[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:18

Ik weeteigenlijk niet meer wat die app precies doet. Moet volgende week weer naar Den Hoek voor mijn andere IRder. Kan ik t meteen nog een keer vragen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 07:34

Hallo, mag ik me hier melden? Ik ben nieuw in de 'wereld' an IR. Mijn paard heeft gisteren de diagnose EMS gekregen en ik was me aan het inlezen.
Ik ben ff harry-in-de-warrie, omdat ik de begin post én de Wiki staat:
Citaat:
Paarden moeten in eerste instantie een hoeveelheid hooi die gelijk is aan 1.5 % van hun huidige lichaamsgewicht per dag, dit moet worden afgebouwd tot 1,5% van het ideale lichaamsgewicht.

Weet iemand wat de juiste getallen hier moeten zijn? Twee keer 1,5 % klopt niet zo.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 08:12

Stel, je paard heeft stevig overgewicht en hij weegt nu zo'n 650 kg. Dan begin je dus met het voeren van 1,5 % van die 650 kg. Maar het is de bedoeling dat je paard af gaat vallen, dus stel je een 'doel' in: je paard moet 150 kg afvallen. Dan bouw je het hooi dus langzaam af naar 1,5 % van 500 kg. :) je gaat dus voeren volgens het ideale gewicht en niet volgens het huidige gewicht want dan gaat je paard niet af vallen.

Sleutelwoorden zijn hier dus 'huidige gewicht' en 'ideale/streef gewicht'.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:51

Dank je LinSa. Ik moet iets beter lezen dus. :o Ik kwam er niet uit, hoe meer ik op het getal fixeerde, hoe minder ik de rest van de zin las. Gek, hoe hersenen werken.
Ik wilde dat de weegschaalmeneer ook hier kwam, dan wist ik tenminste waar ik aan toe was.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 23:05

Er zijn van pavo meetlinten die aardig kloppen .
Weegschaal is natuurlijk t betrouwbaarste .
Maar en goed lint helpt je aardig op weg

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:39

Dat lint heeft me de schrik op het lijf gejaagd. :oo
De veearts zei al: het lint is een goede maatstaf om te kijken of ze dunner wordt, negeer de getallen maar.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:56

fluffyfox schreef:
Paarden met IR hebben vaak! (niet altijd) last van de blindedarm, (die ligt aan de rechter kant van de buik richting de lies) Vaak hebben paarden die daar last van hebben problemen met het bewegen van het rechter achter- en het linker voor-been. (trager/slepend achterbeen en vaak meer op de linker schouder)
Ook de rechter zijde van de buik is vaak wat boller, en de heup soms wat lager aan de rechter zijde.
Die blindedarm pijnen komen vaak doordat de darm bacteriën niet in orde zijn. Dus dat raad hij aan om aan te pakken.

Zo is het (achteraf gezien) misschien wel begonnen hier: ik kreeg rugpijn van het rijden omdat ik scheef naar rechts zakte. De chiropractor zei al dat ze ongelijk bespierde schouder heeft waardoor het zadel naar rechts zakte. De veearts zei na er 1 blik opgeworpen te hebben: dat zijn geen spieren, dat is een vetbult. :') Linksvoor is haar meest pijnlijke voet nu.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:13

CarolineCF schreef:
Fabster schreef:
Ik wou hier nog even een update plaatsen. Iemand hier was naar de lezing over IR bij Laarakker geweest. Aan de hand daarvan heb ik mijn ene IR opnieuw door laten lichten (ze was al klant bij Laarakker, maar nu werd er meer gericht gezocht, denk ik).

Daar kwam inderdaad die schimmel in de blindedarm uit en ze kreeg nog wat spul waarvan ik even vergeten ven waar t ook alweer voor was. 1 ding heb ik wel onthouden; het was ook voor de overgevoeligheid, die IRders zouden hebben. Dat zou zich op verschillende manieren kunnen uiten, maar ik vond dat vooral interessant, omdat ze bij a niet meer te rijden was. In de bak vindt ze er geen zak aan, buiten was ze zó hysterisch, dat het rijden een redelijke hachelijke onderneming werd.

Ik ben nu ruim een week begonnen met dat spul en ik heb voor het eerst sinds een dik jaar weer normaal kunnen rijden! Geen hysterisch gedoe meer bij elke grasspriet, niet zomaar de weg opschieten voor een brievenbus, niet meer achteruit de greppel in denderen vanwege mensen in het aardbeienveld, maar gewoon aan een lang teugeltje rijden. Het leek wel of ze zaken voor het eerst echt kon zien en ze was dus echt aan het rondkijken. Het spul lijkt zijn werk dus te doen.

Of het voor haar darm ook al werkt, weet ik niet. In het afgelopen jaar hebben we, door haar hysterische gedrag, niet veel kunnen doen aan de fijngevoeligheid. Ze is op het moment dus erg stug in buigingen en de rechtergalop heb ik nog niet geprobeerd. Maar nu ze weer wat opener in de wereld staat, hoop ik dat komend jaar ook weer een beetje op te kunnen pakken. Wie weet wat het dus wordt :o

@Fabster mag ik vragen wat het is wat je haar nu geeft? Die van mij is ook zo debiel schrikkerig nu (en normaal zo'n lief en cool paardje). Ik weet het eigenlijk aan de cushing en daarom net laten prikken of hij meer medicatie moet - maar god weet is er nog een andere oplossing?

