PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyChoice

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:14

Ik zou laten testen alsnog, via haren. Ze klinkt als een px. Gevoelig voor suikers. Qua voer zou ik je aanraden eens te bellen met Nikki van Equi-excel. Mijn beide paarden heb ik weer in het werk staan dankzij haar.

Qua dekens begin ik beneden de 20 graden. Ik hou de temperatuur min 10 graden aan. Dus is het 20 graden dan gooi ik er dekens op alsof het 10 graden.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:26

Ik zou voor testen ook even topic lezen erover. De test is niet betrouwbaar en niet gevalideerd. Ik vind het geld weggooien en nul zekerheid hebben.

Dieet starten is een beter idee. Hier ook een paard die vermoedelijk pssm 2 heeft maar dus niet getest omdat de test niet betrouwbaar is.

Dekens is voor elk paard anders. Mijn paard heeft het snel warm. Die doe ik bij regen en onder de 15 graden een regendeken om. Als hij straks geschoren is en de temperatuur is laag genoeg dan een 200 grams. Gaat het echt vriezen 300 grams maar meer is nooit nodig meestal staat die hele winter onder de 200.

Gras gaat hier juist wel goed staat die jaarrond op. Komt dus de hele dag buiten op de wei ook in de winter. Doe niet aan paddocks. Hij moet echt vrij kunnen bewegen en ook een flinke sprint kunnen trekken.

Verder savonds en snachts op stal krijgt hij droog hooi.

Ik voer verder een vitaminebrok of een concentraat als basis. Heb langs marstall force gegeven en nu krijgt die voermeesters rust en herstel.

Beetje muesli erbij zodat hij de supplementen op eet.

Daarnaast veel eiwitten. Ik geef hpf musclefit van metazoa.

Als supplementen geef ik magnesium en natuurlijke vitamine E van horseflex.

Ook elektrolyten geef ik erbij.

Paard regelmatig laten werken werkt hier het beste al is het maar even wandelen.

Hier loopt die gewoon Z2 in de sport dus voor ons werkt het op deze manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:27

Loesjexo schreef:
Hi zijn er mensen met PSSM2 bij een koudbloed? Waren de symptomen vooral een stijve achterhand met periodes waarin het soms lijkt alsof je paard net wel net niet een onregelmatige stap maakt, maar niet kreupel loopt. En is dit weggegaan na een gericht dieet? PSSM2 test is in ieder geval besteld met de korting :D

Die van mij is een warmbloed, maar wel deze klachten inderdaad. Er werd gedacht aan een neurologisch probleem door de wisselende passen die hij soms maakt. En een stijve achterhand heeft hij vooral, maar ook bij de voorhand krijgt hij zijn benen vanuit de schouder niet meer goed vooruit.

Die van mij leek beter te gaan maar we zijn weer terug bij af eigenlijk.
Hij is ook heel slecht bij de hoefsmid. Onze hoefsmid doet het nu al super fijn met laag bekappen en veel pauzes. En toch is het moeilijk voor z'n lijf.
Vorige keer toen hij heel slecht was viel hij bijna om..

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:43

Ik vind de test wel het geld waard.
Om iedere keer te zeggen dat het onzin is vind ik een mening hij mag nog niet gevalideerd te zijn maar dat is denk echt een kwestie van tijd.
In Amerika zijn ze nu druk bezig met de volbloeden te testen.
In Duitsland zijn de grote stamboeken (Trackener, Holsteiner, Oldenburger) ook bezig om er meer kijk op te krijgen en zo veel mogelijk paarden te testen.
En in Canada zijn ze aan het kijken om in ieder geval de p2 p3 en p8 te valideren.

Het advies om met het dieet te beginnen is een goede maar let ook op het is voor een paard die het niet nodig heeft te veel.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 12:00

SansaS schreef:
Ik zou voor testen ook even topic lezen erover. De test is niet betrouwbaar en niet gevalideerd. Ik vind het geld weggooien en nul zekerheid hebben.

