Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:10

spike2002 schreef:
Weet iemand misschien of er nog andere bijwerkingen kunnen komen van de pergolide? Behalve dan de misselijkheid. %)

ik heb geen idee...hoezo?Ben je ongerust over iets?
(Die van mij heeft net zijn pilletje op....ik knijp hem een beetje :7 )

_Roosmarijn_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:14

Niet autorijden en machines gebruiken.... geniaal :+

Max zijn hoefsmid was vandaag heel postief over zijn hoeven, dus daar ben ik heel erg blij mee! :D Hij lijkt ook geen last meer te hebben van zijn buik en hij was super vrolijk vandaag. Goed teken! :))
Maar ik hou nog even mijn hart vast hoor, want hij zweet nog steeds als een gek.

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:26

@ Geerke Ja hij heeft nu 4 dagen zijn pilletje(0.125mg) gekregen en na de 2de dag heeft hij een snotneus aan de linkerkant. Die ook niet erg lekker ruikt. En heb het gevoel dat hij het smorgens meer heeft. Hij krijgt savonds zijn pil. Vannavond had hij het iets vroeger gekregen en heb hem nog gepoets en kwam er dus weer een hele snotter uit. Twijfel nu dus of het van de pergolide komt of dat ik toch de dr maar weer moet bellen. :?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:31

oh...hoest hij er ook bij?
Heeft hij dat vaker?
Als het echt stinkt is het niet goed natuurlijk.
Probeer eens wat vicks vaporub(dampo)in zijn neus te smeren....niet te diep natuurlijk.
Dat geeft verlichting en door de ethrische olieen komt het dan los.En dan te hopen dat het snot dunner wordt en frisser gaat ruiken.
Even wachten nog met antibiotica,is hij verder in orde?

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:03

Ja hij is verder erg goed. Is opgewekt en had het ook voordat ik met de pergolide begonnen was niet. Nee hoesten doed hij niet.
Had op de gebruiksaanwijzing wel gelezen neusverstoppingen en griepverschijnselen als bijwerkingen. Tja hoop dat het daarvan komt .
Zijn tanden zijn in April gedaan , en in oktober nogmaals nagekeken omdat hij zo extreem afgenomen had.
Toen is er ook uitgekomen dat hij cushing heeft.
Ga dan morgen maar kijken of hier vaporub te krijgen is.

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:15

Kunnen paarden ook meer gaan drinken als ze Pergolide krijgen?
Bounty had vandaag weer bijna z'n hele waterton leeggedronken en hij heeft een vrij grote ton..

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:19

Ja dat is 1 van de symptomen! :j Kan wel maar hoeft niet per se.

edit; ik bedoel dat het een symtoom is van cushing, niet van pergolide, sorry voor de onduidelijkheid.
Laatst bijgewerkt door _Roosmarijn_ op 21-11-11 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:20

Geen idee. Heb niet gemerkt dat Angelo meer is gaan drinken. Maar ja hij krijgt ook hooicops die in veel water opgeweekt zijn. Iedergeval drinkt hij niet meer als de andere dagen. Voor dat hij pergolide kreeg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:24

willen jullie even niet meer bijwerkingen plaatsen?Anders slaap ik zo slecht straks :+

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:30

spike, eenzijdige neusvloeiing die stinkt betekent vaak een sinusitus. Vaak wordt dat veroorzaakt door een kieswortelontsteking. De ontsteking zit van binnen en moet met een foto geconstateerd worden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:34

Hoi,

ik kom me ook even melden, ik begin overal cushing te zien nu :')

Onze ruin van 21 is al een tijdje niet dik te krijgen.
Volgens de DA kon dat prima met zijn leeftijd te maken hebben.
Onlangs had hij een hoefblein, op zich geen alarmerend iets.
Zondag liep hij echter terug mank.
Na check up bleek de kroonrand wat dik te staan en was in de hoef niet direct iets te zien.
Hij krijgt nu 2 dagen een sodabad, als hij donderdag nog kreupelt zal het een blein zijn.
Deze wordt dan donderdag weggesneden, maar aangezien dit een 2de blein op korte tijd zou zijn,
in combinatie met slecht bijkomen en regelmatig plassen, denkt de DA dat hij cushing zou kunnen hebben.

Nu heb ik uiteraard via internet wat opgezocht over cushing en ik denk er sterk over na
om mijn oudste merrie ook maar eens te laten checken op cushing omdat ik best veel symptomen herken!