Vandaag dus bij Laarakker geweest. De APP werkt ook vooral op de darm en die Efibia zit ook op de overgevoeligheid. Daardoor is mijn fjord weer een fjord geworden ipv een hysterische arabier ofzo. Is wel op maat gemaakt.

Mijn andere IRder dus geen verrassingen. IR vermoedde ik en is nu dus officieel. Dezelfde medicatie als ik al gaf aan de fjord (microcomp, glucobalance), maar ook detox voor hem, want veel afvalstoffen ophoping. Voor hem geen APP of Efibia.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:39

Ik kom hier ook even binnenvallen. Ik vermoed dat mijn paard IR is. Ik wil dit ook door middel van een bloedtesten laten onderzoeken maar ik heb een paar vragen. Wellicht weet iemand van jullie daar wel antwoord op. Mijn paard staat nu ivm een blessure op een streng rantsoen (enkel graszaadhooi)en krijgt gluco balance. Als ik nu laat bloed afnemen beïnvloedt dit rantsoen en de gluco balance de bloeduitslagen? Ik ga dit uiteraard ook even overleggen met de veearts.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 23:32

Volgens mij zijnde bloedtesten toch niet echt betrouwbaar.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:12

lianne125 schreef:
Ik kom hier ook even binnenvallen. Ik vermoed dat mijn paard IR is. Ik wil dit ook door middel van een bloedtesten laten onderzoeken maar ik heb een paar vragen. Wellicht weet iemand van jullie daar wel antwoord op. Mijn paard staat nu ivm een blessure op een streng rantsoen (enkel graszaadhooi)en krijgt gluco balance. Als ik nu laat bloed afnemen beïnvloedt dit rantsoen en de gluco balance de bloeduitslagen? Ik ga dit uiteraard ook even overleggen met de veearts.

Er zijn veeartsen (zelfs in Utrecht) die denken dat een paard echt moet vasten maar dat is niet nodig of goed. Ze mogen alleen geen krachtvoer voor de test. Hooi is geen probleem - zeker als je het in slowfeeders - dus met spreiding geeft. Het gaat erom dat er geen piek onstaat. Om die reden ook niet trainen vlak voor de test want ook stress kan het beeld verstoren. M.b.t. Gluco Banalce weet ik dat niet zeker wellicht sávonds geven of direct na de test? Voor meer informatie over de test en informatie over het beste dieet van een ir paard kan je het beste bij de Equine Cushing and Insulineresitance group kijken http://www.ecirhorse.org/index.php/ddt-overview/ddt-diagnosis

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 00:07

Ik heb een vraag voor de fructaan-kenners onder jullie...

Als er op een zak voer het percentage suiker(s) vermeld staat, laten we zeggen 7%, en ook het percentage fructaan, bijvoorbeeld 5%, is die 5% fructaan dan een onderdeel van die 7% suikers, of komt het er nog eens apart bij?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 02:47

Ik denk apart. Anders staat er: suikers....7%, waarvan fructaan...5%. Zoiets dergelijks. Daar zou ik dus vanuit gaan.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:05

Nieuwsgierig of iemand wel eens aan dit bijvoeren bij zijn of haar paard met IS heeft gedacht of geprobeerd.

Alfaliponzuur

Ik bestel altijd kruiden bij iemand die de paarden vanaf afstand aanvoelt wat er weer nodig is. (Ja klinkt lekker zweverig maar goed paarden knappen er van op dus zal goed zijn ;) )

Nu kwam zij de laatste keer met dat ik me hier eens op in moet gaan lezen en dat pony hier baat bij kan hebben maar dat ze de volgende meting even afwacht.

Heb even een stuk op Google opgezocht en klonk opzich wel positief.
http://www.orthokennis.nl/artikelen/alf ... paciteiten

Mijn pony ben ik al bijna twee jaar mee bezig na een heftige bevangenheid.
Nog steeds vind ik haar lijf niet voldoende onder controle ik merk dat haar lijf nog steeds van slag is en dit zeker deels met de IS te maken heeft.
Plus nog steeds wat schimmel in de witte lijn daardoor natuurlijk langzaam vooruitgang in de hoefstand,groei.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:26

Ik vroeg mij af of mijn paard insulineresistent is. Hij heeft een deel van de symptomen, maar ook een belangrijk deel niet. Willen jullie meedenken?

Oude stalling waar hij tot een jaar geleden stond:
- 8u per dag op gras
- overgewicht, vet achter de schouder en op bips
- flegmatiek
- zomereczeem
- stofgevoelig
- handje vitaminebrok
- verhaarde slecht, doffe vacht, weinig energie, erg onderdanig in kudde

Nieuwe stal:
- winter 10u per dag zandpaddock en eet alleen hooi, zomer max 3 uur in t gras maar wordt hier erg buikig en gassig van en lijkt snel aan te komen
- 1200 gr havens gastro, enorm opgeknapt in vacht, bespiering en bijt van zich af in de kudde
- voldoende energie
- alleen extra jeuk door de eczeemdeken heen wanneer hij langer dan 3 uur of 's ochtends in t gras staat
- winters goed op gewicht te houden, van gras komt hij snel aan.

