Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:Ash en Oliiviia, hebben jullie paarden naast de PPID ook IR ? Vooral de IR kan een veroorzaker zijn van problemen van gras en hoeven, geloof ik.
Oliiviia, was ze te dik ? wel in de gaten houden dat ze nu niet nog meer gaat afvallen. En krijgt ze wel genoeg mineralen binnen ?
Geerke, wie weet is het dan wel zo dat de kurkuma de IR verbeterd ?! Geef je ook magnesium extra bij ?
Jannepauli schreef:Het niveau van ACTH wordt beïnvloed door de afgifte van Cortisol. Dus bij stress, trauma, verwondingen, infecties en dus ook hoefbevangenheid, stijgt het cortisol en daalt het ACTH. Daarom is een ACTH-meting niet betrouwbaar als er iets anders in 't lijf gaande is.
Jannepauli schreef:Het niveau van ACTH wordt beïnvloed door de afgifte van Cortisol. Dus bij stress, trauma, verwondingen, infecties en dus ook hoefbevangenheid, stijgt het cortisol en daalt het ACTH. Daarom is een ACTH-meting niet betrouwbaar als er iets anders in 't lijf gaande is.
Maris schreef:ga ik doen, maar ik snap er niets van nu ... Hebben paarden met PPID dan dus een verlaagd cortisol gehalte ?
En paarden met Hb een laag/lager ACTH ?