[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laurapalmer

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:41

Succes!zou je dan een update willen geven?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:47

Ja, als ik het niet vergeet te vragen, dan laat ik het even weten.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:49

Laurapalmer schreef:
De bekendste symptomen van PPID(cushing) zijn overmatige haargroeinee valt mee en hoefbevangenheidregelmatig.een lange, krullerige vachtnee ..Hoefbevangenheid treedt als complicatie op bij bijna een kwart van de paarden met PPID.

Andere verschijnselen:

vetbulten in de holte boven het oog,nooit opgevallen
toegenomen eetlust,niet meer dan normaal, valt wel aan op eten haha
een bolle hangbuik met een kale rug, door het verdwijnen van rugspierennee
een verminderde weerstand en hierdoor vaker ontstekingen en infectiesja
moeilijk genezende wondjesABSOLUUT er groeit daarna ook geen haar meer
overmatig zwetennee
verminderde vruchtbaarheid; merries worden niet of moeilijker drachtighet is een ruin
een nattere en viezere stal door veel drinken en veel plassen als PPID ook nog eens voor suikerziekte (insulineresistentie) heeft gezorgd..plast veel, drink niet heel veel

in een vroeg stadium minder specifieke verschijnselen zoals een afgenomen werklust, prestatieverlies en veranderingen in het karakter (rustigerABSOLUUT, alleen niet tijdens het rijden, minder alert,nee slaperiger).soms

(Dit heb ik even gekopieerd)
maakt niet uit, heel erg bedankt!
wat zeggen deze antwoorden dan?
kan ik cushing laten testen door een bloedtest?

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:26

Ja,gewoon even overleggen met de veearts..een bloedtest geeft meer rust & zekerheid.ik snap je ongerustheid die had ik ook.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:30

Ik kan helaas je vraag niet beantwoorden :n onze pony had vetbulten/vocht boven haar ogen(daar waar ze kuilen hebben)dat vertrouwde ik niet.dus onderzoek laten doen en bloed laten testen.gelukkig goed..hoop voor jou en je paardje straks ook

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:58

Laurapalmer schreef:
Ik kan helaas je vraag niet beantwoorden :n onze pony had vetbulten/vocht boven haar ogen(daar waar ze kuilen hebben)dat vertrouwde ik niet.dus onderzoek laten doen en bloed laten testen.gelukkig goed..hoop voor jou en je paardje straks ook

eerst even sparen , (komt misschien binnenkort op het nieuws) de belastingdienst houdt geld in, van de 45000 euro die ze in hebben gehouden (illegaal) moeten ze nu (na de eerste rechtzaak) 22000 van uitbetalen, maar dat hebben ze niet gedaan, zucht!! maar ik ga zeker overleggen! binnenkort voor de entingen van mijn veulen moet ik daar toch heen, gelukkig spreekt deze engels!
zodra we hebben overlegd, laat ik het jullie meteen weten!!! :j super bedankt voor je hulp! (het heeft niet haast, geeft wel zekerheid, hij prestreerd al 3 jaar lang top! en hij reageerd goed op dit voedselschema (godzijdank!)

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:45

Ik las ergens dat je in hongarije woont?dan zijn die dingen vaak een stuk lastiger?iig heel veel succes!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:54

Ik zie dat ik niet eens ben terug gekomen op de uitslag van mijn paard.
Hij was negatief op ppid en IR . Die ppid geloof ik wel maar de IR niet. Hij reageert goed op de glucobalance. Helaas wil het op stal nog niet echt lukken om een goed dieet aan te houden. Op pension is gewoon erg lastig met zo'n paard.

Hij is niet meer zo slecht als eerst maar blijft toch licht gevoelig en laatst ook weer stijf na een dag arbeid.
ik longeer nu 3 a 4 x in de week sinds 3 weken. De planning was om hem afgelopen weekend voor de wagen te zetten maar het was oliebol weer en simpel weg durf ik het ook niet en is daarnaast de zin ook helemaal weg.

Hij begint ook deprie te worden omdat hij alleen staat en ik ook omdat ik al 4 jaar aan het modderen ben. Ben sterk aan het overwegen om een andere baas te zoeken die een goede accomodatie heeft (pp) met vriendjes.
Hij is gewoon nog te goed voor de slager om het even zo te zeggen.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 22:04

Wat vervelend,wat gaat er nu mis qua dieet op je huidige stal?is daar niets op te verzinnen?

