Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
c_alsemgeest schreef:Als je onderliggende problemen oplost gaan ze vanzelf minder zuigen of zelfs niet meer.
Coentjuh schreef:Ons paard nooit last van gehad (zweten/hijgen), is wel flink afgevallen tijdens zijn fulltime luchtzuig-periode.. Maar ieder paard is anders.
Na 8 jaar fulltime zuigen gaat het hier nog steeds erg goed (even afkloppen). Een paar jaar geleden aantal kuren omeprazol gehad voor eventuele maagzweren. Gesmeerd met cribox (werkt super!).
Paard heeft geen voerbak meer in zijn stal. Hij krijgt beslist geen krachtvoer, alleen veel hooi. 1 inieminie brokje is al genoeg om hem weer te laten luchtzuigen.
Anya schreef:Wat is er eigenlijk onderzocht behalve zijn maag?
Hier op stal staat bijvoorbeeld een paard met hartklachten. Bijna niet op dikte te krijgen. En mijn luchtzuiger (en ze zuigt echt wel vaak) is tegen het moddervette aan
Mijn ervaring is dat dierenartsen wel vrij snel aankomen met 'luchtzuigen als oorzaak van de kwaal". En eerlijk gezegd: als de maagwand er goed uitziet, dan is de kans niet zo groot dat de darmen van slag zouden zijn van het luchtzuigen.
Een band kun je altijd proberen, maar bedenkt dat ze met band niet goed kunnen slikken. En dat als ze met band luchtzuigen (wat mijne gewoon deed) er inwendige wonden ontstaan. Lan heeft een half jaar een band om gehad vroeger.. haar strottenhoofd zit vol met littekens van de band.
Mijn andere paard (geen luchtzuiger) is slecht op dikte te houden. Hij krijgt bietenpulp en muesli voor seniore paarden. En onbeperkt ruwvoer. Daarmee lukt het wel. Je kunt ook een slow feeder overwegen, dan is hij langer bezig met eten.
hutch84 schreef:smartbh..
ten eerst wat vervellend, ik kan met vinden in je stuk dat een paard die darm problemen heeft en dan met name in het opnemen van voedingstoffen mager blijft.
bij mijn oudste zus haar shire vermoed mijn d.a dit zelfde probleem
hij krijgt zo ontzettend veel hooi kuil een volle emmer slobber met zuppa ( zuppa is de ideaalste dik maker is mijn ervaring }
en toch komt hij bijna niet aan.
ook krij hij bijna ik schat 2 kg brokken bij ..
als de maag er goed uit zie zou ik het eerder in de darmen zoeken dan in de maag
ik heb een verwaarloosd paard gekocht deze is ook erg gevoelig op zijn darmen bij dit paard rade de d.a mijn een vieze maar wel erg positief oplossing aan
ik moest de mest ( gecontroleerd op infecties wormen enz ) van een gezond paard aan hem geven hij moest dit dus op eten . hierdoor kwamen er goede werkende goede darm bacterien in zijn darm gestel.
ik heb hier onderzoek naar gedaan en een stuk geprobeerd en ja dit werkte\
ook mijn luchtzuiger is eerder te dik als te mager en word ook niet mager als hij in de winter meer lucht zuig.
persoonlijk zou ik zoeken naar de oplossing in de darmen. en daar de oorzaak zoeken voor het afvallen
bv cushing zorgde er bij een kennis ook voor dat haar paard erg afviel en naar dat zij aan de pillen ging werd dit paard gewoon dik
hopelijk kan je iets met mijn ervaring..
heb ik nog wel een vraag zijn er mensen die ervaring hebben met puur maag ten opzichte van groene os maag compositum ? ik denk naar jaren over te willen op puur maag maar vind er weinig ervaringen mee