[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:31

Mij lijkt Equilife F4F wel een heel fijn supplement voor mineralen en vitaminen. Hier zit dan wel geen selenium in, maar je kan bij een tekort denk ik beter bijvoorbeeld een supplement met een hoge dosering selenium geven (zoals die chevivit).

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:31

@Diaan: Kun je niet gewoon los Vitamine e + selenium geven? Al zie ik dat bij een standaard potje van de paardendrogist ook maar weinig echte stoffen inzitten en dus veel andere "rotzooi" vermoed ik...

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:49

Breghje schreef:
10tje2:Ik heb me suf gezocht, maar er is gewoon echt niks te vinden zover ik kan zien zonder meuk.... niet te geloven eigenlijk, maar dat kwam ik dus met voer ook tegen. Ze krijgt alles Marstall exceem muesli omdat daar het minste inzit. Mocht je er eentje weten of tegen komen hoor ik het heeeeel erg graag!! uiteraard zoek ik zelf ook nog verder. :D

D

Ik heb het makkelijker dan jij. Bij mijn paard is er een selenium en magnesiumtekort vastgesteld. Dus ik ga gericht een supplement geven. Daarvoor koop ik bij PN Vitamine E/selenium en dan ook hun magnesium. Als ik verder zou moeten supplementeren dan nam ik equilife F4F, ook van PN. Daar zit in elk geval geen rommel in. Ook geen selenium gelukkig, anders zou daar weer een overdosering van zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 06:14

ik geef appie wat brok, doe er een pompje chevivit in en een schepje Opkikker.
maar hij krijgt niet dagelijks,dus overdoseren is haast niet mogelijk bij hem.

die 2 dagen zonder hals deken heeft bij hem wel zijn tol geeist...dikke plekken in de manenkam en flinke jeuk!

in veel supplementen zit wel wat toegevoegde rommel,ik ga zelf wel voor de winter weer de veteranenmix halen van naf,die is me prima bevallen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:46

Ik heb net gekeken, dat Equilifef4f ziet er idd goed uit, alleen zou ik dan ook nog eens dat Chevivit erbij moeten nemen. Liefst heb ik gewoon een sup in één waar alles in zit, zodat als ik eens ziek zou zijn de phster niet een gebruiksaanwijzing van een km of 2 hoeft door te spitten, met het evt. gevaar van overdosering. Als het nou alleen VitE/Sel was geweest, dan kon ik gewoon voor die Chevivit gaan uiteraard. Zucht.

Overigens, ik weet niet wat de dosering is van de Marstall Force, ga ik zo voor bellen of mailen, maar ik vermoed dat de hoeveelheid suiker die ze zo binnen zal krijgen niet op zal wegen tegen de voordelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:25

in marstall force zit ook melasse.
http://www.marstall.nl/Katalog%202010/Force.pdf

staat ook de dosering bij

maar leg deze er bijvoorbeeld eens naast en kijk wat het verschil is:
http://www.paardendrogist.nl/product/ve ... 610/25286/

dan haal je een simpele muesli, je doet een schepje van dit er in,een beetje olie/selenium en klaar.

stalgenootje van me haar paard leeft op hooi,die mag absoluut niet op gras want dan krijgt het meteen koliek.
die krijgt dagelijks muesli,met Opkikker en wat olie en dat paard doet het er nu al een aantal jaren supergoed op.

het zal niet helpen om de immuunproblemen weg te halen want daar moeten ze nog wat voor uitvinden,maar wat extra vitamines helpen wel om beter te herstellen en een betere weerstand te hebben

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:28

Ik heb net nog een goede tip gekregen, ik houd alle opties nog even open. Vanmiddag belt de da nog even terug, of dat ze echt een allround nodig heeft, of dat alleen vitE/sel voldoende is.

Want ik ben ondertussen nog geen enkele allrouder tegengekomen waar niet iets van suiker inzit, alleen Chevivit en Foran ESL. Die zijn beiden ook op oliebasis, en zit niks meer in dan moet. Dus die hebben, als de verdere waarden goed zijn, mijn voorkeur.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:34

In de Equitop zit 6 mg selenium. In de Marstall 10, in de Equi Gold mix zelfs 12 en in de Naf Veteranen maar 3 mg.

