[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:46

lies schreef:
Ik gebruik levertraanzalf van grand national voor wondjes en mok. vind het echt een heel fijne zalf, heelt snel.

Deze heb ik ook! Vind het een fijne zalf en hij ruikt lekker :))

marleen_88

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:24

Ik heb hem toch maar met een dun en uv-werend vliegen/zomerdek gezet. Hij stond erg onrustig zonder deken: zwiepen met staart, stampen met zijn benen en veel vliegen op zijn hoofd.
Dus ook vliegenkap weer op, vanavond nog even checken hoe hij erbij staat.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:13

assebassie schreef:
Ik heb net een fles heltie horse luchtwegen opgemaakt bij mijn Arabier, wel fijn spul, geen chemische zooi.
Maar deed niet zoveel, heb ik het idee.
Verder geen ervaring met heltie horse, is wel duur vind ik.

Glansspray goed idee ja.

Slmt9, bij mijn merens past de rish maat 190 wel goed, is bij de protector de pasvorm anders dan? Ik denk erover om deze ook te kopen. Lijkt me een fijne.

Met dit weer heeft ze een witte vliegendeken op, de rish is te dik.
Ze kunnen in de schaduw en doen dit ook vaak.
Veel vliegen de laatste dagen, bah.

Klopt. Mijne heeft RSIH in 183, protector in 190. Maar die is dus een halve maat kleiner dan een normale 190. Ben niet eerder tegen gekomen dat een Rambo anders valt in maat. Dit las ik wel al op bokt en bij andere reviews.

De schuurplekken op de schouders zijn alweer minder, dus dat lijkt toch door het zand. Bij de boeg heeft hij wel een kaal plekje die ik niet helemaal kan linken aan een gesp oid.
Heb op alles maar glansspray gedaan en wordt t erger, dan toch maar borstbeschermer eronder.

Unleash schreef:
Ik had eergisterend de Rambo deken omgeruild voor een dunnere eczeemdeken voor de hitte. Heb toen ook leovet huidolie gesmeerd tegen de jeuk. Dit is enorm gaan irriteren en mijn pony heeft nu vanaf halverwege de manenkam tot aan de schoft al zijn manen afgeschuurd. Ik vond hem met een kapotte deken, vol wondvocht, vliegen, pus en bloed. Gewassen met betadine shampoo en toch de Rambo maar weer opgedaan. Mijn pony reageert heel gevoelig op bepaalde cremes. Hij heeft ook een keer een allergische reactie gehad toen ik een wondje had ontsmet met dettol wondspray en daarna honingzalf erop gedaan. Geen idee op welke van de 2 hij een allergie heeft, maar nu ook weer met die olie...
Iemand tips voor producten waar ze over het algemeen goed op reageren? Wat kan ik op zijn wonden smeren? Of gewoon alleen wassen met betadine shampoo (reageert hij wel goed op) en verder niks mee doen?

Oei wat lastig. Mijn heilige graal is juist honingzalf of vetramil omdat dit kan bij alle open wonden en het vochtig houdt zodat het niet gaat jeuken en antibacterieel is. Vetericyn is mijn 2e spray die ik pas als het op lastige plekken zit zoals onder je deken.

Sudocreme zit lavendelolie. Lavendel is een geurstof welke irriterend kan zijn voor de gevoelige huid. Dit zou ik dus sowieso niet gebruiken, maar zeker ook niet op wonden.
De zinkzalf van Zwitsal is een mooi product met ingredienten die ook de huid kalmeren en tegen de jeuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:32

AvHdG schreef:
Ik zweer ook groene leem. Heb die van de welkoop wel eens op me eigen gezicht gedaan. Geloof me dat prikt als je een wondje hebt. Inderdaad die met niks erin prikt niet

Ja dit had ik ook, mijn paard gaf aan dat ie dit niet op wilde. Ik vond dat ie niet moest zeuren en dat t voor z'n eigen bestwil was :+ . Totdat ik zelf een keer een plekje had, toen snapte ik waarom :(:)

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 16:15

Ik heb nu de open wonden goed afgespoeld en gewassen met betadine. Zat weer erg veel pus in sinds gisteren, erg lastig om dat er allemaal goed uit te spoelen. Hij heeft een cresty neck, dus veel van die harde kleine gleufjes in de manenkam. Eigenlijk moet ik alle manen er gewoon afscheren om er goed bij te kunnen, maar dat is nu geen mogelijkheid. Te pijnlijk.
Ik ga nu even niks smeren. Had sudo creme meegenomen naar stal maar ik lees dat dat niet mag op open wondjes.
Alleen het voorzichtig aanraken van de plekjes was al te pijnlijk. De waterstraal mocht net maar zat op het randje van zijn pijngrens.
Er kunnen geen vliegen bij komen vanwege de deken. Morgen weer voorzichtig de wonden uitspoelen.
Arm beestje. Allemaal vanwege die stomme huidolie. Die fles ligt al mooi in de prullebak. Komt er nooit meer in.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:23

Phoe Unleash, dat is wel heel erg pijnlijk en naar.
Pas je op met betadine shampoo, dat is eigenlijk ook niet bedoelt voor open wonden.