Hier draaien de duimen volle toeren in de hoop dat de ruin 'enkel' een kneuzing heeft en geen blein,
de gedachte van cushing vind ik niet zo fijn :n

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:52

Chipieke het idee van cushing is meestal misschien niet zo fijn, maar aan de andere kant kun je tegenwoordig aan cushing wel wat doen! Terwijl als je het als ouderdomskwalen ziet, waar je niets meer aan kunt doen, je dus eigenlijk minder toekomst voor je paard hebt dan als het wel cushings is. Klinkt krom maar is wel waar :j Cushings paarden kunnen met medicijnen enorm opknappen en eigenlijk een soort van 2e jeugd, dus dat zou dan juist nog "toekomstmuziek" kunnen brengen.

Spike: Volgens mij wordt een paard niet verkouden van pergolide, het kan wel zijn dat het nu los komt maar of dat met de pergolide te maken heeft? Pergolide werkt ook als antioxidant. Paarden met cushing zijn natuurlijk wel door hun lage weerstand gevoelig voor ontstekingen en zelfs longonsteking.

Er vroeg iemand naar de 5 dagen opbouwen of 2 weken per stap. In principe zijn 5 dagen opbouwen per stapje dosis pergolide voldoende, tenzij je paard er slecht aan toe is qua conditie en je hem meer tijd wilt geven om te wennen en extra bang bent voor bijwerkingen oid. Als je paard binnen die 5 dagen goed reageert en gewoon blijft eten, kun je in principe verder met opbouwen. Heeft hij er wel moeite mee en eet hij bijvoorbeeld minder dan kun je langer bij een bepaalde stap stilstaan zodat hij er aan kan wennen.

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:11

Heb vanmorgen mijn dierenarts maar gebelt. Zij zij dat ik me om zijn snotneus geen zorgen hoefde te maken en we het rustig nog even konden aankijken. :) Door de pergoide is zijn hele huishouding nu op zijn kop en dit kon dus ook. Iedergeval weer een gerusteling nu hopen dat het met een 14 dagen over is.

@ fargo ja denk dan dat ik het 2 weken moet opbouwen. Hij is er echt schlecht aan toe. Nou niet met dufheid of zo want hij is opgewekt genoeg maar hij is in tijd van 4-6 weken extreem afgevallen. Hij had een tehoog suiker en de lever en nier waardes waren slecht. En mag natuurlijk niet gaan stoppen met eten. Dan is er straks helemaal niks meer van over.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:27

Spike dan zou ik het inderdaad maar rustig aan doen, better safe than sorry en als je het rustig aan opstart gaat het waarschijnlijk prima, ga je te snel dan stopt ie misschien met eten inderdaad. Dus nu hopen dat het goed gaat en hij lekker blijft eten en opknapt.
Fijn dat DA je nog gerust heeft kunnen stellen qua de verkoudheid!

@roos: fijn dat je al vooruitgang ziet!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:46

Pablo is nu twee dagen aan de pergolide,vanavond krijgt hij zijn derde 0.25 pilletje.
Ik merk nog niets aan hem,wat misselijkheid enzo betreft....dat is ook nog wat te vroeg denk ik.
Ik dacht er zelf aan om hem vier dagen 0,25 te geven en dan vier dagen 0,50....en dan als hij nog steeds geen vreemde bijwerkingen vertoont naar 1mg.
Is dat een goed idee Fargo@ of heb jij een ander idee?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:05

De standaardregel is drie dagen en dan met stapjes van 0,25 omhoog.

Net een afspraak gemaakt met het lab in Utrecht: Pauli's bloed wordt volgende week getest (ACTH basaaltest) - ben benieuwd wat daar uit komt..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:14

geerke schreef:
Pablo is nu twee dagen aan de pergolide,vanavond krijgt hij zijn derde 0.25 pilletje.
Ik merk nog niets aan hem,wat misselijkheid enzo betreft....dat is ook nog wat te vroeg denk ik.
Ik dacht er zelf aan om hem vier dagen 0,25 te geven en dan vier dagen 0,50....en dan als hij nog steeds geen vreemde bijwerkingen vertoont naar 1mg.
Is dat een goed idee Fargo@ of heb jij een ander idee?

Dan zou ik nog wel een tussen stap van 0,75 mg doen want anders heb je ineens een verdubbeling van je dosis (van 0,5 naar 1 mg) en dat hakt er wel degelijk in :j Als het meezit, heeft hij het belangrijkste deel van zijn evt misselijkheid nu ook 'snachts doordat je het 'savonds geeft, dat scheelt dan weer :j Dus dan merk je er weinig van.

Zat nog even in de bijsluiter te kijken en daar zijn ze idd tegenwoordig met 3 dagen bezig (voor mensen). Ik heb indertijd 3 - 5 dagen aangehouden per stap en als een paard duidelijk moeite heeft met een bepaalde verhoging weer even een stap op de plaats maken tot het weer beter gaat.

