Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ryukapple

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:10

Spuit het in de bek :+

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:54

Met muslie en corn syrup, goed roeren en daarna doe ik er een flinke hand lucerne doorheen roeren en dan eet hij het goed op.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:17

Boterham, half besmeren met appelstroop, korrels er op, dubbelvouwen en in 1 keer in haar mond duwen ;)
Had kuur AbActive erbij gekregen, appelstroop was op dus zo tussen een boterham... nou, daar trapte ze echt niet in, werd eerst even flink mee geschud, overal blauwe korrels, en toen pas werd de boterham opgegeten.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:46

even update van hoe het hier gaat. Afgelopen woensdag de Cranio Sacraal therapeut erbij gehad. Heel verhaal met als conclusie een paard wat in de borst, maar vooral in het hoofd en nek, vast zit. Waarschijnlijk last van lever en maag. Schrok echt van de hevige reacties die ze op sommige drukpunten gaf, als blikken konden doden… Paard heeft dus waarschijnlijk barstende koppijn. Verklaard wel waarom ze zo sjag is als je halster of hoofdstel om doet terwijl ze wel haar hoofd naar je uitsteekt om het om te doen. Arm paardje. Nu, een paar dagen na de behandeling, lijkt haar buik iets meer ontspannen. Heb het idee dat ze minder hoofdpijn heeft en dat dat gelijk effect heeft op haar maag.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:05

Goedemorgen,

Mag ik hier binnenvallen om te vragen welke supplementen jullie het beste vinden werken?
Ik heb een paard met meerdere zweren staan en hij knapt enorm op van de spuiten en de gastro brok maar we zijn er gewoon nog net niet.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:39

Ik heb mijn paard een tijd op Gastri Comp gehad van Phytonics. Dat heeft echt super geholpen. Mij is verteld dat de gehaltes in de gastro brok te laag zijn om daadwerkelijk verschil te maken bij serieuze zweren.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:04

xx_Irisje schreef:
Goedemorgen,

Mag ik hier binnenvallen om te vragen welke supplementen jullie het beste vinden werken?
Ik heb een paard met meerdere zweren staan en hij knapt enorm op van de spuiten en de gastro brok maar we zijn er gewoon nog net niet.

Welke spuiten geef je nu?

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:16

Hier nu dag 6 van de abprazole, wat een top spul! Paard is weer blij, rent rond en eet ook érg goed! :D

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:42

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:54

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:20

SteffiiY schreef:
xx_Irisje schreef:
Goedemorgen,

Welke spuiten geef je nu?

De ulcergold.

Wisselende ervaringen hier dus?

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:36

Ik wilde graag de Abler gaan bestellen, maar ik kom er eerlijk gezegd niet helemaal aan uit. Ik wilde dus de gene met omeprazol erin. Dus kom ik uit bij de Abprazole. Maar dan heb je ook nog de Abprazole plus? Wat is hier het verschil mee?

Dan de hoeveelheid. Uitgerekend via de site: 1zakje per dag ter preventie. Wat ik dus begrijp is dat je per zakje 2.24dollar betaald? Dus dat wordt een duur geintje dan elke dag een zakje?
Ik heb best wat voor mijn paard over, maar maanden lang wordt dit wel een duur geintje om eerlijk te zijn :o

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:44

Helaas is dit het goedkoopste geintje wat betreft maagzweren omdat er in Nederland nog patent op is en het ook duur gehouden word.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:49

Abprazole plus is met probiotica dus niet echt nodig. Gewoon de abprazole bestellen. Of een groot aantal zakjes of in een bulkpack dat is het voordeligst. Mijn paard heeft het niet nodig zodra hij in het voorjaar op een goede wei staat, maar in het najaar moet hij er helaas steeds weer aan.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:58

Bestellen in NL is 2.12 per zakje. Voor behandeling ongeveer 3 per dag voor 28 dagen. (Paard van 1.65)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:56

Erpel schreef:
Ik wilde graag de Abler gaan bestellen, maar ik kom er eerlijk gezegd niet helemaal aan uit. Ik wilde dus de gene met omeprazol erin. Dus kom ik uit bij de Abprazole. Maar dan heb je ook nog de Abprazole plus? Wat is hier het verschil mee?

