Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:36

Babootje schreef:
melody7 schreef:
heeft iemand misschien een lijstje met kenmerken/symptonen voor mij?
m'n verzorgpaard is namelijk ook niet helemaal lekker, en wil de eigenaar laten zien
dat hij toch echt beter even de dierenarts laat komen...

Klinische verschijnselen
♦ Plotselinge koorts gedurende 1-7 dagen
♦ Periodiek neusuitvloeiingen
♦ Zwelling van het neusslijmvlies en conjunctiva
♦ Verminderde voeropname (niet willen eten)
♦ Hoesten
♦ Drie tot tien dagen later kunnen ook verlammingsverschijnselen optreden, variërend van een slappe staart, problemen met de coördinatie tot een totale verlamming van de (achter)benen.
♦ Lichte vergroting van lymfknopen
♦ Mogelijk oedeem aan de benen
♦ Mogelijk constipatie gevolgd door diarree
Herstel volgt vaak binnen een week. Echter soms duren de neusuitvloeiingen samen met hoesten 1-3 weken.
Volwassen paarden vertonen overigens zelden klinische verschijnselen van de voorste luchtwegen als zij geïnfecteerd zijn.
♦ Abortus

Je ziet dat veel van de klinische verschijnselen ook lijken op een gewone verkoudheid of griep. Je hoeft dus niet meteen in paniek te schieten als je pony 1 of meer van deze verschijnselen heeft. Ook hoeven ze niet al deze verschijnselen te hebben als het wel om Rhino gaat. Dus ja, DA om advies vragen.

dankje!, tja dacht ik ookal aan dat 't gewoon griep is ofzo, maar liever het zekere voor 't onzekere !

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:37

Meldplicht zou een stuk rust met zich meebrengen.
Omdat dan duidelijk zou zijn waar de besmettingen zijn,
en eveneens zo belangrijk welke vorm van besmetting er zich bevind.

Zodat we niet met z'n alle in de stress schieten van bv de verkoudheids variand

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:37

Lijkt mij gewoon je eigen keuze en risico. Als jou paard besmet word dan weten ze je vast wel te vinden voor een vraag waarom je dan toch heen bent gegaan.....

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:38

Heb met de eigenaar gesproken van de manege en mijn paard mag gewoon verhuisd worden.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:38

Naath86 schreef:
Ongelooflijk! Bij ons op de manege is vanaf woensdag een groot meerdaags concours, altijd een groot evenement voor hier in de regio (Drenthe). Nu laten ze het nog gewoon doorgaan ook volgens mij!! Zojuist is de startlijst verschenen voor zaterdag.. Echt ongelooflijk!!

Echter begint het woensdag al en hiervan is nog geen startlijst te bekennen.. Dus misschien zitten ze toch in twijfel...

In het Nieuwsblad van het Noorden staat dat ze morgen beslissen of het doorgaat.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:39

Ik zie niet zo waarom iedereen maar op de hoogte moet zijn van waar rhino is. Het is nergens goed voor, behalve voor sensatiezucht. Als diegenen die het op het bedrijf hebben maar een fatsoenlijke quarantaine instellen. Maar een meldplicht impliceert niet dat die mensen dat ook doen. Volgens mij kan je je beter hard maken voor een goed quarantainebeleid en handhaving daarop, heb je veel meer aan.

Overigens zou ik het van mijn buren wel te horen krijgen, lijkt me niet meer dan normaal met je buren omgaan. Als je al via een meldingsregister moet gaan nalezen of je buurman het heeft zal er ook wel geen contact zijn en hoef je je dus ook niet zo druk te maken over besmettingsgevaar :))

Meldingsplicht zorgt alleen maar voor méér onrust zodat er lekker in dit soort topics met elkaar gesproken kan worden over hoe erg het allemaal is....

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:39

Zoals ik al zij vind ik dat gewoon eigen keuze hoor. En als je je paard wel kan verplaatsen is dat misschien alleen maar fijn.

Zagen jullie vanochtend op RTL4 ook over de Rhino? Ik wel, ze hadden 50 paarden en er waren ook een aantal besmet en die waren gewoon in een soort harnas.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:40

girly_1 schreef:
Meldplicht zou een stuk rust met zich meebrengen.
Omdat dan duidelijk zou zijn waar de besmettingen zijn,
en eveneens zo belangrijk welke vorm van besmetting er zich bevind.

