Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:46

MightyJoe schreef:
Mijn paard heeft dezelfde symptomen. Bij hem gaat het nooit helemaal weg. Voornamelijk boos met aansingelen en aanrakingen/poetsen onder zijn buik blijft bij hem ondanks behandeling. Wel is er verschil te merken binnen 3 dagen :)

Hoe zwaar is je paard? Op de abler website staat precies hoeveel zakjes je moet geven. 4 zakjes is volgens mij echt voor grote, zware paarden.

Ik doe het als volgt bij mijn paard van 550 kg)
28 dagen 3 zakjes
10 dagen 2
10 dagen 1

Ik werk dan met de bulkverpakkingen dus ik werk met schepjes.

3 dagen is al erg snel!
Paard is een brede KWPN'er, lees even terug maar ik bedoelde inderdaad ook 3 in plaats van 4 zakjes, foutje! Heb contact gehad met CP Horseproducts en zij gaf inderdaad 3 zakjes aan.

Bulkverpakkingen bestel je op de site van Alber? Scheelt dat veel qua prijs?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:09

Wat het precies scheelde weet ik niet meer :') Maar was nog wel voor de prijsverhoging. In februari.
Volgens mij zijn de bulkverpakkingen wat goedkoper. Ik zelf vind het handig dat je niet met al die troep van alle zakjes zit.

Deze heb ik:
http://www.abler.com/gastric-ulcer-trea ... -bulk-140g

In 1 zak zitten 50 zakjes.

Er is nu wel een korting op de gewone zakjes. 20% korting bij 250 zakjes :)

Ethelate

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:16

Hier ook de bulk zakken gebruikt, en het per dag afgewogen.
Dan kan je veel preciezer werken dan per zakje.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:19

Ik heb hier eerst de zakjes abprazole besteld voor 10 dagen om te proberen. Mocht het geen verschil geven zit ik niet met veel te veel zakjes.
Contact met CP Horseproducts ging erg snel en goed :j

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:18

Het is alleen niet handig om zomaar ineens weer te stoppen met de medicatie.. Omeprazole moet je wel afbouwen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:42

Marieke1495 schreef:
Ik heb hier eerst de zakjes abprazole besteld voor 10 dagen om te proberen. Mocht het geen verschil geven zit ik niet met veel te veel zakjes.
Contact met CP Horseproducts ging erg snel en goed :j

Ja, neem wel afbouwen mee in je schema. Anders kan je paard alsnog een maagzweer op lopen. De omeprazole zorgt ervoor dat de productie van maagzuur geremd wordt. Zodra je abrupt stopt, wordt er meer maagzuur aangemaakt dan standaard. Met afbouwen kan geleidelijk de productie van maagzuur weer opbouwen, zonder overproductie.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:13

Oh goed om rekening mee te houden!

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 18:31

Raar eigenlijk want bij mensen word er niet afgebouwd.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:46

Hallo :D

Helaas heeft eind vorig jaar mijn paard op de kliniek gestaan met ernstige maagzweren. Dus volop in de antibiotica en maagbeschermers is ze na een kritieke week er weer bovenop gekomen. Toen bij de controle gastro scopie was ook alles netjes genezen! Echter nu dus na 4 maanden begon ze helaas weer tekenen te vertonen en staat ze (helaas voor mijn portemonnee ook..) weer op de dure maagbeschermers van de kliniek.

Nu had ik gelezen over de Gastroplus van Havens, echter zie ik hier geen omeprazol in zitten. Al zou het wel maagzuurremmend moeten zijn. Echter iemand van Havens gaf aan dat ik dan een halve kilo per dag zou moeten gaan voeren. Ik vond dit nogal wat voor mijn koudbloed.

Nou zat ik dus te kijken naar Abler, gezien hier sowieso omeprazol in zat. Echter hoe weet ik wat en hoeveel ik moet bestellen? Ik wil het als preventief gaan geven, dus niet als een kuurtje.
Ik heb al redelijk veel terug gelezen en op de site natuurlijk, maar misschien kan iemand mij op weg helpen? :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:15

Gastroplus is een brok dus daar zit inderdaad geen omeprazol in. Dit voer moet je meer als extra supplement zien. Mijn merrie heeft er veel aan.