Dieet starten is een beter idee. Hier ook een paard die vermoedelijk pssm 2 heeft maar dus niet getest omdat de test niet betrouwbaar is.

Dekens is voor elk paard anders. Mijn paard heeft het snel warm. Die doe ik bij regen en onder de 15 graden een regendeken om. Als hij straks geschoren is en de temperatuur is laag genoeg dan een 200 grams. Gaat het echt vriezen 300 grams maar meer is nooit nodig meestal staat die hele winter onder de 200.

Gras gaat hier juist wel goed staat die jaarrond op. Komt dus de hele dag buiten op de wei ook in de winter. Doe niet aan paddocks. Hij moet echt vrij kunnen bewegen en ook een flinke sprint kunnen trekken.

Verder savonds en snachts op stal krijgt hij droog hooi.

Ik voer verder een vitaminebrok of een concentraat als basis. Heb langs marstall force gegeven en nu krijgt die voermeesters rust en herstel.

Beetje muesli erbij zodat hij de supplementen op eet.

Daarnaast veel eiwitten. Ik geef hpf musclefit van metazoa.

Als supplementen geef ik magnesium en natuurlijke vitamine E van horseflex.

Ook elektrolyten geef ik erbij.

Paard regelmatig laten werken werkt hier het beste al is het maar even wandelen.

Hier loopt die gewoon Z2 in de sport dus voor ons werkt het op deze manier.

Fijn om te horen dat een paard met pssm ook nog in de sport kan lopen!

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 12:06

SPARK55 schreef:
Ik vind de test wel het geld waard.
Om iedere keer te zeggen dat het onzin is vind ik een mening hij mag nog niet gevalideerd te zijn maar dat is denk echt een kwestie van tijd.
In Amerika zijn ze nu druk bezig met de volbloeden te testen.
In Duitsland zijn de grote stamboeken (Trackener, Holsteiner, Oldenburger) ook bezig om er meer kijk op te krijgen en zo veel mogelijk paarden te testen.
En in Canada zijn ze aan het kijken om in ieder geval de p2 p3 en p8 te valideren.

Het advies om met het dieet te beginnen is een goede maar let ook op het is voor een paard die het niet nodig heeft te veel.

Nee dat is geen mening. Dat is wetenschap. Het is geen kwestie van tijd helaas. Ze krijgen het niet gevalideerd omdat ze hem niet goed krijgen. Daarom staan de meeste dierenartsen er ook niet achter. Een spierbiopt is overigens wél betrouwbaar.

Wetenschap is geen mening. Dat jij de test de moeite waard vind wel. Dat mag. Maar wetenschappelijk gezien krijgen ze die test er maar niet door. Dat is niet zonder reden en ik vind dat mensen dat wel moeten weten :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 13:32

SansaS schreef:
Ze krijgen het niet gevalideerd omdat ze hem niet goed krijgen.

En zo'n uitspraak kun jij dan weer niet hard maken.

Wetenschap is geen mening, maar wel een toetsingssysteem met door mensen gedefinieerde regels die net zo goed beperkingen hebben. Met zoveel varianten en alle variabelen er omheen is het wetenschappelijk gezien heel moeilijk om de problemen geassocieerd met de varianten precies te isoleren. Dat is één van de hoofdredenen waarom de tests nog niet wetenschappelijk gevalideerd zijn.

Een biopt geeft alleen een beeld van dat weefsel op dat moment. Een biopt van een MIM/PSSM2 paard zal in het geval van een bevinding alleen spierschade laten zien maar niet de oorzaak daarvan. Daarin verschilt het wezenlijk van het beeld bij PSSM1, waar sprake is van een structureel probleem met glycogeenopslag in spierweefsel.

Maar goed, de discussie over wetenschappelijke validatie en bioptname is hier al heel vaak gevoerd en daar gaan we het niet over eens worden. Wat ik uit persoonlijke ervaring wel kan zeggen is dat het zinvol is om te weten welke varianten er bij een paard spelen omdat gericht management op de gevonden varianten goede resultaten geeft. Supplementeren alsof een paard "een" versie van MIM heeft terwijl dit niet het geval is kan ook ongewenste effecten hebben als het paard deze supplementen niet nodig heeft.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 15:28

Maar waarom mag jij wel je mening hebben en ik niet?

