Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Laurapalmer schreef:maakt niet uit, heel erg bedankt!De bekendste symptomen van PPID(cushing) zijn overmatige haargroeinee valt mee en hoefbevangenheidregelmatig.een lange, krullerige vachtnee ..Hoefbevangenheid treedt als complicatie op bij bijna een kwart van de paarden met PPID.
Andere verschijnselen:
vetbulten in de holte boven het oog,nooit opgevallen
toegenomen eetlust,niet meer dan normaal, valt wel aan op eten haha
een bolle hangbuik met een kale rug, door het verdwijnen van rugspierennee
een verminderde weerstand en hierdoor vaker ontstekingen en infectiesja
moeilijk genezende wondjesABSOLUUT er groeit daarna ook geen haar meer
overmatig zwetennee
verminderde vruchtbaarheid; merries worden niet of moeilijker drachtighet is een ruin
een nattere en viezere stal door veel drinken en veel plassen als PPID ook nog eens voor suikerziekte (insulineresistentie) heeft gezorgd..plast veel, drink niet heel veel
in een vroeg stadium minder specifieke verschijnselen zoals een afgenomen werklust, prestatieverlies en veranderingen in het karakter (rustigerABSOLUUT, alleen niet tijdens het rijden, minder alert,nee slaperiger).soms
(Dit heb ik even gekopieerd)
Laurapalmer schreef:Ik kan helaas je vraag niet beantwoordenonze pony had vetbulten/vocht boven haar ogen(daar waar ze kuilen hebben)dat vertrouwde ik niet.dus onderzoek laten doen en bloed laten testen.gelukkig goed..hoop voor jou en je paardje straks ook
LinSa schreef:Alle cushing paarden zijn IR, aldus Erik Laarakker.
it_is_me schreef:Ik kom even binnenvallen...
Heb delen van het topic gelezen, maar ben ook erg benieuwd naar hoe het verder gaat met ir paarden. Is de ir uiteindelijk goed in de hand te houden, kan het paard weer de wei op en in hoeverre kan het paard weer aan het werk gezet worden?
Heb zelf sinds een jaar een hele leuke pony van net 4 jaar en helaas afgelopen voorjaar bevangen geraakt. Het lijkt erop dat we nu in een cirkeltje van bevangenheid en hoefzweren zitten en daarbij heeft hij toch wel wat kenmerken van ir.
Heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in dat dit goed gaat komen...
Fabster schreef:Ik wou hier nog even een update plaatsen. Iemand hier was naar de lezing over IR bij Laarakker geweest. Aan de hand daarvan heb ik mijn ene IR opnieuw door laten lichten (ze was al klant bij Laarakker, maar nu werd er meer gericht gezocht, denk ik).
Daar kwam inderdaad die schimmel in de blindedarm uit en ze kreeg nog wat spul waarvan ik even vergeten ven waar t ook alweer voor was. 1 ding heb ik wel onthouden; het was ook voor de overgevoeligheid, die IRders zouden hebben. Dat zou zich op verschillende manieren kunnen uiten, maar ik vond dat vooral interessant, omdat ze bij a niet meer te rijden was. In de bak vindt ze er geen zak aan, buiten was ze zó hysterisch, dat het rijden een redelijke hachelijke onderneming werd.
Ik ben nu ruim een week begonnen met dat spul en ik heb voor het eerst sinds een dik jaar weer normaal kunnen rijden! Geen hysterisch gedoe meer bij elke grasspriet, niet zomaar de weg opschieten voor een brievenbus, niet meer achteruit de greppel in denderen vanwege mensen in het aardbeienveld, maar gewoon aan een lang teugeltje rijden. Het leek wel of ze zaken voor het eerst echt kon zien en ze was dus echt aan het rondkijken. Het spul lijkt zijn werk dus te doen.
Of het voor haar darm ook al werkt, weet ik niet. In het afgelopen jaar hebben we, door haar hysterische gedrag, niet veel kunnen doen aan de fijngevoeligheid. Ze is op het moment dus erg stug in buigingen en de rechtergalop heb ik nog niet geprobeerd. Maar nu ze weer wat opener in de wereld staat, hoop ik dat komend jaar ook weer een beetje op te kunnen pakken. Wie weet wat het dus wordt