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 22:05

Laurapalmer schreef:
Ik las ergens dat je in hongarije woont?dan zijn die dingen vaak een stuk lastiger?iig heel veel succes!!

klopt beide, harstikke bedankt!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 22:38

Jeetje CG, dat is heftig! Ik heb met een stalgenote die een paar maanden bij ons heeft gestaan ervaren dat het heel lastig is als je paard iets als IR heeft en daar dus rekening mee gehouden moet worden. De paarden met PPID bij ons zijn met pensioen, dus dat is op de een of andere manier makkelijker, maar deze met IR werd nog gereden end at lukt bij ons eigenlijk niet. Die eigenaresse is dus weer van stal veranderd waar het beleid voor dat paard wel beter is.
Jij hebt dus zo te lezen die mogelijkheid niet ( meer), dan wordt het moeilijk en moet je keuzes maken. Maar wie zit op zo'n paard te wachten? Ik duim voor je dat je toch zelf nog een oplossing kan vinden hoor, je wil je maatje toch niet echt aan de zorg van een ander overlaten als het even kan. Dikke knuf van me voor een voor jullie positief iets!!!

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 08:45

LinSa schreef:
Alle cushing paarden zijn IR, aldus Erik Laarakker.

Volgens mij is de correcte uitdrukking, alle paarden met cushing zouden in meer of mindere mate het dieet van een ir paard moeten volgen (laag in suiker en koolhydraten). De Ecir group gaat daar ook vanuit. Als je dat niet doet is de kans groot dat het paard ook IR krijgt.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:24

Ik kom even binnenvallen...
Heb delen van het topic gelezen, maar ben ook erg benieuwd naar hoe het verder gaat met ir paarden. Is de ir uiteindelijk goed in de hand te houden, kan het paard weer de wei op en in hoeverre kan het paard weer aan het werk gezet worden?
Heb zelf sinds een jaar een hele leuke pony van net 4 jaar en helaas afgelopen voorjaar bevangen geraakt. Het lijkt erop dat we nu in een cirkeltje van bevangenheid en hoefzweren zitten en daarbij heeft hij toch wel wat kenmerken van ir.
Heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in dat dit goed gaat komen...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:15

Die van mij staan volop in het werk. 1 mag 2 uurtjes perfag op de wei. De ander ook maar met graaskorf. Want zij heeft anders teveel last van eczeem. Maar hier hebben ze geen last van HB of hoefzweren.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 07:17

it_is_me schreef:
Ik kom even binnenvallen...
Heb delen van het topic gelezen, maar ben ook erg benieuwd naar hoe het verder gaat met ir paarden. Is de ir uiteindelijk goed in de hand te houden, kan het paard weer de wei op en in hoeverre kan het paard weer aan het werk gezet worden?
Heb zelf sinds een jaar een hele leuke pony van net 4 jaar en helaas afgelopen voorjaar bevangen geraakt. Het lijkt erop dat we nu in een cirkeltje van bevangenheid en hoefzweren zitten en daarbij heeft hij toch wel wat kenmerken van ir.
Heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in dat dit goed gaat komen...

Vanaf het moment dat je e.e.a. "doorbreekt" komt het goed. Maar dat kost wel discipline. Aan het werk kan zeker en is zelfs essentieel. Het begint met elke dag in beweging - niet perse heel lang of hard maar wel lopen. Ik kocht hoefschoentjes met extra inlegzooltjes en ben zo gaan wandelen (stevig doorstappen) toen rijden nog niet ging. Om het metabolisme te verbeteren moeten ze elke 24 uur tenminste 30 a 40 minuten zonder pauze in beweging zijn! Elke 30 minuten is in dit geval dus ook beter dan 3x in de week 2 uur omdat het gaat over het effect wat de beweging heeft op het metabolisme.

Daarnaast als het even kan op hooi zetten met laag suiker / koolhydraten %. Geen kuil! Als je op een pensionstal staat waar dit niet mogelijk is zou ik overwegen te verhuizen want zonder goed ruwvoer krijg je ir moeilijk in de hand. Dat is denk ik het lastigste deel.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:14

Bedankt voor de reacties!
De pony staat al op dieet. Voornamelijk graszaadhooi, met een plukje hooi, krijgt sinds kort magnesium, heeft een paarden liksteen. Staat aan huis en heeft een stal met verharde uitloop en staat overdag in een zandpadock met vochtig zand. Wandelen gaat nog niet, omdat hij momenteel weer een hoefzweer heeft en daarbij ook met de andere benen slecht loopt.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:27

Klinkt wel alsof je heel goed op weg bent. Probeer hoefschoentjes met zachte inleg om kleine stukjes te kunnen gaan lopen. Die van mij heeft ze tijdens de hoefzweer periode ook op de paddock gedragen (eerste dagen inwennen). Dan lopen ze veel sneller weer vlot. Ideaal: Equine Fusion zijn net gympies.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:44

Ik wou hier nog even een update plaatsen. Iemand hier was naar de lezing over IR bij Laarakker geweest. Aan de hand daarvan heb ik mijn ene IR opnieuw door laten lichten (ze was al klant bij Laarakker, maar nu werd er meer gericht gezocht, denk ik).

