[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:40

Horseware schreef:
Petra dat ziet er meer uit als vasculitis dan als “gewone” mok

En dit houdt in?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:46

petravdmeerx schreef:
Horseware schreef:
Petra dat ziet er meer uit als vasculitis dan als “gewone” mok

En dit houdt in?

Kort gezegd: ontsteking van de bloedvaatjes in een wit onderbeen, getriggerd door uv straling.
Gekenmerkt doordat het vrijwel altijd aan de zijkant van een been zit ipv in de kootholte, vaak in grillige kringen met korstvrije huid in het midden.

petravdmeerx

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:49

Hoe wordt dit vaak behandeld dan?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:53

petravdmeerx schreef:

Normaal gesproken met het been 100% uv wetend afdekken, prednison en soms antibiotica erbij tegen secundaire infecties. Er is echter nog een methode die werkt met een speciale manier van wassen, maar dat is zo 1 2 3 niet uit te leggen.

De volledige naam is Leukocytoclastic Pastern Vasculitis, mocht je willen googelen. Hier op bokt is er ook wel wat over te vinden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:53

wetend = werend

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:02

Horseware schreef:
petravdmeerx schreef:

Normaal gesproken met het been 100% uv wetend afdekken, prednison en soms antibiotica erbij tegen secundaire infecties. Er is echter nog een methode die werkt met een speciale manier van wassen, maar dat is zo 1 2 3 niet uit te leggen.

De volledige naam is Leukocytoclastic Pastern Vasculitis, mocht je willen googelen. Hier op bokt is er ook wel wat over te vinden.

Oke top! Bedankt voor de informatie! Behandel het nu met penicilinne en het verdwijnt daarmee gelukkig..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:10

Interessant, ik ben al een aantal jaar aan het tobben met een soort gelijk probleem.
Heb al een biopt laten nemen, behandeld met van alles en nog wat, maar iedere keer komt het na een tijdje weer terug: korsten in de vorm van een kring, met zachte huid in het midden, aan de zijkant van de kogel.
Been loopt op bij stil staan en wordt weer dun bij beweging.
Dierenarts(en) hebben de term vasculitis nooit genoemd, het werd uiteindelijk benoemd als een zeldzame huidallergie en auto immuun probleem.

Is het echt noodzakelijk zware medicatie te geven of zijn er ook andere opties?
Zowel AB en als prednison deden wel wat maar lieten het niet helemaal weg gaan.
Behandeling bij Den Hoek zorgde er wel voor dat het een jaar weg is gebleven, maar nu is het toch weer terug gekomen...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:21

Nouvel: ja er is een andere optie die puur topicaal is. Het is een vrij agressieve manier van wassen en is door professor Knottenbelt uitgevonden. Hier in Nederland is het nog amper bekend; doordat ik met deze methode 3 paarden behandeld heb en alle 3 volledig vasculitis vrij gekregen heb is mijn eigen kliniek (Paardenkliniek Wapenveld) dit sinds kort ook gaan toepassen

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:23

Ik hoop voor je dat het daarmee volledig weggaat en weg blijft Petra. Hou ons op de hoogte!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:58

Horseware schreef:
Nouvel: ja er is een andere optie die puur topicaal is. Het is een vrij agressieve manier van wassen en is door professor Knottenbelt uitgevonden. Hier in Nederland is het nog amper bekend; doordat ik met deze methode 3 paarden behandeld heb en alle 3 volledig vasculitis vrij gekregen heb is mijn eigen kliniek (Paardenkliniek Wapenveld) dit sinds kort ook gaan toepassen

Oké, ik zal me eens gaan inlezen op internet wat vasculitis nu precies inhoudt, maar met jouw beschrijving lijkt het er wel verdacht veel op...

Verhogen van de weerstand en op peil houden is geen garantie dat het weg blijft?
Het kan altijd zomaar terug blijven komen?
En verschillende zalven e.d.?

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:43

Gisteren is mijn DA langsgeweest voor behandelen van de mok van beide achterbenen. Rechtsvoor is weer normaal en daar zat geen mok, dus is niets aan gedaan, hopelijk was dat iets eenmaligs. Rechtsachter was nog steeds dik en warm en linksachter zat ook mok.
Met een sedatie heeft hij alle haren en korsten weg kunnen scheren in de kootholte. Uiteindelijk zaten er rechtsachter drie mokplekjes en linksachter eentje. Het viel nog mee maar feit dat haar been zo dik werd geeft wel aan dat ik er iets aan moest doen. De mokplekjes zijn nu dus opengelegd en met een dikke laag hydrocortiderm in een verband gelegd om een schoon droog microklimaat te creëren. Dit moet 2 dagen blijven zitten en donderdag en zaterdag verwissel ik het verband zelf ook nog een keer.

Mijn paard dus gelijk van het land af gehaald in een droge stal. Ik hoop dat als het allemaal een beetje genezen is ze wel weer de winteruitloop in kan zonder dat de mok terugkeert, fingers crossed.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:31

Nouvel schreef:
Horseware schreef:

Oké, ik zal me eens gaan inlezen op internet wat vasculitis nu precies inhoudt, maar met jouw beschrijving lijkt het er wel verdacht veel op...