JP: ben ook benieuwd wat er bij jou uit de test gaat komen.

Ben zelf wel heel erg blij met Willy op het moment. Zijn been houdt zich super goed. We bandageren 'snachts en smeren het been in met een kastantje been gel en daar doet ie het werkelijk super op. Ben zo blij! En het verhogen van de dosis pergolide zal waarschijnlijk ook echt wel zijn steentje bijdragen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:31

ok...bedankt!
Ga ik doen.
Ik heb net even een schema gemaakt(anders vergeet ik wanneer en hoeveel :o )
Dan zou ik zaterdag 3 december voor de eerste x de volledige dosering van 1 mg geven.

Hoeveel uur na de inname van de pil komt de eventuele misselijkheid?
Ik geef hem tussen vijf en half zes s'avonds na het eten zijn pil.
Dan kom ik nog om acht uur hooi geven en om een uur of 11.
Zou ik dan in die uren wat moeten merken?
Dat is dus ongeveer 6 uur na inname.
Sorry als ik zeur....ben graag voorbereid,dan schrik ik niet zo :o

Edit...Fijn dat Willy goed gaat! :j
(ik moet ook oppassen dat ik niet alleen met mijn eigen paard bezig ben....dat is niet netjes :o )

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:53

Haha Geerke, het is je vergeven hoor :j

De misselijkheid komt zo tussen een half uur en een uur na het eten opzetten, dus als jouw vent om 8 uur zijn hooi weer lekker aanpakt, valt het of mee of is het inmiddels al weer afgezakt (dat laatste lijkt mij met name ook eigenlijk) dus dat is alleen maar mooi lijkt me!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:08

... en lang niet alle paarden reageren met 'misselijkheid' hoor.. zolang je maar met stappen van 0.25mg opbouwt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:12

Als bijwerking op de bijsluiter staat misselijkheid niet voor niets als Zeer vaak vermeld. En voorkomen is beter dan genezen, dus als je het zo geeft dat je paard er het minst hinder van heeft dan ben je het beste af denk ik of niet ;-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:39

Ja, maar dat is wel voor mensen bedoeld. Een paard kan immers niet misselijk zijn of overgeven. Waar je met paarden wel rekening mee moet houden is de zgn'pergolide sluier' met als verschijnselen: geen eetlust, onrust, sloom, hangerig etc. En je kunt het grotendeels voorkomen door de dosis met kleine stapjes op te voeren, met telkens 3-4 dagen. Maar daar waren we het wel over eens :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:46

Hoe weten wij dat een paard niet misselijk kan zijn, alleen omdat hij niet over kan geven?? Misselijk zijn, is niet alleen overgeven gerelateerd wat mij betreft. Maar goed hoe je het ook noemt - Ze hebben in ieder geval ineens geen trek en lusten ineens allerlei zaken niet meer die ze normaal heerlijk vinden/vonden. Willy is echt bijna een alles-eter maar in de beginperiode van pergolide maar ook de periode vlak daarvoor was zijn lichaam zo in de war en vergiftigd door de overproductie van de cortisol dat hij veel niet lustte.

En vergeet duizelig, angstig, hallucinaties/verwardheid/gedesorienteerd trouwens niet. Het vergt wel even wat om de hormoonhuishouding weer in orde te brengen en dat merkt een paard echt wel! Zelfs als je het rustig opbouwt.

Spike ik kwam trouwens ook deze tegen neusverstopping - Vaak (1-10%) ...

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:34

Je hebt het over verwardheid als mogelijk gevolg van de pergolide. Bedoel je daarmee alleen in de gewenningsperiode, of kan dat blijvend optreden zolang de pillen gegeven worden? Ik heb namelijk soms het idee dat Major wat aan het dementeren is. Zou kunnen, maar kan natuurlijk ook misschien door die pillen komen. Niet dat het veel zal uitmaken, hij blijft toch de rest van zijn leven aan de pergolide natuurlijk. Maar ik vroeg het me gewoon af.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:48

Mooney begint nu door te krijgen dat "de vrouw met dat handje voer (en pil) toch wel narigheid/misselijkheid veroorzaakt!"
Ze neemt het eten minder enthousiast aan dan voorheen.
Maar de vrouw waar mijn paard staat chanteert haar gewoon!
Geen handje voer of broodje is geen kuil en bak met voer!

Ik heb via de apotheek nu de pillen binnen, 25 mg per pil, dus ze krijgt er 4 per dag... Dat maakt het nog lastiger.
Volgende zending zal weer 1 mg zijn per pil.

Ik heb het berekend, het kost me nu 83 cent per 1 mg. Dat scheelt dus weinig, met 85 cent bij de DA.
Hopen dat 1 mg een stuk goedkoper is!! :j