Daar kwam inderdaad die schimmel in de blindedarm uit en ze kreeg nog wat spul waarvan ik even vergeten ven waar t ook alweer voor was. 1 ding heb ik wel onthouden; het was ook voor de overgevoeligheid, die IRders zouden hebben. Dat zou zich op verschillende manieren kunnen uiten, maar ik vond dat vooral interessant, omdat ze bij a niet meer te rijden was. In de bak vindt ze er geen zak aan, buiten was ze zó hysterisch, dat het rijden een redelijke hachelijke onderneming werd.

Ik ben nu ruim een week begonnen met dat spul en ik heb voor het eerst sinds een dik jaar weer normaal kunnen rijden! Geen hysterisch gedoe meer bij elke grasspriet, niet zomaar de weg opschieten voor een brievenbus, niet meer achteruit de greppel in denderen vanwege mensen in het aardbeienveld, maar gewoon aan een lang teugeltje rijden. Het leek wel of ze zaken voor het eerst echt kon zien en ze was dus echt aan het rondkijken. Het spul lijkt zijn werk dus te doen.

Of het voor haar darm ook al werkt, weet ik niet. In het afgelopen jaar hebben we, door haar hysterische gedrag, niet veel kunnen doen aan de fijngevoeligheid. Ze is op het moment dus erg stug in buigingen en de rechtergalop heb ik nog niet geprobeerd. Maar nu ze weer wat opener in de wereld staat, hoop ik dat komend jaar ook weer een beetje op te kunnen pakken. Wie weet wat het dus wordt :o

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:28

hoop voor je dat het goed gaat!
succes ermee :)

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:26

Fabster schreef:
Ik wou hier nog even een update plaatsen. Iemand hier was naar de lezing over IR bij Laarakker geweest. Aan de hand daarvan heb ik mijn ene IR opnieuw door laten lichten (ze was al klant bij Laarakker, maar nu werd er meer gericht gezocht, denk ik).

Daar kwam inderdaad die schimmel in de blindedarm uit en ze kreeg nog wat spul waarvan ik even vergeten ven waar t ook alweer voor was. 1 ding heb ik wel onthouden; het was ook voor de overgevoeligheid, die IRders zouden hebben. Dat zou zich op verschillende manieren kunnen uiten, maar ik vond dat vooral interessant, omdat ze bij a niet meer te rijden was. In de bak vindt ze er geen zak aan, buiten was ze zó hysterisch, dat het rijden een redelijke hachelijke onderneming werd.

Ik ben nu ruim een week begonnen met dat spul en ik heb voor het eerst sinds een dik jaar weer normaal kunnen rijden! Geen hysterisch gedoe meer bij elke grasspriet, niet zomaar de weg opschieten voor een brievenbus, niet meer achteruit de greppel in denderen vanwege mensen in het aardbeienveld, maar gewoon aan een lang teugeltje rijden. Het leek wel of ze zaken voor het eerst echt kon zien en ze was dus echt aan het rondkijken. Het spul lijkt zijn werk dus te doen.

Of het voor haar darm ook al werkt, weet ik niet. In het afgelopen jaar hebben we, door haar hysterische gedrag, niet veel kunnen doen aan de fijngevoeligheid. Ze is op het moment dus erg stug in buigingen en de rechtergalop heb ik nog niet geprobeerd. Maar nu ze weer wat opener in de wereld staat, hoop ik dat komend jaar ook weer een beetje op te kunnen pakken. Wie weet wat het dus wordt :o

@Fabster mag ik vragen wat het is wat je haar nu geeft? Die van mij is ook zo debiel schrikkerig nu (en normaal zo'n lief en cool paardje). Ik weet het eigenlijk aan de cushing en daarom net laten prikken of hij meer medicatie moet - maar god weet is er nog een andere oplossing?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:22

Ik geef haar nu microcomp poeder, APP en Efifia (of zoiets) met speciaal voor haar aangemeten frequenties.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:24

Efibia, heet t trouwens.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:13

Heb je toevallig interesse om een halve pot microcomp over te nemen? Bij mij gaat de welsh ontzettend aan de diarree ervan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 23:07

Pb maar even

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 07:47

Fabster schreef:
Ik geef haar nu microcomp poeder, APP en Efifia (of zoiets) met speciaal voor haar aangemeten frequenties.

APP - is dat vloeibaar Spirulina? Ben heel benieuwd hoe het verder met haar gaat en of je vooruitgang blijft merken!