[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:30

Je hebt geluk 50_kirsten en ik ben blij voor je ! :) maar veel naar buiten gaan maakt echt al een groot verschil ! :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:44

c_alsemgeest schreef:
Als je onderliggende problemen oplost gaan ze vanzelf minder zuigen of zelfs niet meer.

dit is dus echt niet altijd zo :n
luchtzuigen werkt ook verslavend. er komen endorfines vrij waar ze een high-gevoel van krijgen.
er zijn ook veel zuigers waar bij de onderliggende problemen opgelost zijn maar die nog zuigen uit gewoonte/verslaving. dan stopt het zuigen echt niet zomaar. dat moet je vaak doorbreken.

de mijne is hier een voorbeeld van. zoog als een gek, op alles wat los en vast zat. onderliggende probleem was opgelost maar hij zoog nog net zo erg. zo erg dat hij op het land zelfs stond te zuigen ipv te grazen. stond echt zo stoned als een garnaal in de wei.
we hebben hem echt af moeten laten kicken. hoe? band om, op alles waar hij binnen zoog deden we cribbox en buiten op alles een stroomdraad.
voelde niet goed maar dit was ook niks. (en alles in overleg met de uithof die toen onderzoeken deden. alles ). hij deed niks anders meer dan zuigen keek niet om naar gras of andere paarden. gewoon stoned van de endorfines die vrij kwamen.
daarna heeft hij nauwelijks nog gezogen. had een totaal ander paard die weer lekker met andere paarden stond te kroelen, helder uit zn ogen keek en weer graasde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:25

Hallo,

Ik heb hier een tijdje een geleden een bericht geplaats over hijgen en luchtzuigen.
Mijn paard hijgde en zweette de laatste tijd behoorlijk erg. Een aantal weken geleden is ze erg veel afgevallen, dit is met rust en extra voeding goed gekomen, maar het hijgen en zweten, met name zweten bleef wel erg aanwezig.
Gisteren de dierenarts er bij gehad en hij kon lichamelijk gelukkig niks vinden in de eerste instantie. Longen en hart is na gekeken, in rust en na longeren. Alles was goed.
Maar nu kwam de dierenarts er mee dat het waarschijnlijk het luchtzuigen is. In combinatie met dat het een fries is. Dat het luchtzuigen energie weg nam.
Dus eigenlijk is het nu wel erg belangrijk om te zorgen dat ze minder zuigt.
Wat doen jullie om te zorgen dat het paard minder zuigt? Ik ga haar extra ruwvoer geven, maar ik weet niet of dat helpt omdat ze na elke hap ruwvoer zuigt.
Overdag staat ze op de wei met 6 andere paarden.

Ook hebben we nog bloed laten prikken en daar krijgen we vrijdag uitslag van.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:56

Ons paard nooit last van gehad (zweten/hijgen), is wel flink afgevallen tijdens zijn fulltime luchtzuig-periode.. Maar ieder paard is anders.

Na 8 jaar fulltime zuigen gaat het hier nog steeds erg goed (even afkloppen). Een paar jaar geleden aantal kuren omeprazol gehad voor eventuele maagzweren. Gesmeerd met cribox (werkt super!).

Paard heeft geen voerbak meer in zijn stal. Hij krijgt beslist geen krachtvoer, alleen veel hooi. 1 inieminie brokje is al genoeg om hem weer te laten luchtzuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:03

Coentjuh schreef:
Ons paard nooit last van gehad (zweten/hijgen), is wel flink afgevallen tijdens zijn fulltime luchtzuig-periode.. Maar ieder paard is anders.

Na 8 jaar fulltime zuigen gaat het hier nog steeds erg goed (even afkloppen). Een paar jaar geleden aantal kuren omeprazol gehad voor eventuele maagzweren. Gesmeerd met cribox (werkt super!).

Paard heeft geen voerbak meer in zijn stal. Hij krijgt beslist geen krachtvoer, alleen veel hooi. 1 inieminie brokje is al genoeg om hem weer te laten luchtzuigen.

Heb je een da een onderzoek laten doen naar maagzweren?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 14:37

Mijn luchtzuiger van 20 jaar heeft nooit speciaal gezweet of zo. Dus ik denk dat die dierenarts er maar een gooi naar doet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:47

Anya schreef:
Mijn luchtzuiger van 20 jaar heeft nooit speciaal gezweet of zo. Dus ik denk dat die dierenarts er maar een gooi naar doet...