Dan de hoeveelheid. Uitgerekend via de site: 1zakje per dag ter preventie. Wat ik dus begrijp is dat je per zakje 2.24dollar betaald? Dus dat wordt een duur geintje dan elke dag een zakje?
Ik heb best wat voor mijn paard over, maar maanden lang wordt dit wel een duur geintje om eerlijk te zijn :o

Wat is precies je doel met de omeprazol? Heeft je paard een verleden van maagzweren en wil je het daarom per preventie geven of met het idee; baat het niet dan schaat het niet, weet ik zeker dat mijn paard beschermt is tegen maagzweren. Want zo werkt het helaas niet... Omeprazol is vies spul, vandaar dat er ook Abprazole plus aangeboden wordt. Dit is met probiotica ter ondersteuning van de darmen.

Als je paard zonder kan, vooral zonder laten. Heb je eerder behandeld met omeprazol en weet je dat er momenten aankomen dat het mis kan gaan, voer dan een onderhoud dosis. Als je los van dit gewoon bang bent voor maagzweren begin dan eerst bij je stal/wei management.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:12

Ja mijn paard heeft maagzweren gehad vorig jaar. Heeft daarop ook erg slecht gestaan in de kliniek. Heeft 2x een gastroscopie gehad en hele mand vol met medicijnen. Qua voermanagement kunnen we gewoon niets meer aanpassen. Zefs dierenartsen kunnen niks anders meer verzinnen. Nu begonnen echter na 4 maanden de symtomen weer, dus uiteindelijk weer medicatie gehaald. Maar ook dat is een duur grapje en wil ik voor de gezondheid voor mijn paard niet. Daarom zoek ik naar iets preventiefs. Omeprazol is maar een maagbeschermer, maar dat heeft ze dus wel nodig. Maar als ik het preventief zou gaan voeren ben ik meer dan 800euro kwijt per jaar, dat vind ik stiekem nogal wat.. als het nodig is . Is het nodig, maar wil wel even goed alle opties bekijken..

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:16

Ai, ja klinkt vervelend Erpel. Staat je paard ook op het land. Hier gaan de paarden straks weer 24/7 naar buiten. Dan weet ik zeker dat er geen maagproblemen zijn.

Omeprazol is geen maagbeschermer zoals sommige medicijnen een filterlaagje op de maagwand achter laten. Het onderdrukt de aanmaak van maagzuur.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:58

Erpel schreef:
Ja mijn paard heeft maagzweren gehad vorig jaar. Heeft daarop ook erg slecht gestaan in de kliniek. Heeft 2x een gastroscopie gehad en hele mand vol met medicijnen. Qua voermanagement kunnen we gewoon niets meer aanpassen. Zefs dierenartsen kunnen niks anders meer verzinnen. Nu begonnen echter na 4 maanden de symtomen weer, dus uiteindelijk weer medicatie gehaald. Maar ook dat is een duur grapje en wil ik voor de gezondheid voor mijn paard niet. Daarom zoek ik naar iets preventiefs. Omeprazol is maar een maagbeschermer, maar dat heeft ze dus wel nodig. Maar als ik het preventief zou gaan voeren ben ik meer dan 800euro kwijt per jaar, dat vind ik stiekem nogal wat.. als het nodig is . Is het nodig, maar wil wel even goed alle opties bekijken..

Wat is je voermanagement op dit moment? Wat doet je paard aan arbeid?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:23

Als je van plan bent om een zakje per dag te gaan voeren dan zou ik 500 zakjes in 1x kopen of 10 bulkverpakkingen. Dan kost het resp. 680 of 630$ ipv 1050$ voor dezelfde hoeveelheid maar dan in kleine hoeveelheden aangeschaft. Eventueel kijk je of je het samen met iemand kan aanschaffen.

