[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:39

Thanks:) ik zag ze bij de boerenbond liggen en as woensdag is het hier 20%korting op het assortiment dus dacht van nou als dit dan iets is ga ik ze halen...

Wat mag hij nou eigenlijk wel.. snap er niks meer van.. de 1 zegt dit en de ander zegt dat.
Hij staat nu op gras en brokken van pavo podo grow zijn onderweg.
Volgens de standhouder van pavo bij paard en koets heeft dit verder geen invloed bij eczeem.
Ik zal hem maar geloven dan..

Overigens qua wortels en appels etc.. wat mag hij wel en niet.
Volgens mij heb ik eerder zoiets gevragen maar ik wil nu definitief weten wat er moet gebeuren voor hem :=

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:08

justin4ever schreef:
Thanks:) ik zag ze bij de boerenbond liggen en as woensdag is het hier 20%korting op het assortiment dus dacht van nou als dit dan iets is ga ik ze halen...

Wat mag hij nou eigenlijk wel.. snap er niks meer van.. de 1 zegt dit en de ander zegt dat.
Hij staat nu op gras en brokken van pavo podo grow zijn onderweg.
Volgens de standhouder van pavo bij paard en koets heeft dit verder geen invloed bij eczeem.
Ik zal hem maar geloven dan..

Overigens qua wortels en appels etc.. wat mag hij wel en niet.
Volgens mij heb ik eerder zoiets gevragen maar ik wil nu definitief weten wat er moet gebeuren voor hem :=

ik zou zo wie zo stoppen met pavo.je kunt hier op bokt veel lezen over pavo en veel paarden krijgen er jeuk van.misschien als je stopt dat hij al stuk minder jeuk heeft.ik voer daarom ook geen pavo.je mag best eens een appeltje geven of 1 wortel maar niet teveel en te vaak

LukieBradley

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:39

Ik ben ook nog niet begonnen met pavo maar brokken heb ik besteld. Ik ga maar uit van het oordeel van de stand houder. Ik zie het wel, er zitten natuurlijk wel goede stoffen in die belangrijk zijn voor zijn groei en ik kan natuurlijk niet alles onthouden lijkt mij.. Hij zal deze toch moeten gaan opeten want laat ze niet liggen:=

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:47

justin4ever schreef:
Ik ben ook nog niet begonnen met pavo maar brokken heb ik besteld. Ik ga maar uit van het oordeel van de stand houder. Ik zie het wel, er zitten natuurlijk wel goede stoffen in die belangrijk zijn voor zijn groei en ik kan natuurlijk niet alles onthouden lijkt mij.. Hij zal deze toch moeten gaan opeten want laat ze niet liggen:=

oke zelf vind ik dit dangeen goede keuze als je dus een excemer hebt en je gaat nu dan pavo voeren.er zijn meerdere merken waar niet van bekend is dat paarden er jeuk van krijgen en die hebben ook goede brokken/musli voor de groei.dus ben benieuwd of je paardje dadelijk nog meer gaat jeuken.dus ga je belevingen volgen als je het gaat voeren kijken hoe hij hier op reageerd,wil je me dat laten weten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:09

ik voer geen appels etc in de zomer, buiten het jeukseizoen om krijgt hij weleens wat.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:50

Mijn quarter van 2 1/2 jaar heeft ook eczeem.... Hij heeft een deken op{winterdeken, heb nog geen eczeem deken}, maar schuurt zijn hoofd en oren op dit moment... Manen zijn zo goed als schoon, staart gaat goed. Ik heb hem al een kuur drainage compositum gegeven, voer eiwitarm, maar zijn huid blijft ook wat schilferig{was hem af en toe met teershampoo} Ik heb gisteren 2 proefflesjes derfen besteld, voor de plekjes die hij nu nog heeft.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:21

Hier ook 2 proefflesjes derfen besteld, ik ben erg benieuwd of het voor mijn paard werkt.
Wat mij opvalt is dat ze extreem staat te schuren nadat we gewerkt hebben en ze dus nat is van het zweet, en vrijwel niet meer schuurt als ze gewoon droog is en niet gewerkt heeft.
Inmiddels al heel wat manen kwijt hierdoor omdat ze er uren over doet om op te drogen na het werk.
Ik wil er ook weer geen eczeemdeken op gooien als ze zo nat is, dan loopt ze zo lang met een natte deken rond.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:04

Hier ook in het 'seizoen', niets anders dan haar eigen brokjes, gras en hooi.
In de winter neem ik weleens een appel of wortel mee, maar dat is echt sporadisch.

Voordeel is wel dat ik geen verwend paard heb, die dus ook op stal niet schooiert als een ander wat krijgt!

Wil nog wel kijken voor het volgend najaar of ik ook een losse hals kan maken aan de eczeemdeken, wordt een beetje moe van dat dubbele pak erop.
En ik heb vast nog wel ergens een flinke lap van dat stof liggen van de alleroudste dekens.

MyKayleigh: Zweet kan inderdaad irriteren.
Weet niet hoe de situatie verder daar is, maar is er mogelijkheid om die delen te scheren?
Of af te spoelen (met kou is dat natuurlijk niet voor iedereen weg gelegd).