Het is niet zo dat het daar aan ligt, maar het zou een verklaring kunnen met het feit dat ze een fries is.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:54

Zweten Friesche paarden meer dan gemiddeld? Ik weet het niet hoor...

Nee bij ons paard hebben we geen maagonderzoek laten doen. Om de volgende reden: Het maagonderzoek is zeer onprettig voor het paard. Je moet op pad naar een kliniek. En als je na gaat dat zo'n 60% of misschien wel 2/3 van de paarden maagzweren hebben, ben ik er uit gegaan / is de kans heel groot dat het bij ons paard zo was. Ook veel gapen/geeuwen.. ZEKER weten deden we het niet, maar Omeprazol doet verder niets / richt geen schade aan en het is niet erg als hij deze binnenkrijgt terwijl hij géén maagzweren zou hebben. Dus vandaar hebben we dat geprobeerd, in combinatie met cribox en hij is er eigenlijk vanaf gekomen na 8 jaar fulltime zuigen. Maar nu wel de rest van zijn leven verder zonder krachtvoer en paardensnoepjes. Heel af en toe wat slobber, maar dan probeer ik hem te verleiden / af te leiden :D (na de slobber bijvoorbeeld wandelen, grasjes eten, en dan pas terug naar stal.)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:17

Coentjuh: fijn om te horen dat het toch gelukt is ! wauw :) zou ik ook wel willen

Amoorm:
Dat luchtzuigen energie vraagt, ik kan er misschien mij ergens wel in vinden. Ik merk ook dat mijn paard meer invalt als hij een periode heeft waarin hij meer gefixeerd is op luchtzuigen.

Het luchtzuigen kun je het best doen afnemen door hem in een weide of paddock te plaatsen. Een box was voor mijn paard gewoon te veel verleiding om niet te luchtzuigen. Het is namelijk een gewoonte/verslaving geworden. Door op een weide te staan met een ander paard en zoals je reeds gedaan hebt meer ruwvoer aan te bieden, hebben ze meer bezigheid.

Maak het ze liefst wat moeilijk dat ze zich echt moeten bezig houden met het verzamelen van hun eten door middel van een slowfeeder of dergelijke. Bij mijn paard helpt afleiden ook, dus regelmatig werken hoeft niet altijd zwaar te zijn. Wandelingen gaan maken, grondwerk, enz. Eenmaal ze dan terug in de weide zijn hebben ze meer focus om te eten en te gaan drinken ipv te luchtzuigen.

Het is voornamelijk zoeken naar wat goed is voor je paard qua voeding, krachtvoer kan een trigger zijn om te beginnen luchtzuigen. Mijn paard heeft dit er alvast aan gekoppeld als ook met paardensnoepjes. Indien je paard geen zware arbeid moet leveren kun je het overwegen om het te schrappen.

Voor mijn paard werkt bietenpulp zeer goed :) hij heeft er niet onmiddellijk de reflex van om te gaan luchtzuigen, helpt met hem mooi rond te houden en heeft geen extra power waardoor je een hyper paard krijgt.

Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:15

Vrijdag uitslag van het bloed onderzoek gehad en haar zweten en hijgen kwam door dat ze een te kort aan witte bloedcellen heeft en daardoor het imumsysteem aantast. Gewoon rust en extra vitamine moet het oplossen.

Gelukkig kwam dit eruit en was het niet dat het echt kwam door het luchtzuigen. Alleen nu gaat mijn paard tussen het eten door luchtzuigen. Eerder was het als ze het eten op heeft, maar nu als ze een paar hapjes heeft gehad zuigt ze en dan eet ze weer en zuigt ze weer ect.. verder gaapt ze ook veel vooral na het rijden. Ik denk dat ze een maagzweer heeft en wil haar daar voor behandelen, maar zulke onderzoeken zijn erg duur en ik las hier dat men maagzweer kuren geeft zonder DA onderzoek?

Maar het meer luchtzuigen kan ook komen door dat ze nu stil staat vanwege haar gezondheid...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:54

Beste baasjes van luchtzuigers en andere geïntersseerden, :+

Ik heb zelf al 10 jaar een luchtzuiger, en ik hou me net zo lang bezig met het vinden van de ideale omstandigheden en voeding om het luchtzuigen zo veel mogelijk te beperken. Helaas loopt mijn paard nu op zijn laatste benen vanwege een andere ziekte, zie mijn onderschrift. Al jaren loop ik met het idee rond om eens te experimenteren met cannabis als middel tegen het luchtzuigen, omdat naar mijn overtuiging luchtzuigen een probleem is met opioïdereceptoren in de hersenen. Ik heb het alleen nooit aangedurfd, bij een verder gezond paard. Stel dat het mis zou gaan...