Maar ik zou inderdaad ook nog naar je voer- en huisvestingsbeleid kijken. Daar valt vaak toch nog best wat te winnen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:33

Klinkt gek en een hoop paardeneigenaren geloven het niet maar maagzweren zijn voor 75% met voer,omgang en huisbeleid te voorkomen/verminderen.
Abler is een goed middel en heeft heel veel paarden weer op de been geholpen(waaronder die van mij) maar blijft altijd een ''hulpmiddel''. Je kunt er van voren preventief abler in blijven stoppen maar als van achteren je beleid niet klopt, dan is het zinloos.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:53

@ erpel: omeprazole is geen maagwandbeschermer, maar een protonpompinhibitor dus belet de productie/vrijzetting van maagzuur. Ik vind abrazole nog altijd veel betaalbaarder dan spuiten Gastrogard, maar goed.
Benook wel benieuwd naar je huisvesting en voerbeleid. DA's zeggen naar mijn mening nogal snel dat er geen verbetering mogelijk is.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 22:40

Bedankt voor de reacties. Ik weet wat omeprazol doet, indirect beschermt het natuurlijk wel de maag.

Qua huisvesting staat ze 24/7 buiten met schuilstal en vriendje. In de winter op het gras in de zomer afwisselend gras/paddock wei. Het hooi wordt gevoerd via een slowfeeder die op stenen staat en rest van het voer in schone bakken.
Het voerbeleid nu is het volgende:
- onbeperkt hooi met soms klein beetje voordroog erdoor.
- 's Avonds 2 handjes basisbrok, dus minimaal
- 3x per week metozoa (vitamine) brok, 2 handjes
- 4x per week wortels 1/2 emmer
- 1x per maand een week gekookte lijnzaad

Dus qua stress zou ik niet weten waarvan? Ze wordt recreatief gereden met in de winter over het algemeen een stop. Dat betekent dus wel aandacht en wandelen en op de wei uiteraard. Nu weer rustig opbouwend.

Bij uiteindelijke kliniek opname begon het met koorts, toen minder eten en uiteindelijk steeds verder verslechterende toestand. Gapen, happen, flemen, liggen, kreunen etc.
Nu begint ze weer meer te happen en te gapen. Ook een dag weer meer liggen. Toen overleg met kliniek en dus met kuur gastrogard en sulcufaat gestart. Maar dit is geen oplossing voor de lange termijn. Vandaar mijn zoektocht.. het gaat hier om een bijna 17 jarige fjord. Bij de controle gastroscopie waren de maagzweren ook weg toendertijd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:36

Qua voer zie ik wel verbeterpunten. Ligt er bodembedekking in de schuilstal?

2 handjes metazoa, dan denk ik aan zo'n 100g, idem dito met de basisbrok. Dat betekent dat het paard ruim onvoldoende vitamines en mineralen binnen krijgt. Ik ben niet zo'n fan van metazoa omdat relatief veel paarden het er niet zo lekker op doen en je best veel moet voeren om voldoende mineralen te geven, namelijk per dag 100g/100kg paard.

Van pavo vitalcomplete en marstall force hoef je maar 30g/100kg paard te voeren en van vitalbix daily complete 75g/100kg.

Alle 4 zitten dan nog wel iets onder de optimale hoeveelheid vitamine E (maar ruim boven de minimale hoeveelheid), metazoa nog iets onder de minimale hoeveelheid selenium (met 10kg hooi en 500g metazoa voor een dier van 500kg!) die de cvb voorschrijft en vitalcomplete zit iets onder de aanbevolen hoeveelheid natrium. Dat laatste is goed te ondervangen door een schepje maagzout, 10-20g.

Hooi is altijd een schatting maar zo zit je op 1.2x de aanbevolen hoeveelheid ewpa (=kcal) dus als je paard niet te dik of te mager wordt klopt het zo wel ongeveer.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 07-04-17 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:44

Mijne doet het goed op de Vitalbix, hoef je ook maar 300-400gr van te voeren en is een complete vitaminebrok. De Wortels zou ik persoonlijk weglaten, of alleen een paar keer per week een wortel.

Heerlijk dat je paard altijd de wei op kan en altijd hooi heeft! Misschien is het nog te zoeken in een lichamelijk ongemak? Ergens pijn of een blokkade in het lijf?