Ik heb geen zin in overdosering uiteraard, maar ik vraag me af of 3 mg per kilo bij een tekort zoden aan de dijk zet ;) ...Plus dat op oliebasis beter opgenomen wordt dan poeders stond op de site van PN. Dus vandaar dat ik echt even pas op de plaats doe momenteel.

Ook heb ik de natuurgeneeskundige van de Silverlinde een mailtje gestuurd of zij nog tips heeft, dus als de da vandaag heeft teruggebeld kan ik wat gerichter gaan zoeken hoop ik :D .

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:34

Ik denk dat je beter eerst je paard iets van chevivit kan geven om het tekort aan te vullen en daarna een onderhoudsdosering geven in de vorm van selenium dat in het krachtvoer en/of in een volledig supplement zit. Supermulticompleet van Primeval is ook een hele goede. Daar zit geen melasse en ook geen suikers in. Het zijn hele kleine pellets.
Ik heb ook een tijdje iets van Equifyt gegeven. Dat was helemaal natuurlijk, maar wel een poeder. Ik heb liever pellets.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:38

ik kijk dus totaal niet naar suikers in supplementen,dat is zo weinig wat ze binnen krijgen,dat kan naar mijn idee prima verteerd worden door een paard tenzij het er allergisch voor is. }>

beter kijken naar je grasland, jong vet gras doet veel meer kwaad dan een beetje suiker in voer. :j

die van primeval wat flosje zegt is idd ook oed.
ging me trouwens niet om de gehaltes aan selenium in d eveteranenmix,maar om vergelijk van de rest van de vitamines.
pas bij 8mg per dag aan selenium heb je een giftige dosis en eer je daar aan zit moet er al heel wat voer in.

ik ben wel heel benieuwd wat silverlinde zegt!
Laatst bijgewerkt door ellepel op 22-09-10 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:39

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:49

hoezo ellepel? In elkaar flansen?
Ligt ie aan diggelen dan?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:34

Na! Da aan de foon gehad, gelijk weer een stuk wijzer. Er hoeft geen allround in (duhuh, komt ie nou mee) want alleen de sel/vitE waren tekort. Máááár wat ze op de plank hadden staan was wel een goede.. Jahaa dat geloof ik... ;)

Omdat we eigenlijk geen referentiekader hebben, is het de planning dat ik het iets van een maand/anderhalve maand ofzo voer, en dan kijken watskebeurt. Daarna stoppen, en opnieuw kijken watskebeurt, zodat ik dan wél een referentiekader heb.

Blijkt er veel verschil in te zitten en valt ze na bv nog een kuur weer terug, kan het zijn dat er A te weinig selenium in het voer zit, of B ze een verhoogde behoefte heeft. In beide gevallen zou ik dan kunnen kiezen om altijd een sup te geven, en dan wordt het de Chevivit, die is makkelijk te doseren, en zelfs om de dag te geven als ik bang zou zijn voor overdosering.

Van de Silverlinde heb ik nog niks terug, die stuur ik zo een mailtje met hetzelfde als ik hierboven heb gezet, en ik zal eens naar die van Primeval kijken, die lijkt me ook wel geschikt.

Verder ben ik met haar voer aan het experimenteren, want muts eet haar slobber niet meer :( . Krijgt zo dus ook de husk niet binnen (die heb ik gisteren maar gewoon in haar mond gespoten, wist ik zeker dat ze hem binnen had, ze mest wel íets minder maar niet alarmerend minder) dus nu heb ik haar muesli gepakt, poedertjes doorheen gedaan en nét genoeg olie dat het een beetje aan elkaar plakt.

