Sheran schreef:Nee zoiets geldt voor iedereen natuurlijk. En het ligt toch helemaal niet aan slechte verzorging, of ben ik nou gek?
Angela schreef:Nee, met goede verzorging, en zelfs met enten ben je er niet zeker van dat je dieren het niet krijgen. Je kunt er gewoon niets aan doen als het je overkomt, en ook kun je als stal geen maatregelen nemen waardoor je het 100% niet kan overkomen. Ik snap dus ook niet waarom bedrijven het niet zouden willen melden. Ik denk dat er juist respect is (of zou moeten zijn) voor de bedrijven die er open over zijn, en daarmee de juiste maatregelen nemen om verdere besmetting te voorkomen.
Niet melden staat voor mij gelijk aan niet alles doen om verdere besmetting te voorkomen, en dat wil je toch niet op je geweten hebben?
Ik ben het ermee eens dat melden wel prettiger zou zijn. Dan kun je paarden die met zieke paarden in aanraking of in de buurt van zieke paarden zijn geweest (bijvoorbeeld op concours) extra in de gaten houden door bijvoorbeeld preventief te tempen.
Maar voorkomen doe je het niet. De incubatietijd is 4 - 16 dagen heb ik gelezen, vanaf besmetting tot de tijd dat ziekteverschijnselen zich openbaren. In die tussenliggende periode kan het paard wel een ander besmetten. Ben je dus op concours geweest in het besmette gebied of op een stal waar Rhino is uitgebroken, doe je er goed aan om je paard extra goed in de gaten te houden.