Verhogen van de weerstand en op peil houden is geen garantie dat het weg blijft?

Ik heb hier helaas ook ervaring mee.. Je kan het verhaal + foto's hier lezen:

[MD] Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:20

Nouvel schreef:
Horseware schreef:

Zalven werken niet of averechts meestal.
Weerstand op peil houden is altijd goed maar geen garantie helaas.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:01

Vraagje nog: mok is onder controle, maw, het wordt niet erger. Maar er zitten nog wel korstjes, Ik heb het idee dat deze korstjes niet meer echt vastzitten. Nu is Joy natuurlijk net uit de kliniek en ik wil niet al teveel meer aan haar frunniken. Ik ben weer begonnen met sudo smeren. Moet ik proberen om de korstjes eraf te halen? 10 December gaat ze weer op de paddock en dan de nattigheid weer in (echt helemaal droog zal die paddock niet zijn). Hoe voorkom ik dat het dan erger wordt weer?

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:05

Gimme_Spurs schreef:
Vraagje nog: mok is onder controle, maw, het wordt niet erger. Maar er zitten nog wel korstjes, Ik heb het idee dat deze korstjes niet meer echt vastzitten. Nu is Joy natuurlijk net uit de kliniek en ik wil niet al teveel meer aan haar frunniken. Ik ben weer begonnen met sudo smeren. Moet ik proberen om de korstjes eraf te halen? 10 December gaat ze weer op de paddock en dan de nattigheid weer in (echt helemaal droog zal die paddock niet zijn). Hoe voorkom ik dat het dan erger wordt weer?

Ik was 1 keer per 3 dagen de mok met betadine (met warm water..) daardoor komen de korsten vaak wel los.. Ik haal echter niks eraf wat nog vast zit. En na de tijd even goed drogen met een handdoek.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:13

Ik heb Echinaforce druppels gekocht voor mijn paard van 1.63.Ik denk dat hij ongeveer 600 kilo weegt.Hoeveel druppels zal ik hem elke dag geven?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:13

Je kunt de plekken insmeren met een dikke laag vasaline. Vervolgens plastic folie eromheen doen en dan een bandage omdoen. Na 24 uur kan je de korstjes gemakkelijk wegvegen, zonder wondjes te creëren.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:03

Liever geen folie ivm broei en bacteriegroei. Mijn ervaring is dat 2x daags een dikke laag sudocreme alles wel los weekt.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:26

Bij mij werkte folie juist goed. De warmte was nodig om de korstjes te weken. Maar je moet het niet doen als er nog open wonden zijn.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:31

Een dikke laag sudo werkt even goed. Met folie zou ik oppassen en zeker met 24 uur. Dat is echt heel slecht... daarnaast kan niet iedereen een stalbandage aanleggen. Kan meer schade brengen dan je denkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:42

Nee folie zou ik zeker niet doen. En een stalbandage... Joy is anderhalf en staat nu op boxrust, dus dat ga ik zeker niet doen zonder het geoefend te hebben!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:53

Ik gebruikte gewoon een normale bandage. Het was wat mijn DA adviseerde. Het heeft goed gewerkt, maar ik snap dat niet iedereen dat aandurft.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:08

emilyslaluna schreef:
Ik gebruikte gewoon een normale bandage. Het was wat mijn DA adviseerde. Het heeft goed gewerkt, maar ik snap dat niet iedereen dat aandurft.

Bij een stalbandage heb je een onderlap nodig. Hier ga je al fout.

Gimme, idd niet slim om te doen. Dikke laag sudo werkt ook goed. Dan zijn de korsten week en kan je het eraf halen door rondjes te bewegen op de korsten

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:17

PanamaD schreef:
emilyslaluna schreef:

Bij een stalbandage heb je een onderlap nodig. Hier ga je al fout.

Gimme, idd niet slim om te doen. Dikke laag sudo werkt ook goed. Dan zijn de korsten week en kan je het eraf halen door rondjes te bewegen op de korsten

Ik vind het niet prettig dat je het 'fout' noemt. Er zijn vele manieren om mok te behandelen, dat zie je hier in het topic. Ik heb enkel aangegeven hoe bij mijn pony de korstjes gemakkelijk weg gingen, zonder wondjes te creëren. Dit is grondig in overleg met onze DA geweest. Dat je het liever zelf anders doet is helemaal goed, maar roepen dat ik fout bezig was is dat niet.

Hier hoeft geen discussie van te komen, iedereen mag doen wat diegene denkt dat het beste is. We geven elkaar gewoon ervaringen. :j

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:23

Sorry. Uiteraard bedoel ik het niet aanvallend. Maar wil wel zeggen dat je bij een stalbandage een onderlap moet gebruiken. Enkel een bandage is niet goed vanwege de drukverdeling die je dan mist. Niet alle dierenartsen vertellen het goed.

Zeker geen discussie wel ervaring en adviezen en het is eenmaal een feit dat je dan een onderlap moet gebruiken.

Ben blij dat het goed is gegaan en is aangeslagen natuurlijk