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:51

Scheren heb ik ook aan gedacht, maar jeukt dat niet extra???

Robizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:57

EsLoveHorses schreef:
Hoi,
ik heb een fjord met zomer-exceem, ze heeft hier vorig jaar veel last van gehad,
dit jaar heb ik een nieuw middeltje gebruikt en ze heeft de hele zomer buiten gestaan zonder deken en niet geschuurd! super!
ik denk dat het dus per paard heel verschillend is wel middeltje je gebruikt.
bij het ene paard werkt een spray wel en bij een ander paard heeft het bijv. helemaal geen effect...
maar goed, hebben jullie nog goede sprays voor over het hele lichaam?
het middel dat ik nu heb is ook goed en ik ben er heel tevreden over maar ik ben eigenlijk opzoek naar iets goedkopers. ik heb het nu niet meer nodig (winter komt eraan), maar meestal begin ik in maart weer met spuiten, eventueel deken etc. dus ik ben af en toe aan het neuzen ;)

Welk middel gebruik jij dan als ik vragen mag? Ik heb nu sinds 2 weken een Friese merrie, ze vertelden mij dat ze exceem vrij was, maar ik zie toch wel echt schuurplekjes in haar manen -O- en een vriendin van mij wist ook haast zeker dat het om zomerexceem ging.
Ik wil dit jaar op tijd beginnen met behandelen, wanneer kan ik dit het beste starten?

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:58

Robizzle schreef:
EsLoveHorses schreef:

Welk middel gebruik jij dan als ik vragen mag? Ik heb nu sinds 2 weken een Friese merrie, ze vertelden mij dat ze exceem vrij was, maar ik zie toch wel echt schuurplekjes in haar manen -O- en een vriendin van mij wist ook haast zeker dat het om zomerexceem ging.
Ik wil dit jaar op tijd beginnen met behandelen, wanneer kan ik dit het beste starten?

Tip, ga eerst bloed prikken. bij mijn shetlander dacht de DA ook dat het zomereczeem was en alles leek erop dat het zomereczeem was, uit bloed onderzoek bleek hij allergisch te zijn voor een bepaalde soort mijt.

Robizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:47

Oh dat is misschien een beter idee. Ze heeft namelijk ook wat bultjes onder haar huid..Was die allergie te behandelen?

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:39

_CS_ schreef:
Hier ook in het 'seizoen', niets anders dan haar eigen brokjes, gras en hooi.
In de winter neem ik weleens een appel of wortel mee, maar dat is echt sporadisch.

Voordeel is wel dat ik geen verwend paard heb, die dus ook op stal niet schooiert als een ander wat krijgt!

Wil nog wel kijken voor het volgend najaar of ik ook een losse hals kan maken aan de eczeemdeken, wordt een beetje moe van dat dubbele pak erop.
En ik heb vast nog wel ergens een flinke lap van dat stof liggen van de alleroudste dekens.

MyKayleigh: Zweet kan inderdaad irriteren.
Weet niet hoe de situatie verder daar is, maar is er mogelijkheid om die delen te scheren?
Of af te spoelen (met kou is dat natuurlijk niet voor iedereen weg gelegd).

Ik heb alleen koud water op stal, dat lijkt me niet echt fijn.
Mijn messen zijn opgestuurd om te slijpen, als die terug komen ga ik toch proberen om haar hals te scheren, misschien scheelt het in jeuk omdat ze dan niet zo erg zweet?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:23

keona schreef:
justin4ever schreef:

oke zelf vind ik dit dangeen goede keuze als je dus een excemer hebt en je gaat nu dan pavo voeren.er zijn meerdere merken waar niet van bekend is dat paarden er jeuk van krijgen en die hebben ook goede brokken/musli voor de groei.dus ben benieuwd of je paardje dadelijk nog meer gaat jeuken.dus ga je belevingen volgen als je het gaat voeren kijken hoe hij hier op reageerd,wil je me dat laten weten

Ja ik weet het niet, het is mijn eerste echte eigen pony (de mini even niet mee gerekend) dus ben totaal nieuw op dit gebied.
Ik probeer zoveel mogelijk ervaringen te lezen en na te denken maar er is zo ontzettend veel dat mijn hoofd letterlijk overloopt.. hij heeft wel degelijk nu nog wat jeuk maar schuurt niet alles kapot.
Ik weet gewoon niet wat ik er even mee moet.
Ze krijgen dus binnenkort bijvoer, daarom ging/ga ik uit van het oordeel van Pavo.. welk merk voer raad jij aan?
Deze week moet het ergens binnenkomen, ik zie hem dagelijks en houd hem scherp in de gaten dus zie direct als het niet klopt.
Mocht het zo zijn dat de jeuk idd sterk verergert dan schuif ik de zakken door naar de stal bij mijn mini en het jonge spul heb ik me nu voorgenomen.
Waarschijnlijk zal ik nog wel meer geld kwijt zijn voor ik echt iets heb gevonden wat het voor hem moet gaan doen.