Vindt ze het met de olie niet lekker, kan ik het ook nog met water maken uiteraard. Duimen jullie dat ze het nu wel eet? Is trouwens de aller aller aller eerste keer dat ze een slobber niet lust zeg...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:57

..trouwens... zo even tussendoor he... allemaal heeeeeeel hartelijk bedankt voor het meedenken he!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:31

zo moest ik het ook doen,anderhalve maand voeren en dan weer bloedprikken om te kijken hoe het was.
maar ap knapte in een 5 weken zo gigantisch op dat ik wel zag dat het goed zat met hem.
zij hadden inderrdaad ook een hele goede staan...en ook heel dúúr!

apart dat ze het niet lust,meestal weten paarden wel wat goed voor ze is, als ap wat laat staan dan geef ik het ook niet meer.
zo is alle knoflook/foenegriek.rozebottel naar andere stalpaarden gegaan want meneer eet het echt niet :+

ik duim dat ze het eet! :D

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:32

Breghje schreef:
Na! Da aan de foon gehad, gelijk weer een stuk wijzer. Er hoeft geen allround in (duhuh, komt ie nou mee) want alleen de sel/vitE waren tekort. Máááár wat ze op de plank hadden staan was wel een goede.. Jahaa dat geloof ik... ;)

Omdat we eigenlijk geen referentiekader hebben, is het de planning dat ik het iets van een maand/anderhalve maand ofzo voer, en dan kijken watskebeurt. Daarna stoppen, en opnieuw kijken watskebeurt, zodat ik dan wél een referentiekader heb.

Blijkt er veel verschil in te zitten en valt ze na bv nog een kuur weer terug, kan het zijn dat er A te weinig selenium in het voer zit, of B ze een verhoogde behoefte heeft. In beide gevallen zou ik dan kunnen kiezen om altijd een sup te geven, en dan wordt het de Chevivit, die is makkelijk te doseren, en zelfs om de dag te geven als ik bang zou zijn voor overdosering.
...

Gelukkig! Alleen vitamine E en selenium. Dat is in elk geval geen probleem om te supplementeren.
Waar ik wel erg benieuwd naar ben is dat wat de dierenarts "op de plank" heeft staan. Zou je dat willen navragen voor mij a.u.b? Merknaam en vooral ook de bestanddelen natuurlijk. Dat laatstse kan ik zelf anders ook wel nagaan. Alvast bedankt he!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:57

10tje2 schreef:
Breghje schreef:

...

Gelukkig! Alleen vitamine E en selenium. Dat is in elk geval geen probleem om te supplementeren.
Waar ik wel erg benieuwd naar ben is dat wat de dierenarts "op de plank" heeft staan. Zou je dat willen navragen voor mij a.u.b? Merknaam en vooral ook de bestanddelen natuurlijk. Dat laatstse kan ik zelf anders ook wel nagaan. Alvast bedankt he!

Da raadde Equitop Force aan ;), maar hij gaf aan dat er zeker ook nog voldoende op inet te vinden is, waar minder suiker in zit, alleeeheeeeeen, tsja, dit hebben ze op de plank staan.

Ellepel, ik hoef niet meteen na de eerste kuur opnieuw te laten prikken, eigenlijk is zeg maar de tweede kuur mijn prik moment, alleen op een gegeven moment als ik het standaard zou geven zou ie wel aanraden nog eens op nieuw te laten prikken, om te kijken of het alsnog niet te hoog zou worden.

Weten jullie trouwens hoe lang zo'n Chevivit als ie open is goed blijft? Want de andere is nét te klein voor een kuur van anderhalve maand, daar zou ik 20 dagne mee doen, en de Chevivit doe je 125 dagen mee, dus die is zeg maar net te groot voor één kuur. Als ie na opening nog heeeel lang houdbaar blijft is het te doen uiteraard, stel dat ze maar één kuur nodig zou hebben zit ik met een halve fles die ik weg kan gooien, duur geintje dan... Of ik moet de rest dan eventueel aan één van jullie kunnen slijten :o

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:13

[OK, ik dacht dat de DA nu iets anders had aangeraden, verkeerd begrepen dus.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:55

Hallo iedereen!
Ik breek even in hier want heb een vraag waar jullie mij misschien mee kunnen helpen.