Abler kun je op hun site uitrekenen hoeveel zakjes hij per dag moet hebben!

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:59

Hoe voeren jullie de abprazole? CP Horseproducts gaf aan dat je het het beste savonds kunt voeren, maar kan het door de slobber?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:09

De korrels mogen niet nat worden want dan laat het buitenste laagje los. En dat moet pas in de maag gebeuren als het goed is.
Dit staat op de site:
Simply sprinkle AbPrazole™ dry onto feed. To achieve maximum effectiveness best not heated, mixed or immersed in water based food, as granules are enteric coated. For fussy eaters mix with molasses or corn syrup then mix with feed, apple or a treat.

Ik voer het door een muesli, Marstall Vito. Deze zit laag in suikers. Ik doe er olie doorheen om de korrels te laten plakken aan het voer.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:15

Aangezien mijn paard het niet lust doe ik het in een spuit met het suplement wat ze krijgt

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:23

Duidelijk! Dan maar even tussen een boterham :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:07

Ik ben inmiddels gestopt met abler omdat ik het bij mijn merrie met geen mogelijkheid naar binnen krijg. Inmiddels voer ik een vloeibaar supplement waar een lekker smaakje aan zit en hier doet ze het erg goed op :D

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:40

SteffiiY schreef:
Ik ben inmiddels gestopt met abler omdat ik het bij mijn merrie met geen mogelijkheid naar binnen krijg. Inmiddels voer ik een vloeibaar supplement waar een lekker smaakje aan zit en hier doet ze het erg goed op :D

Klinkt goed! Wat voor supplement is het?

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:43

Gelukkig doet die van mij niet moeilijk, dus verwacht geen problemen. Wel vervelend dat het bij die van jou zo lastig gaat!

Ik ben ook benieuwd naar het supplement

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:40

Erpel ,, ik voer de gastro van havens en mijn paard heeft alsnog maagzweren weer gekregen. Dus helpt het nu of niet???

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:56

Ik ben sinds vandaag ook beginnen met de gastro+, helaas de abprazole nog niet binnen dus daar nog niet mee kunnen beginnen. :)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:56

Voor mijn paard vind ik ook het zetmeel gehalte te hoog van de Gastro. Op zich prima voer voor mensen die toch een krachtvoer willen geven. Ik heb het wel een tijdje gegeven maar mijn paard heeft toen een verstopping gekregen en heeft een tijd alleen op vitaminekorrel gestaan.

Misschien dat ik het over een tijd weer ga proberen. Ik rij hem nu wel 6x per week en zijn echt aan het opbouwen. Staat nu alleen op vitamine en mastall vito. Ik vind het eng om iets te voeren waar meer zetmeel/suiker in zit maar ik denk wel dat hij wat meer nodig heeft.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:59

MJ, denk je dat je paard verstopping heeft gehad van de gastro?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:10

Ik durf het niet te zeggen. Waar het van is gekomen was wat onduidelijk maar het kwam wel vlak na het wisselen van zijn voer naar de Gastro. Daarna dus gewoon weer terug gegaan naar wat hij kreeg.

Ik moet wel zeggen dat hij erg vaak en snel verstopt is. Hij is in december 2015 in 1.5 maand iets van 8-10 keer verstopt geweest en hierbij waren zijn darm en milt verschoven. Daarna is hij altijd gevoelig gebleven. Nu gaat het goed met vitaminekorrel, mastall vito en wat bietenpulp. Verder krijgt hij om de dag een portie gekookte lijnzaad.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:32

Op de folder van gastro staat dat de mest dikker word, bij mijn paard merk ik dat ook en ik vind dat ook niet alles. Ze heeft soms moeite met die drollen.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:36

Hoe geven jullie de abprazole? Deed het tussen een broodje maar dat nam ze niet aan. :=

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:52

Een broodje met stroop