Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:11

Naath86 schreef:
Ongelooflijk! Bij ons op de manege is vanaf woensdag een groot meerdaags concours, altijd een groot evenement voor hier in de regio (Drenthe). Nu laten ze het nog gewoon doorgaan ook volgens mij!! Zojuist is de startlijst verschenen voor zaterdag.. Echt ongelooflijk!!

Echter begint het woensdag al en hiervan is nog geen startlijst te bekennen.. Dus misschien zitten ze toch in twijfel...
melden bij FNRS / KNHS kan altijd als manege daarbij aangesloten is tenminste.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:12

Sheran schreef:
Nee zoiets geldt voor iedereen natuurlijk. En het ligt toch helemaal niet aan slechte verzorging, of ben ik nou gek?

Nee, met goede verzorging, en zelfs met enten ben je er niet zeker van dat je dieren het niet krijgen. Je kunt er gewoon niets aan doen als het je overkomt, en ook kun je als stal geen maatregelen nemen waardoor je het 100% niet kan overkomen. Ik snap dus ook niet waarom bedrijven het niet zouden willen melden. Ik denk dat er juist respect is (of zou moeten zijn) voor de bedrijven die er open over zijn, en daarmee de juiste maatregelen nemen om verdere besmetting te voorkomen.

Niet melden staat voor mij gelijk aan niet alles doen om verdere besmetting te voorkomen, en dat wil je toch niet op je geweten hebben?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:12

Als het bij mij zou heersen zou ik dat direct melden,ik schaam me er echt niet voor.
Ik vind dat het verplicht gemeld moet worden.En volgens mij ben je ook verplicht om het te melden.

adventure5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:14

PhiaBink schreef:
MarisdB schreef:
Waarom moeten ze het eigenlijk per se melden? Zolang ze zich aan de quarantaine houden is er toch niet zoveel aan de hand?
Het zou wel slecht zijn als mensen het op stal hebben en dan toch met paarden naar een wedstrijd gaan, maar daar verandert een meldplicht waarschijnlijk weinig aan. Mensen die dat kunnen bedenken doen dat toch wel, of ze het nou gemeld hebben of niet.
Dan heb je meer aan een verplichte melding bij de KNHS of GD zodat die erop kan handhaven, maar dan hoeft die lijst toch niet openbaar? Wat wil je ermee als je dat weet?

Ik vind het ook raar dat mensen dierenartsen gaan bellen met de vraag of die bedrijven met rhino in hun werkgebied hebben. Dat is iets tussen de dierenarts en zijn klant en gaat jou toch niets aan?

Het is zo overtrokken allemaal.

Niks zeggen en dat de penny's van stal naar stal paardje aaien. Leuk! Zo heb je een giga probleem. Liever een bord op het erf van HIER HEERST MOGELIJK RHINO, dan dat ze hun koppen houden.

Waarom is het volgens jou zo overtrokken? Melden dat er iets heerst op jou stal is totaal niet overtrokken of overbodig. Nonchalant de andere kant opkijken is zeker normaal?

hier ben ik het wel mee eens phiabink ik heb mijn paarden op een manege staan ook al staan ze wel achteraf bij de kralen gezien ik een paard hem met chronische brongitis en deze eigenlijk altijd buiten moet blijven staan. ben ik het er wel mee eens dat het niet leuk is als er kinderen komen die de paarden aaien en dan weer naar hun verzorg paardjes of zo gaan en die aaien enzovoort. dat geeft een grote verspreiding. als ik merk dat het bij mij in de buurt dichterbij komt komt er voor op de deur van de wei toch echt wel een briefje/bordje te hangen met niet aaien aub. of iets dergelijks.
Laatst bijgewerkt door adventure5 op 05-03-12 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:15

eldango schreef:
Wat mij het meest verbaasde dat tijdens de voetbalwedstrijd van Ajax-Roda JC er politie paarden aanwezig waren. Deze waren niet vervoerd volgens de politie maar naar het stadion gereden.

amazing_lady schreef:
Mmmm .... Wat is volgens hun dan het verschil tussen ergens naar toe vervoeren of naar toe rijden??? Komt op hetzelfde neer toch??

Als je op je fiets naar het bos gaat vervoer jezelf toch?

Maar als 1 van die paarden Rhino heeft. Ik er met een grote boog omheen loop. Een ander krijgt een klodder snot op zich loopt tegen mij aan. Ga na de wedstrijd direct naar stal wat ik wel vaker doe is dit compleet veilig?

adventure5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:16

gohya schreef:
Als het bij mij zou heersen zou ik dat direct melden,ik schaam me er echt niet voor.
Ik vind dat het verplicht gemeld moet worden.En volgens mij ben je ook verplicht om het te melden.

en nee er zit geen meldings plicht op dus kunnen mensen ook zwijgen zoals dat nu al wel vaak gedaan wordt

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:16

Bij besmette en klinisch gevonden bedrijven een bord voor het erf plaatsen. PAS OP!!!......

