Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Loesjexo schreef:Hi zijn er mensen met PSSM2 bij een koudbloed? Waren de symptomen vooral een stijve achterhand met periodes waarin het soms lijkt alsof je paard net wel net niet een onregelmatige stap maakt, maar niet kreupel loopt. En is dit weggegaan na een gericht dieet? PSSM2 test is in ieder geval besteld met de korting
SansaS schreef:Ik zou voor testen ook even topic lezen erover. De test is niet betrouwbaar en niet gevalideerd. Ik vind het geld weggooien en nul zekerheid hebben.
Dieet starten is een beter idee. Hier ook een paard die vermoedelijk pssm 2 heeft maar dus niet getest omdat de test niet betrouwbaar is.
Dekens is voor elk paard anders. Mijn paard heeft het snel warm. Die doe ik bij regen en onder de 15 graden een regendeken om. Als hij straks geschoren is en de temperatuur is laag genoeg dan een 200 grams. Gaat het echt vriezen 300 grams maar meer is nooit nodig meestal staat die hele winter onder de 200.
Gras gaat hier juist wel goed staat die jaarrond op. Komt dus de hele dag buiten op de wei ook in de winter. Doe niet aan paddocks. Hij moet echt vrij kunnen bewegen en ook een flinke sprint kunnen trekken.
Verder savonds en snachts op stal krijgt hij droog hooi.
Ik voer verder een vitaminebrok of een concentraat als basis. Heb langs marstall force gegeven en nu krijgt die voermeesters rust en herstel.
Beetje muesli erbij zodat hij de supplementen op eet.
Daarnaast veel eiwitten. Ik geef hpf musclefit van metazoa.
Als supplementen geef ik magnesium en natuurlijke vitamine E van horseflex.
Ook elektrolyten geef ik erbij.
Paard regelmatig laten werken werkt hier het beste al is het maar even wandelen.
Hier loopt die gewoon Z2 in de sport dus voor ons werkt het op deze manier.
SPARK55 schreef:Ik vind de test wel het geld waard.
Om iedere keer te zeggen dat het onzin is vind ik een mening hij mag nog niet gevalideerd te zijn maar dat is denk echt een kwestie van tijd.
In Amerika zijn ze nu druk bezig met de volbloeden te testen.
In Duitsland zijn de grote stamboeken (Trackener, Holsteiner, Oldenburger) ook bezig om er meer kijk op te krijgen en zo veel mogelijk paarden te testen.
En in Canada zijn ze aan het kijken om in ieder geval de p2 p3 en p8 te valideren.
Het advies om met het dieet te beginnen is een goede maar let ook op het is voor een paard die het niet nodig heeft te veel.
SansaS schreef:Ze krijgen het niet gevalideerd omdat ze hem niet goed krijgen.
SansaS schreef:Maar waarom mag jij wel je mening hebben en ik niet?
Citaat:Nu doe je net alsof een ieder die een paard op het dieet zet dat een beetje gevaarlijk doet. Dat is niet zo. Dat is een kwestie van proberen en je paard kennen. Juist omdat als je paard negatief test die toch pssm kan hebben. Dat is nu net de hele beperking van de test.
Citaat:Ik denk dat hier in topic beide meningen erover gegeven mogen worden niet waar? En dat niet alleen testen de juiste weg is.
Change03 schreef:Wie van jullie herkent dit?
Nu voor de 3de keer tref ik mijn paard aan met dikke benen. De eerste en tweede keer (voor en na diagnose PSSM2 n/Px) stond hij op gras. Ik dacht dat dit hiermee te maken had, het trok na een dag ook weer weg.
Maar nu vanochtend heeft mijn vriendin hem weer met dikke benen gevonden. Linksachter is erg dik, de 2 voorbenen licht gezwollen en rechtsachter lijkt redelijk normaal. Wat ik nu vreemd vind is dat hij niet op gras staat maar gewoon op hooi in de paddock.
We zijn gisteren gaan rijden, ik denk zo'n 35 minuten in het bos. We hebben enkel gestapt en een paar minuten gedraafd.
De supplementen zijn niet gewijzigd, behalve dat ik nu sinds 2 weken kurkuma voer omdat ik een kleine sarcoid ontdekt heb. De eerste en 2de keer dikke benen gaf ik dit nog niet, ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft.
Change03 schreef:Kan natuurlijk ook goed kloppen. Vorige keren stond hij op gras, dus ik dacht dat de reactie daarop was. Nu dat hij gewoon op de paddock staat met hooi is het een groot vraagteken....
Wat ik kan doen is een kuur geven voor de lever. Maar ik weet niet of ik er goed aan doe om nu weer iets te wijzigen in het management.
Change03 schreef:Thanks voor de tip. Dat kan ik best wel toevoegen aan het management.
Helaas is het weer raak. De benen waren slank en vrij van vocht. Ik ben gisteren gaan rijden, ditmaal een stuk korter namelijk maar 20 minuten en enkel gestapt en hij heeft weer een dik achterbeen. Ik zie dit op de camera, heb nog geen beeldmateriaal van dichtbij maar ik zie duidelijk op afstand een dik achterbeen.
Ik twijfel om hem deze winter maar weer stil te gaan zetten...
Danique1990 schreef:Hoi, ik meld mij hier ook.
Onze zelf gefokte 5 jarige kwpn merrie is in het afgelopen 1,5 jaar 3x spierbevangen geweest. Getest op PSSM1, dat heeft ze niet. Dat ze gevoelig is voor suikers was ik al achter ivm hele erge jeuk. Dus ondanks dat ze op een suiker arm dieet staat. Werd ze het alsnog. Dierenartsen wisten het niet precies. Te hard gewerkt? Toch iets verkeerds gegeten? Te koud geworden. De waardes in het bloed waren hoog, maar niet mega hoog. Advies was boxrust met metacam. Helaas kreeg ze 2 dagen daarna koliek. Zo erg dat ze uiteindelijk naar de kliniek moest. Gelukkig mocht ze na 4 dagen mee naar huis. Maar hoe nu verder?
Ze wilde graag een spier biopt nemen maar wilde ik nu niet omdat ze nog herstellende was van de koliek. Advies voor nu is om haar te behandelen als PSSM2 paard.
Ik kreeg als tips;
Elke dag minimaal 20 min werken
Zo min mogelijk suiker
Energie eventueel aanvullen met olie
Eiwit aanvullen met Soja
Elke dag 2000 ie vitamine E
Wat vinden jullie hier van?
Zal ik haar alsnog laten testen?
Hebben jullie nog andere tips?
Vanaf welke temperatuur doen jullie iets met dekens?
Alvast bedankt