het gaat om 59 stuks prascend.

Ik hoor graag van jullie.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:23

Ash, mijn DA geeft aan dat wanneer de waarde weer genormaliseerd is de verhoogde kans op HB niet meer aanwezig is. Ze zou nu net als ieder ander paard kans hebben op HB.
Ik durf de gok niet aan. Gister overleg gehad met DA en we doen gewoon halve dagen wei (3/4 uurtjes) en de rest paddock met een vriendin.

Oliva, ik denk dat het oude hooi weinig voeding bevat. Krijgt ze het wel onbeperkt of niet?

Douraque, wow, wat ziet hij er goed uit. Mag je trots op zijn!!! *\o/* *\o/*

Nado, gefeliciteerd!!! Worteltjestaart!! :P

Rainbow, wat een rare DA heb jij dat hij eerst de medicatie bijsteld voordat hij constateert dat het cushing is.
Hij zou van mij die pillen weer terug krijgen hoor, doei!!!!!!!!!!! :evaw:

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:28

Maris schreef:
Ash en Oliiviia, hebben jullie paarden naast de PPID ook IR ? Vooral de IR kan een veroorzaker zijn van problemen van gras en hoeven, geloof ik.
Oliiviia, was ze te dik ? wel in de gaten houden dat ze nu niet nog meer gaat afvallen. En krijgt ze wel genoeg mineralen binnen ?

Geerke, wie weet is het dan wel zo dat de kurkuma de IR verbeterd ?! Geef je ook magnesium extra bij ?

Mijn pony was idd veel te dik (toch een 40-50 kg te zwaar), haar kont is nu als veel platter zeg maar.
Ze heeft inderdaad ook IR dus kan ze nu zeker niet op de weide.
En van mineralen krijgt ze niets extra, ze heeft wel een liksteen (die ze niet gebruikt) en ze krijgt wat gedroogd zeewier bij haar eten.

@Dimple: Dat hooi bevat idd weinig voeding, ze eet er ook niet graag van (terwijl ze normaal veel liever hooi dan gras eet). Ze staat dan ook altijd te bedelen om voordroog hooi, maar daar zit te veel suiker in, vrees ik -O-

@Douraque: Wow, jouw paardje ziet er erg goed uit! Ik zou hem zeker geen 27 jaar geven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:37

Ik breek even in. Heb eerder zelf een jonge cushingpatient gehad, maar twijfel nu weer over mijn huidige geval hopeloos. Ik heb gezocht naar vachtverschillen, maar kan zo snel geen eenduidig verhaal vinden. Ik weet dat er meer vachtafwijkingen mogelijk zijn bij PPID behalve de typische krullen. Ik weet dat ze soms plaatselijke vachtveranderingen hebben e.d.
Maar hoe zit dat met een ruwe vacht, vol weerborstels. En dan bedoel ik dus echt vol weerborstels. Pony heeft een hele ruwe vacht met ter hoogte van de nieren bezems (zo lijkt het dus) , onder de buik wervels, waardoor het lijkt alsof ze daar bulten heeft en meer van die rare vachtverschijnselen.

Ze is chonisch hb incl hoefbeenrotering, maar loopt momenteel redelijk. Het is de bedoeling dat ze nu beweegt, maar ze is extreem sloom. Ze heeft ook bulten boven de ogen en melk in de (dikke)uier en nog wat randverschijnselen.
Heb de d.a. al hier gehad om te testen, maar dat ging nu niet vanwege de hb en omdat ze blijkbaar nog niet helemaal in orde is. (en mocht dus 150 euro betalen om dat te horen) Zit dus in een spiraal.

Denk dat ze EMS heeft of PPID (beiden kan ook, maar hoeft niet) en vraag mij dus af in hoeverre de vacht meer daarover kan vertellen.

Ze wordt overigens pas 10 . -O- (was voorheen fokmerrie)
Laatst bijgewerkt door liljebo op 02-04-14 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:38

Je zou het voordroog kunnen weken in water. Dan verliest het al behoorlijk veel van zijn suikers.
Is dat een optie?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:41

Ik denk dat de vacht een boel verteld, maar zeker niet alles.

Waarom zou de DA niet kunnen testen op PPID als ze HB is? Vanwege ontstekingswaardes? Maar dat heeft toch niks te maken met PPID? Ze testen het ACTH en dat is een hormoon.........