Ik hou je op de hoogte!

Edit; ik zie hier iets over een bloedonderzoek.
Misschien klinkt het stom maar kunnen ze daar nu nog uithalen of het zomereczeem is ofniet?
(Al weet ik zeker dat het bij de mijne zo zou zijn.
Wat krijg ik allemaal te zien bij zon uitslag, mocht ik dit overwegen :)
(info mag ook via pb)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 07:11

Meert schreef:
keona schreef:
wat jammer voor jullie. want ik streef altijd naar die 6mnd deken loos voor mijn pony ben zo blij als ze weer lekker kan luchten en rollen en zich vies maken.ik vind ook gek dat er mensen zijn die een exceemer hebben en dieals de exceemdeken afgaat onder de winter dekens in moet(het hee jaar door dekens),lijkt me verschrikkelijk voor die pony/paard

Senna heeft het jaar rond een deken op, heeft ze echt geen problemen mee hoor. Zeker niet als het regent, dan staat ze lekker 'droog'. Eczeemhals heeft ze nu een weekje niet meer op, maar wel een winterdeken (200gr).

appie ook,die staat nu wel al wat langer met blote hals en dat gaat nog goed.
weet nu wel al dat ik volgend jaar weer biergist bestellen ga en dat er bij ga voeren, merk toch wel degelijk dat dat enorm goed helpt :j
afgelopen jaar minimaal krachtvoer gegeven, wel kregen de paarden extra zout door het voer.
volgens mij wederom iets wat wel goed helpt ,dus dat gaat volgend jaar weer er in

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:35

Mykaileigh:: ze droogt dan in de hals sneller op, dat is al een voordeel, als het haar irriteert.
Koud water wordt niet wat nee, dus hoop dat scheren zal helpen dan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:40

justin4ever
waarom ga je krachtvoer geven,heeft dit een reden.zo ja mag ik die weten dan kan ik je misschien iets verder helpen met voer.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:44

Het is een opfokbrok.
Bovendien staat hij 24/7 buiten en op alleen gras laten leven en later hooi bijvoeren vind ik niks:)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:05

justin4ever schreef:
Het is een opfokbrok.
Bovendien staat hij 24/7 buiten en op alleen gras laten leven en later hooi bijvoeren vind ik niks:)

Als je wilt bijvoeren kun je het beste een suikerarm/suikerarm vrij voer geven. Iets van Marstall Faser Light of Naturell. Daar zit geen melasse in, ook laag in eiwit. Eventueel vitaminebrokje erbij voeren. In Marstall zitten ook geen E-nummers.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:13

Scheren zodat ze minder zweet zal vast helpen inderdaad. En anders zelf goed droogwrijven na het rijden, daarna nog even naborstelen?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:24

ellepel schreef:
appie ook,die staat nu wel al wat langer met blote hals en dat gaat nog goed.
weet nu wel al dat ik volgend jaar weer biergist bestellen ga en dat er bij ga voeren, merk toch wel degelijk dat dat enorm goed helpt :j
afgelopen jaar minimaal krachtvoer gegeven, wel kregen de paarden extra zout door het voer.
volgens mij wederom iets wat wel goed helpt ,dus dat gaat volgend jaar weer er in

Senna krijgt iedere dag een biertje door haar eten. Vind ze onwijs lekker. Misschien ook wel iets om haar dit van de zomer te blijven geven.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:55

Dan ga ik haar hals toch maar scheren, ze is al na 15 min rijden van hoofd tot staart nat en droogt dan heel langzaam op, naborstelen doe ik altijd na het rijden, even een massage :) staat ze lekker van te genieten :z
Een biertje krijgt die van mij ook, 2x per week, zodra ik hem openmaak komt ze van de wei af zo lekker vind ze dat :9

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:06

Wat voor bier geven jullie dan en hoe geven jullie dit?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:06

Tis geen kwestie van willen, het zal straks ook moeten.
Marstal zal ik zeker onthouden voor de volgende ronde:)
Eerst kijken hoe pavo nu uitpakt, zoals ik als zei ging ik uit van de mensen van pavo zelf en of dat in dit geval goed zal uitpakken zal moeten blijken maar gezien de adviezen hier hou ik alles zeker in mijn achterhoofd

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:32

justin4ever schreef:
Tis geen kwestie van willen, het zal straks ook moeten.
Marstal zal ik zeker onthouden voor de volgende ronde:)
Eerst kijken hoe pavo nu uitpakt, zoals ik als zei ging ik uit van de mensen van pavo zelf en of dat in dit geval goed zal uitpakken zal moeten blijken maar gezien de adviezen hier hou ik alles zeker in mijn achterhoofd

waarom moet het dan.want ik geef mijn paarden enkel ruwvoer en een klein handje marstall force(dit is een vitaMINE/MINERALEN KORREL)sorry caps lock aan gedaan.daarom mijn vraag waarom ga je krachtvoer geven.marstall heeft heel fijn voer inderdaad maar er zijn nog wel wat merken die ik niet slecht vind