Zodat we niet met z'n alle in de stress schieten van bv de verkoudheids variand

Maar goed, bij het woord rhino schiet iedereen compleet in de stress. Ook bij de verkoudheid -en abortus variant. Beiden zijn voor mijn paarden niet gevaarlijk. Ik heb ook geen contact met mensen met dragende merries dus maak me om die 2 ook echt geen zorgen.

Bij het woord rhino denken zoveel meteen en alleen aan de neurologische variant.

Naath86

elfje72 schreef:
Naath86 schreef:
Ongelooflijk! Bij ons op de manege is vanaf woensdag een groot meerdaags concours, altijd een groot evenement voor hier in de regio (Drenthe). Nu laten ze het nog gewoon doorgaan ook volgens mij!! Zojuist is de startlijst verschenen voor zaterdag.. Echt ongelooflijk!!

Echter begint het woensdag al en hiervan is nog geen startlijst te bekennen.. Dus misschien zitten ze toch in twijfel...

In het Nieuwsblad van het Noorden staat dat ze morgen beslissen of het doorgaat.

Oke! Snap niet zo goed waarom ze het nu gewoon niet al afgelasten als de KNHS dit adviseert..

nadita

Chaos schreef:
Mams vorige paard is overleden vanavond... ;(

Oh wat erg. Heel veel sterkte....

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:41

Als er een meldplicht is dan tast niet iedereen meer in het duister over waar nu precies Rhino heerst, dat geeft al een hoop rust onder de paardeneigenaren. Daarnaast weet je dan ook precies welke regio nog veilig is om heen te gaan. Nu kan het overal wel zitten omdat er geen meldingsplicht is. Daarnaast wordt het dan ook lastiger voor besmette stallen om toch wedstrijden door te laten gaan, wat nu wel veel gebeurt, want mensen weten dan gewoon zeker dat dat virus heerst en kunnen zelf beslissen om wel of niet te gaan. Paardensport draait helaas vaak meer om geld dan om de gezondheid van de paarden van een ander. Zet je handtekening als je voor bent, en anders niet. Wil niet zeggen dat het lukt, maar het voorstellen aan het ministerie kan altijd. Eigen keuze dus een discussie is niet nodig :)

Voor zover ik terug heb gezocht gaat meldingsplicht niet altijd samen met ruimingsplicht, zoals bij het schmallenbergvirus, daar wordt ook niet het hele bedrijf geruimt na besmetting. Vaak wordt wel ruimingsplicht ingesteld als het virus ook besmettelijk is voor mensen, wat dus bij Rhino niet zo is.
Laatst bijgewerkt door eshz op 05-03-12 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:41

MissCharlie schreef:
Wat ik heb begrepen is dat een meldingsplicht samen gaat met een ruimingsplicht? Ik ga die petitie dus echt niet tekenen ;)

Dat is een verkeerde conclusie die je trekt. Daarvoor moet de ziekte ook eerst nog bestrijdingsplichtig zijn... Anders gaan ze echt niet zomaar alles (preventief?) ruimen hoor.
Daarnaast zijn hobbydieren van veel ruimingsplichten uitgezonderd. Zo'n vaart zal het dus wel niet lopen. Over paniek zaaien gesproken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:42

elynevb schreef:

Echt niet doen hoor. Meldingsplicht heeft ook gevolgen die minder leuk zijn, maar daar denkt niemand aan. De meesten willen die meldingsplicht alleen omdat ze zelf erg nieuwsgierig zijn, maar het heeft ook keerzijden en daarom is het maar beter om niet te veel te willen weten.

eilleen333

Meldingsplicht, klinkt heel leuk, en op zich is er wel wat voor te zeggen, maar aan de andere kant... Waar trek je dan de grens? Droes is ook besmettelijk, maar een schimmel of luizen ook. Moet daar dan ook allemaal een meldingsplicht op komen?

Ik snap de stress, en ik ben er zelf nu ook bewuster mee bezig, maar feit is dat Rhino op veel meer plaatsen zit dan wij weten. Dieren kunnen latent dragen (dus dragen en op dat moment niet uitscheiden, maar een maand later symptomen krijgen en wel uitscheiden), wat moet je daar dan mee? Afmaken? Levenslang vervoersverbod? Levenslang quarantaine?
Dit virus is een probleem, maar niet vergelijkbaar met andere aangifteplichtige ziekten als bv MKZ wat zich veel makkelijker verspreidt en daardoor een grotere impact heeft.