Dan kan er even paniek zijn, maar dat koelt snel af. Je weet dat je daar niet moet komen. Ik vind beter een bedrijf te snel roepen dat er rhino heerst dan dat ze net doen of er niks aan de hand is. Bij vermoeden en niks zeggen komt paniek. Door open een eerlijk te zijn, is er minder paniek!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:19

heeft iemand misschien een lijstje met kenmerken/symptonen voor mij?
m'n verzorgpaard is namelijk ook niet helemaal lekker, en wil de eigenaar laten zien
dat hij toch echt beter even de dierenarts laat komen...

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:20

Naath86 schreef:
Ongelooflijk! Bij ons op de manege is vanaf woensdag een groot meerdaags concours, altijd een groot evenement voor hier in de regio (Drenthe). Nu laten ze het nog gewoon doorgaan ook volgens mij!! Zojuist is de startlijst verschenen voor zaterdag.. Echt ongelooflijk!!

Echter begint het woensdag al en hiervan is nog geen startlijst te bekennen.. Dus misschien zitten ze toch in twijfel...

Bedoel jij toevallig de Hondsrugse ruiterdagen? Want daar zou ik ook heen gaan, alleen vanwege Rhino niet. Ik zou alleen gaan kijken.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:21

_Apple_ schreef:
Naath86 schreef:

Bedoel jij toevallig de Hondsrugse ruiterdagen? Want daar zou ik ook heen gaan, alleen vanwege Rhino niet. Ik zou alleen gaan kijken.

Jaa! Er staat nog steeds niks afgelast op de site.. Snap je toch niks van!! Grote springruiters als Albert Zoer zouden ook komen, die zullen nu toch wel niet heen gaan...

kiddokids

Streek is bollenstreek

_Apple_

Ja, als het doorgaat, ga jij dan ook Zaterdag heen? Ik stuur je wel even een PB.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:22

eldango schreef:
eldango schreef:
Wat mij het meest verbaasde dat tijdens de voetbalwedstrijd van Ajax-Roda JC er politie paarden aanwezig waren. Deze waren niet vervoerd volgens de politie maar naar het stadion gereden.

amazing_lady schreef:
Mmmm .... Wat is volgens hun dan het verschil tussen ergens naar toe vervoeren of naar toe rijden??? Komt op hetzelfde neer toch??

Als je op je fiets naar het bos gaat vervoer jezelf toch?

Maar als 1 van die paarden Rhino heeft. Ik er met een grote boog omheen loop. Een ander krijgt een klodder snot op zich loopt tegen mij aan. Ga na de wedstrijd direct naar stal wat ik wel vaker doe is dit compleet veilig?

Dit is echt weer zo'n compleet onwaarschijnlijke situatie...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:24

Sheran schreef:
Nee zoiets geldt voor iedereen natuurlijk. En het ligt toch helemaal niet aan slechte verzorging, of ben ik nou gek?

Angela schreef:
Nee, met goede verzorging, en zelfs met enten ben je er niet zeker van dat je dieren het niet krijgen. Je kunt er gewoon niets aan doen als het je overkomt, en ook kun je als stal geen maatregelen nemen waardoor je het 100% niet kan overkomen. Ik snap dus ook niet waarom bedrijven het niet zouden willen melden. Ik denk dat er juist respect is (of zou moeten zijn) voor de bedrijven die er open over zijn, en daarmee de juiste maatregelen nemen om verdere besmetting te voorkomen.

Niet melden staat voor mij gelijk aan niet alles doen om verdere besmetting te voorkomen, en dat wil je toch niet op je geweten hebben?

Ik ben het ermee eens dat melden wel prettiger zou zijn. Dan kun je paarden die met zieke paarden in aanraking of in de buurt van zieke paarden zijn geweest (bijvoorbeeld op concours) extra in de gaten houden door bijvoorbeeld preventief te tempen.
Maar voorkomen doe je het niet. De incubatietijd is 4 - 16 dagen heb ik gelezen, vanaf besmetting tot de tijd dat ziekteverschijnselen zich openbaren. In die tussenliggende periode kan het paard wel een ander besmetten. Ben je dus op concours geweest in het besmette gebied of op een stal waar Rhino is uitgebroken, doe je er goed aan om je paard extra goed in de gaten te houden.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:25