Spoelen met schoon water, randjes met sudocreme, wondjes open laten zou het mooiste zijn, maar goed, de deken zit er ook weer op.
Kan je er niet een schoon stuk katoen (laken oid) omheen doen ter bescherming?

Hier besloten haar toch onder de Shires te laten staan. Ze had gisteren er niet onder gezweet dus dat bied hoop.
Lekker gewassen gisteravond, jeukplekken met teatree. Deken weer op. Vandaag op tropenrooster, had voor 8 uur de paarden buiten en de stal en wei gedaan.
Ze gaan met de middag naar binnen en einde middag als de weide volledig schaduw is er weer uit.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:26

Unleash schreef:
Ik heb nu de open wonden goed afgespoeld en gewassen met betadine. Zat weer erg veel pus in sinds gisteren, erg lastig om dat er allemaal goed uit te spoelen. Hij heeft een cresty neck, dus veel van die harde kleine gleufjes in de manenkam. Eigenlijk moet ik alle manen er gewoon afscheren om er goed bij te kunnen, maar dat is nu geen mogelijkheid. Te pijnlijk.
Ik ga nu even niks smeren. Had sudo creme meegenomen naar stal maar ik lees dat dat niet mag op open wondjes.
Alleen het voorzichtig aanraken van de plekjes was al te pijnlijk. De waterstraal mocht net maar zat op het randje van zijn pijngrens.
Er kunnen geen vliegen bij komen vanwege de deken. Morgen weer voorzichtig de wonden uitspoelen.
Arm beestje. Allemaal vanwege die stomme huidolie. Die fles ligt al mooi in de prullebak. Komt er nooit meer in.

Oef wat naar. Als mijn ijsco een wondje geschuurd heeft spray ik er Vetericyn op ( de gel variant) werkt wondgenezend en ook tegen de jeuk en prikt niet.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:44

Hoi allemaal, ik kom me even melden. Mijn NRPS staat al jaren altijd met een deken op omdat hij heftig reageert op alle soorten Insectenbeten. Hij is afgelopen maand verhuisd en helaas zitten er best veel kleine muggen en vliegen op de wei. Hij staat nu onder een erg dunne mash pro Vliegendeken, erg soepel materiaal. Dit is eerder opzich wel toereikend geweest, maar op deze nieuwe locatie niet meer. Ik twijfel nu welke andere deken ik aan ga schaffen. Ik heb inmiddels de “Vliegendeken Horseware Amigo Evolution NT” besteld. Ook de 3 in 1 zomerdeken van premiere is onderweg. Hoe zijn jullie ervaringen met deze dekens qua huidreactie? Is de amigo evolution wel bruikbaar tegen knutten, of gaan die daar ook doorheen? Bedankt :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:00

Wondjes open lijkt mij dan wel weer vervelend, dat geeft extra jeuk. Droge helende wonden jeuken namelijk.

Heeft iemand ervaring met Honey-heel van red horse op open wondjes?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:11

Heb dit topic de laatste twee weken stil mee gevolgd omdat mijn jonge 2-jarige opeens hele ernstige zomereczeem leek te hebben ontwikkeld. Helaas bleek het uiteindelijk een zeldzame auto-immuunziekte en heb ik hem uiteindelijk vrijdag in moeten slapen.

Hij had zijn hele buik in twee dagen tijd volledig open geschopt en gebeten. Na het wassen met hibiscrub met de dierenarts (daar moest hij verdoofd voor worden, zo pijnlijk was het, mocht er amper naar kijken -O- ) hebben we de open wonden goed ingesmeerd met die Honey-heel van Red horse die je noemt. Het is óntzettend plakkerig wat het verwerken wat minder handig maakt (smeert niet lekker uit), maar bleef wel echt goed op de wonden zitten en de combi van honing en zinc maakte wel dat de wonden goed herstelden.

Toen het net wat verder was overgestapt op Bite back Silver relief;
https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... ver-cream/

Dat smeert wel heel makkelijk uit en deed zijn werk ook echt goed. Staan op de productpagina ook wat mooie voor/na foto's.