Dit is ook de beperking waarom dierenartsen geen fan van die test zijn. Ze weten niet of de gevonden beperkingen echt de klachten veroorzaken.

Nu doe je net alsof een ieder die een paard op het dieet zet dat een beetje gevaarlijk doet. Dat is niet zo. Dat is een kwestie van proberen en je paard kennen. Juist omdat als je paard negatief test die toch pssm kan hebben. Dat is nu net de hele beperking van de test.

Ik denk dat hier in topic beide meningen erover gegeven mogen worden niet waar? En dat niet alleen testen de juiste weg is.

Ik heb mijn paard ongetest op dieet heel goed gekregen en zoals ik zei die loopt er gewoon Z2 in de sport mee. Stop ik met het dieet, dat heb ik eens getest, krijgt die weer klachtrn

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 16:14

Ik zou zelf beginnen met het dieet en kijken of je daarmee winst kan behalen, dan heb je ook een antwoord.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 17:35

SansaS schreef:
Maar waarom mag jij wel je mening hebben en ik niet?

Waar maak jij uit op dat ik vind dat jij geen mening mag hebben?
Jij hebt die van jou geuit en ik die van mij.

Dat dierenartsen geen fan zijn van de test moeten ze ook zelf weten. Ik ken er inmiddels ook een paar die hem wel gebruiken bij de diagnose. Gelukkig leven we in een vrij land waar je die keuze hebt.

Citaat:
Nu doe je net alsof een ieder die een paard op het dieet zet dat een beetje gevaarlijk doet. Dat is niet zo. Dat is een kwestie van proberen en je paard kennen. Juist omdat als je paard negatief test die toch pssm kan hebben. Dat is nu net de hele beperking van de test.

Ik zeg dat het ongewenste effecten kan hebben, niet dat je paard er dood aan gaat oid.
Wederom: het is een vrij land waar het je vrij staat supplementen te proberen.

Citaat:
Ik denk dat hier in topic beide meningen erover gegeven mogen worden niet waar? En dat niet alleen testen de juiste weg is.

Ik herhaal: we hebben beide onze mening gegeven - en we leven nog lang en gelukkig. Hoop ik althans toch.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 20:35

Change03 schreef:
Wie van jullie herkent dit?

Nu voor de 3de keer tref ik mijn paard aan met dikke benen. De eerste en tweede keer (voor en na diagnose PSSM2 n/Px) stond hij op gras. Ik dacht dat dit hiermee te maken had, het trok na een dag ook weer weg.

Maar nu vanochtend heeft mijn vriendin hem weer met dikke benen gevonden. Linksachter is erg dik, de 2 voorbenen licht gezwollen en rechtsachter lijkt redelijk normaal. Wat ik nu vreemd vind is dat hij niet op gras staat maar gewoon op hooi in de paddock.
We zijn gisteren gaan rijden, ik denk zo'n 35 minuten in het bos. We hebben enkel gestapt en een paar minuten gedraafd.

De supplementen zijn niet gewijzigd, behalve dat ik nu sinds 2 weken kurkuma voer omdat ik een kleine sarcoid ontdekt heb. De eerste en 2de keer dikke benen gaf ik dit nog niet, ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft.

Mag ik mijn eigen berichtje nog een keer een schopje geven?
Gisteren ben ik weer 40 minuten gaan stappen met een klein drafje en helaas vandaag weer dikkere benen. Nu ietsje voller, niet super dik maar niet wat het moet zijn… Hij loopt in ieder geval niet kreupel.

Ik lees veel over Px waarbij regelmatige beweging belangrijk is. Zou het helpen om juist korter maar vaker te gaan rijden?

@SansaS: maar de spierbiopt is toch ook niet altijd 100% waterdicht? Ik begreep dat dit alleen resultaat geeft als je paard net op dat moment symptomen heeft?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 08:31

Is je paard correct bekapt? Als die van mij niet 100% correct op de pootjes staat dan heeft de mijne ook snel dikke benen. Nooit kreupel maar lijkt op stalbenen zegmaar.