Maar inmiddels zijn er al heel wat goede resultaten geboekt met medicinale wiet(olie) bij bijvoorbeeld honden. Ook gebruik ik sinds kort zelf Hennepzaadolie Plus (dat een kleine hoeveelheid THC en CBD bevat) om beter te slapen. Dat werkt heel goed en ik merk geen vervelende bijwerkingen.

Dat, en het feit dat mijn paard toch niet lang meer te leven heeft, zorgt ervoor dat ik het nu wel bij mijn paard wil proberen. Bovendien zou het goed kunnen dat het ook helpt tegen zijn andere ziekte waardoor het dus levensverlengend kan zijn. Ik ben vandaag begonnen met 3 ml Hennepzaadolie Plus, wat ik zelf dus ook gebruik. Dit is overigens volledig legaal verkrijgbaar omdat het geen hallucinerend effect heeft. Het percentage THC is erg laag.

Ik twijfel alleen of dit middel iets zal gaan doen. Het moet vast beter en specifieker kunnen. Hopelijk wil Stichting Mediwiet mij daarbij helpen. Zij hebben al meer ervaring met het gebruik van medicinale wiet bij dieren.

Maar voordat ik dat ga doen wil ik vragen of iemand hier misschien al ervaringen heeft met het geven van Hennep, Medicinale Wiet, Hennepzaadolie Plus of CBD-Olie, of iets anders in die geest. Want ik hoef natuurlijk niet het wiel opnieuw uit te vinden. :)

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:01

Heb er geen ervaringen mee, wel interessant!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 00:13

Nou, ik ben na één dag alweer gestopt met de Hennepzaadolie Plus, omdat ik de THC daarin bij nader inzien toch te link vond, ondanks dat het maar een hele kleine hoeveelheid is. Ik ga het eerst met CBD-olie proberen. Dat komt als het goed is morgen binnen.

De ideale dosis is lastig te bepalen. Die verschilt bij mensen al heel erg per persoon. Ik moet dus aardig gaan klooien met hoeveelheden, en dat doe ik dan liever met alleen CBD.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 02:33

Voor het geval iemand mijn bovenstaande posts leest... Dit was bij nader inzien geen goed idee en ik ben er dus al snel weer mee gestopt.

Het heeft me wel veel nieuwe inzichten opgeleverd en daardoor ben ik nu met iets anders bezig. Hopelijk kan ik daar binnenkort meer over vertellen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:58

Ik ben benieuwd naar jouw ervaring :) lees alvast mee

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 21:51

ik lees mee hoor

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:27

Ik heb onlangs nog eens contact opgenomen met de DA. Ik las in haar verslag over het onderzoek dat zij een luchtzuigband aanraad. Heb er via mail nog wat bijkomende vragen over gesteld alsook over zijn voeding.

Zij raad het mij toch aan om er één te gebruiken want het zou een groot verschil uitmaken in zijn gewicht. Wegens zijn problemen met een minimaal aan glucose opname verbruikt hij te veel energie in functie dat hij deze kan opnemen door vooral zijn luchtzuigen.

Hij staat 24/7 buiten met schuilhok, nu met een draad tussen hem en zijn weidemaatje wegens praktische redenen. Zijn voeding ben ik aan het aanpassen aan de hand van de feedback van het onderzoek. Hij heeft een slowfeednet en zijn krachtvoer (graanvrij) + grasmix en bietenpulp krijgt hij apart in 2 porties.

Ik heb hem een dikke week nu niet kunnen zien en ik vind dat hij terug aan het invallen is. Zijn wintervacht vind ik er ook maar traag doorkomen ondanks dat hij lijnzaad al ongeveer twee weken krijgt. De meeste andere paarden beginnen nu toch wel al zichtbaar langere haren en meer haren te krijgen. Hoewel ik echt tegen luchtzuigbanden ben, weet ik niet meer wat te doen om hem op gewicht te houden. Hij krijgt een mooie portie ruwvoer per dag.

In de zomerperiode doet hij het minder omdat er dan meer gras staat in de weide, hij heeft dan meer afleiding. Wat zou ik nog kunnen doen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:22

mooie portie ruwvoer... hoeveel is dat?
heb je al iets aan maagbeschermers gegeven?