Nooit heeft iemand zich druk gemaakt om Rhino. Nu zijn er toevallig meerdere bedrijven die met een uitbraak kampen, en is het ineens een landelijk probleem. Terwijl er geen verband is tussen de bedrijven die nu op de kaart staan als besmet. Het is gewoon toeval. Wisselend weer, lagere afweer en de dieren gaan sympotmen vertonen terwijl ze misschien jaren geleden al besmet zijn.

Het is goed dat er aandacht voor is, maar er wordt ook wel een beetje overdreven. Nu zijn er uitbraken en lassen we wedstrijden af. Maar over een paar weken? Als dit allemaal is afgezakt? Moeten we de wedstrijden dan helemaal verbieden? (ik vind het goed hoor, rij ze toch niet ;) Terwijl de kans dat er dan een "Rhino-lijder" tussen loopt niet kleiner is dan op dit moment.
Eigenlijk moeten we de voorzorgsmaatregelen die we nu nemen altijd aanhouden. Kleding wisselen als je naar een andere stal gaat etc. Dat is in de landbouwhuisdieren sector niet meer dan normaal. Waarom is dat bij paarden anders?

Zoals ik al zei, het is moeilijk een goede keus te maken omdat er veel verantwoordelijkheid bij de eigenaren ligt en die hun verantwoordelijkheid vaak niet nemen. Tenminste, je kan er niet van uit gaan dat ze dat doen.

Birdie60

ik las een stukje terug dat iemand L-lysine & b6 bij een drogist gehaald had.
weet iemand ook het merk?
ben net weggeweest om te kijken maar kon het niet vinden.
of alleen l-lysine of alleen b6

girly_1

Ruimingsplicht lijkt mij weer zwaar overdreven er is immers geen gevaar voor de volkgezondheid

nadita

Ik heb mijn paarden thuis staan en ga voorlopig dus niet op pad. Ik woon in Noordoost Groningen.
Voor zover ik weet hier nog geen rhino.....

Maar hoe zit het met mijn instructeur. Die komt van een grote dressuurstal (waar ook drachte merries en dekhengsten staan). Onverstandig om haar mijn paard te laten rijden momenteel?
Volgens mij DA kon het wel, mits ze haar handen gewassen had en schone laarzen heeft.
Maar ik vind het toch een beetje eng.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:45

girly_1 schreef:
Ruimingsplicht lijkt mij weer zwaar overdreven er is immers geen gevaar voor de volkgezondheid

Bovendien zijn er ook zoönosen (dierziekten die kunnen worden overgedragen op de mens) die aangifteplichtig zijn. De mexicaanse griep was dat ook dacht ik. Maar zijn die mensen geruimd? Nee hoor, dat wordt gewoon aangepast.
Bij landbouwhuisdieren grijpen ze vaak naar ruimen omdat dat een makkelijke manier is om een probleem uit te roeien en de emotionele waarde van die dieren zou lager zijn (economisch gezien is ruimen dan een goede oplossing). Echter is dit zeer zeker niet mijn mening, maar ja, ik ben ook maar mij ;) .

Maar we hoeven die bang te zijn dat ze onze my little ponies komen ruimen als de Rhino hebben, ook niet als die meldingsplicht er komt.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:46

Loetie84 schreef:
MissCharlie schreef:
Wat ik heb begrepen is dat een meldingsplicht samen gaat met een ruimingsplicht? Ik ga die petitie dus echt niet tekenen ;)

Dat is een verkeerde conclusie die je trekt. Daarvoor moet de ziekte ook eerst nog bestrijdingsplichtig zijn... Anders gaan ze echt niet zomaar alles (preventief?) ruimen hoor.
Daarnaast zijn hobbydieren van veel ruimingsplichten uitgezonderd. Zo'n vaart zal het dus wel niet lopen. Over paniek zaaien gesproken...

Hoezo paniek zaaien? Ik zeg alleen maar dat dit is wat ik heb begrepen, staat zelfs een vraagteken achter dus ik ben er niet zeker van. Ik wil dat mensen nadenken voor ze zomaar iets tekenen. Maar ik heb het al een aantal keer in het topic langs horen komen, over de ruimingsplicht dat deze meestal samen gaat met meldingsplicht.