De mijne gaat het best op regelmatig en kort trainen. Ik zet een timer op 15 of 20 minuten om te voorkomen dat we te lang trainen. Soms wil ze eigenlijk nog wel door maar vaak genoeg is ze dan wel echt moe/voldaan. Ik train nu te weinig en onregelmatig en ze wordt minder recht en verstrakt weer in een rechter lengtebuiging waardoor ook haar deken weer scheef zakt. Omdat ze op de ene plek gevoeliger zijn voor spierspanning dan op de andere plek trekken ze scheef als ze lang niet trainen. En dat geeft veel klachten. Dus training gericht op het ontspannen en verlengen van de spieren helpt de mijne heel erg.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 09:30

@change03 klopt je paard moet symptomatisch zijn voor een spierbiopt.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 09:46

Die van mij doen het goed bij om de dag trainen. Per training kijken we wat lukt. Momenteel is mn jonkie snel moe door veranderingen in de kudde en is het 10 minuten losstappen aan lange teugel, 10 minuten wat draf en galop en daartussen vaak even half rondje stap, en dan weer 10 minuten uitstappen. Mn oudste is na 3 jaar nagenoeg stilstaan net weer 2 x opgepakt. Die rijdt ik hooguit een kwartier voorlopig.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 10:17

@Pluisje: Hij werd eerst verkeerd bekapt! Heeft daar ook kreupel door gestaan en ben overgestapt naar een andere smid. Hij staat nu goed en niet meer kreupel. Maar zou het eventueel de overgang kunnen zijn naar een andere smid?

@MyChoice: Mhh als ik dat zo lees moet ik dus veel meer in de opbouw gaan zitten. We zitten in een erg heuvelachtig gebied. Misschien is die 30/40 minuten stappen dan toch net teveel.

Denken jullie dat de kurkuma er een rol in zou kunnen spelen? Het lijkt me ergens heel stug, maar ik moet niks uitsluiten nu...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 10:22

Het kan ook iets met de weerstand te maken hebben; dat je paard iets onder de leden heeft. Het is best een moeilijk seizoen, dit. Mok steekt ook vaak in de herfst de kop op.

Alles wat ze eten kan ook een reactie geven, maar zie er maar eens achter te komen wat het is ...

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 10:35

Kan natuurlijk ook goed kloppen. Vorige keren stond hij op gras, dus ik dacht dat de reactie daarop was. Nu dat hij gewoon op de paddock staat met hooi is het een groot vraagteken....

Wat ik kan doen is een kuur geven voor de lever. Maar ik weet niet of ik er goed aan doe om nu weer iets te wijzigen in het management.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 11:00

Change03 schreef:
Kan natuurlijk ook goed kloppen. Vorige keren stond hij op gras, dus ik dacht dat de reactie daarop was. Nu dat hij gewoon op de paddock staat met hooi is het een groot vraagteken....

Wat ik kan doen is een kuur geven voor de lever. Maar ik weet niet of ik er goed aan doe om nu weer iets te wijzigen in het management.

Je kan ook kiezen voor brandnetel en kleefkruid. Beide verkrijgbaar bij de paardendrogist. Dat is een relatief milde manier om het lichaam te helpen met ontgiften en de vochthuishouding.

Wordt veel bij trekpaarden en andere koudbloeden gebruikt die last hebben van cpl in de benen.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 11:05

Thanks voor de tip. Dat kan ik best wel toevoegen aan het management.

Helaas is het weer raak. De benen waren slank en vrij van vocht. Ik ben gisteren gaan rijden, ditmaal een stuk korter namelijk maar 20 minuten en enkel gestapt en hij heeft weer een dik achterbeen. Ik zie dit op de camera, heb nog geen beeldmateriaal van dichtbij maar ik zie duidelijk op afstand een dik achterbeen.

Ik twijfel om hem deze winter maar weer stil te gaan zetten...