Misschien deel ik later nog wat foto's, het is nu nog even allemaal te rauw en te verdrietig. Maar gezien de specifieke vraag naar dit product wilde ik die goede ervaring vast even delen.

Toevallig nu weer in gebruik voor mijn veulen. Die vond dat ik de dierenarts nog niet genoeg had gezien en haalde zaterdag zijn been open (nog steeds geen idee hoe hij het voor elkaar heeft gekregen). Dat moest gehecht worden en plakaat ik nu ook 2 a 3x per dag een laag honey heel op. Die wondontwikkeling gaat ook erg goed.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:11

Sterkte MarliesR, het zit je niet mee en dankjewel voor het delen van je ervaring met deze producten altijd handig om te weten. Beterschap voor je veulen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:35

Hannanas schreef:
Wondjes open lijkt mij dan wel weer vervelend, dat geeft extra jeuk. Droge helende wonden jeuken namelijk.

Heeft iemand ervaring met Honey-heel van red horse op open wondjes?

Ik gebruik de honey heal en kan het héél erg aanbevelen!!!
Wel zeker niet dik smeren (zoals bij meeste zalven). Het is een redelijk lopend doch dik en plakkerig goedje. (Wast redelijk makkelijk af met water dus in nat weer blijft het minder lang zitten, maar een vettig maagje blijft er altijd wel achter)
Ik doe het met een kwast zodat je ook goed tussen alle haren en evenuele spleetjes of... komt.

Ook voor mok bvb een uitstekend product, maar ik gebruik het voor alles.
Wonden, beginnende rotstraal, mok, schuurplekes ...

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:50

Oh, MarliesR, wat erg. Dat moet hartverscheurend zijn. Veel sterkte bij dit verlies.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:17

Jeetje MarliesR, wat een verlies. Dit was toch het zo gewenste zusje van je andere? Wat heftig…..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:20

Sterkte met het verlies van je paard MarliesR

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:39

Helaas alweer heel veel sterkte Marlies. Wat een pech weer.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:29

och marlies, wat verdrietig ;(
sterkte!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:53

Jeetje wat een klap Marlies! Bedankt voor het delen van je ervaring met de honey maar wat een vreselijke wending. Heel veel sterkte.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:01

Mijne schuurt sinds 2 dagen zijn hoofd, onder zijn voorpluk open. Dit heb ik nog nooit bij hem gezien. Het petje aan eczeemdeken laat hij niet zitten en ook vliegenkap ligt er meer naast dan op.
Iemand tips?

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:07

Jee, wat heftig MarliesR. Veel sterkte met het verlies :knuffel:

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:34

MarliesR wat een verhaal, heel veel sterkte!

Marleen, andere vliegenkap? Hier werd dit 'vroeger' ook geschuurd, tot bloedens toe. Maar sinds ik een goede vliegenkap heb en regelmatig met Sweetitch smeer, heb ik (afkloppen) geen geschuur meer gezien aan het hoofd.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:38

Is er een vliegenkap die blijft zitten door schuren? Hij schuurt met zijn hoofd rustig tegen een paal, een ander paard of zijn eigen been.

Heb een Bucas en Shire gehad, zonder resultaat nu een Lemieux, maar die blijft dus ook niet zitten.

En dus toch iets tegen de jeuk erop smeren..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:15

Ja smeren moet je toch, als je de oorzaak van de jeuk kan vinden, aanpakken van binnenuit.
Hier is het hoofdschuren/oren schuren vooral afgenomen na Puur druppels en sinds ze van het gras af is.

Hoe strak zit de kap? Ik heb een Shires en een van Divoza, beide laat ze zitten. Maar misschien meer geluk als wijsheid?

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:47

marleen_88 schreef:
Mijne schuurt sinds 2 dagen zijn hoofd, onder zijn voorpluk open. Dit heb ik nog nooit bij hem gezien. Het petje aan eczeemdeken laat hij niet zitten en ook vliegenkap ligt er meer naast dan op.
Iemand tips?

Halster over de kap is hier de oplossing voor kappen die er steeds naast liggen

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:17

marleen_88 schreef:
Is er een vliegenkap die blijft zitten door schuren? Hij schuurt met zijn hoofd rustig tegen een paal, een ander paard of zijn eigen been.

Heb een Bucas en Shire gehad, zonder resultaat nu een Lemieux, maar die blijft dus ook niet zitten.

En dus toch iets tegen de jeuk erop smeren..

Hier blijven de lycra maskers als enige zitten met schuren. Een enkele keer gaat die wel af. Hier is de jeuk ook afgenomen met de druppels van Puur.