Ik heb mijn haflingermerrie sinds april uit de opfok en kan haar nu dus elke dag in de gaten houden ;)

Een ding wat me bij haar opvalt is dat ze eigelijk altijd jeuk heeft aan haar buik(achteraan ) tussen de achterbenen etc, als ik hier kriebel komt ze zo ongeveer in de 7e hemel..
Ze ''krapt'' zelf ook liggend aan haar buik (heen en weer schuren over de grond) en ik vind dat ze vrij heftig reageerd als er veel vliegen zijn

Het is niet het geval dat ze constant ''gek'' word van de jeuk of alleen maar aan het schuren is, maar het valt me wel op...

Enig idee of dit een vorm kan zijn van zomereczeem of iets?

Ze schuurt verder niet echt aan manen of staart..
Ik hou haar nu goed in de gaten om te kijken of dit echt constant zo blijft. Het lijkt namelijk wel alsof ze het niet ''gewoon'' lekker vind om er gekriebeld te worden maar dat het voor haar echt een opluchting is (tilt zelfs haar achterbenen hier voor op zodat ik er beter bij kan)

Ik hoor graag wat jullie ervaringen hiermee zijn. Mocht het aanhouden haal ik uiteraard een DA erbij om te controlleren of het echt meer is dan een lekker plekje

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:17

Hoi hoi

laatste tijd weinig geweest hier, we hebben flinke ups en downs met mijn exzemers
sinds kort krijgt ze een gewoon simpel voedings suplement met calsium en magnesium erin. En ik merk wel verschil ze krijgt het 3 keer in de week omdat ze hier volop op gras staan kan ik haar niet elke dag eten geven, want dan word ze vierkant.
De cavalesse twijfel ik erg over, ik ben nu gestopt en bewaar wat ik heb tot volgend jaar, en ga dan vanaf begin ermee starten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:52

breghje, er staat een houdbaarheids datum op en mijn fles chevivit staat zeker al open sinds vorig jaar oktober en is nog goed

tienn.:
vanaf hier kunnen wij echt niet zeggen wat het is dus zou toch een dierenarts laten kijken

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:25

Helluup :P
Ik zoek goede aanvullende voeding, maar rekeninghoudend met het eczeem van pony.
Jullie hier goede tips?
(even een stukje gekopierd)
Ik heb 1 eczemer, die het momenteel heel goed doet. Ze loopt al 2 weken zonder eczeemdeken en schuurt niet meer en dat wil ik graag zo houden is ook de reden waarom ik niet zomaar iets wil gaan proberen.
Ik wil het liefst voer wat niet hap slik weg is (muesli?), waar wel de nodige vitamines is zitten maar waar geen haver oid in zit want dan gaan ze stuiteren .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:02

je hebt van Havens dat nieuwe voer?
kijk anders op voeding en supplementen,daar zijn heel veel topics over voer voor dieren die niet teveel suikers enzo mogen hebben.

er zijn wel speciale muesli's voor eczeempaarden,marstall heeft er in elk geval eentje

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:45

Kiim schreef:
Ik zoek goede aanvullende voeding, maar rekeninghoudend met het eczeem van pony.
Jullie hier goede tips?
Ik heb 1 eczemer, die het momenteel heel goed doet. Ze loopt al 2 weken zonder eczeemdeken en schuurt niet meer en dat wil ik graag zo houden is ook de reden waarom ik niet zomaar iets wil gaan proberen.
Ik wil het liefst voer wat niet hap slik weg is (muesli?), waar wel de nodige vitamines is zitten maar waar geen haver oid in zit want dan gaan ze stuiteren .

2 mogelijke oplossingen.
Mineralen brokje (pavo vital, marstall force, vita plus van farnam)
Of poeder door hand geweekte grasbrok. Gewoon zo doet grasbrok het ook erg goed als snoep trouwens.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:09

Kiim schreef:
Jullie hier goede tips?

Misschien Faser-light van Marstall? Die nieuwe van Havens zit onwijs veel zetmeel in.
Of zoals al eerder is gezegd, grasbrokken/wiesencobs met een vitaminekorrel/poeder.