Voer je ook nog iets van olie oid om te zorgen dat hij minder invalt.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:32

Hij heeft geen maagklachten is net helemaal nagekeken voor dat. Olie heb ik nu aan zijn dieet nog niet toegevoegd mits alles nu aan het veranderen is. Wil ook niet té veel wijzigen ineens.

Ik zal zijn portie ruwvoer eens proberen te wegen deze middag. Maar het is zeker niet te weinig, staleigenaar is enorm voor ruwvoer.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:35

Maar hij zuigt dus wel in die mate lucht dat hij zijn voedsel niet goed opneemt.
Je hebt endoscopie laten uitvoeren?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:50

Hij zuigt enorm veel. Na de endoscopie bleek dat er niets aan de maagwand op te merken was, alles zag er zeer goed uit. Daarna nog een glucosetest laten doen en daaruit bleek dat hij een minimaal aan glucose opname. Zijn darmfunctie werkt dus niet optimaal.

De moeite die ik ondervond om hem op gewicht te houden zonder dat er daarvoor een duidelijke oorzaak is omdat hij luchtzuigt met een hoge frequentie waardoor hij te veel energie gebruikt.

Tijdens de zomer is het net iets makkelijker om hem op gewicht te houden omdat hij meer bezig is met eten. Zijn focus ligt nu enorm op luchtzuigen waardoor hij weer invalt. Ik pas zijn voeding langzaam aan zodat zijn systeem niet te veel belast wordt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 16:24

Wat is er eigenlijk onderzocht behalve zijn maag?
Hier op stal staat bijvoorbeeld een paard met hartklachten. Bijna niet op dikte te krijgen. En mijn luchtzuiger (en ze zuigt echt wel vaak) is tegen het moddervette aan :)
Mijn ervaring is dat dierenartsen wel vrij snel aankomen met 'luchtzuigen als oorzaak van de kwaal". En eerlijk gezegd: als de maagwand er goed uitziet, dan is de kans niet zo groot dat de darmen van slag zouden zijn van het luchtzuigen.

Een band kun je altijd proberen, maar bedenkt dat ze met band niet goed kunnen slikken. En dat als ze met band luchtzuigen (wat mijne gewoon deed) er inwendige wonden ontstaan. Lan heeft een half jaar een band om gehad vroeger.. haar strottenhoofd zit vol met littekens van de band.

Mijn andere paard (geen luchtzuiger) is slecht op dikte te houden. Hij krijgt bietenpulp en muesli voor seniore paarden. En onbeperkt ruwvoer. Daarmee lukt het wel. Je kunt ook een slow feeder overwegen, dan is hij langer bezig met eten.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:21

Anya schreef:
Wat is er eigenlijk onderzocht behalve zijn maag?
Hier op stal staat bijvoorbeeld een paard met hartklachten. Bijna niet op dikte te krijgen. En mijn luchtzuiger (en ze zuigt echt wel vaak) is tegen het moddervette aan :)
Mijn ervaring is dat dierenartsen wel vrij snel aankomen met 'luchtzuigen als oorzaak van de kwaal". En eerlijk gezegd: als de maagwand er goed uitziet, dan is de kans niet zo groot dat de darmen van slag zouden zijn van het luchtzuigen.

Een band kun je altijd proberen, maar bedenkt dat ze met band niet goed kunnen slikken. En dat als ze met band luchtzuigen (wat mijne gewoon deed) er inwendige wonden ontstaan. Lan heeft een half jaar een band om gehad vroeger.. haar strottenhoofd zit vol met littekens van de band.

Mijn andere paard (geen luchtzuiger) is slecht op dikte te houden. Hij krijgt bietenpulp en muesli voor seniore paarden. En onbeperkt ruwvoer. Daarmee lukt het wel. Je kunt ook een slow feeder overwegen, dan is hij langer bezig met eten.

Maagonderzoek en de glucosetest omdat ik aan gaf dat hij schommelde in gewicht zonder concrete aanleiding. Gezien hij een luchtzuiger is, hebben ze ervoor gekozen om deze testen te laten doen.

Het is niet zo dat de darmen van slag zijn. Ze functioneren gewoon niet goed genoeg. Vandaar dat hij het minimale aan glucose uit zijn voer kan opnemen. Heb reeds een slowfeeder gekocht (ongeveer nu een week).