Maar ik weet het niet hoor, vraag het me af. ;)

Bij mijn paard zei de vacht heel iets, maar het belangrijkste was haar conditie en lusteloosheid.
Sterkte met je paard :(:)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:43

@ libjebo. Jah denk dat vachtveranderingen bij elk paard wisselend is. Mijn pony is alleen een enorme teddybeer geworden met hier en daar wat meer weerborstels. Maar zij zit nog in een vroeg stadium van PPID. Terwijl sommige paarden juist heel snel die krullende vacht lieten zien. Je kunt PPID of EMS niet echt beoordelen op alleen de vacht van het paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:04

Volgens de laatste onderzoeken kun je ppid vaststellen adhv de combi uiterlijke symptomen/bloedonderzoek, omdat de acth waarden ook vanwege andere redenen kunnen stijgen. Zijn ze achter gekomen na sektie van PPID paarden.
Die waarden kunnen dus ook enorm afwijken door HB of andere secundaire factoren Daarom testen ze het hier in het lab niet meer, als er meer speelt. De uitkomst is dan niet betrouwbaar.
Vandaar mijn vraag over de klinische verschijnselen; in dit geval de vacht. En natuurlijk symptomen als sloomheid, bulten boven de ogen, last van de spieren, dikke uier met melk, wat gevoelig voor infecties e.d.... maar goed, kan ook met ems samen hangen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:07

Melkafgifte kan duiden op een verhoogd prolactine dacht ik. En prolactine en dopamine zijn in een bepaalde balans met elkaar. Als de een verhoogd is, is de ander verlaagd.
ALS prolactine verhoogd is, dan is dus dopamine verlaagd. En dopamine is de stof die zorgt voor het nivelleren van ACTH....

liljebo, wat zijn andere redenen die ACTH kunnen verhogen behalve PPID / verlaagd dopamine ? Heb je daar een link over ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:14

Het niveau van ACTH wordt beïnvloed door de afgifte van Cortisol. Dus bij stress, trauma, verwondingen, infecties en dus ook hoefbevangenheid, stijgt het cortisol en daalt het ACTH. Daarom is een ACTH-meting niet betrouwbaar als er iets anders in 't lijf gaande is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:16

Jannepauli schreef:
Het niveau van ACTH wordt beïnvloed door de afgifte van Cortisol. Dus bij stress, trauma, verwondingen, infecties en dus ook hoefbevangenheid, stijgt het cortisol en daalt het ACTH. Daarom is een ACTH-meting niet betrouwbaar als er iets anders in 't lijf gaande is.

Ho wacht even, dit is nieuw ( voor mij ) ....
Veel paarden met PPID hebben toch juist een verhoogd cortisol gehalte ? Hoe kan dan het ACTH gehalte bij al die PPID paarden toch verhoogd zijn ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:19

Ik zou zeggen ga eens googelen op verhoogd ACTH.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:21

ga ik doen, maar ik snap er niets van nu ... Hebben paarden met PPID dan dus een verlaagd cortisol gehalte ?
En paarden met Hb een laag/lager ACTH ?

edit: van wat ik totnutoe lees is het zo dat juist ACTH de waarde van cortisol bepaald, niet andersom.
oa Cortisol production is elevated in PPID horses largely due to ACTH ( zie http://ecirhorse.org/index.php/cushing- ... -s-disease )

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:05

Morgen of overmorgen komt de dierenarts bloed afnemen. Hebben jullie nog tips wat onderzocht zou kunnen worden? ACTH , schildklier in ieder geval.
Helaas heeft mijn paard zondag koliek gehad. De dierenarts had het erover dat ik erover na moest denken om langzaam afscheid van haar te nemen. Maar wil haar nog een laatste kans geven..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:44

Jannepauli schreef:

Ik ben juist regelmatig tegengekomen dat de ACTH-waarde juist kan stijgen bij o.a. stress, transport, (ernstig) ziek zijn, en als het paard erg veel pijn heeft.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:54

Maris schreef:
ga ik doen, maar ik snap er niets van nu ... Hebben paarden met PPID dan dus een verlaagd cortisol gehalte ?
En paarden met Hb een laag/lager ACTH ?

Lijkt me erg sterk, aangezien de symptomen van cushing bij mijn pony dezelfde waren als hoefbevangenheid. Ze werd dus eigenlijk hoefbevangen zonder duidelijke reden (meer gras, eten,...)