Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Paarden moeten in eerste instantie een hoeveelheid hooi die gelijk is aan 1.5 % van hun huidige lichaamsgewicht per dag, dit moet worden afgebouwd tot 1,5% van het ideale lichaamsgewicht.
fluffyfox schreef:Paarden met IR hebben vaak! (niet altijd) last van de blindedarm, (die ligt aan de rechter kant van de buik richting de lies) Vaak hebben paarden die daar last van hebben problemen met het bewegen van het rechter achter- en het linker voor-been. (trager/slepend achterbeen en vaak meer op de linker schouder)
Ook de rechter zijde van de buik is vaak wat boller, en de heup soms wat lager aan de rechter zijde.
Die blindedarm pijnen komen vaak doordat de darm bacteriën niet in orde zijn. Dus dat raad hij aan om aan te pakken.
CarolineCF schreef:Fabster schreef:Ik wou hier nog even een update plaatsen. Iemand hier was naar de lezing over IR bij Laarakker geweest. Aan de hand daarvan heb ik mijn ene IR opnieuw door laten lichten (ze was al klant bij Laarakker, maar nu werd er meer gericht gezocht, denk ik).
Daar kwam inderdaad die schimmel in de blindedarm uit en ze kreeg nog wat spul waarvan ik even vergeten ven waar t ook alweer voor was. 1 ding heb ik wel onthouden; het was ook voor de overgevoeligheid, die IRders zouden hebben. Dat zou zich op verschillende manieren kunnen uiten, maar ik vond dat vooral interessant, omdat ze bij a niet meer te rijden was. In de bak vindt ze er geen zak aan, buiten was ze zó hysterisch, dat het rijden een redelijke hachelijke onderneming werd.
Ik ben nu ruim een week begonnen met dat spul en ik heb voor het eerst sinds een dik jaar weer normaal kunnen rijden! Geen hysterisch gedoe meer bij elke grasspriet, niet zomaar de weg opschieten voor een brievenbus, niet meer achteruit de greppel in denderen vanwege mensen in het aardbeienveld, maar gewoon aan een lang teugeltje rijden. Het leek wel of ze zaken voor het eerst echt kon zien en ze was dus echt aan het rondkijken. Het spul lijkt zijn werk dus te doen.
Of het voor haar darm ook al werkt, weet ik niet. In het afgelopen jaar hebben we, door haar hysterische gedrag, niet veel kunnen doen aan de fijngevoeligheid. Ze is op het moment dus erg stug in buigingen en de rechtergalop heb ik nog niet geprobeerd. Maar nu ze weer wat opener in de wereld staat, hoop ik dat komend jaar ook weer een beetje op te kunnen pakken. Wie weet wat het dus wordt
@Fabster mag ik vragen wat het is wat je haar nu geeft? Die van mij is ook zo debiel schrikkerig nu (en normaal zo'n lief en cool paardje). Ik weet het eigenlijk aan de cushing en daarom net laten prikken of hij meer medicatie moet - maar god weet is er nog een andere oplossing?
lianne125 schreef:Ik kom hier ook even binnenvallen. Ik vermoed dat mijn paard IR is. Ik wil dit ook door middel van een bloedtesten laten onderzoeken maar ik heb een paar vragen. Wellicht weet iemand van jullie daar wel antwoord op. Mijn paard staat nu ivm een blessure op een streng rantsoen (enkel graszaadhooi)en krijgt gluco balance. Als ik nu laat bloed afnemen beïnvloedt dit rantsoen en de gluco balance de bloeduitslagen? Ik ga dit uiteraard ook even overleggen met de veearts.