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 12:25

Change03 schreef:
Thanks voor de tip. Dat kan ik best wel toevoegen aan het management.

Helaas is het weer raak. De benen waren slank en vrij van vocht. Ik ben gisteren gaan rijden, ditmaal een stuk korter namelijk maar 20 minuten en enkel gestapt en hij heeft weer een dik achterbeen. Ik zie dit op de camera, heb nog geen beeldmateriaal van dichtbij maar ik zie duidelijk op afstand een dik achterbeen.

Ik twijfel om hem deze winter maar weer stil te gaan zetten...

Heb je misschien al eens MLD (manuele lymfedrainage) geprobeerd?
Dikke benen door beweging klinkt als vocht dat zich ophoopt en niet weg kan.
Mijn paard heb ik ook al regelmatig laten behandelen, nu alleen nog preventief 1 of 2 keer per jaar. Met goede resultaten.
In het linkje kun je zoeken naar een opgeleide MLD therapeut bij jou in de buurt.
https://mldregister.nl/zoek-therapeut/

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:52

In dat geval vraag ik me toch af of de pompwerking in de benen wel optimaal werkt. Ik zou toch even iemand mee laten kijken met hoe je paard op z’n voeten staat. En dan iemand die er verstand van heeft en niet iemand die een paardenvoer bekapt naar een ijzer..

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:51

Dikke benen na beweging klinkt niet goed :n . Zeker als dat geen zware inspanning is geweest.

Beweging helpt juist het lichaam om vocht af te voeren uit de ledematen. Ook bij problemen in de lymfe en aandoeningen zoals cpl.

Vocht als direct gevolg op beweging denk ik eerder in de richting van een ontsteking.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 23:13

Even een update

Er zijn geen dikke benen meer geweest na (lichte) inspanning. Heb het nog niet aangedurfd om echt een stevige rit te maken. Gisteren dik 40 minuten gaan wandelen aan de hand, heuvels gewandeld etc. maar het zag er allemaal goed uit. Wat het nu geweest is.... Ik heb echt geen idee!

Voert iemand van jullie Coolstance Copra? Het lijkt me wel een interessant product, met name vanwege de eiwitten. Iemand goede (of minder goede) ervaringen?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 23:23

Bij mij op stal lustten alle drie paarden het niet. Ik vond het stinken en er ook vies uit zien. Ik heb twee keer een zak gekocht maar het werd hem niet. Ik heb er meer gehoord waarbij de paarden het niet willen eten. Ook niet na wennen, bijmengen ect. Een kruimel erin en ze laten het staan

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:40

Danique1990 schreef:
Hoi, ik meld mij hier ook.

Onze zelf gefokte 5 jarige kwpn merrie is in het afgelopen 1,5 jaar 3x spierbevangen geweest. Getest op PSSM1, dat heeft ze niet. Dat ze gevoelig is voor suikers was ik al achter ivm hele erge jeuk. Dus ondanks dat ze op een suiker arm dieet staat. Werd ze het alsnog. Dierenartsen wisten het niet precies. Te hard gewerkt? Toch iets verkeerds gegeten? Te koud geworden. De waardes in het bloed waren hoog, maar niet mega hoog. Advies was boxrust met metacam. Helaas kreeg ze 2 dagen daarna koliek. Zo erg dat ze uiteindelijk naar de kliniek moest. Gelukkig mocht ze na 4 dagen mee naar huis. Maar hoe nu verder?
Ze wilde graag een spier biopt nemen maar wilde ik nu niet omdat ze nog herstellende was van de koliek. Advies voor nu is om haar te behandelen als PSSM2 paard.
Ik kreeg als tips;
Elke dag minimaal 20 min werken
Zo min mogelijk suiker
Energie eventueel aanvullen met olie
Eiwit aanvullen met Soja
Elke dag 2000 ie vitamine E

Wat vinden jullie hier van?
Zal ik haar alsnog laten testen?
Hebben jullie nog andere tips?
Vanaf welke temperatuur doen jullie iets met dekens?

Alvast bedankt

Schopje