Lovely schreef:
elynevb schreef:

Echt niet doen hoor. Meldingsplicht heeft ook gevolgen die minder leuk zijn, maar daar denkt niemand aan. De meesten willen die meldingsplicht alleen omdat ze zelf erg nieuwsgierig zijn, maar het heeft ook keerzijden en daarom is het maar beter om niet te veel te willen weten.

Dat is precies wat ik bedoel :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:47

Als ik die instructreur was dan zou ik zelf niet op pad gaan, je weet niet wat je mee terug neemt naar stal.

nadita schreef:
Ik heb mijn paarden thuis staan en ga voorlopig dus niet op pad. Ik woon in Noordoost Groningen.
Voor zover ik weet hier nog geen rhino.....

Maar hoe zit het met mijn instructeur. Die komt van een grote dressuurstal (waar ook drachte merries en dekhengsten staan). Onverstandig om haar mijn paard te laten rijden momenteel?
Volgens mij DA kon het wel, mits ze haar handen gewassen had en schone laarzen heeft.
Maar ik vind het toch een beetje eng.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:47

Mijn les is hier op stal doorgegaan ipv op locatie en de instructeur heeft de paarden zo min mogelijk aangeraakt. Als ze thuis gewoon eerst even onder de douche springt voor ze naar haar eigen paarden gaat en andere kleren aandoen moet ze jouw paard wel gewoon kunnen rijden verder lijkt me. Moet ze erna nog gaan lesgeven met dezelfde kleren aan dan zou ik het niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:48

eilleen333 schreef:
Ik snap de stress, en ik ben er zelf nu ook bewuster mee bezig, maar feit is dat Rhino op veel meer plaatsen zit dan wij weten. Dieren kunnen latent dragen (dus dragen en op dat moment niet uitscheiden, maar een maand later symptomen krijgen en wel uitscheiden), wat moet je daar dan mee? Afmaken? Levenslang vervoersverbod? Levenslang quarantaine?

Goeie post, eens met alles, maar ik wil er wel graag even aan toevoegen dat het overgrote deel van de paarden drager is van het virus en het ook verspreid. Daarvoor hoeft een paard niet ziek te zijn, maar in geval van ziek heeft het virus natuurlijk wel meer kracht. Je paard kan dus any given moment aan dat virus blootgesteld worden door andere paarden en waarschijnlijk is jouw paard allang drager.

En nogmaals, dit is geen supervirus dat zich vastklampt aan je mouw om vervolgens weer over te springen naar een paard zodra er eentje in de buurt komt. Het is geen virus met vlooiengedrag.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:50

Lovely schreef:
eilleen333 schreef:

Goeie post, eens met alles, maar ik wil er wel graag even aan toevoegen dat het overgrote deel van de paarden drager is van het virus en het ook verspreid. Daarvoor hoeft een paard niet ziek te zijn, maar in geval van ziek heeft het virus natuurlijk wel meer kracht. Je paard kan dus any given moment aan dat virus blootgesteld worden door andere paarden en waarschijnlijk is jouw paard allang drager.

En nogmaals, dit is geen supervirus dat zich vastklampt aan je mouw om vervolgens weer over te springen naar een paard zodra er eentje in de buurt komt. Het is geen virus met vlooiengedrag.

Haha! Moet zeggen dat ik wel blij ben dat het dat niet is ;) .

Maar dat bedoelde ik inderdaad te zeggen. Een half jaar geleden en over een half jaar lopen er nog steeds dragers rond, dus nu spastisch je paarden ophokken heeft geen nut, of je moet dat de rest van hun leven (en van het leven van de paarden daarna) doen. Het kan wel, maar dat betekend gewoon dat er in NL nooit meer een paard vervoerd kan worden. Bummer....

gohya

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:51

Zolang een drager niet ziek is kan hij dat Herpes virus nooit overdragen!

adventure5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:54

Lovely schreef:
eilleen333 schreef:

het virus wordt pas verspreidt als de drager ervan daadwerkelijk ziek is? als hij niet ziek is verspreidt het dier ook niks. dus wat jij zegt met overgrote deel van de paarden drager is van virus en het ook verspreid klopt niet.