Ik ben aan het kijken naar andere stalling en eigenlijk bevalt alleen hooi en op zand staan me het allerbeste. Maar dit is nauwelijks te vinden in mijn omgeving (noord drenthe).
Door zn stofgevoeligheid, eczeem en aanleg tot overgewicht opperde iemand dat hij mogelijk IR is. Wat denken jullie?

In 6 jaar tijd heb ik nu voor t eerst pas voer waar hij t eindelijk goed op doet (van alles al geprobeerd wat laag in suikers/zetmeel staat), dus ik sta er niet om te springen om over te stappen. Maar het lijkt erop dat ik er niet aan ga ontkomen om hem overdag weer in gras te zetten. Al dan niet strookbegrazing. Hoe zouden jullie hiermee om gaan?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:04

Ik vind het lastig. Hoj kan inderdaad IR zijn. Om hem ook zo te behandelen is nooit slecht.

Probleem met pensionstalling is inderdaad dat je weinig keuze hebt. Geen stallen met hit-actief of paddock paradijs? Of kan hij niet in de winterpaddock blijven als de rest in de zomer het gras op gaat? Of als dat niet kan: voor die 3 uur per dag een graasmasker om?

Maar ik weet dat het lastig zoeken is. Ik heb datzelfde probleem met weekendjes weg met paard. Het is óf gras, óf stal. En beide vind ik een no-go. Soms kan ze dan in de bak staan en heeeel soms hebben ze een paddock. Maar dat is meer uitzondering dan regel.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:16

Ik dacht hetzelfde Fabster, ik kan er nu wel een dure test tegen aan gooien. Maar ik heb inmiddels al ervaren dat hem te behandelen als ir-paard uberhaupt het beste werkt.

Op mijn huidige stal kan ik helaas niet blijven staan, want die is verkocht. Ik heb een sterke voorkeur voor PP maar er zitten weinig in mijn omgeving, degene die er zijn, zijn vol.

Ik ga nu bij twee stallen kijken, waarbij er wel mogelijkheid is tot strookbegrazing en dan zou ik hem altijd nog een graasmasker om kunnen doen. Ik vind t alleen zo zielig :o en kan dat 8 uur lang of krijg ik dan nog steeds problemen met fructaan?
Mijn eerste voorkeur heeft dus zand met hooi, maar vind dat maar eens midden in de winter :(

Hoe doen jullie dat met voer? Het winterbeleid gaat dus heel goed, in Gastro zit echter wel graan en 30% zetmeel/suikers. Buiten dat, doet hij het er super goed op.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:08

Ik heb ze aan huis, dus dat is veel makkelijker. Ik geef hooi, bietenpulp, lijnzaad, luzerne en bioronbrok. Van alles een klein beetje in de ochtend. In de zomer max 1 uur op het gras met korf. Maar zij is daar heel handig mee. Dus vind het voor haar niet zo zielig. Ook zet ik de rest vd paarden vaak op het gras als zij mee gaat voor de buitenrit. Als ik dan terug kom, mag zij nog even op het gras voor een paar happen, voor de hele groep weer op de pp gaat. Maar IR op een pensionstal is gewoon lastig.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:34

Thnx voor de info. Hij zal misschien wel handig worden met een graaskorf, maar ik vind t ook zo beperkend in sociaal contact.

Yep, cker lastig om ze zo in pension te hebben. Had 'm ook graag in de tuin gehad. Maar helaas niet haalbaar.

Vind de zoektocht maar frustrerend. Zoveel mensen die zo vreselijk ouderwets zijn in management. Ik kom bij de helft vd stallen tegen dat ze maar 2x een beetje hooi krijgen. Ik snap dat echt niet.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 07:52

Maar voor een paar uurtjes is een korf toch niet zo erg?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:34

Nee klopt, alleen heb ik nog geen stalling gevonden waar dat mogelijk is. Dan kan hij de hele dag naar buiten, maar zal hij ook de hele dag een graaskorf om moeten.
En ik heb liever dat hij de hele dag naar buiten gaat dan een halve dag met graaskorf en dan alleen op stal staan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:25

Schijnbaar is je paard ir-stallen zeldzaam. Ik heb 4 stallen bezocht en nog 4 te gaan. Maar niemand die er tot dusver mee bekend is.
En als ze al zandpaddocks hebben, moeten ze toch allemaal 24 uur t gras op in de zomer. Wat een ellende om zo een goede stal te vinden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:29

Mss kun je op bokt eens informeren of mensen iets weten. Bij weide en stallingen ofzo? Of op de markt. Wie weet heb je geluk. Vaak zijn dat toch plaatsen waar je viavia achter komt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:20

Goeie tip, had al op mp een advertentie geplaats. Nu ook op boktmarkt!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:27

Ik zou ook in de topics zelf iets doen. Wie weet wie het leest!