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:26

Ik heb dit topic van pagina 1 gevolgd, en idd zie veel info meerdere keren voorbij komen. Maar zie ook nuttige info voorbijkomen en zie dit topic niet graag opslot gaan. Er worden ook vragen gesteld van bv mensen die reden tot zorgen hebben en deze horen een plek te hebben om vragen te stellen ! en die plek is hier !! En bij hun DA natuurlijk !! Wat betreft de verdachte plekken en het noemen van plaatsen is idd niet fijn voor de mods maar wel verklaarbaar doordat er geen meldingsplicht is en er veelal toch stallen zijn die verzwijgen en er voor kiezen om besmetting niet naar buiten te brengen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:27

melody7 schreef:
heeft iemand misschien een lijstje met kenmerken/symptonen voor mij?
m'n verzorgpaard is namelijk ook niet helemaal lekker, en wil de eigenaar laten zien
dat hij toch echt beter even de dierenarts laat komen...

Klinische verschijnselen
♦ Plotselinge koorts gedurende 1-7 dagen
♦ Periodiek neusuitvloeiingen
♦ Zwelling van het neusslijmvlies en conjunctiva
♦ Verminderde voeropname (niet willen eten)
♦ Hoesten
♦ Drie tot tien dagen later kunnen ook verlammingsverschijnselen optreden, variërend van een slappe staart, problemen met de coördinatie tot een totale verlamming van de (achter)benen.
♦ Lichte vergroting van lymfknopen
♦ Mogelijk oedeem aan de benen
♦ Mogelijk constipatie gevolgd door diarree
Herstel volgt vaak binnen een week. Echter soms duren de neusuitvloeiingen samen met hoesten 1-3 weken.
Volwassen paarden vertonen overigens zelden klinische verschijnselen van de voorste luchtwegen als zij geïnfecteerd zijn.
♦ Abortus

Je ziet dat veel van de klinische verschijnselen ook lijken op een gewone verkoudheid of griep. Je hoeft dus niet meteen in paniek te schieten als je pony 1 of meer van deze verschijnselen heeft. Ook hoeven ze niet al deze verschijnselen te hebben als het wel om Rhino gaat. Dus ja, DA om advies vragen.

eshz

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:30

Rumpleteaser

girly_1 schreef:
Ik heb dit topic van pagina 1 gevolgd, en idd zie veel info meerdere keren voorbij komen. Maar zie ook nuttige info voorbijkomen en zie dit topic niet graag opslot gaan. Er worden ook vragen gesteld van bv mensen die reden tot zorgen hebben en deze horen een plek te hebben om vragen te stellen ! en die plek is hier !! En bij hun DA natuurlijk !! Wat betreft de verdachte plekken en het noemen van plaatsen is idd niet fijn voor de mods maar wel verklaarbaar doordat er geen meldingsplicht is en er veelal toch stallen zijn die verzwijgen en er voor kiezen om besmetting niet naar buiten te brengen.

Hier sluit ik me helemaal bij aan :j

BonteLisa

jah ik teleponeer hem naar de les _/-\o_ xD nee ik rijd er heen het is een halfuurtje stappen ;)

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:31

Leg nog eens uit wat je dan met die meldplicht wilt bereiken :?

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:34

MarisdB schreef:
Leg nog eens uit wat je dan met die meldplicht wilt bereiken :?

Door meldplicht is iedereen op de hoogte waar er op dit moment Rhino is. Nu wordt er veel gespeculeerd en wordt elke verkoudheid al Rhino genoemd.
Mensen zijn bang dat Rhino bij hen terecht komt, mensen met angst hebben behoefte aan duidelijkheid.
Bovendien zou ik het erg prettig vinden dat wanneer mijn buurman Rhino heeft, ik de juiste voorzorgmaatregelen kan treffen.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:34

Wat ik heb begrepen is dat een meldingsplicht samen gaat met een ruimingsplicht? Ik ga die petitie dus echt niet tekenen ;)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:35

BonteLisa schreef:
jah ik teleponeer hem naar de les _/-\o_ xD nee ik rijd er heen het is een halfuurtje stappen ;)

Tja, het gaat niet om het vervoeren op zich maar het verplaatsen van paarden in het algemeen. Als alle paarden blijven waar ze staan kunnen er geen nieuwe besmettingen komen en is het virus binnen een paar weken weg. Als iedereen maar iedereen blijft opzoeken (les, concours, etc.) kan het virus zich steeds weer opnieuw verspreiden.

Dus beter dat je niet gaat.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:36

volgens mij hangt dat niet standaard aan elkaar vast hoor misscharlie, je kan er wel op rekenen dat er aan een meldingsplicht nog meer verplichtingen hangen [schijnt vaak niet anders te kunnen..] en t is maar de vraag of iedereen dat wil