Een band ben ik niet voor, maar ik weet niet goed wat ik moet doen als het me niet lukt om hem op gewicht te houden met het aanpassen van zijn dieet...heb ook al verschillende zeer negatieve ervaringen gehoord. Ik zou er dan eerder voor opteren om gebruik van te maken in de winter om het hem gewoon 'moeilijker' te maken omdat zijn focus er dan zo hard op ligt. Het liefst van al gewoonweg niet zoals ik nu al reeds 3 jaar doe.

Bietenpulp krijgt hij dagelijks heel het jaar door. Krijgt ook nog andere dingen die bijdragen aan het bijkomen van gewicht. Is alleen gewoon moeilijk als je paard te veel energie blijft verbruiken dan hij kan opnemen...

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:05

smartbh..

ten eerst wat vervellend, ik kan met vinden in je stuk dat een paard die darm problemen heeft en dan met name in het opnemen van voedingstoffen mager blijft.
bij mijn oudste zus haar shire vermoed mijn d.a dit zelfde probleem

hij krijgt zo ontzettend veel hooi kuil een volle emmer slobber met zuppa ( zuppa is de ideaalste dik maker is mijn ervaring }
en toch komt hij bijna niet aan.
ook krij hij bijna ik schat 2 kg brokken bij ..

als de maag er goed uit zie zou ik het eerder in de darmen zoeken dan in de maag

ik heb een verwaarloosd paard gekocht deze is ook erg gevoelig op zijn darmen bij dit paard rade de d.a mijn een vieze maar wel erg positief oplossing aan
ik moest de mest ( gecontroleerd op infecties wormen enz ) van een gezond paard aan hem geven hij moest dit dus op eten . hierdoor kwamen er goede werkende goede darm bacterien in zijn darm gestel.
ik heb hier onderzoek naar gedaan en een stuk geprobeerd en ja dit werkte\

ook mijn luchtzuiger is eerder te dik als te mager en word ook niet mager als hij in de winter meer lucht zuig.

persoonlijk zou ik zoeken naar de oplossing in de darmen. en daar de oorzaak zoeken voor het afvallen
bv cushing zorgde er bij een kennis ook voor dat haar paard erg afviel en naar dat zij aan de pillen ging werd dit paard gewoon dik

hopelijk kan je iets met mijn ervaring..

heb ik nog wel een vraag zijn er mensen die ervaring hebben met puur maag ten opzichte van groene os maag compositum ? ik denk naar jaren over te willen op puur maag maar vind er weinig ervaringen mee

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:34

hutch84 schreef:
smartbh..

ten eerst wat vervellend, ik kan met vinden in je stuk dat een paard die darm problemen heeft en dan met name in het opnemen van voedingstoffen mager blijft.
bij mijn oudste zus haar shire vermoed mijn d.a dit zelfde probleem

hij krijgt zo ontzettend veel hooi kuil een volle emmer slobber met zuppa ( zuppa is de ideaalste dik maker is mijn ervaring }
en toch komt hij bijna niet aan.
ook krij hij bijna ik schat 2 kg brokken bij ..

als de maag er goed uit zie zou ik het eerder in de darmen zoeken dan in de maag

ik heb een verwaarloosd paard gekocht deze is ook erg gevoelig op zijn darmen bij dit paard rade de d.a mijn een vieze maar wel erg positief oplossing aan
ik moest de mest ( gecontroleerd op infecties wormen enz ) van een gezond paard aan hem geven hij moest dit dus op eten . hierdoor kwamen er goede werkende goede darm bacterien in zijn darm gestel.
ik heb hier onderzoek naar gedaan en een stuk geprobeerd en ja dit werkte\

ook mijn luchtzuiger is eerder te dik als te mager en word ook niet mager als hij in de winter meer lucht zuig.

persoonlijk zou ik zoeken naar de oplossing in de darmen. en daar de oorzaak zoeken voor het afvallen
bv cushing zorgde er bij een kennis ook voor dat haar paard erg afviel en naar dat zij aan de pillen ging werd dit paard gewoon dik

hopelijk kan je iets met mijn ervaring..

heb ik nog wel een vraag zijn er mensen die ervaring hebben met puur maag ten opzichte van groene os maag compositum ? ik denk naar jaren over te willen op puur maag maar vind er weinig ervaringen mee

Bedankt om dit hier even mee te delen.

Hij krijgt momenteel de Zuppa al, had gelezen dat de meeste mensen hier echt zeer positief over waren. Heb je het voeren van de mest op aanraden van een dierenarts gedaan? Hoe heb je je paard kunnen overtuigen om dit goedje op te eten?